Mopilot E12S protoype

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Mopilot, 6 jan 2009.

  1. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    @Mario, ah ja die kan je idd ook nog weglaten, maar dat zou ik ook nog kunnen doen als ik een Jive aanschaf, dus het maakt elkaar niet veel.

    @Laurens Dat probleem is idd al bekent, wordt aan gewerkt ;-)

    @Roy De 135° aansturing is vooral een theoretische verbetering. Bij 120° heb je altijd interactie in je nich. Dit is puur geometrisch in het systeem ingebakken. Dit omt doordat de center afstand van de 2 voorste aanstuur punten kleiner is dan het achterste aanstuurpunt. Bij 135° zijn alle afstanden in alle richtingen gelijk en heb je dus theoretische gezien geen interactie. Natuurlijk bepalen de servo's uiteindelijk de totale hoeveelheid interactie. Maar met de huidige servo techniek is dit minimaal.

    De aanstuur hevels zijn standaard van de Synergy, dit kome doordat er een vrij brede tuimelschijf wordt gebruikt welke grote uislagen vereist. Om nu niet veel afwijking te krijgen bij grote pitch uitslagen (waar je vaak ziet dat een nick of rol beweging de collectieve pitch beïnvloed) is er een overbrengs verhouding in de links gebouwd om zo de servo uitslag niet te extreem te maken.

    Greetz,

    Michiel.
     
  2. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Cees,

    Het pinion zit zo dicht als dat het origineel kan, tegen de motor aan. De radius in de getrapte as belemmert het om het pinion lager en dus dichter bij het lager te krijgen. Uiteraard zou ik het pinion aan kunnen passen, maar dat houd ik liever standaard, dat is praktischer.

    Greetz,

    Michiel
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik bedoelde ook geen doorlopende gaten te maken.
    Maar ik dacht aan de hand van de foto's te zien dat er hier en daar nog wat vlees was waar 1/3 diep afgerond graafwerk gedaan kan worden.
    Dat verzwakt constructief gezien zeer weinig, maar scheelt toch weer wat gewicht en ziet het er nog technischer uit ;).
    Maar het kan zijn dat ik meer ruimte zie op de foto's dan dat er daadwerkelijk beschikbaar is in het echt (vertekend).

    Wat betreft de U-vorm, hoe ik het zie dan...
    De constructie ziet er mooi en heel solide uit, en zal ook perfect stijf blijven tijdens een vlucht denk ik.
    Ik heb het dus ook niet over het resulterende vlieggedrag.
    Maar bij een hoge impact (vertikale crash, slechte landing etc.) ben ik een beetje bang voor je lipo's.
    Als de twee geringe doorsnedes van de carbon steunplaat de volledige massa van de heli (alle massa bevind zich namelijk boven in de U-vorm) plus de enorme impact factor moeten dragen tijdens een crash of harde landing dan vrees ik dat deze knappen en dat de U constructie dan ook dichtklapt.
    Wat je nieuwe frameplaten kost, en in het ergste geval nieuwe lipo's.
    Dan kan nog beter het landingsgestel het begeven tijdens de opname van de impact energie lijkt mij.

    Eric
     
  4. F3Cees

    F3Cees

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    175
    Locatie:
    IJzendijke
    Hoi Michiel,
    Jouw hoofdtandwiel loopt zeker 12-15 mm vanaf de motor, bij mij is dat 1 mm door het rondsel om te keren en ook de bevestiging van de motor boven het tandwiel te maken, maar zoals het nu is kan dit alleen met steunlager en zal het prima werken
    gr Cees
     
  5. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Eric, ik denk dat je je inderdaad verkijkt op de grote van de onderdelen ze zijn echt klein en als je ze nog verder zou uitfrezen win je misschien 5 gram, niet de moeite van het extra werk waard wat mij betreft.

