Monterey van Astro Flight

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 26 dec 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Technische gegevens

    Ik heb hier de technische gegevens van de Monterey I terug gevonden.

    Spanwijdte: 2540mm
    Lengte: 1140mm
    Vleugeloppervlakte:40.32 dm2
    Strekking 16/1
    Gewicht 1250 gr
    Belasting 25- a 30gr per dm3

    Deze die ik gebouwd heb 30 jaar geleden woog 1100gr.
    Deze die ik nu bouw zal waarschijnlijk iets zwaarder wegen.
    Het gewicht van de sleepservo en de rolroer-servo's zullen daarin medebepalend zijn.
    Het verschil zal nu ook niet zo spectaculair zijn.
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    tweede versie

    Ik heb net op internet een foto van het plan v.d Monterey I tweede versie gevonden.
    Het is die versie die ik dertig jaar geleden gebouwd heb.
    Bij de tweede versie zijn reeds enkele belangrijke wijzigingen aangebracht.
    Langere buizen in de vleugels.
    Kleinere V stelling.
    Minder spanten in de romp.
    Een ligger in spruce die afwezig is in de bovenste foto.
    De geometry is identiek.
    Het plan waarvan ik gestart ben is de bovenste afbeelding.
    Ik heb natuurlijk wel een nettere tekening (versie I) daarvan.
    Maar voor de vleugels volg ik de piste van de onderste afbeelding.
    Namelijk met een ligger en langere buizen in de vleugels plus kleinere V stelling.
    De beplanking laat ik ook iets verder uitlopen zoals op de onderste tekening tot spant nr 7.
    Ik herinner me dat die vleugels beresterk waren.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    schuren

    Idiaal dagje om het rompje uit te schuren en de hoeken af te ronden met gerichte zonnestralen als visueel meetinstrument.
    Hier kan men goed het gaatje zien waar een spilletje de rol van sleepkoppeling vervult.
    Nu zal ik gans de romp instrijken met een papje van boekbinderslijm verdunt met water.
    Dan wordt alles nogmaals geschuurd en bespannen met bruin papier.
    Schilderen en uitplamuren met hetzelfde papje met daarin een deel talkpoeder.
    Klaar om te spuiten met verf.
    De romp, hoogte en richtingsroer worden geel en de vleugels geel-doorzichtig.



    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Hallo Serge,

    Hartelijk dank voor de tip.
    Heb hier juist een proefje gedaan op een stukje PU.
    Zal ik goed kunnen gebruiken voor de afwerking van mijn canopy.
    Ik geef hem een blauwgrijze tint.
    Zal mooi contrasteren met het blinkend geel van mijn romp.
     
  6. houtjesplakker

    houtjesplakker PH-SAM

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Hi aurectar,
    Geel doorzichtige vleugels zijn erg mooi maar hebben een dramatisch slecht contrast tegen blauwe lucht.
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    overweging

    Hallo Hans,

    Zal ik zeker nog even in overweging nemen.
    Nogmaals dank voor je inzet (plan) in het kader van dit project.

    Mgv,
    Aurectar


     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.797
    Locatie:
    Ede
    donkere kleueren doen het het beste , met eigenlijk paars en rood als uitschieters
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Uitplamuren

    Serge,

    Ik heb net mijn romp met bruin papier bespannen.
    Het ziet er goed uit.
    Ik zal hem nu uitplamuren met polyfila fijnplamuur.

    Het hoogteroer zal ik proberen volgens jou recept (glassing).

    Gezien het over een gewoon plankje van 5 mm gaat ben ik drie hoogteroeren aan het maken.
    één bespannen met bruin papier.
    één volgens jou recept en uitplamuren
    en één gewoon uitgeplamuurt.
    Voor de laatste gebruik ik ietje hardere Balsa.

    De boel op de weegschaal en de keuze maken.





     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Countryman

    Ik heb net de filmpjes van de countryman bekeken.
    Ja, het is een formidabele kist.
    Maar toegegeven, de bouw ervan is ietsje ingewikkelder dan de Monterey.
    Een niet onbelangrijk verschil.
    De afwisseling van iets eenvoudig gevolgd door iets ingewikkeld moet kunnen.
    Na de Monterey volgt verder de Fafnir waar ik de bouw wegens te druk voor een tijdje op een lager pitje gezet heb.
    Nu, uitstel is absoluut geen belet.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Hoogte en richtingsroer

