Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Diepe zucht? Omdat je het een domme vraag vindt? Even voor de duidelijkheid: ik ken best wel het belang van een goed zwaartepunt. Ik snap ook dat een CG te ver naar achteren voor een onstabiel vliegtuig zorgt. Maar zoals je vast zelf ook wel zult weten, is er niet één specifiek, ideaal CG. Er is een bepaalde range waarbinnen een vliegtuig vliegbaar is.

    Hij vliegt nu perfect met het CG exact zoals aangegeven door FMS. Althans, qua vlieggemak en stabiliteit. Als het iets verder naar achter gaat, wordt ie iets minder stabiel maar ook wendbaarder. Het enige dat ik niet weet: hoeveel minder stabiel wordt ie. Vandaar mijn vraag. Inmiddels heb ik al van USA fora begrepen dat deze toestellen niet zo heel kritisch zijn qua zwaartepunt. Iets verder naar voren of achter, resulteert niet direct in een onvliegbaar toestel.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, niet omdat ik het een domme vraag vind. Maar omdat je CG je thans je beviel. Maar pardoes meer massa achterlijk aanbrengen en hopen dat het goed komt, is niet de weg voor enige zekerheid. En lood aan brengen in een model om het goed in balans te brengen lees ik hier vaak als een doodzonde. En dat is onzin. Ook al verdeel je met alle middelen wat practisch mogelijk is, zo goed mogelijk het gewicht, soms is het onhaalbaar. En dan is lood toevoegen zinvol.
    Soms lukt het met een zwaardere spinner of gewoon zwaardere wielen of wat anders.

    Maar een CG te ver naar achteren maakt er snel een slopertje van.
    Het is dus iets om werk van te maken. En maar niet pardoes op geluk achterin te verzwaren met fun-tronica.
    Vandaar dat ik schreef, als dat nu reeds goed vliegt en bevalt, heb je eenbelanrijk 'gegeven' om vast te houden, hou dat dan aan en markeer het vooral.
    Want een beetje extra gewicht waar je bang voor bent dat het minder vliegt of sneller binnenkomt (wat dus niet zo is), is totaal geen issue. Een verkeerd zwaartepunt wel. En zeker bij een Mustang is het best opletten. Gerelativeerd wordt er veel op RC-Groups en Universe... Slim staartlastig maakt je kist extreem wendbaar, maar daar moet je dan ook wel de stuurcappacitieten voor hebben.

    Ik zie voldoende zwaartepunt issues op de doorgeslagen YouTube filmpjes, met van die USA malloten. En zeker bij foamies. Tja... wat moet je er nog van zeggen. Blijft altijd zonde. Hier niet aan de orde, me dunkt.

    Zelfs een Calmato met het zwaartepunt te ver naar achteren maakt het model drakerig. En er valt wel mee te vliegen, daar niet van. Daarbij volgens de bouwers in deze maar 1 cm marge tussen voorlijk en achterlijk is aangegeven, heb ik het maar op de helft gezet, met iets neigend naar voren door te leunen.

    F5B zet ik ook zo goed mogelijk op het CG. Anders wordt de staart me te wiebelig en te ver 'snapt' de kist weg bij een te lage vliegsnelheid. En zo een kist komt zeer rap binnen zweven heeft een schraal aanzicht, om op het laatst te remmen met spoilerons, moet je goed in de smiezen houden met je ogen en kop.
    Voor mijn Cloud Dancer trof ik geen eenduidig CG. Berekend en ingevlogen. Ik heb het thans nog iets te voorlijk. Ofwel Als je aanduikt met gas terug, trek het vanzelf weer op. Mooiste zou een rechte duik zijn. M'n kist hoort 3 kg te wegen. Is veel hoger uitgepakt met alle aanpassingen. Maar vliegt als op rails. Gaat bij een rol kaarsrechtuit.
    Dus die paar honderd gram maken geen donder uit.

