Mosquito revised . . .

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jacobbos, 21 apr 2008.

1. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    FlyCamOne2 op de Mosquito

Het is gelukt!

Donderdagavond zakte de wind lekker weg en heb ik de stoute schoenen aangetrokken. De FCO2 op de Mosquito geplakt en mijn eerste luchtopnames gemaakt van de omgeving van mijn vaste woon- en verblijfplaats Gorredijk. Het resultaat is hier te bewonderen:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    FlyCamOne2 op de Mosquito

Het is gelukt!

Donderdagavond zakte de wind lekker weg en heb ik de stoute schoenen aangetrokken. De FCO2 op de Mosquito geplakt en mijn eerste luchtopnames gemaakt van de omgeving van mijn vaste woon- en verblijfplaats Gorredijk. Het resultaat is hier te bewonderen:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Prachtig! Mooi dat het allemaal goed is gekomen en zo te zien vliegt hij uitstekend.
    De positie die je gekozen gebt voor je FCO2 is ook helemaal goed.

Complimenten en veel zweefplezier!

4. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Mooi hoor Jacob. Ik heb gisteravond toevallig nog even gevlogen met mijn Ultra Fly, ook met de FCO2 erop alleen liet het kreng me weer in de steek; ik had toen ik thuis kwam alleen een geluidopname.

Mis je oude vertrouwde geluid niet van de vertraagde Mabuchi motor met vertraging en de levensgrote klapprop??

5. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    FCO2 nukken en Mosquito als bommenwerper . . .

JT,

Het is mij inderdaad al een aantal malen overkomen dat de FCO2 er voor mijn gevoel plotsklaps mee is opgehouden. Wat mij wel is opgevallen dat als de FCO2 goed is opgeladen (nachtje aan de stroom) dat hij dan ook zonder problemen het ook lang vol houdt. Zo heb ik een aantal opnames van rond de 20 minuten. Als ik daarna dan weer een vlucht maak gebeurt het nog wel eens dat hij niet of kort opneemt. Blijft telkens spannend en dus frustrerend . . Daarnaast heb ik er last van dat het geluid niet synchroon loopt met het beeld. Maar omdat het alleen maar om windgeruis gaat is dat niet een groot probleem.

Dan iets heel anders, tijdens onze laatste vakantie kwamen de kinderen een rubberen werpbommetje tegen met daarin een fluitje ingebouwd. Bedoeling is dat je dit ding naar elkaar overgooit en dat hij dan fluitend naar je toekomt. Natuurlijk kon ik het niet laten om deze bom onder de Mosquito te hangen . . .:D. Kids rennen zich nu rot om dat ding weer in het weiland op te zoeken, hebben ze gelijk hun beweging ;).Zie bijgaande foto´s:

Mosquito als bommenwerper:

Het oude vertrouwde geluid waar je het het over hebt mis ik niet omdat ik het niet ken. Mijn Mosquito heb ik 25 jaar geleden als 15-jarige gebouwd als pure thermiekzwever. Omhoog ging hij aan het elastiek of met een Big Lift. Was je na 5-8 minuten weer beneden . . Nee, dat is nu een stuk beter, 30-45 minuten is geen probleem

Jacob Bos

Laatst bewerkt: 25 jul 2008
  6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Heeee dat is leuk. Waar komt dat vandaan, weet je dat?

7. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Bommetje?

Bommetje is gekocht in een Maxi in Zweden . . . is zo'n supergrote supermarkt met een speelgoedafdeling. Weet niet of en waar ze in Nederland te verkrijgen zijn. Effect is geweldig, al fluitend komen ze naar beneden en schadelijk is het gelukkig niet omdat ze van zacht rubber zijn!

8. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Mosquito 'Overhaulin'

Met deze lekkere vorstperiode is het tijd om eens wat opknapwerk aan de Mosquito te doen. De afgelopen maanden heeft hij menig uurtje in de lucht doorgebracht, nu is het tijd om hem "Vintage Glider treffen"-waardig te maken.

Door de jaren heen is de romp behoorlijk vergeeld. Door het vliegen van de afgelopen maanden is hij ook enigszins vervuild. Toen bij de laatste landing ook nog de vurenhouten bodembeschermer deels verdween werd het echt tijd om het oude beestje weer wat toonbaarder te maken:

Het originele opschrift is ook aan vervanging toe:

En zo ziet het uit na wat schuurwerk:

Omdat ik de hoogstarthaak toch niet meer zal gebruiken heb ik die verwijderd:

Dan begint het echte schuurwerk van de hele romp met als resultaat een romp die er een stuk strakker bij staat:

Aan de onderzijde heb ik wat onderdelen toegevoegd die dus in de loop der tijd zijn verdwenen, de 'tailskid':

En het al genoemde vuren latje is vervangen:

Zo, lekker gewerkt dus! Van de week maar eens wat lak gaan scoren en dan is ie klaar voor 2009!