    Ik ben begonnen met het richtings-en hoogteroer.
    Gezien ik niet onder tijdsdruk werk heb ik enkele hoogteroeren gemaakt en uitgewogen.
    Op het plan bestaat het hoogteroer uit eenvoudig weg een plank van 5 mm.
    Zo heb ik ze vroeger ook gebouwd.
    Andere bouwers hebben om gewicht te besparen deze elementen in structuur gebouwd.
    Geen slechte optie maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit ga afronden.
    Als ik mijn staartvlak van mijn ARF BMI 555(electrozwever van de zelfde orde) in structuur op de weegschaal leg dan kom ik aan 32 gr.
    Het staartvlak van mijn Monterey weegt geglast en uitgeplamuurd zo'n 22gr zwaarder.
    Stevigheid vertaald zich hier blijkbaar in gewicht.
    Ik denk van het even te proberen met schuimkarton omkadert met een balsastructuur.
    Dit om toch nog iets ven het gewicht af te pitsen.
    Ik probeer even alle formules.
    De weegschaal en de oppervlaktestructuur zullen bepalend zijn voor de eindkeuze.
    Ook het gegeven dat ik al tweemaal mijn staartvlak (zwakke structuur) heb moeten vervangen van mijn BMI 555 speelt ook een rol in mijn denkwijze.
    Het is allemaal een beetje zoeken om er het beste uit te halen.
    Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik dit op mijn romp zal bevestigen.
    Gelijmd zoals op het plan of afneembaar met twee schroefstaafjes
    De argumenten voor en tegen moeten hier nog eens afgewogen worden.
    Ondertussen heb ik mij vleugel op Profili uitgetekend.
    Hier ook twijfels.
    Full sheeted of open structuur.
    Ook hier voor en nadelen afwegen.
    Er zit geen haast achter,maarde bedoeling is
    van mijn Monterey zodanig te up-graden dat hij het beter doet dan het oorspronkelijk ontwerp.
    Het heeft ook geen zin om voor de vierde maal het zelfde huiswerk te maken zonder meerwaarde, begrijp je.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Schuimkarton

    Een beetje experimenteren met materialen en structuren.
    Een open structuur is altijd de lichtste maar niet altijd de stevigste optie.
    Een balsaplank van 5mm zoals op het plan net het omgekeerde.
    Daarom een tussenoplossing.
    Een kader opgevult met schuimkarton blijkt op het eerste gezicht de veelbelovende piste.
    Het richtingsroer heb ik op die wijze gemaakt.
    Dus, een stap voorwaards in het bekomen van een lichtere staart.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Titanic

    Hans,
    Ik denk op een witte romp met rood doorzichtige vleugels.
    Gezien ik in het kader van profesionele activiteiten intens betrokken ben in een ander project (zie
    bouw-titanic-3
    evolueren mijn Montereyvorderingen op een lager pitje.
    Maar daar komt wel verandering in.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Vleugel

    Na enkele weken de werkzaamheden te hebben gestaakt ten gevolge professionele en andere beslommeringen heb ik terug de werkzaamheden hervat.
    Gezien alle belangrijkste componenten van de romp klaar zijn is het de beurt aan de vleugels.
    Om te beginnen heb ik de structuurtekening van de vleugel op waterproofkalk getekend in chinese inkt.
    Bij nader toezien klopte er iets niet op mijn plan.
    De linkervleugel scheelde behoorlijk met de rechtse.
    Dit plan was waarschijnlijk een kopie van een kopie, je weet hoe dat gaat.
    Daarom een tekening op kalk.
    Dan ben je zeker dat de twee helften kloppen.
    Ook heb ik de rolroeren op de tekening aangebracht.
    Ik heb de onderbeplanking reeds uitgesneden en verlijmd.
    Vervolgens een paar profielmallen in alu gevijld met daartussen mijn balsareepjes voor de ribben.
    Ik maak ze dubbel om ze minder schuin te hebben.
    Normaal zijn er 17 ribben per helft.
    17 plus 16 ertussen.
    Zo kom ik aan 33 stuks.
    Deze ertussen (16) vliegen er nadien uit.
    Nu nog met een schuurblokje afwerken en we hebben de ribben.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    één ligger

    [​IMG]




    Ik ben deze morgen de montage van mijn vleugel aangevat.
    Let op de eenvoudige constructie van deze vleugel.
    Enkel het hoogst nodige.
    Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat er geen secuur werk aan te pas komt.
    Ik heb extra aandacht besteed aan de kwaliteit van de Balsa.
    Enkel A-grain komt hier in aanmerking.
    Een toestel kan niet sterk genoeg zijn.

