vandaag de motoren binnen gekregen gelijk even getest wat lopen die lekker stil zeg. dit is wat ik zocht sterk stil en weinig stroom verbruik. blij gr. arjan.
Arjan, Heb dezelfde motoren in mijn Smit Finland liggen. Raad je aan om de motoren zo aan te sluiten dat bij vooruit draaien de + aan de rode draad ligt. Gelukkig heeft de motor 2 aseinden en zijn ze m.b.t. de draairichting om te keren. Als je ze zo aansluit hebben ze beide evenveel vermogen aan de schroef en loopt de boot mooi rechtuit. Bij mijn motoren zit er iets verschil in het vermogen bij voor-en achteruit. Door het lage verbruik heb je weinig Ampères in de accu nodig en kun je lekker lang varen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
ziet er goed uit die motor steunen. vandaag motoren getest op mijn werk bij volledige belasting trokken ze max. 3.5 amp. dit was met 2 motoren tegelijk op 12 volt. dus maar een ligt vaart regelaartje nodig. gr. arjan.
Ik ga voor 2 regelaars en een boegschroef. Makkelijker stuurbaar lijkt mij. Of zijn hier de meningen over verdeeld? Gr.Marcel
bij mij komt er ook een boegschroef in maar de motoren op 1 regelaar. dit heb ik ook zo in mijn Happy Hunter en bevalt prima is goed mee te sturen. gr. arjan
Daar kun je verschillend over denken natuurlijk. Ik zou voor twee regelaars gaan zonder boegschroef. Heb achter mijn Smit Finland wel twee Becker-roeren en die draait zonder boegschroef met twee regelaars op zijn plek rond en snel ook. Nu is mijn boot een sleepboot, waarbij slepend het draaipunt op een heel andere plek komt te liggen en je maar relatief weinig roer hoeft te geven om te draaien. Maar goed, een ieder bouwt en vaart zijn eigen schip en bepaalt zelf hoe hij dat wil doen. Gr. Klaas.
prachtig vaargedrag K-K. denk dat ik toch voor een boegschroef ga gezien ik geen becker roeren heb. ga toch denken aan 2 vaart regelaars. gr. arjan
Arjan, Ik las dat je ook koppelingen had besteld. Dubbele of enkele kruiskoppelingen? Met enkele gaat wel, maar uitlijnen is dan kritisch. Met dubbele is het een stuk simpeler. Tijdens het monteren laten lopen met een ampèremeter tussen motor en regelaar. Dan de motor zo manoeuvreren dat het amperage minimaal is. Gr. Klaas.
Met 2 regelaars én een kopschroef kan je echt overal manoeuvreren. Met alleen de motoren werkt prima bij een kortere sleper, maar zou het zelf niet doen bij lengte zoals de Aziz. Hier mijn kopschroef met custom made regelaar houder.
Schroefassen zijn gevuld met vet Door het gaatje in de as wat weer dicht gemaakt wordt met een stukje leiding wat precies over de askoker gaat. Sluit waterdicht af. groetjes Arjan
Hoi Arjan, mag ik weten aub,welke schroefassen en kokers heb jij aangekocht en waar ? Ik ga er ook eentje bestellen bij model slipway en starten met de bouw van dit fantastisch schip ! En voor die boegschroef heb je daar ook een tip voor ? Verder succes met de bouw, ik ga zeker dit opvolgen en bevindingen delen of.......... misschien wel zelf een verslag maken, wie weet alvast bedankt voor de hulp groetjes Ronald
hoi Ronald de schroefassen en kokers die er in zitten zijn zelf gemaakt van rvs met ptfe lagering. askokers zijn 26cm lang en de schroefassen 30cm. de assen en kokers die erbij zitten waren voor mij te kort. kwaliteit vond ik ook niet veel van de assen. voor de boegschroef gebruik ik een rabousch 25/22 mm. succes met bestellen en bouwen. groetjes Arjan.