Motor/rotor voor Zeilbootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 11 dec 2021.

1. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Als het zeildoek van kunststof is kan je beter branden met de punt van een soldeerbout ipv snijden, dan rafelt het niet.
    Stalen lat naast de lijn leggen waar je wil snijden, goed klemmen en met een lichte druk zonder haperen met de punt van de bout lans de lat glijden.

Mabo vindt dit leuk.
  2. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Hallo Jan,

Dank voor je reactie en tip. Ik denk ook dat minder stikwerk en gewoon opplakken de zeilen minder stijf maken. Ik denk dan aan die koffielatjes bij tankstations. Die fijnschuren, evt. even in de G4 dompelen, witten en erop plakken. Ik heb tapijttape wat heel dun is maar ongekende kleefkracht heeft en waterbestendig is. Denk dat dan proberen. Dus nieuw maagelijk grootzeil komt er dan op, met 3 latjes. Ik doe ze dan halverwege, dus niet tot aan de mast.

Wat in de hoeken zit van het getoonde bootje, is dat ter versteviging?

Groet, Mabo

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Mabo,

Roerstokjes zijn veel(!) te stijf, zeillatten moeten kunnen meebuigen onder de druk van de wind, de zeillatten op mijn boten zijn conisch, het uiteinde dat naar de mast wijst, is zo dun als een naald.

De hoekverstevigingen dienen om de krachten te verdelen als je geen lijktouwen gebruikt, zoals bij gelijmde zeilen.
    De zeilen op de boot in mijn vorige post zijn door een zeilmaker gemaakt, die gaat op safe, vandaar de grote hoeken.
    Ik vind dat niet mooi en maak de hoekversterkingen van zelfklevend spinakerdoek (verkrijgbaar op rol, hier zelfs bij de Karwei), omdat ik meerdere lagen gebruik en het gat voor de schoot er in brand met een dunne naald of soldeerbout, is dit enorm sterk.

Op de foto, het onderlijk van de fok, die ik maakte voor mijn SeaWind:
    Hoekverstevigingen.JPG
    Zoals je kunt zien, maak ik gebruik van een losse voorstag, waar het voorlijk van de fok met kleine plastic buisjes, vastgezet met diezelfde zelfklevende spinaker reparatietape, op het voorlijk (dat met dezelfde tape verstevigd is en overgestikt).
    Op deze manier kan de fok vrij bewegen en kan ik de spanning van de voorstag en die van het voorlijk van de fok, onafhankelijk van elkaar instellen.

Groeten, Jan.

Mabo vindt dit leuk.
  4. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Goede tip Isola2 voor als ik kunstof zeiltjes neem. De mijne zijn echter van dun zeildoek.

Groet Mabo

5. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Hallo,

Vandaag einde dag thuis bootje opgepakt en de lokale vijver opgezocht. Lekker rustig en ontspannend.

Ook wat gefilmd, maar is heel lastig, én bedienen én filmen. Effin kijk maar eens.

Groet, Mabo

Maarten Kylstra, Bert V, Unusual RC en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Gaat prima zo te zien, mooi gemaakt mabo :thumbsup:
    Grt peter

Mabo vindt dit leuk.
  7. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Hallo Peter,

Ja he! Als de wind erop staat dan gaat ie echt heel snel de plas over, geen filmpje van, probeer dat een volgende keer. Ik denk dan wel, mag ook wel wat langzamer (-:

Groet, Mabo

8. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi resultaat Mabo! Gaat beter dan verwacht. Gr. Klaas.

Mabo vindt dit leuk.
  9. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Dank voor jouw reactie Klaas.

Na 40 minuten heb ik haar uit water gehaald. Ik dacht misschien toch wat water geschept want is paar keer met boeg diep door water gegaan op hoge snelheid. Was te mooi om te corrigeren. Thuis bleek tot mijn stomme verbazing geen plas water erin. Wel paar druppels, maar kan er zo weer in. Dat is bij windkracht 4 wel anders. Maar mooi zo.

Nog paar verbeteringen doorvoeren waaronder het grootzeil. Ben me alleen aan het bedenken waar ik zeillatten van kan maken. Misschien toch zelf van keperdoek en polyesterhars een dun plaatje maken en dat fijnschuren.

