motor loopt na 5 min te warm en loopt dan armer

Beste forumleden

ik ben sinds enkele weken eigenaar van de bullet mt en de st

ik ben met de st begonnen en hem volgens de WOT methode beginnen inrijden, dit heeft ongeveer 1.2 liter geduurd voor hij was ingereden en optimaal was afgesteld

maar nu na een liter of 2 gereden te hebben heb ik een raar probleem
de eerste paar minuten loopt hij echt netjes, hij loopt zeker niet te arm want er is ook voldoende rook aanwezig en bij topsnelheid is hij ook goed want als ik de HSN 1/8 durft verder openzette loopt hij te viertakten...

dit duurd zo'n paar minuten en dan loopt de motor te warm want als ik tempgun gebruik geeft hij 125-130 gr aan , ook loopt de motor dan ineens armer, geen rook meer en als ik hem dan 1/8 openzet loopt hij 1minuutje goed en dan is het weer van dat en heeft de HSN meer openzenzette geen possitieve invloed maar loopt hij weer te viertakten

de plug die ik gebruik is een medium en is grijs/wit uitgeslagen maar is niet verbogen of wat dan ook, hij heeft nog een goede spiraal vorming
de nitro die ik gebruik is tornado van 16%

wat zou dit toch kunnen zijn?

MVG Steven

Plug grijs/wit uitgeslagen klinkt niet goed. Een goede plug ziet er zilverkleurig uit met eventueel de 1e winding een beetje zwart aangeslagen.

Meestal bij zo'n plug praat je over te arm, een te hoge compressie of een te hoge nitrogehalte.

check je carb misschien lekt hij ergens. Je zegt zelf naar paar minuten begint hij pas zo te doen, dan is de motor ook op temp,, en dan gaan materialen ook uitzetten.

Tja

Zoals Roelof al aangeeft, plug ziet er niet goed uit. Verder een ander punt.

Als jij bij deze temperaturen je motor start en rustig rijdt zal het een tijd duren voordat die goed warm is. Als gevolg daarvan zal het ook langer duren voordat je chassisplaat warm wordt, dit is nl het koellichaam van de motor...

Het lijkt mij dat je motor gewoon te arm staat tov de huidige buitentemperatuur. Je motor wil niet goed op temperatuur komen door de kou, je zet hem dus armer. Als nu je motor wel op temperatuur komt, staat hij te arm... ;)

Je zou eventueel een iets warmere plug kunnen uitproberen.

Beste forumleden

ik ben sinds enkele weken eigenaar van de bullet mt en de st

ik ben met de st begonnen en hem volgens de WOT methode beginnen inrijden, dit heeft ongeveer 1.2 liter geduurd voor hij was ingereden en optimaal was afgesteld

maar nu na een liter of 2 gereden te hebben heb ik een raar probleem
de eerste paar minuten loopt hij echt netjes, hij loopt zeker niet te arm want er is ook voldoende rook aanwezig en bij topsnelheid is hij ook goed want als ik de HSN 1/8 durft verder openzette loopt hij te viertakten...

dit duurd zo'n paar minuten en dan loopt de motor te warm want als ik tempgun gebruik geeft hij 125-130 gr aan , ook loopt de motor dan ineens armer, geen rook meer en als ik hem dan 1/8 openzet loopt hij 1minuutje goed en dan is het weer van dat en heeft de HSN meer openzenzette geen possitieve invloed maar loopt hij weer te viertakten

de plug die ik gebruik is een medium en is grijs/wit uitgeslagen maar is niet verbogen of wat dan ook, hij heeft nog een goede spiraal vorming
de nitro die ik gebruik is tornado van 16%

wat zou dit toch kunnen zijn?

MVG Steven

Ik rij momenteel met een stukje sok over de carter én een stukje sok over de koelkop.
Zodra hij warm is haal ik de sok van de koelkop af. En als hij (te) warm blijft/wordt gaat de sok ook van de carter af. Je kan ook je bodemplaat onder intapen, dat houdt ook wat warmte vast.
Als ik hem zonder sokken start (ja, dat klinkt gek ja ;) ) dan komt hij inderdaad zeer slecht op temperatuur.

Misschien heb je wat aan deze tip, naast het idee om een warmere plug te gebruiken.

Is 16% niet te weinig voor een 3.0cc?