    Het is dus je ietwat zoekerige vraagstelling dat ik je deze reactie schrijf (overigens om je te helpen).
    Maar een zwaartepunt marge bij een model van die afmeting zou zo rond de 1 cm moeten zijn. En zeker geen twee?
    Neem je het meest achterlijke... merk je dat direct. En ben je geen snelle reflexen vlieger, komt deze kist je al te vlot binnen, dat wil je hem zeker niet te 'staart-listig' hebben.
    Succes en groet,
    Bas
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    een goed vliegend toestel is iets anders als een correct afgesteld vliegtuig (waar cg een onderdeel van is)

    om het zwaartepunt te checken, zijn er figuren om te vliegen.
    komen die goed uit, is je cg goed.
    vind je hem "tam" , moet je dus je uitslagen aanpassen.

    maar cg en uitslagen zijn twee werelden.
    beiden geven een specifiek vlieggedrag.
    achterlijk zwaartepunt met kleine uitslagen vliegt compleet anders (en kritischer) dan een voorlijk zwaartepunt met grote uitslagen.

    wat bas bedoelt, zoek de grens niet op.
    goed is goed.
    cg te ver naar achter, kan heel simpel een toestel zo ver onvliegbaar krijgen dat je onherroepelijk een crash krijgt.
    en das gewoon zonde.

    loop gewoon de standaard lijst door. goed is goed.
    en bij jou is dat anders dan bij mij.
    ik hou heel erg van agressief afgestelde toestellen. niet dat ik zo vlieg, meer dat ik dat gevoel prettig vind in een toestel.
    een ander doet exact hetzelfde met het toestel, maar heeft een ander cg en andere uitslagen.
    beginnen vanaf opgave fabrikant, vanaf daar finetunen.
    als het gevoel goed is, stoppen.
    niet de extremen opzoeken.
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor jullie reacties, Student en Bas. Ik ga jullie advies ter harte nemen en het zwaartepunt toch op dezelfde plek houden, ook al moet ik daarvoor lood toevoegen. Het is een te dure kist om een gok mee te nemen. En hij vliegt nu wel heel erg mooi en relaxt. Toch wel fijn om dat zo te houden.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    probeer gewoon eerst eens een tijdje te vliegen.
    kijken wat ie doet.

    kijk s hoe hij inverted vliegt. heeft ie veel elevator nodig om rechtuit te gaan, of weinig?
    bij veel elevator kun je makkelijk het zwaartepunt een tikkie geven.
    0,5 of 1 cm per keer. gewoon testen.

    eerste tekenen zie je bij rechtuit, volgas.
    en dan gas eraf, waar gaat hij heen?
    hoe stallt hij? (hoog testen..., escape is altijd volgas...)
    stallt hij met de staart omlaag, moet het zwaartepunt snel naar voren.. enzovoorts.
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb er al veel mee gevlogen hoor! Het is weliswaar het eerste seizoen dat ik er mee vlieg, maar ik probeer elk vrij uurtje mee te pakken dus hij heeft al heel wat vluchten achter de kiezen.

    Bij inverted moet ik inderdaad aardig wat down geven om hem level te laten vliegen. Anders duikt ie naar beneden. Ik heb ook de dive test gedaan, en daarbij wil hij weer omhoog, zonder dat ik elevator geef. Zo bezien ligt het zwaartepunt dus eigenlijk iets te ver naar voor en zou het dus geen kwaad kunnen als ik het extra gewicht achter (door de soundmodule) niet voor 100% compenseer met lood voorin.

    Er is in elk geval nog ruimte om het zwaartepunt iets naar achter te leggen. Ik ga er gewoon eens mee experimenteren, met kleine stapjes.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Halve cm per keer.... Dan kom je er redelijk vlot achter wanneer je te ver gegaan bent, ZONDER dat het gelijk gevaarlijk wordt....
     
  8. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Pieter, hoe bevalt jou deze soundmodule in deze kist?

    Mvg,

    Pascal.
     
