Motorisering Staufenbiel Condor

Beste mensen,

Van het jaar aan het shoppen geweest op Dortmund. Bij Staufenbiel een mooie zwever van eigenaar laten veranderen kortom gekocht. De condor is een zwever van 2.5 meter, selig 3021 profiel, met een ledig gewicht zonder servo's, motor, accu's van 818 gram dus volgens mij moet je daar iets mee kunnen maken wat prima allround zweeft. In vroeger tijden nam ik een Robbe pro motor 330/6, 8 rode/groene sanyo sub C cellen van 1700 Mah, prop 10.5X6.5 en dan was het prettig vliegen met een gewicht meestal rond de 1800 gram. De tijd schreit voort en de borstelozen worden veel beter betaalbaar dus je raad het al ik wil borsteloos hierin. Het gewicht kan dan in combinatie met lipo's veel lager, en dat vliegt beter/langer.

In gedachte had ik een HET-RC 15-13, volgens beschrijving geschikt voor zwevers tot 2000 gram, vliegen met 3 lipo's een 10.5X6.5 prop erop. Mijn vraag is dit geschikt en hoevel ampere gebruikt deze combinatie(ivm de 2100 Mah lipo's). Wie heeft meer info hierover of gebruikt deze combinatie al? Met deze combinatie zou ik dan komen op een totaal gewicht van 1250 gram, en dat is lekker licht voor een zwever van deze grootte.

Alvast bedankt,

Aad den Blaauwen

100% kan ik het niet zeggen, maar zo op het oog lijkt alles in orde.

Zal ongeveer 20 a 22 Ampere trekken. Met de prop kun je altijd nog een beetje spelen.

En er kan zich wel eens een problleem voordoen met het zwaartepunt..
Want die 550 gram die je niet toevoegt is wel berekend in het toestel. dus alles echt zover in de neus als het ook maar enigsins mogelijk is..
Probeer dit eerst droog uit met lood of zo, of je daar wel mee wegkomt.. Voordat je een hoop dure spullen koopt/besteld.

Beter meer accu als lood denk ik dan maar...

Frank.

Het mooie van deze kist is dat de accus direct onder het zwaartepunt ligt. verder heb ik een HET-RC 15-10 (3 gram lichter dan 15-13) in stock en 176 gram voor de lipo is maken van een pakje boter. Mat andere woorden ik probeer het wel uit.

Bedankt voor je reactie,

Aad

Voor een 2.5 meter zwever vind ik deze motor te klein. Als je echt het lichtste wil hebben kan het, anders zou ik zeggen een typhoon 29/12/10 van een paar gram meer (115g) en veel beter geschikt voor een stroom rond 25A.

Wil je echt stevig stijgen (een echter zweef liefhebber stijgt telkens maar heel kort), dan neem je een typhoon 29/18/10 van 150g en een hele grote prop (iets van 15x10). Zal iets boven 30A trekken met 3S lipo.
Goed rendement van prop en motor betekend extra stijgvluchten.

Ik had een 29-10-12 in mijn zwever zitten, weliswaar maar 2 meter, maar totaal vlieggewicht was 1400 gram. Die ging makelijk vertikaal met deze motor. Kan leuk zijn, maar op een zwever????
(Hier komt nu ook een 15-10 in met een zelfbouw romp omdat ik met de bestaande romp dit niet kan doen...)

Dus om een 15-10 te klein te noemen....

De 15-10 levert met de juiste prop over de 200 watt.
Met een totaal gewicht van 1250 gram is dat dus 160W/kg.

Dat zou meer als voldoende moeten zijn toch???

Een 15/10 draaid mooi op 15A. Bij 20A neemt rendement vlot af.

Een 29/12/10 is mooi voor 25A, kan tot 30A, maar daarboven weer slechter.

Op een gewicht van 1400g bespaar je 24 gram = <2%.

Vershil in rendement bij 20A is 10% of meer. Daar heb je dus als winst.

Die 29/12/10 kan ook prima met wat lagere stroom als je het vermogen niet nodig hebt.

Je moet geen zwaardere motor toepassen als nodig, maar een te kleine overbelasten is ook geen goed idee. Goed afstemmen is het idee.

Harold ik geloof op je woord met dat van die rendementen, maar op een zwever van 1250 gram is tegen de 200 Watt meer als genoeg toch? Plus dat het een zwever is. Daar wil je gewicht besparen, motor rendement is iets minder belangrijk (denk ik) . Of je nu twee keer meer hem omhoog kunt brengen of je zweeft langer. Eindresultaat is nagenoeg hetzelfde.

En het gewicht schilt alleen op de motor al 50 gram. Maar je moet dan eigenlijk ook meteen weer een grotere accu pakken om die weer niet te overbelasten.

@ Aad.

We proberen je hier niet te verwarren, maar een zo goed mogelijk advies te geven.. Alleen leiden er meerdere wegen naar Rome.

AIRPOWER600.jpg

Dit word de motor, besteld bij Staufenbiel lekker snel binnen in twee dagen, heel mooi gaat dat bestellen over het internet, En de transportkosten vielen erg mee.:D

hier wat data in het Duits,

Technische Daten:
Leistung : 225 Watt
Gewicht: 100g
Größe: 36x42mm ( Durchmesser/Länge)
Stromaufnahme 25-35 A
Zellenzahl: 2 LiPO oder 7-8 NC
Umin/V : 1800
Welle: 5 mm
Luftschraubenempfehlung 8x4 bis 10x4

Ik ben deze toch van plan om het met 1700 mah sanyo's, ik ben bang dat lipo's duur worden. Motor is 25 gram zwaarder dan een Het-RC 15-13. Wel toont deze motor meer solide met een 5 mm as.

Goed compromis zo te zien. Het zal zo lekker vliegen, daar heb ik alle vertrouwen in.

Veel plezier ermee..

Back