Groet, Mabo

Nog

Laatst bewerkt: 28 feb 2022
  10. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Mabo,

Leuk werk wat, zeilen!
    Goed afgesteld, gaat het als de spreekwoordelijke brandweer.

Volgende keer de telefoon 90° draaien, dan zijn we ook van het V.V.S. af.

Groeten, Jan.

Mabo vindt dit leuk.
  11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mabo, Probeer eens zeillatten te maken van plastic verpakkingsmateriaal. Of van een plastic sheet uit een agenda. Het gaat dagelijks door je handen, maar je moet net de connectie zien. Je vindt "vanzelf" de juiste dikte. Verpakkingsmateriaal van batterijen of tandenborstels zit ook wel iets bruikbaars aan. Je ziet het al, het mag weer niets kosten bij me. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2022
    Mabo vindt dit leuk.
  12. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Freek,

Oké. Ben gaan zoeken en vond een restant wit kabelgootje. De lange sluitdeksel eraf gesneden en heb nu een strook van 40cm wat voldoende is.

Het is 1 cm breed en 0,7 mm dik. Moet ik daar nog 2mm vanaf schuren richting het eind van de lat?

Groet, Mabo

13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mabo, Op de einden alleen een beetje afronden, opdat de punten niet door het weefsel van de pocket steken. Hieronder zeiltjes van 50 gr. spinakerdoek. De pockets zijn ongeveer 5 mm breed. Kan me niet meer herinneren wat ik als zeillat heb gebruikt. Gr. Klaas

RIMG3403.JPG

Mabo vindt dit leuk.
  14. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Hallo Klaas,

Oh wat een lieflijk klassiek bootje :thumbsup:

Oké ik rond het af. Wel klein beetje nog eraf geschuurd richting het einde. Hoop dat volgende week de nieuwe zeiltjes erop gaan. Nu effe op huidig grootzeil.

Groet, Mabo

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mabo, Die 16m2 is in de 70-er jaren gebouwd door mijn schoonvader en is na 35 jaar op de kast te hebben gestaan gerestaureerd. Naden dicht gesmeerd met 2K-lijm, gebroken mast gerepareerd, een keer of 7 vernist en een nieuw tuigje gemaakt. Staat sindsdien bij één van onze zoons op de kast. Is bijna 50 jaar oud nu. Was eigenlijk bedoeld voor de kinderen om los te laten zeilen, maar nooit toe gekomen. Wel eens aan gedacht om RC te maken, maar achteraf blij dat het niet is gebeurd. Succes verder met de zeilerij. Om tijdens het zeilen te filmen zou je een cameraatje op je pet kunnen zetten. Zie link. Dan heb je je handen vrij. Zelf gebruik ik zo'n ding af en toe op mijn scheepjes. Gr. Klaas.
    https://shop.action.com/nl-nl/p/570...XDqsKxYMXwpm-wtaMRCXJ3obZq-ebNlRoC0goQAvD_BwE

16. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Hallo Klaas,

Ja net zoals bootje van mijn vader blij dat ie niet RC is gemaakt. Daarom ook het bootje (RC) nagemaakt.

Toch behoorlijk onderhanden genomen dus. Mooi Klaas!

Die camera is goede tip, dank. Ga er achteraan.

Groet, Mabo

17. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Hallo,

Vanmiddag even een opname gemaakt vanuit de boot. Heb een oude mini camera (SQ12, AliExpress).

Telefoon is nu gedraaid conform advies, het blijft echter lastig filmen zo.

Als ie echt snel gaat kan ik niet filmen.....ben dan aan het zeilen (-;

Groet, Mabo

Laatst bewerkt: 4 mrt 2022
    Herby63, FreekS, Unusual RC en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. DioM

DioM

Lid geworden:
    25 jul 2019
    Nu nog een neerhaler maken dan gaat hij nog sneller ;)

En ja met de door mij en anderen aangeraden zender had je het aantal omwentelingen kunnen aanpassen ipv nu je zender afteplakken. (Zo moeilijk is dat niet)

Mabo vindt dit leuk.
  19. Mabo

Mabo

Lid geworden:
    7 dec 2021
    Hallo Dimitri,

Wat is een neerhaler?

Groet, Mabo

20. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004