  9. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik kan er nog niet echt iets van zeggen. Ik had in eerste instantie problemen met het goed vastzetten van de transducer. Met de bijgeleverde plakringen wordt het in elk geval niks. Daarna heb ik UHU Por geprobeerd, zoals mij is aangeraden en ik ook op diverse andere fora gelezen heb. Dat leek in eerste instantie goed te gaan, maar na een paar testjes was het toch weer los. Ik moet zeggen dat ik het geen 24 uur heb laten drogen, zoals in de ESS handleiding werd aangeraden.

    Uiteindelijk ben ik maar teruggevallen op de oude, vertrouwde epoxy. Ik moet zeggen dat ik door epoxy nog nooit teleurgesteld ben, en ook dit keer lijkt het goed te gaan! Ik heb één transducer in het toestel geplakt, 24 uur laten drogen, en daarna flink (binnen) getest. Met motorgeluid, verschillende machinegun geluiden en ook gecombineerd.

    Hoe het bevalt: binnen lijkt het in elk geval goed te gaan. De transducer zit nog vast. En het klinkt (binnen) in elk geval erg hard! Zondag ga ik vliegen en ga ik ervaren hoe het in de lucht klinkt. Ik laat het resultaat wel weten in dit draadje.

    Qua gebruiksgemak en mogelijkheden vind ik de ESS air wel erg mooi! De software werkt goed en het is heel makkelijk om zaken in te stellen en nieuwe geluiden te laden. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen ervaring heb met andere geluidssystemen.

    O ja, ik begin eerst met 1 transducer. Pas als ik zeker weet dat ie goed vast blijft zitten, zet ik er een tweede bij.

    Wordt vervolgd (zondag a.s.)
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nou, de module bevalt prima hoor! Zo goed zelfs, dat ik de twee tranducer niet eens ga inbouwen. Hij is prima hoorbaar in de lucht en volgens mij staat ie nog niet eens op zijn hardst. Ik heb vanaf de zachtste stand 2x op het plusje gedrukt. Geen idee hoeveel stappen er zijn. Vijf wellicht? Zo de handleiding er nog eens bijpakken.

    Maar in alle opzichten bevalt ie prima. Mooi geluid, hard genoeg en reageert erg leuk op het gas. Starten en stoppen is ook leuk.

    Ik ben helemaal tevreden met deze aankoop! Het voegt echt weer een extra dimensie toe aan het vliegen.
     
  11. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Oke mooi, ik heb hem in een balsa kistje zitten (geraamte met Oracover) geen klankkast dus en klinkt daardoor ook voor geen meter, ik weet genoeg, bedankt.

    Mvg,

    Pascal.
     
  12. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Vraag me af of één enkele transducer gebruiken wel slim is.. kan me vergissen maar misschien belast je de versterker dan niet correct?

    Maar misschien maakt het niets uit.

    Wat ook belangrijk is: stel via de software het juiste aantal cellen in. Standaard staat het op 3S dacht ik, ik heb het op 6S gezet.
    Ik vermoed dat je 'm nog op 3S hebt staan aangezien 2x boven de zachtste stand bij mij niet erg hard klinkt.
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hmm, geen idee of het slecht is voor de versterker als je maar 1 transducer gebruikt. Ik neem de gok wel, het kost ook weer geen kapitaal. Ik denk dat ie wel heel blijft.

    De cellen had ik goed ingesteld hoor. Op 3 cellen in mijn geval, ik gebruik namelijk een aparte accu voor de soundmodule. Wat me wel verrastte, was hoe snel deze aparte accu leeg was. Hij is ook maar 500mAh, en ik had het kunnen weten (simpele berekening). Maar ik liet me er door verrassen en nu is de accu te ver leeg getrokken. Stuk dus. Maar ja, accu van 5 euro bij Hobbyking, er zijn ergere dingen.

    Wel werkt dus blijkbaar het low voltage alarm niet. Of moet ik dat eerst expliciet aanzetten? Straks mijn module nog eens bekijken via de software.
     
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Voltage alarm kan je aanzetten en instellen inderdaad. Hoe het precies werkt weet ik niet..

    Ik zal mijn set gewoon vanaf de 6S laten lopen denk ik, dus heb ik geen alarm nodig.
     
