Mosquito revised . . .

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jacobbos, 21 apr 2008.

1. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Hij kan z'n accu geloof ik ook nog wat naar voren schuiven. De borstel met vertraging weegt denk een 240 gram oid.

2. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Het is inderdaad zo dat ik de accu naar voren haal, de servo's iets naar achteren om het zwaartepunt op de juiste plek te krijgen, zie het beeldmateriaal voor een overzicht:

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zorg er goed voor dat de drie motortouwtjes niet op den duur tegen de draaiende behuizing kunnen gaan schuren. Heb je niet meer ruimte voor die kabeltjes als je de motor een halve slag draait zodat ze in de cockpit uitkomen?

4. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik moest even zoeken naar de naam van het toestel, ik wist dat het een ontwerp van Fred Militky was, de Hi-Fly was Graupner's eersteling:
    Silent Wings / Geschichte -> 1972

Kwam ook tegen dat hij toen al aan indoor-vliegen deed, in een zoutmijn.

Meer elektrovlieggeschiedenis:
    How and When Electric RC Planes started ? - RC Groups
    Who Flew the Earliest Electrics? - RC Groups

Fred Militky met Hi-Fly

Laatst bewerkt: 12 mei 2008
  5. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Ik waardeer je zorg en heb het ook al waargenomen, ik zorg er echt voor dat ze niet gaan schuren. Ik zin nog op een manier om met 100% zekerheid de draden bij de motor weg te houden.

Een ander idee is om een nieuwe (balsa) kap te gaan maken. Na 25 jaar op een zolder gelegen te hebben past hij niet meer netjes. Mijn doel is eerst, zodra ik de correcte klappropellor binnen heb, het oude beestje de lucht in te helpen. Daarna wil ik de Mosquito verder oppimpen: licht afschuren, opnieuw in de blanke lak, wellicht een nieuwe stickertje, etc.

Wie kan me trouwens op gang helpen bij het maken van een nieuwe kap?

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Zit er keurig netjes in zeg. Die ruimte valt toch wel mee?

Bij mijn Cirrus past het nog krapper denk ik

En in het draadje van mijn Cirrus staat op pagina 1 precies hoe je voor héé weinig een nieuwe kap kunt maken zonder ingewikkeld gereedschap.
    opknap-verslag-graupner-cirrus-film-eerste-vlucht-pagina-3-a

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Schitterend he die Hi-Fly met z'n dubbel motorgondels en kolossale props aan de achterlijst. Er is nog zo'n klassiek model, lijkt op de Daedalus meen ik. Ook de bekende Apha van Multiplex kon op die manier gemotoriseerd worden.

Ten aanzien van dat kapje, de manier waarop Arjan dat heeft gedaan is goed gelukt moet ik zeggen. Toch zou het originele kapje ook goed moeten passen, is toch niet gekrompen of zo?

8. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    MAIDEN (eventjes maar)

Vandaag de laatste hand gelegd aan de Mosquito en vanavond moest het er dan maar van komen. Beetje winderig maar ik durfde het wel aan: de eerste vlucht met een brushless.

Toch eerst maar even een handstart om even het gevoel te krijgen en om te checken of er nog getrimd moet worden. Ging prima! Had me voorgenomen om nog 1 handstart te doen en er dan voor te gaan. Landing was een beetje te veel 'nose-down': gevolg was dat het voorste spant los kwam :(.

Achteraf gezien maar goed ook denk ik. Blijkbaar was de constructie niet voldoende sterk. Moet er niet aan denken dat er 'mid-flight' iets los zou zijn gekomen.

Vanavond direct maar aan de slag gegaan, dikker materiaal gebruikt, motor omgedraaid, begin is er weer! Heb er nu vertrouwen in dat dit niet weer gaat gebeuren. Op naar de 'Maiden V2'!!

9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Motor omgedraaid? Je bedoelt met het schot áchter de motor? Waarom dat dan....?
    Als je je schotje nauwkeurig maakt en met epoxy lijmt gaat het nooit meer los lijkt me. Als je hem echt om hebt gedraaid heb je een veel langere arm die hem probeert los te wrikken en je kunt hem niet rondom verlijmen. Maar misschien ben ik iets te voorbarig.

Nou in ieder geval gefeliciteerd met je ene geslaagde handstart :D Da's beter dan niks!

10. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Inderdaad, het schot achter de motor. Is een stuk steviger dan het eerst was omdat er nu letterlijk meer hout omheen zit. Bij het oude afgebroken neusschot was nauwelijks ruimte om de randen 'vol te smeren' met epoxy. Nu het geheel omgedraaid is kan ik nauwkeuriger werken en vooral steviger.

Vergeet niet dat ik de boel heb omgebouwd, dus het bestaande neusschot heb gebruikt. Nu de boel toch kapot was heb ik de eerste 2 spanten van voren uitgebroken en alles netjes op maat gemaakt. Kortom: ik begrijp je opmerking mbt het hefboom principe, echter ik denk dat ik met correcte uitlijningen, nauwkeuriger kunnen werken en beter materiaal de Mosq alleen maar verbeterd heb. Anderzijds: de praktijk zal het leren!!

11. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Oh ja, als het werkt dan werkt het, vraag me alleen af of dit de beste oplossing is. Anderzijds; als je hem nu stevig verlijmd en de neus niet te hard de grond in laat duiken gaat het vast goed.