    Eerlijk gezegd bouw ik mijn heli niet om te crashen ;-) Als je crasht gaat er altijd wat stuk en in het ergste geval je frame platen of in het ergste geval bij Electro je LiPo(s). Alleen kan ik je garanderen dat er geen enkele constructie te bedenken die een willekeurige crash zal overleven. Ofwel het is onmogelijk een chassis te bouwen dat alle soorten impacts zal overleven, daar kan je heel veel moeite (en wellicht toegevoegde massa) aan spenderen maar er zal altijd toch een crash te bedenken zijn (het is overigens niet uit te rekenen, te veel variabelen en complexe theorie) die het chassis zal doen breken. Dus ja er is inderdaad wat te zeggen dat het zal breken, so be it, zeer waarschijnlijk breekt/absorbeerd het landingsgestel het meest bij verticale impact. Maar ik denk dat de factor "geluk" (voor zover je daarvan kan spreken in geval van een crash ;-) ) een grotere rol speeld bij de hoeveelheid schade.

    Kort samen gevat is het onmogelijk een crash bestendige constructie te maken en je LiPo's zullen ook nooit goed beschermt kunnen worden, ze zijn erg zwaar waardoor ze "zichzelf" veel schade toebrengen omdat ze veel kinetische energie/impuls zullen bevatten tijdens een crash. Een carbon doosje er om heen is naar mijn idee meer schijn veiligheid (zie de gehavende LiPo van Mario na zijn crash, en een MP XL-E heeft zo'n soort van beschermende doos constructie) dan dat het echt zinnig is.

    Nou de groeten weer,

    Michiel.
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Helemaal mee eens michiel, en overtuigt! :)
    Hoop hem een keer in het echt te zien dit jaar.

    Grt. Eric
     
  7. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Eric,

    Mooi dat je mijn uitleg begrijpt :)
    Als je naar de D3D komt kijken, (of beter doe gezellig mee) gaat het zeker lukken de heli een keer in actie te zien. En ventueel bij meetingen natuurlijk!

    Greetz,

    Michiel.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Wow factor stijgt overal bovenuit hier. Ik dacht zelf lekker aan het knutselen te zijn , maar jij bouwt niet alleen een bouwdoos, je MAAKT de bouwdoos ook nog es.

    Allee: PETJE AF!!!

    Misschien moet ik me ook maar eens met CAD gaan bezighouden.
    Wat gebruik je voor programma?
    Zijn er programma's voor mensen zoals ik die dat gewoon es willen proberen?
    Wat voor draai en frees machines heb je.
    Een draaibankje heb ik wel . Ik heb er echter geen slede op zitten om conische werkstukken te maken. Weet je een goede winkel voor dit soort gereedschappen?

    Enne volgens mij een goed plan van het xtra lager op je motor as. Het heugt me dat ik ergens berichten heb gelezen dat er toch wel diverse motoren met gebroken assen zijn ontstaan....

    groeten van die andere wijze uit het oosten.

    Steven.
     
  9. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi andere wijze uit het oosten :)

    Bedankt voor je positieve opmerkingen!
    Het programma dat ik gebruik is Solidworks. Dat is een echt mechanisch CAD pakket waar je dus ook werktekeningen mee kunt maken. Tja als je het eens wil proberen maakt het niet direct uit welk pakket je neemt, ze lijken allemaal op elkaar, ik kan uit de voeten met SolidEdge (heb ik op school geleerd), Autodesk Inventor, en dus Solidworks. Op het werk gebruiken we OneSpaceDesigner van cocreate. Dat is het minste pakket waar ik tot nu toe heb gewerkt, het mist veel functionaliteit en werkt op een heel andere manier dan boven genoemde. Je kan van dit pakket wel een PE (Personal Edition) versie downloaden, dan kan je het eens proberen. En als je serieus aan de gang wil neem eens contact met me op :)

    Mijn draaibankje is een Quantum met 450mm tussen de centers en mijn freesbankje is een voorloper van de BF20 van Herman Buitelaar Machines (de BF20 heet inmiddels BF25). Als je op zoek bent naar machines of onderdelen kijk eens bij Buitelaar op de site, ze hebben er heeeeel veel Home

    Van het lager idd, met een 8mm as zou ik een vrij eind wel aandurven, maar helaas kan je een 11t pinion niet voorzien van een gat van 8. Omdat dan waarschijnlijk je pinion open scheurt vanwege de te beperkte hoeveelheid "vlees".