Ik rij zelf op 25% (ook in mijn RS4) en dat ding gaat hier als een trein

16% is prima voor een 3cc , 25% is meer voor de 3,5cc en groter.

Ik rij zelf m'n rs4's ook op 25% maar daar moet je wel een beetje voor af kunnen stellen ;)

oke, mercikes

ik ga die 'sok' methode maar is toepassen dan :p

kan ik deze plug nog gewoon gebruiken of kan ik beter een andere indraaien?
dit is trouwens nog steeds de eerste waar ik ook mee ingelopen heb...

MVG Steven

Vandaag proberen te rijden maar tevergeefs...
hij doet niks meer, compressie lijkt weg te zijn maar het lijkt de koppakking te zijn, het zijn 3 koperen ringetjes die blijkbaar niet goed meer afdichten want bij het starten of proberen althans komt er nitro uitgesputterd tussen motorblok en koelkop...
het sterker aandraaien van de schroeven heeft ook geen invloed...

kan ik hier iets bruiksbaar tussendoen zoals van dat pakkingspapier of gaat dit bij nitrobrandstof niet werken?
of heb ik echt 3 nieuwe koperen ringetjes nodig?

mvg steven

Is wel aan te raden om de originele hoeveelheid ringen terug te plaatsen, ennnnnnnnn de bouten kruislings en stapsgewijs (steeds een stukje strakker na een rondje) aandraaien!!!

Is wel aan te raden om de originele hoeveelheid ringen terug te plaatsen, ennnnnnnnn de bouten kruislings en stapsgewijs (steeds een stukje strakker na een rondje) aandraaien!!!

dat kruislings aandraaien weet ik, das gewoon een basisregel:p

zal dus nieuwe koppakking worden al snap ik niet echt goed dat kopere ringen zelfs als pakking gebruikt kan worden, dit kun je toch niet dichtpersen....
en dan de vraag: hoe is dit kunnen gebeuren dat die is gaan lekken na 2 liter...

mvg steven

Laatst bewerkt:
Je hebt een punt Steven.... De aluminium verbrandingskamer/kop is zeker zachter dan de koperen pakking-ring.

Wie kan daar iets meer over vertellen??

Het koper is maar 0,1mm dik..... En koper is van zichzelf een vrij zacht materiaal , zachter als de bronzen bus en de alu koelkop. Zodoende kan je het dus tussen de bus en de verbrandingskamer klempersen waarbij het dunne koper eventuele oneffenheden opvangt.

Het alu van de koelkop is een stuk harder als koper hoor :!: ;)

Mis je niet het koperen ringetje bij de plug of zit de uitlaatbocht niet los? Beide kunnen het idee geven dat de kop lek is.....
Als de ringen geen beschadigingen hebben moeten ze goed zijn.

Mis je niet het koperen ringetje bij de plug of zit de uitlaatbocht niet los? Beide kunnen het idee geven dat de kop lek is.....
Als de ringen geen beschadigingen hebben moeten ze goed zijn.

de 3 kopere ringen zien er onbeschadigd uit... Ma ze staan wel wat scheef... Dus als ik ze gewoon plat op elkaar leg liggen ze niet vlak op elkaar... De kopere ring van de plug mis ik niet, hij lekt wel aan de zijde waar de uitlaat bocht is maar je ziet het echt van de kop komen... Als het de uitlaat bocht zou zijn moet hij toch gewoon starten....? Of zie ik dat nu totaal verkeerd?

Dat ze niet vlak liggen geeft niet .... Op het moment dat jij de kop goed vastzet worden ze vanzelf plat geperst...

Het koper is maar heel dun en buigt dus makkelijk...

Denk dat je toch iets verkeerd doet bij de montage , als je het goed doet kan de kop namelijk nooit niet lekken....

Daarom denk ik steeds meer de uitlaat omdat die verloopt, en dat kan een lek bij de uitlaat ook doen.

Daarom denk ik steeds meer de uitlaat omdat die verloopt, en dat kan een lek bij de uitlaat ook doen.

dankjewel voor de reacties, ik kijk er morgen terug naar... mocht het de uitlaat zijn, heb je dan ook een verklaring voor het niet meer starten? Andere plug en HSN rijker zetten heeft geen invloed...

De druk van je uitlaat komt ook weer terug in de tank wat als een brandstofpomp werkt. Wordt door een lek de druk minder zal ook de brandstofpomp minder werken.

Back