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb het voltage alarm getest. Werkt prima. Je kunt het inderdaad via de software aanzetten en vervolgens kiezen bij welke voltage hij aktief moet worden. Is in te stellen in stappen van 0.1V. Ik heb het getest met een vrije lege accu, en bij aansluiten begint het systeem doorlopend, zeer irritant te piepen. Kan niet missen :).

    Ik heb trouwens nog de bekende Mustang whistle in m'n ESS gezet. Ik vond hem hier:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2541904&page=14

    Draadje komt je vast bekend voor, Justapoke, want ik kwam je naam vaak tegen :).

    De Whistle sound klinkt in huis in elk geval erg mooi en indrukwekkend. Ik ben er vrij zeker van dat dat in de lucht ook het geval zal zijn. Kan niet wachten om het uit te proberen. Nu moet het nog mooi weer worden...
     
  16. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Die van mij eindelijk klaar staan voor de maiden. Inclusief Whistle :)

    Eerste kist die zo lang op de maiden heeft moeiten wachten.
    Heb uiteindelijk de UBEC vervangen voor een wat zwaardere 20A, en die voor in de neus geplaatst om het zwaartepunt goed te krijgen.

    Zondag ziet er goed uit wat weer betreft. Hopelijk binnenkort een video van een geslaagde maiden.. of crash :)
     
  17. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ik heb de mijne vorige week de maiden gegeven en inmiddels 3 geslaagde vluchten gemaakt.
    Hij vliegt geweldig. het is wel spannend hoor als je grootste motorvliegtuigje tot nu toe de Funcub was, dan nu ineens de FMS P51 1700.
    Ik had eigenlijk verwacht dat hij veel sneller zou vliegen. Hij vliegt eigenlijk heel gemoedelijk.
    Je moet bij het starten en landen wel oppassen dat hij zijn neus niet de grond in trekt. Dus zodra je gaat rollen, bij de start of nog aan het rollen bent bij de landing je elevator zoveel mogelijk omhoog geven (knuppeltje naar achteren dus) Dan blijft het staartwiel op de grond gedrukt.

    Bijgaand een link naar het filmpje van mijn maiden. Het was net zo moeilijk filmen als vliegen.
     
  18. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Een grote kist op 6S is inderdaad wat anders ja. Gelukkig vlieg ik al een tijdje met de Carbon z sub dus ben wel wat gewend.

    En vliegtuigen filmen blijft moeilijk. Een headcam vind ik toch wel ideal. Nadeel is dat je zo vaak naar een stipje op je scherm zit te kijken :)

    Bedankt voor het posten, ondanks het bewegende beeld toch de moeite waard!
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  19. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ja ik heb van mijn grote zwever (3,6 m) met een headcam een filmpje gemaakt maar dat is inderdaad grootste deel van de tijd alleen stipje, kijk maar op mijn youtubekanaal.
    Je moet denk ik niet te enthousiast met de zoom willen zijn, dan krijg je denk ik een rustiger beeld en is hij beter te volgen.
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    En daar ligt net het gevaar!
    Het klopt wat je zegt, maar slechts tendele.
    Als je te lang die up houdt bij het accelereren (opstijgen) dan riskeer je dat hij op een te lage snelheid gaat opstijgen met een flinke stall en brokken als resultaat. Ik wil ze niet te eten geven, de kisten die zo aan hun einde gekomen zijn.

    Dus idd staart laag houden maar tijdens het versnellen gradueel de up eruit halen. Gaat je staart van de grond wordt het even spannend want de kans bestaat dat je toestel nu naar links zal rijden, en dan moet je wat rechts tegensturen met rudder. Zachtjes! Er zijn nogal wat toestellen die enkel luisteren naar rudder als de staart in de lucht is trouwens...
    En als je op een goede snelheid bent, weer wat up geven om op te stijgen.

    Hoe het niet moet: vanaf seconde 30 (kijk naar het hoogteroer!)

    Hou je krampachtig die up getrokken gaat het maar goed zolang je motor er je door kan sleuren...
     

Deel Deze Pagina