Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dan zou ik dit toch even laten weten aan de winkel waar je het toestel gekocht hebt. Als het zomaar stuk gaat, zonder aanwijsbare reden, dient het toch kosteloos vervangen te worden, lijkt me.
     
  2. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Jaja, het contact heb ik al gehad. FMS verkoopt ze als PNP dus dat betekent volgens mij dat een ontvanger aansluiten en gaan met die banaan mogelijk moet zijn, zonder eerst uitgebreid servo's te testen, toch.
     
  3. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Volgens een opmerking op mijn andere forum zit hij wel goed aangesloten, quote:

    "Tijdens het vliegen moet de uitlaat los/open staan,dit om de luchtstroom die tijdens
    het vliegen de romp inkomt weer af tevoeren.
    bij het landen wil je die luchtstroom juist benutten als "rem".
    door de romp af te sluiten creer je een soort parachute effect waardoor het toestel op natuurlijke weg al afremt."

    Ik vond het wel plausibel klinken.
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat klinkt inderdaad wel logisch... Inderdaad al vaker gelezen dat mensen het zo doen, maar dat was meer in het kader van 'het zit eigenlijk fout, maar ik laat het maar zo, dan heb je meer luchtstroom tijdens het vliegen'.

    Misschien haal ik de servo reverser er dan toch maar tussenuit.

    Ben je al verder met je servo's? Worden ze vervangen?
     
  5. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Het is nog stil aan de overkant.
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dat is volgens mij toch sterk afhankelijk van de zender / ontvanger die je gebruikt, en hoe je deze instelt.

    Kan me ook niet herinneren dat ik gelezen heb over meer problemen met deze servo's, maar het is wel belangrijk dat je de afstelling goed doet. Servo's gaan doorgaans alleen kapot als je te veel gewicht krijgen te verduren, of te ver over hun eindpunt draaien.

    Zeker bij de flaps moet je goed oppassen wat je doet, in mijn geval heb ik de armen van de P-51 flap servo's ook moeten verplaatsen. En verder goed kijken (en luisteren) tot hoe ver ze kunnen gaan, en dan via "endpoints" op je radio deze net iets verder terug zetten. Zodat ze zeg maar maximaal zo'n 98% van het bereik gebruiken.

    Is niet lullig bedoeld ofzo, en het kan best zijn dat je slechte servo's getroffen hebt. Maar als ik het zo lees kan de fout dus ook bij jezelf liggen.

    Maar goed, het probleem is er nu. Hopelijk heb je geluk en sturen ze nieuwe servo's om het probleem op te lossen.
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Weer een stapje verder, model is nu echt bijna klaar.
    Enige wat ik nog moet doen is de guns op de vleugels plakken, maar ben er wat LED's in aan het zetten dus weet nog niet wanneer ik dat klaar heb. (totaal 6 leds dus 3 van die units)

    Helaas kom ik met mijn 6S 5000mAh 40C helemaal voorin nog niet uit op het CoG punt van 120mm.
    Misschien dat ik dus wat extra gewicht moet gaan plaatsen, zit nu dus een 13mm verder naar achteren.

    Ik vraag me dus af of die 120mm echt nodig is.. hoe ligt het CG punt bij jullie?

    Foto's:

    IMG_1153.jpg IMG_1157.jpg IMG_1148.jpg IMG_1161.jpg IMG_1156.jpg IMG_1160.jpg IMG_1155.jpg IMG_1150.jpg IMG_1158.jpg IMG_1149.jpg
     
  8. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Jij hebt de hele handel al naar voren gebouwd zie ik.
    Ik was nog niet aan wegen toegekomen, maar zo te zien ga ik dat met mijn 6S 4000mAh zeker ook niet redden.

    @Justapoke Ik had alles standaard op 100% staan lijkt me sterk dat dat dan zo'n effect heeft. Het is wel alleen bij de flapservo's, de andere functioneren allemaal goed.
    Ik hoop op enige coulantie. De servo's vervangen zal niet zo'n grote post zijn, maar ik moet dan ook de inbouw van de draden helemaal op nieuw doen en moet dus wel de originele servo's hebben, want anders zijn de snoertjes denk ik te kort.
     
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik heb 2 speakers achter in de romp zitten, vandaar dat ik dus alles naar voren heb moeten plaatsen.
    Normaal gesproken zal het dus geen probleem moeten zijn met je 4000 lipo denk ik!

    Betreft de flaps, dat is juist het probleem wat ik bedoel: als je de arm/links verkeerd hebt geplaatst kan het gemakkelijk stuk gaan omdat de flap niet verder naar boven kan. Dit met dus echt goed ingesteld worden.

    Zelfs als je een foam-scharnier niet eerst "los" maakt kan je servo daar ook al op stuk lopen.
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik gebruik ook een 4000mAh accu en daarmee krijg ik het zwaartepunt vrij dicht in de buurt van waar ie moet. Ik geloof dat het iets achter het aangegeven zwaartepunt ligt. Maar er is natuurlijk niet één zwaartepunt waarbij het toestel goed vliegt. Iets verder naar achter en het is ook nog stabiel, en ietsje wendbaarder. Met de 4000mAh accu voorin en verder niks van lood bijgeplaatst, was het echt de goedmoedigheid zelve.

