Moswey 3 schaal 1/4

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door ISOLA2, 24 aug 2020.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Nog alles eens goed nachecken en veel succes met je maiden.
     
  2. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Vandaag alles dubbel gecontroleerd, roer uitslagen met differential en uitslagen naar de goede kant, aileron met een beetje rudder mix, motor brake en zwaartepunt.
    Nu wachten op een redelijke vliegdag voor dat ultieme knikkende knieën moment!
    Iedereen op dit forum bedankt voor de aandacht, ik laat nog weten hoe het is gegaan!
    Volgende project is een lang gekoesterde droom, Tiger Moth in 1/4 schaal!
     
    crins, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Succes :thumbsup:
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  4. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
  5. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Vandaag maiden flight gedaan, ging prima! Image1620926855.476590.jpg
     
    Vincent de Bode, aurectar, tjarko en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Congrats.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk :thumbsup:
     
  8. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De vleugels zijn ondertussen voorzien van tippen en klaar voor bespannen.
    Ik twijfel nog of ik de volledige vleugel zou bespannen, of alleen maar het open deel ?
    De romp gisteren nog eens een laatste plamuur beurt gegeven, dit is wel de eerste en laatste romp die ik met balsa latten bouw, je blijft plamuren en de lijm tussen de latten geeft een harde plek .
    Als ik nog eens aan een schaalzwever begin dan zal het een bespannen skelet zijn of 0.4 multiplex
     
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Alles gemonteerd, staart en stabilo bespannen.
    Cockpit , in afwachting dat ik een cap vacuum kan trekken met rechte delen , voor een pin achter magneet.
    Span 346 cm 4050 gr met accu.
    CG zou tussen 109 mm 8 % en 122 mm 5 % moeten liggen
    Instelhoek verschil is 3 ° , ga ik verminderen naar 1.5 ° , stabilo kan vooraan naar boven , eenmaal goed afgesteld kan de stabilo in het midden een verhoging krijgen in lijn met bovenkant romp.
    Nu bespannen = spannend :)


    20210530_160303 1 a.jpg
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Onderzijde L vleugel bespannen met coverall gelijmd met water gedragen matte lak, opgespannen en 1 ste laag matte lak met rolletje.


    20210610_111141.jpg
     
    Sikorsky en Huibert vinden dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugels volledig ingedekt en volle laag matte acril lak.
    Laatste laag word zand matte acril met donker blauwe accenten satinee
    Maar eerst de maiden.

    Motor en regelaar geplaatst

    Accu slede gelijmd

    20210709_165237.jpg 20210709_165207.jpg

    20210709_165253.jpg
     
    Sikorsky en Berrie vinden dit leuk.
  13. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Ziet er goed uit, succes met de maiden flight!
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt, maar vandaag een vervelend probleem.
    De stalen vleugel verbinder 8 mm van de brico en da 10/8 alu vleugelbuizen pasten perfect in elkaar, maar ik was niet zeker dat dit verenstaal was, dus had ik ondertussen 8 mm verenstaal gehaald voor de verbinder.
    Nadat ik deze op lengte had gemaakt en paste bleek dit iets dikker paar 100 ste mm ???
    Resultaat staal komt muurvast te zitten in de vleugelbuis en bij mijn poging om met een draaiende beweging te lossen komt de alu vleugelbuis mee uit de vleugel..
    Alu met geweld van het staal moeten verwijderen, staal OK maar alu buis onbruikbaar, dus nieuwe vleugelbuis gelijmd.
    Staal van brico schuif zonder probleem in de vleugelbuis , maar wat met verenstaal ??
    Idee ! polijst pasta op het staal van brico , in de boormachine en draaien maar , passen en herhalen tot verenstaal in de vleugelbuis past :yes:
    Dus nu staat alles klaar en getest en is het wachten op beter weer.
    Om het CG op zijn plaats te krijgen heb ik 160 gr extra lood in de neus moeten stoppen, volgende keer een lipo van 4000 mA bestellen ipv 3300
    De esc levert met de prop 13/8 450 W, als dit te weinig is heb ik nog een prop 14/8
     
    Vincent de Bode, Huibert en Berrie vinden dit leuk.
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Spannende ongein met je vleugelbuis maar goed dat het je weer gelukt is om het werkend te krijgen.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Die bus polijst pasta al zeker 46 j oud heeft me al meermaals uit de problemen gered, dient om autolak te polijsten .
    In 1975 de resten van een vastgelopen lager schelp van de krukas gepolijst , misschien was dat wel de eerste keer dat ik het gebruikte maar kan me niet herinneren dat ik er lak mee gepolijst heb :)
     
    Vincent de Bode, Berrie en Rick NL vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren rol test op wagentje, ging vlot , beetje te vlot kwam bij een windvlaag recht op de kop los van het wagentje , windvlaag weg en vrij harde landing, geen schade, slede heeft zijn werk gedaan.
    CG ligt zeker ver genoeg naar voor want neus ging vrij vlot naar beneden
    Door de turbulentie links en in front rij bomen, durfde ik niet doorstijgen , gebrek aan ervaring met deze kist. Bij O en NO wind hebben we veel turbulentie
    Foto volgt heb ik niet zelf genomen
    Dus wachten op rustig weer
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.939
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De video en foto van Frank ( mijn vlieg instructeur )

    Als ik die jump zo bekijk mag ik van geluk spreken dat er geen schade is, zachte ondergrond ?
    Bij het loskomen van de kar heb ik onmiddellijk de motor afgezet .
    Denk dat de instelhoek te groot is en cg mag naar achter ????




    IMG_4048a.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2021
  19. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.169
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    op basis van dit korte hupje zijn eigenlijk bijna geen conclusies te trekken. Het loskomen zag er redelijk netjes uit. In elk geval heb je voldoende uitslag en effect op het hoogteroer. Ik zou met de huidige instellingen gewoon nog een poging doen, eventueel met een paar klikjes down bijgetrimd. Eerst maar eens een echte vlucht maken en een duikproef om te bepalen of er iets aan het CG gedaan moet worden.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Starten met CG op 33% van de GEMIDDELDE koorde.
     

Deel Deze Pagina