Monterey van Astro Flight

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 26 dec 2010.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    zowel voor rustig termieken als lekker langs de helling kunen gaan bij een stevig windje
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    cross-country

    Interessante vraag.
    Het is feitelijk een term die ik opgevist heb in gespecialiseerde literatuur over RC zweven.
    Met een cross-country model wordt bedoeld.
    Een eenvoudig zweefvliegtuig, gemakkelijk te vervoeren, die je gemakkelijk overal kunt inzetten in alle weersomstandigheden.
    Het is zeker geen topthermieker (floater) en ook geen zuiver acro-of snelheids toestel.
    Wel penetreert een C-C toestel wel beter of Amigo-Spirit toestanden.
    Nog een eigenschap van een C-C toestel is dat hij toch ook beter hoogte houdt of bijvoorbeeld een Salto.
    Meestal hebben die toestellen een spanww, van 100 inch zoals de Windfree , de Kamco Kloudrider, de Pirat en natuurlijk de Monterey1.
    De Super Monterey reken ik daar niet bij.
    Die heeft een knikvleugel.
    Die C-C zwevers hebben rechte tapse vleugels.
    Een Hy-fly en een Mosquito benaderen die categorie maar zijn iets te licht.

    Ik vlieg graag met dit soort toestellen omdat deze toch enige aerologische kennis vereisen.
    In die zin is het volgens mij veel spannender vliegen met een C.C. zwever of met een topthermieker.

    Ik heb hier een zwever liggen die formidabel goed in de lucht blijft.
    Je kent wel die toestanden met rolroeren, welfkleppen en v staart.
    Die kist komt haast niet naar beneden.
    Op de duur wordt dit een saaie bedoening, begrijp je.

    Geef mij dan liever een C-C toestelletje.
    Daarom heb ik de bouw van een rasechte C-Cer aangevat.
    Blijft in de hoek in je garage liggen.
    Je komt s'avonds t'huis, hebt zin om te vliegen.
    De windsterkte speelt geen rol.
    Je moet met je C-Cer daar allemaal geen rekening mee houden.
    Je werpt dat kistje in je wagen en je bent weg.
    Op de helling ook geen probleem.
    Is ook gemakkelijk te repareren.

    Tekst ter illustratieeen een tekst uit Radio-Modeller


    The completed model is easy to fly, but quite versatile, and is similar to the UK grown “Kamco Kloudrider” from the same mid 70’s era. Both these models will cope with a reasonable range of wind speeds & can be ballasted for stronger wind conditions. It represents a typical early 70’s cross-country model. The Monterey could be used as a slope soaring trainer, if used with a “buddy box” system. (Especially for the landings !)

    Er zullen nog andere toestellen ook aan deze criteria voldoen waar ik geen weet van heb.




     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2011
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    De Countryman is er 1 van :D

    Jacob Bos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Volgens mij beschrijf je hier een typisch all-round-toestel. Redelijk goed in zowel thermieken als snelheid, maar geen uitblinker in een van beide.
    Ik lees hier: F3B / snelle F3J.

    Vanwege het vliegen op allerlei hellingen met niet de meest ideale landingsmogelijkheden qua wind en terrein is kleinere landingsschade niet uit te sluiten, dus is een beplankte schuimvleugel te prefereren (eenvoudiger te repareren).

    Gr. Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2011
  5. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daarom vroeg ik het ook, aurectar bedoelt er duidelijk iets anders mee. Voor cross-country zoals de term nu gebruikelijk is heb je iets anders nodig dan een Monterey. Dirk refereerde er ook al aan, dat zijn meer snelle F3J-achtige toestellen.
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    cross-country

    [​IMG]

    Difinitie vintage Cross-Country

    Gemakkelijk te vervoeren
    Kan mee op reis zonder ambras met mevrouw
    Eenvoudig en goedkoop te bouwen in natuurlijke materialen.
    Geen ARF toestanden
    Tapse rechte vleugels
    Mooi realistisch vliegbeeld
    Gemakkelijk te repareren
    Wendbaar
    Kan traag en vlugger vliegen
    Overal vlug inzetbaar
    Kan tegen een stootje
    Door eenvoudige ingreep motoriseerbaar(dus ruimte voor batterij)
    Liefst voorzien van sleep en hy-start haak.

    Kortom een ideaale zwever om naast je schaal-en F3j zwevers
    te gaan stoeien in gelijk welke weersomstandigheden
    zowel op open terrein als helling.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Precies, u doelt op iets heel anders dan dit:

    "Radio-controlled cross-country soaring is a team sport. Each team consists of 2-4 people, with 3 being the most common: pilot, driver, and spotter.
    The gliders are which-launched. The team drives a vehicle while following the plane around a pre-determined course and turn points.
    Competitors are judged on total distance flown or fastet speed on course. Landings are not judged or part of the score."


    Hierbij gaat het om afstands- en snelheidstaken over grotere afstanden, waarbij de piloot in een auto het vliegtuig volgt. Vergelijkbaar met de wedstrijden zoals 1:1 zwevers die hebben.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.627
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dit heeft toch niets met prestaties of gebruiksdoel te maken?
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    eindelijk

    Eindelijk het plan in bus.
    Houtjesplakker heeft het mij opgestuurd via de post.
    Ben dadelijk aan de slag gevallen.
    Ik ben gestart met de flanken uit te snijden en het servobed te maken.
    De lay-out van de overbrenging was al uitgetekend.
    Een ander profiel vereist een kleine wijzeging op de tekening.
    Het origineel profiel had een grote instelhoek.
    Bij een clark Y ligt dat iets minder.
    Binnenkort beeldmateriaal.
     