    Er zijn, zoals je kunt zien, versies gebouwd met twee liggers en zelfs zonder liggers.
    Ik opteer voor de gulden middenweg.
    Wat betreft de rolroeren die niet voorzien zijn in het origineel heb ik mijn inspiratie gehaald uit de vleugel van mijn Cumulus 2000.
    Kwestie van het zo eenvoudig mogelijk te houden.
    Een profiel uit de handel van 30mm zal er de dienst uitmaken.

    Mgv,
    Aurectar.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Jij kiest voor de gulden middenweg?
    Er zijn twee versies, twee liggers en zelfs zonder liggers.
    Maak jij nu één ligger?

    Johannes
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    één ligger

    Astro Flight Super Monterey: Build Log! - Page 5 - RC Groups

    Hallo Johannes.

    Er zijn in de jaren 70 twee versies van de Monterey 1 op de markt gekomen.
    Allebei logische evoluties van de 2m zwever Astro-flight Malibu.
    Een zonder ligger gevolgd door een volgende versie met één ligger.
    Het is de laatste versie met één ligger die ik 30 jaar geleden gebouwd heb.
    Deze versie had ook minder V stelling en langere verbindingsbuizen.
    (zie de twee tekeningen hier in dit draadje)
    Deze laatste versie van één ligger die ik herbouw had een zeer sterke vleugel.

    Bepalend voor de stevigheid van die Monterey-vleugel is vooral de beplanking van 2.5mm of 1/10 inch.
    Kwaliteitsbalsa van 2.5mm is in feite al een ligger.
    Dit is hier de essensie van het bouwconcept van Bob Boucher.
    Het princiepe van het zelfdragend koetswerk, als je mij begrijpt.
    Het is trouwes die weg die gevolgd heb bij
    de vleugel van mij Bergfalke maar dan full-sheedet.

    Nadien heeft men een Super-Monterey op de markt gebracht.
    Maar dat was eerder een floater.
    Deze was eerder bedoeld als antwoord op de Aquila.
    Ook het aanwenden van electro zal hier een rol gespeeld hebben.
    De vleugelopp van de Monterey 1 was nogal krap om de toenmalige zware batterijen te dragen.
    Met lipo's zou dit probleem minder aan de orde zijn.

    http://www.astroflight.com/pdfs/LOWENERGYFLIGHT.pdf

    Vermeldenswaardig is dat Bob Boucher in de states een pionier
    is op het gebied van electro-vliegen.

    Mgv,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Oh ja, dit is een prima constructie.
    Vergt wel enige kennis van materialen en natuurlijk goede lijmverbindingen.
    De ribben zullen ook van goede kwaliteit balsa gemaakt moeten worden.
    Hoe breng je de bovenbeplanking aan?
    Het balsa 2,5mm moet wel over de kromming van de ribben vastgelijmd worden.

    Johannes
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Kromming

    Hoi Johannes,
    Eerst de beplanking voctig maken en laten drogen op de ribben (ongelijmd opgespannen)
    Zo krijgt het stuk de vorm van het profiel.
    Pas lijmen wanneer droog.
    Heb dit advies gekregen van iemand uit de states die de fout had begaan van het vochtig te lijmen.
    De man heeft zijn vleugel kunnen herbouwen.
    Je leert soms uit ervaringen van derden.
    Vroeger (30 jaar geleden) heb ik het droog geprobeerd en ik had er wel moeite mee.

    Mvg,
    Aurectar
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ik was benieuwd hoe jij dat met het 2,5mm dikke (harde?) balsa doet.
    Zelf heb ik al veel geëxperimenteerd met de vleugelindekking.
    Mijn ervaring is dat de hardheid van de balsa ribben en indekking op elkaar moeten zijn afgestemd. Zeker als je de indekking zonder voorbehandeling over de ribben buigt.
    Balsa vochtig maken is niet mijn ding. Daar heb ik slechte ervaringen me.
    Je weet nooit van tevoren wat er gaat gebeuren. Het vochtige balsa buigen gaat uiteraard uitstekend maar nadat het droog is moet je maar accepteren wat het is geworden. Hier gaat het bij mij dus fout omdat ik alle oneffenheden zie en van schrik.
    Als iemand anders ernaar kijkt vind die het geweldig, want diegene kijkt meestal allen naar de totale kromming.

    Maar goed, veel mogelijkheden heb je niet bij deze constructie.
    Hoe dan ook dit project slaagt, daar twijfel ik niet aan.

    Johannes
     

Deel Deze Pagina