Ik begrijp niet helemaal waarom je het op de eerste manier niet goed voor elkaar kon krijgen maar dat is ook niet echt belangrijk. Morgenochtend weinig wind dus maak hem even af zou ik zeggen :D

En nog één ongevraagd advies: zorg voor een voldoende dik schot. Als je het schot achter de motor hebt staan en ook niet rondom kun verlijmen kun je vervelende resonanties krijgen door lichte onbalans in je prop bijvoorbeeld. De arm vanaf je prop naar het schot is veel langer en door de "open" bovenkant kan het schotje gaan buigen/vibreren. Dat heb ik zelf een keer ervaren en dan lijkt het alsof de hele boel gaat exploderen (wat ook zo is als je gas blijft geven).

Laatst bewerkt: 17 mei 2008
  12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Een volgende keer zou ik ook gaan voor wat Arjan schrijft. En liever een motorschot dat er netjes uitbreekt ("Sollbruchstelle", weet iemand een goed Nederlands woord hiervoor?) dan een kromme as. Een afweging.

13. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Heren, helemaal eens met jullie commentaar, echter omdat het een ombouw betreft naar elektro, en nu een stukje herbouw, heb ik puur vanwege de ruimte er voor gekozen om de motor 'achterstevoren' op een nieuw dikker schot te plaatsen.

Laatst bewerkt: 18 mei 2008
  14. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Maiden! De echte

Vanavond heeft de Mosquito het na 25 jaar weer hogerop gezocht! Heerlijk om dat gevoel van toen weer te herkennen. 2 vluchten gemaakt van ieder ongeveer een kwartiertje. Perfecte landingen, natuurlijk even kijken of ik het nog kon: Looping gedraaid, strakke wing-over, laag voorbij: hard en zacht, het was er weer allemaal!

Toch nog een paar punten van aandacht:
    - Bij full-power moest ik behoorlijk 'down' geven, motor zal ik wat meer naar beneden bij gaan stellen
    - Klappropellor bleef draaien bij motor uit, is waarschijnlijk een instelling van de regelaar, begrijp waarschijnlijk wat er in de programmeerhandleiding bedoeld wordt met de 'brake'. Zorgt deze instelling er voor dat de motor niet meer draait en de propellor terugklapt? Vermindert de weerstand behoorlijk neem ik aan.
    - Vanwege afnemend motorvermogen ben ik gestopt na, zoals gezegd, 2 x 15 minuten. Thuis de LiPo aan de lader en daar gaf de lader aan dat 1 van de 3 cellen op ongeveer 3,4V zat terwijl de andere 2 op 3,0V zaten, trok wel heel snel bij moet ik zeggen. Schrok er wel enigszins van omdat ik begrepen heb dat het verschil minimaal moet zijn. Toch is er niks schrikbarends gebeurd. Iemand iets op te merken hierover?

Al met al: I'm Back!!!

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Nu dan toch echt van harte gefeliciteerd! Foto's....?

Dat down moeten geven hoort er een beetje bij. Om het helemaal te voorkomen moet je erg veel negatieve domping geven. En dat is vaak geen gezicht. De oorzaak is de bouw van je zwever: hoogdekker en vrij veel V-stelling, waardoor de prop relatief laag aangrijpt en je dus een flink koppel achterover krijgt. Je merkt het meer dan met de oude borstelmotoren omdat je huidige setup waarschijnlijk véél meer koppel levert.

Zelf geef ik gewoon iets minder gas of iets meer down. Voor dat laatste heb ik een mixer aangemaakt die ik met een schakelaar om kan zetten.

Die brake functie zorgt inderdaad dat je motor afremt als je het gas dicht doet, waardoor je prop dicht kan gaan. Dit scheelt héél erg veel in de weerstand. Een langzaam draaiende prop is in feite een schijf die geen trekkracht levert dus je snapt hoe dat remt....

Over die onbalans: als het een nieuwe Lipo is die je van tevoren niet gebalanceerd had: dat ken ik. Na de eerste keer balanceren wordt het veel beter. Als die ene nog op 3,0V zat is er niks aan de hand. 2,6V is zo'n beetje de ondergrens. Wel even in de gaten houden, als het blijft zou ik de accu terugbrengen.

16. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Arjan, dank!

Mijn bijgeloof van toen is er nog steeds: van je eerste vlucht maak je geen foto's . . . die zitten wel in je koppie

Die mixer waar je over spreekt is denk ik voor mij niet haalbaar omdat mijn zender weliswaar een moderne 2,4GHz is maar verder niet bulkt van de opties. Die extra down zal ik dan maar voor lief nemen.

De brake functie ga ik zeker programmeren en je opmerking over de LiPo stelt me gerust, als ik nu live naar de lader kijk staan ze alle drie keurig op 3,82V.

Moet morgen trouwens naar Schiphol, enig idee waar een interessante modelbouwshop is? Ik kom uit het altijd prachtige Friesland, dus op de route (door de polder) is ook goed.

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik ken je zender niet maar ik denk dat er wel mix-functies in zitten hoor. Even het boekje goed lezen :D

Modelbouwshops...mijn vaste adres in Hangar in Kampen. Klein maar fijn, en echt alleen gericht op vliegend spul.
    Verder zit in Bussum 2BrothersRC , lijkt me een mooie zaak. Op Schiphol zelf ook iets dacht ik? In ieder geval een leuke luchtvaartshop, Planes@Plaza - Schiphol.

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  19. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Probleempje . . .

Het zal allemaal wel bij het leerproces horen maar er is iets met mijn regelaar :mad:

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  20. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Updeetje

Lang geleden dat ik hier iets gepost heb: pre-vakantie drukte . . .

Ondertussen al een een aantal vluchten gemaakt en ik moet zeggen alles is dik voor elkaar. Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

En daarna film . . . want ik ben de trotse eigenaar van een FCO2 geworden

Deel Deze Pagina