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hij ziet er weer klasse uit Jacob.[​IMG]

Dat wordt 17 mei "Mosquito formatie vliegen"................;)

Gr Harry

................hij blijft ontzettend mooi...........zo'n Mosquito..............

10. pl119

pl119

Lid geworden:
    6 jun 2005
    Mooi.............

..en als je langs wilt komen, heb ik G4 lak voor je.
    Werkt goed!
    Neem een afsluitbaar blikje mee en we gooien het vol!

groet!

Kees

11. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    G4: graag!

Kees,

Goed aanbod: dank er voor.

Misschien dat ik morgen al langs kom, ga met onze jongste naar het Aviodrome te Lelystad. Dat jochie van 5 is niet bij pa zijn vliegtuigen weg te slaan. Ik vermoed dat er een vliegvirus bij hem heerst. Erg leuk!

Ik bel je sowieso nog dan!

Jacob

12. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Glimmende Mosquito

Na een bezoek aan Kees en de in ontvangstname van wat G4 vandaag de kwast maar eens gehanteerd, zie daar een glimmende Mosquito (en eigenaar):

Daarnaast ook nog wat verder gewerkt aan de neus: nieuw blokje balsa ingebracht zodat het straks met de nieuwe kap wat strakker aansluit. Nog even en dan gaat de VGG-sticker echt op!

Groet,

Jacob Bos

13. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Kapmal

Vandaag had ik zin om even lekker te schaven en schuren, gevolg was een mal voor een nieuwe kap. Daarna gelijk naar de plaatselijke supermarkten om een mooi gladde PET-fles te scoren. De 1,5 liter Jus D'Orange van de Aldi kwam nog het meest in de buurt.

Fohn er op gezet maar het is toch niet naar mijn zin. Volgende week eerst maar de berichten van Ruud afwachten over een originele kap. Zien we daarna wel weer . . mal is er in ieder geval:

14. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Nieuwe originele kap!

Het is gelukt!

Ruud bedankt. In Duitsland was er nog een originele kap voor de Mosquito die nu dus onderweg is naar het Friese . . .

Als iemand een methode weet om schadevrij een nieuwe kap/mal te maken van deze kap dan hoor ik het graag. Kan ik de andere Mosquito-piloten en bouwers een stukje verder helpen.

Groet,

Jacob Bos

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Gips in de kap gieten? Dat is een eenvoudige manier.

16. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Gipsen

Is een idee wat ik ook al had. Mijn angst is echter dat er dan toch sporen van achter blijven.

Bedenk nu terwijl ik dit aan het tikken ben dat ik natuurlijk de oude kap kan gaan gebruiken! Tenzij er natuurlijk nog andere suggesties binnenkomen.

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Sporen in de nieuwe kap? Met gips niet. Kap goed in de was zetten en dan pak je het gips er zo uit. Daarna mooi uitwassen en er kan weinig mis gaan. Een nog veiligere manier zou ik niet weten.....

18. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Dat van die was in de kap is een goede! Ik ga het proberen op de oude kap

19. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Klaar!

Gisteren aan de slag gegaan met de nieuwe kap. Na wat pogingen om goede lossingswas te vinden in de buurt, wat niet lukte, overwon de behoefte om de kap klaar te maken het van mijn geduld. De nieuwe kap is dus klaar!

Voor de scherpe kijker, ja mijn Mosquito is waarschijnlijk gestoken door een of ander eng zoemend beestje wat allerlei witte uitslag heeft veroorzaakt. Serieus: tijdens het klaarmaken van een de spanlak met talkpoeder viel de deksel van de talkpoeder bus :evil: Het papje leek er mooi uit te zien, echter nadat de G4 er over heen ging werd duidelijk dat het toch niet mooi egaal geworden is. Heb het maar zo gelaten, geeft hem weer wat onderscheidend vermogen.

Het maken van de kap is het laatste loodje voor dit winter opknap klusje en dus is deze Mosquito klaar voor het Vintage Glider treffen. De sticker mag er dus op!

20. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Lekker vliegen met mijn zus . .

Vandaag met Kees (PL119) samen de Mosquito's de lucht in gebracht, mooi!!

Samen lekker brommen in het weidse Friese land, beetje thermiek, wat wil een mens nog meer.

Nou, misschien foto's en bewegende beelden. Deze worden nu 'geprocessed'. Als het wat is dan vanavond hier meer.

Groet,

Jacob Bos

Deel Deze Pagina