Motortemperatuur Spartan

tsja

een vriend had er 1 , ik had hem er voor gewaarschuwd, nadat ik wat docu had gelezen op het www, toen we eenmaal samen gingen varen , was hij snel klaar met de spartan, wilde ook iets beters hebben ,in dit geval proboat model met wat upgrade's. Toen hij met de toys port vaarde was hij overstag .

Jan heeft het goed verwoordt mbt de spartan......

Nou, ik vind dit allemaal wel erg negatief. Ik gaf al eerder aan dat ik prima ervaringen heb tot op heden met de Spartan. Ik vaar hem op 4s en dat gaat prima. Nogmaals, alle problemen ontstaan bij het varen op 6s. Daarop is met name de koeling niet berekend. De ellende die je leest komt allemaal voort uit het uiterste vergen van deze boot en dan is men verrast dat er wat mis gaat. Dat neemt niet weg dat de koeling beter had gekund maar dat is bij meer boten het geval....

Op 4s vaart ie geweldig en met een mooie snelheid. Ik heb ook geen probleem met de koeling tot op heden. Het enige dat ik zal doen is de silliconen cooling jacket vervangen door een aluminium exemplaar waar Jan me op wees. Dat zal allicht een betere koeling geven al was het maar omdat dan de hele oppervlakte van de motor over de hele lengte gekoeld wordt in plaats van slechts een deel. De Castle setup werkt prima op 4s en de boot ziet er gaaf uit; een mooi vaarbeeld en makkelijk te onderhouden. Ik heb er tot op heden in elk geval geen spijt van.
grt
Mark

Het zal zeker schelen, van siliconen naar aluminium en meer koel oppervlak.
Ik vindt het qwa looks wel één van de betere die Spartan.

Nou, ik vind dit allemaal wel erg negatief.
Mark
Hallo Mark,

Het is niet negatief, maar realistisch; geen weldenkend mens zal het vermogen dat voor de Spartan bedacht is door de fabrikant, in een plastic romp monteren.
De eerste versie heeft een tamelijk rampzalige start gehad en de tweede editie lijkt beter te werken, mooi voor de eigenaar, die Traxxas niet aan hun 6S belofte zal houden.

Voor de vaarders die beter weten (lees: meer ervaring hebben met epoxy en polyester rompen) is het een erg duur plastic ding.

Vóór de start van de ESH wedstrijden in Zwolle was er ook een Spartan vaarder, die nog even een paar rondjes ermee voer.
Toen de eerste heat Mono 2 was gevaren hebben we 'm niet weer gezien...

Groeten, Jan.

Naast jou, ken ik precies nog één Spartan vaarder...
Ik denk, dat er relatief weinig van verkocht zijn in Nederland en dat hoeven niet eens forumleden te zijn.
Sterker nog, als het forumleden zijn, kopen ze waarschijnlijk geen Spartan...

Een forumvriend van mij heeft ook een Spartan, heeft geen problemen maar heeft wel enkele upgrades gedaan.

Zie eventueel link in onderschrift :D

Send from my Xperia Arc

Vóór de start van de ESH wedstrijden in Zwolle was er ook een Spartan vaarder, die nog even een paar rondjes ermee voer.
Toen de eerste heat Mono 2 was gevaren hebben we 'm niet weer gezien...

Groeten, Jan.

Dat is jeancarlos geweest van ons clubje, de Spartan eigenaar in voorgaande post.
Heeft ook een Miss Geico (te koop overigens) en sinds kort net als mij een Colorikits P59 politieboot.

Send from my Xperia Arc

Hoi, ik heb vandaag gevaren met mijn Spartan met opnieuw 2x4s 5000 mAh en een aluminium koelmantel ipv de silliconenmantel. Tevens heb ik de koelslang gesplitst zodat ook de motor direct koelwater krijgt ipv via de esc. Vorige keer heb ik zonder deze aanpassingen 49,1 graden celsius gemeten en nu 39 graden celsius. Scheelt dus 10 graden! Niet slecht lijkt me zo. Op 6s heb ik nog niet getest maar voorlopig hoeft dat van mij niet. Hij vaart keurig met een mooie snelheid en een nette temperatuur van de esc en de motor.
grt
Mark

Dag Mark

Mooi dat de temperatuur lager is geworden , nog wel redelijk aan de hoge kant, kan je timing van de motor veranderen in de esc?

Dag Mark

Mooi dat de temperatuur lager is geworden , nog wel redelijk aan de hoge kant, kan je timing van de motor veranderen in de esc?

Tja ik weet niet; mij lijkt dat iets meer dan lichaamstemperatuur voor een electromotor geen naam mag hebben maar goed ik ben geen expert electro motoren natuurlijk ;-) Timing veranderen weet ik zo niet; gaat dat schelen dan? Overigens heb ik nu een 45mm koelmantel geplaatst maar ik wacht nog op de mantel die ik op advies van Jan heb besteld. Die is 60mm lang dus dat scheelt bijna 1/3 in koeloppervlak extra. Zal ook nog wel een paar graden schelen en dan verwacht ik op een graad of 35 uit te komen of misschien nog minder.
grt
Mark

Back