    Greetz,

    Michiel.
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ziet er goed uit.
     
  11. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Erg netjes Michiel! Ziet er mooi uit allemaal.
    En zelfs nog eerder vliegend als mijn Logo, die hier
    al ongeveer 3 weken vliegklaar staat... :p

    Inmiddels al een tweede vluchtje kunnen maken?

    Gr. Bas
     
  12. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Bas,

    Een dag later dan het eerste vluchtje heb ik er weer eentje gemaakt, weer heel koud en niet meer dan hoveren, en dat ging goed geen foutmeldingen meer van de regelaar.

    Vandaag had ik misschien echt kunnen gaan vliegen, maar helaas is Laura ziek en moesten er nog een aantal huishoudelijke activiteiten gedaan worden :-( Het is er dus nog niet van gekomen maar wellicht volgende week. Wel moet ik nog een canopy maken (of de originele net iets aanpassen aan de onderzijde hij past nu net niet) daar ga ik deze week hopelijk aan beginnen.

    Jij nog met je Logo gevlogen vandaag? De temperatuur wordt beter (althans voor ons voor de schaatsers is het wat minder) maar het is nog geen lekkere vliegtemperatuur.

    Wordt vervolgd...

    Greetz,

    Michiel.
     
  13. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Hoi Michiel,

    Wat voor foutmeldingen had je dan van de regelaar?

    Wat voor vliegtijden haal je nu met hoveren etc?

    Helaas heb ik m'n Logo nog steeds niet kunnen vliegen, ivm.
    een aankomende toetsweek waar voor geleerd moet worden,
    en daarbij ook nog eens geen vervoer. ;)

    Hopelijk aanstaande zaterdag.

    Gr. Bas
     
  14. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoogstwaarschijnlijk werd de foutmelding veroorzaakt doordat ik te ongeduldig was en te vroeg de heli optilde nog voordat de slow start procedure ten einde was. De SS tijd heb ik verlaagd en nu op 15s staan, maar die gaat nog terug naar 10s.

    Vliegtijden heb ik niet gemeten, ik hoop dit binnenkort te doen.

    Greetz,

    Michiel.
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Michiel,
    ik ben benieuwd hoe de scorpion regelaar je gaat bevallen en dan met name de governor onder zware belasting.
    Ik start zelf de Logo met 6seconden op anders duurt het zo lang ..... korter kan trouwens bij een jazz niet (in governor).

    succes
    Bas
     
  16. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Bij de scorpion is de kleinst mogelijke aanlooptijd 10sec.
    Ik ben ook erg benieuwd hoe die zich houdt!
    We zullen zien!

    Greetz,

    Michiel.
     
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Michiel ik weet niet of je nog interesse hebt? maar de Zippy-R 4800 staan weer op de site bij HC, stock nog op 0 maar dat zal binnenkort wel veranderen.

    Gr,

    Mario
     
  18. Dat ziet er fantastisch uit!

    Even een weekje niet op het forum gekeken en dan had ik dit draadje bijna gemist, ga ik wel volgen...
     
  19. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Zo na een week in bed met griep, de draad weer oppakken!

    @Mario, bedankt! Ik heb ze alleen niet meer nodig. Ik heb nu even van die nog goedkopere Zippy's om even te testen met verschillende massa's. Maar daarna ga ik met SLS vliegen.

    @Jurrien. Bedankt!

    Greetz,

    Michiel.
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    En heb je nog nieuws ???

    Bas
     

Deel Deze Pagina