Motor start niet na lezen alle howto's en stickies

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Chow, 7 mrt 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.386
    Locatie:
    Rotterdam
    ach, als het eenmaal goed staat, heb je er weing meer mee te maken.
    het is meer de kunst van het weten aan welke je moet draaien

    en de combinatie van alle schroeven
    ook altijd les 1 in motoren: 1 ding tegelijk veranderen!!!
    soms zie je mensen aan de hoofdnaald en tegelijk ook aan de andere naalden draaien. Leuk, maar dan weet je dus nooit welke naald nou de doorslag gaf, of welke het komende probleem veroorzaakt

    Als je nou wilt weten of de mengselschroef goed staat, zou je (na het warmlopen etc) de motor stationair moeten laten lopen.
    knijp nu de brandstofslang dicht, en ga secondes tellen.
    als er binnen de 3 tellen een verandering in het toerental voordoet = te arm
    tussen de 3 en 5 sec = ok
    langer dan 5 = rijk

    iig, bij de heli's en de vliegtuigen is dit een redelijke richtlijn..
    ik heb me al eerder vergist in automotoren, dus laat ik het er even bij zeggen :D

    nu is een beetje rijk niet zo'n punt, maar dan ga je weer grote verschillen zien tussen stationair en volgas. dus dat de motor bv stationair arm loopt, en voluit veels te rijk
     
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Inderdaad altijd 1 naald per keer en weten wat je defaults waren.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.793
    Locatie:
    Sassenheim
    Simpel gezegd:

    LSN = acceleratie
    HSN = acceleratie en toptoeren

    Het draaien aan de HSN doet ook de acceleratie verbeteren maar kan voor de toptoeren nadelig zijn en moet ke met de HSN alleen op de toptoeren focussen dat die mooi constant op topsnelheid blijft zoemen. Dan kan je met de LSN het accelereren instellen.
    Draaien aan de LSN doet ook de stationair verlopen, dat moet je corrigeren met de stationairschroef.
     
  4. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik had dat inderdaad allemaal al gelezen in de stickies en op andere plekken op internet maar in de praktijk moet je dan die gelezen kennis omzetten in een rijdende auto. Maar tís nu een stuk duidelijker. Jammer dat het nu weer koud wordt. Moet ik dus wachten.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.115
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vergeet niet, dat de motor voor eerst nog even wat aan de vette kant moet blijven he?
    Vetter mengsel=> "sputterender, knetterender" lopen en meer rook.

    Als je het inlopen eenmaal achter de rug hebt, moet je als vuistregel aanhouden dat je bij accelereren en volgas rijden ALTIJD een pluim(pje) rook moet zien.

    Helaas is jouw motortje errug klein dus is het rookpluimpje ook erg klein, maar het moet wel degelijk zichtbaar zijn en blijven, anders is het rap gedaan met het motortje.

    Groet, Bert
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ik log me even ook in
    op de nitro side van @Chow:

    verder suc6 @Chow:

    groetjes van Heli-Uwe
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.386
    Locatie:
    Rotterdam
    Neem trouwens ff een doek mee als je gaat rijden. Lang genoeg om een keer rond de achterkant te slaan.
    Of haal ergens een uitlaat stop vandaan

    vaak, zeker als hij nog erg rijk staat, komt er nog wel eens allerlei vloeistof uit de uitlaat lopen.
    stel, je zet hem op de achterbank, hou je een vlek over die er dus erg lastig uit gaat.
    Ook in huis helpt het om bepaalde medebewoners te vriend te houden :D

    met datzelfde doekje doe ikzelf altijd ff de auto/heli een kleine poetsbeurt geven, zolang het nog niet is opgedroogt haal je het er zo vanaf
    en dan kun je hem zo op de kast zetten
     
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik ben wat langer bezig. Ding is zo klein dat je niet overal bij kan. Heb wattenstaafjes gekocht om overal bij te kunnen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.115
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lang leve de remmenreiniger! :D

    en een compressor met blaaspistooltje kan ook wonderen verrichten ;)

    Groet, Bert
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.386
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar dat doe je toch niet altijd en iedere keer als je hebt gereden...

    Ik deed meestal eens in de zoveel keer rijden, of als ik hem echt vuil had gekregen een keer grondig

    gewoon ff rijden, dan heb ik niet altijd zijn/tijd/gelegenheid om alles weer spik en span te maken
    ff snel de losse en natte troep eraf, doek om de uitlaat en weer verder
     
  11. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Oh ja hoor. Elke keer gewoon lekker de vlekjes eraf :D Heb ik geen hekel aan.

    **Edit**

    Heb de plastic fantastic pistoolzender uit China al binnen. Sneller dan ik had verwacht. Ga ik vanavond de boel mechanisch in orde maken. En dan elke dag naar buiten kijken of er nog wat goed weer aan zit te komen :p
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2013
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    **Update**

    10 graden hier dus wederom bezig geweest. Ben een beetje door mijn opties heen. Wederom niet starten en zelfs geen poging ertoe. Kon nu ook niet primen door de uitlaat dicht te houden wat de vorige keer wel lukte. Kon alleen primen door de carb dicht te houden. Ik heb engelengeduld meestal maar wordt er nu toch wel een beetje moedeloos van :(
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.386
    Locatie:
    Rotterdam
    ff andere plug proberen, liefst een verse.
    Bij het inlopen wil er af en toe wel eens een plug sneuvelen.
    Soms zie je er niets aan, vaak zie je dat de spiraal vervormt is, of dat de eerste ring van de spiraal niet lekker meegloeit

    Qua primen, zolang er brandstof in de carb komt gaat het goed.
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik had al nieuwe pluggen geprobeerd. Verder na mijn laatste post nog wat pogingen gedaan. Lukt gewoon niet dus ik stop ermee. Was bedoeld als ding naast helivliegen en niet als plaatsvervanger. Er zit onevenredig veel tijd in nu en ik kom er zonder hulp niet uit. Dus gaat de buggy naar de eeuwige jachtvelden in de vorm van de kliko en ga ik wel electro rijden. Jammer maar helaas.
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Das ook weer overdreven...

    Als je naar het westland komt help ik je wel opweg....
    Anders hou ik me aanbevolen als plaatsvervangende kliko ;-)
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja dat was ook overdreven maar ik heb er flink de smoor in :D Ik heb er echt nu zeker minimaal 5 volle uren inzitten en pakken leesvoer doorgespit. Ik zet hem maar even weg en probeer het op een ander moment nog wel een keer.
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Die kleintjes zijn gewoon wat lastiger nog als de grote.... Dus daar komt gewoon wat handigheid en een goede dosis ervaring bij kijken om het goed draaiend te krijgen ;-)
     
  18. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Die conclusie had ik inmiddels al getrokken. En ik heb niemand in de buurt die even kan helpen. Dus met een beetje pech sta ik nog 5 uur aan dat touwtje te trekken. En dat hij lastig is ok. Maar ik krijg hem behalve die 43 seconden niet eens aan de praat. En dat frustreert enorm..
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.386
    Locatie:
    Rotterdam
    Rotirritant..

    Maar op een gegeven moment krijg je hem wel door
     
  20. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik wist dat het niet makkelijk zou zijn. Had me dus wel voorbereid op uren afstellen en prutsen om hem goed te laten rijden. Ik had me niet voorbereid op een buggy die domweg niet start. Nah ja... Ik loop vast wel tegen iemand aan in de buurt die er verstand van heeft. Ze rijden hier vlak achter op een zelfgemaakt circuit. Heb toevallig net 1 minuut geleden iemand op facebook gekregen die nitro rijd. Wie weet..
     

Deel Deze Pagina