Motor voorverwarmen ?

• Topicstarter Topicstarter dirtbike72
  • Startdatum Startdatum
Wel interessant ,al die meningen over rijden in de kou veelal gebaseerd op vermoedens of eigen ervaring niet ondersteund door echt onderzoek.
In het voorjaar komt het regelmatig voor dat de wedstrijden worden gehouden bij een lage (< 5 ) temperaturen en dan wordt er gewoon gas gegeven ! Kan me voorstellen dat bij het inlopen het beter is om te zorgen voor een wat normale temp. maar bij ingelopen motoren moet het m.i. gewoon kunnen mits je zorg dat je de motor niet belast voordat hij op temperatuur gekomen is maar dat geld ook bij andere jaargetijden.

Ik zou zeggen start je eigen onderzoek, ligt op de meeste plekken een mooi laagje sneeuw, pak je auto en ga eens een paar liter er door jagen. Laat dan van de zomer weten hoe het met je motor gaat en hoeveel liter die heeft gedraaid.

Ik raad het toch wel af maar ja als jij bewijs uit eigen belevenis en ervaring(door doorgewinterde ervaren rijders gegeven om maar in de jaargetijde te blijven) niet genoeg vind, zul je toch je eigen onderzoek moeten starten.

Hans, dat meldde ik al wat het probleem kan zijn:

Door kou kan het zijn dat je koelkop wel goed op temperatuur komt, maar je carter niet. Vooral de voorzijde van het carter kan koud blijven. Rond de cilinderkop zal het allemaal wel goed op temperatuur komen, maar de rest van de motor zal in verhouding erg koud blijven. Vergeet niet dat het carter ook dusdanig is geconstrueerd die ook gekoeld wordt. Daar zal de temperatuur dus erg laag blijven...

De ongelijke opwarming van het blok kan materiaal spanningen veroorzaken die vervorming of 'zwakke plekken' kan veroorzaken die bij hogere temperaturen en bij gelijkmatige opwarming tot problemen (zoals scheuren in het carter of lagers die zich niet laten demonteren) kunnen leiden...

met body erop en niet te grote koelgaten beperk je dit welliswaar, toen ik vorige week mijn laatste rit van het jaar reed, was toen nog 5°C, was de temp van mijncarter onder de koelkop 112°C en de koelkop 107°C, eens zonder de body zakte de temp onder de 90°C, dus zonder body rijden is zeker niet aan te raden. En zeker niet in winters vochtige (sneeuw)condities.
Dus voor diegene die in de winter toch willen rijden( liefst niet onder 0°C), body er steeds op rustig opwarmen en laat hem tussen de tankbeurten in niet stilvallen, en controleer meer dan ooit de temps rond de motor.

Beste Roland,
Ik rij al brandstof wedstrijden toen een hoop forumleden nog in de luiers stonden ,heb al meer dan 150 NK's op mijn naam en tientallen europeese wedstrijden. Al doende al menig brandstof motoren in mijn handen gehad en altijd zelf betaald. Had je het over ervaring ?
Wedstrijden zat gereden bij temperaturen onder de 5o Nog nooit het gevoel gehad dat die motoren later niet meer bruikbaar waren maar je moet natuurlijk wel zorgen dat de motor zijn bedrijfs temperatuur haalt en voordat de motor op temp is niet teveel belasten ! En nee , ik ga niet in de sneeuw rijden ,ben nogal een koukleum.
Bart,
Als je de draaiende motor langzaam op temperatuur brengt lijkt mij het gevaar van spanningen door te grote temp.verschillen niet groot . Niet volgas op temp brengen natuurlijk.

Nu weet ik niet meer wat ik ervan moet denken XD

De een zegt dit , de ander zegt iets anders ...

Bij twijfel: gewoon lekker binnen bij de kachel gaan zitten met een kopje warme chocomelk..

Dat probeer ik , maar tis soms wel moeilijk als je een zo goed als nieuw autotje staan hebt , en tis dan nog 2 weken vakantie ook XD

vandaag en de komende dagen is het sowiezo njet , er ligt hier bijna 20 cm sneeuw XD
Ik hoop op eind volgende week :D , volgens het weerbericht gaat het dan weer boven de 5 graden gaan ...

Een electro kopen en aan de M-Auto cup mee doen......

Roelof, wat dacht je hiervan en dan een nieuwe klasse introduceren :mrgreen:
bijv. de M-Sneeuwscooter cup ;)

full

full

Deze is ook leuk :

[URL="
- RC snowmobile[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben bang dat je daar in nederland niet heel veel aan hebt, als ik nu naar buiten kijk, ligt er sneeuw, maar dat is ook 1 keer per jaar of per 2 jaar

Back