  11. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    We zijn benieuwd en gaan dit volgen
     
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Start bouw Monterey

    Na grondige studie van het plan start ik de bouw.
    Het plan van deze Monterey is nog van een vorige versie van diegene die ik 30 jaar geleden gebouwd heb.
    Op dit plan hebben de vleugels geen liggers.
    Nog enkele minder belangrijke details verschillen.
    Er zijn veel versies van de Monterey.
    Ik zal echter de vleugel bouwen met één ligger.
    Ik heb er goede ervaringen mee.
    Ik denk met een beplanking van harde balsa van goede kwaliteit het wel mogelijk is een vleugel zonder liggers te bouwen zoals op dit plan.
    Nu wat dit betreft neem ik geen risico's
    De rompflanken heb ik aangepast aan de Clark Y
    Ik heb mijn flanken en bodem in 4mm gemaakt in plaats van 3mm.
    Dit met de bedoeling een nog steviger body te krijgen.
    Een toename van gewicht van 100gr.
    Nu een Clark Y kan deze toename beter dragen of het origineel Aquilaprofiel.
    Trouwens, een ClarK Y vereist toch een minimale vleugelbelasting.
    Ik moet nu de boringen in de hardhouten neus boren om de sleepkoppeling in het geheel te implementeren.
    Maar eerst de romp met de spanten lijmen volgens stappenplan.
    Nadien bouw ik de servo van de koppeling in.
    Dan kan ik de preciese boorhoeken bepalen.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. GeeW

    GeeW

    Lid geworden:
    29 apr 2010
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Crowthorne, UK
    I am following this thread with interest as I hope to build a Monterey later this year. You may like to take a look at
    Nostalgic Fever Anyone? Got Pics? - Page 4 - RC Groups
    As the Monterey spar issue is well discussed as well as corrective actions. The bending load graph for the Monterey wing is very informative! Be warned it is a long thread....54 pages :eek:

    Gordon
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    some modifications

    Gordon,

    I'il do some modifications
    I'il add ailerons.
    Other airfoil.
    Clark Y at the fuse-side going to a airfoil with less Philips-Entry at the wingtips.(for stability)
    No Wash-out at all.
    Wingcenterjoiner removable, like the Super Monterey.(with a screw)
    Fuse in 4mm balsa (not 2/16")

    So long,
    Aurectar
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ruwbouw

    De ruwbouw van de romp krijgt vaste vorm.
    Alles moet nog eens fijngeschuurd en afgerond worden.
    Het typisch Monterey-muiltje maakt reeds zijn opwachting.
    De boringen van de overbrengingen zijn reeds gemaakt.
    Alles klopt als een bus.
    Een eenvoudige constructie als deze is geen sinoniem voor onnauwkeurigheid.
    Het moet allemaal mooi haaks en gecenterd zijn met het oog op een exacte instelhoek van de vleugel.
    De hardhouten neus is nog niet gelijmd.
    Eerst moet ik nog de boringen van de sleepkoppeling realiseren.
    Dit wordt nog een secuur werkje.
    Normaal mag dit geen probleem betekenen.
    Voorlopig heb ik een canopy in PU gemoduleerd.
    De romp zal worden afgewerkt met kraftpapier.
    Deze materie zorgt nog voor extra oppervlaktesterkte.
    Ik ben er nog niet uit wat ik ga aanvangen met mijn canopy.
    Hij moet nog bijgeschuurd worden.
    De oppervlakte wordt kraftpapier of een epoxymatje.
    Heeft iemand ervaring met epoxy op PU???

    Voor de eindmodulatie van de canopy moet ik wachten op de vorm van het vervangbaar middenstuk.
    Kwestie van een mooie vormovergang te bewerkstelligen.
    En om dezelfde reden kan het middenstuk enkel tot stand komen eens de vleugels vorm krijgen.
    Je bent ergens altijd gebonden aan een stappenplan.


    De volgende stap wordt de stabilo en het richtingsroer.
    Deze worden integraal uit plankjes van 5mm gesneden (geen struktuur) en in profiel geschuurd.
    Het zal er op aankomen mooie plankjes te selecteren om kromtrekken uit te sluiten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    canopy glassen met 15 grams vlies en verdunde witte houtlijm of ps100. betekent wel weer schuren .
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    meer uiteg

    Serge
    Kun je me daar meer concrete uitleg over geven?

    Mvg,
    Aurectar


     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Sleepkoppeling

    Ik heb de boringen voor de sleepkoppeling in mijn neus geboord.
    Nadien heb ik mijn hardhouten neus op de romp gelijmd met epoxy.
    Vervolgens het buisje met een fietsspaak in de neus gelijmd (ook met epoxy) zodanig dat de fietspaak recht op de servohevel uitkomt.
    Nu moet de fietsspaak nog op preciese lengte komen en van een verbindingsvork voorzien worden (tinsolderen).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Aurectar,
    Wat voor soort sleepkoppeling gaat dat worden? Ik kan niet helemaal zien wat de bedoeling uiteindelijk is.
    Overigens het neusje wordt wel erg mooi zeg. Dat is toch altijd erg gezichtsbepalend voor een vliegtuig.
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Sleepkoppeling

    Ja, de spaak wordt nog ingekort op maat.
    Er is de boring van 10mm in de neus
    Door die boring beweegt een spilletje (hier in dit geval een fietsspaak) haaks door die grote boring.
    De spil wordt door een servo uit de boring getrokken.
    De lus wordt in de boring gebracht en de spil wordt terug in de boring bewogen.
    Resultaat, slot toe.
    Op hoogte wordt de spil uit de boring getrokken en het toestel lost.
    Net zoals bij mijn Bergfalke, met het enige verschil dat daar het gaatje onderaan is.
    Functioneert perfect.

     

Deel Deze Pagina