    Schelen die speakers zoveel? Ze liggen toch vrij dicht bij het zwaartepunt, dus het effect zou toch niet zo groot moeten zijn?

    Wat betreft de servo's: ik maak er altijd een gewoonte van om de servostangetjes los te koppelen van de servo arm voordat ik het servo de eerste keer aansluit. Je weet immers nooit zeker wat ie de eerste keer gaat doen. Dan servo middelpunt en eindpunten instellen en met het stangetje 'droog' testen of het roer die uitslag aankan. Pas daarna koppel ik ze weer aan de servo arm.
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De speakers zijn ergens rond de 60gram per stuk, en zitten bij mij achter de servo's.
    Dus ook heel ver achter het zwaartepunt. (zie foto's)

    Voor het zwaartepunt dus verre van ideaal, maar komt wel ten goede aan het geluid.

    Test:


    IMG_0883.jpg IMG_0884.jpg
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  12. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Heb je een plaatje van hoe jij je flaps heb zitten?
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Zal proberen later vandaag wat duidelijke foto's te maken.

    In de tussentijd is het redelijke zichtbaar in de gear video:

     
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Je kan anders ook de tandwieltjes vervangen. Complete servo vervangen is niet nodig, repareren kan dus ook.

    (moet er wel aan toevoegen dat ik dat zelf nog nooit heb gedaan, maar heb alleen goedkope 9g servo's kapot gehad)
     
  15. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Zoals op het filmpje zaten de mijne ook, zal dus wel hooguit mm werk geweest zijn.

    @Justapoke Ik heb ooit wel eens een servo gedemonteerd om te kijken hoe het er uit zag, dat zou natuurlijk een optie zijn, maar dan zou ik nieuwe servo's moeten hebben en dan de ouwe en nieuwe openen om de tandwieltjes om te wisselen....
    hm, moet ik eens over nadenken ;-)
     
  16. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Je kan van veel servo's losse tandwiel setjes kopen.
    Heb net even gezocht via google maar kan toch helaas niets los vinden in dit geval. Anders was je voor een paar euro klaar..

    http://www.rc-castle.com/index.php?route=product/category&path=273_409_424&page=2

    Daar vind je de servo's, en onderaan een alternatief van Power-HD.

    RC-castle is een prima shop, verzending is wel traag vanuit china dus houd daar rekening mee.

    Power HD is ook hier te vinden:
    https://www.shamrock-maastricht.nl/Power-Hd-Analoge-Servo-Hd-1711mg_16242.html
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Kan trouwens ook zijn dat ze doorgebrand zijn? Dan heeft tandwielen vervangen natuurlijk geen zin!
     
  18. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    bedankt, ik houd het in m'n achterhoofd. Onze clubleverancier heeft ook wel heel veel op dit gebied hoor, dus dat gaat zeker goed komen.


    ps. doorgebrand denk ik niet, ze draaien door en af en toe pakken ze, typisch gedrag van kapotte tandwiel(en)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In deze modellen tref je geen 'kwaliteits' servo's. Prijs van een vergelijkbare servo valt in het niet. Laat staan dat je er losse tandwielsets hebt.
    Voor Multiplex, Graupner, Futaba etc. Ja, heb je die sets wel. Al snel 15,- euro?
    Ik heb wel eens wat servo's opengetrokken en tandwielsets vervangen. Er zijn wel eens wat tanden geknarst en gestipt... kasten gebroken... Vervangen met juiste reserve delen, zo listig is dat niet. Echter niets op de grond laten vallen... je zoekt je suf met die microdeeltjes :D

    Maar pardoes ergens tandwielen uit slopen en in een ander type inbouwen? Dat zal niet gaan lukken :confused:


    Een Graupner DES 428 BB, kast gebroken (hotliner na rauwe doellanding), gear perfect gebleven, er onder een Dymond D47 fluservo, met een 'gebit als een kerkhof met omgevallen zerken'... uit een 500grs zwevertje... pardoes gestript 'on the flly'... en dan duurt het ook nog eens ellendig lang voordat je fijne vakantie-zwevertje zich onbestuurbaar om een -enig- paaltje in de berg-wijde vouwt... tot schroot...

    DSCN7130-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
  20. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Daar ga ik ook niet aan beginnen hoor. De servo's kosten iets meer dan 13 euri's, dus dat is het probleem niet, meer een principezaak dat ik vind dat FMS ze eigenlijk moet vergoeden, want ik kan met niet voorstellen wat ik fout gedaan zou hebben, behalve getest dan, maar hé het is een nieuwe kist die verkocht wordt als PNP, nergens staat omschreven dat ik eerst iets moet testen...
     

Deel Deze Pagina