Mucha standard

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 31 aug 2012.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    370 km

    Dirk,

    Geen en weer 370 km is wel een beetje van het goede te veel.
    Het zou een prijzige canopy worden.
    Nu in ieder geval dank voor de tip.
    Het zal wel opgelost geraken.
    Hier in de omgeving is een bedrijf gespecialiseerd in het maken van protheses.
    Mijn zoon is bevriend met een werknemer aldaar.
    Daar is een installatie om vormen vacuüm te trekken.
    Zal even een navraag doen.
    Wie weet komt daar iets uit de bus.
    Een beetje geduld kan soms raad brengen.

    Ondertussen heb ik nog wat oneffenheden gedetecteerd en weggeschuurd.
    Door de romp af te tasten en tegen het licht te houden zie je altijd iets.
    Komt allemaal in orde.

    Mvg,
    Aurectar
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.977
    Locatie:
    groningen
    Hoe is het hier ondertussen? :confused:


    jan.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    ideeën welkom


    Beste zweeffanaten,

    Tijdens zomer weinig zin om in atelier te zitten.
    Tuinwerkzaamheden en allerhande andere bezigheden hebben dan voorrang.
    Ook wou ik zelf eens wat vliegen.
    Dit betekend de nodige zorg aan het bestaande vliegtuigpark.
    Ook mijn zoon die met verbouwingen zit eiste de nodige aandacht.
    En in de marge moest ik voor hem nog een P40 van Top-Flite vliegklaar maken.
    Dus geen gebrek aan activiteiten.
    Nu het weer wat minder wordt komt er terug ruimte vrij voor bouwen van mijn Mucha.
    Romp en stab zijn grotendeels af.
    Nu start ik met de vleugels.
    Planmatig werken is hier de boodschap.
    Ribben reeds vroeger klaar.
    Alvorens vleugelstructuur aan te vatten eens goed reflecteren over implementatie van luchtremmen.
    Wat dit betreft geen ervaring.
    Ik heb een tekening op internet gevonden en uitvergroot op maat van mijn vleugels.
    Het betreft remmen die zowel onder als boven uitklappen.
    Op de tekening heb ik eens een voorlopig model gemaakt om de uitslag daarvan te visualiseren.
    Ik begin er stilaan inzicht in te verwerven.
    Ik heb al tal van adviezen daaromtrent gekregen en zou het op prijs stellen ook jullie ervaringen te delen in verban met dit onderwerp.

    [​IMG]


    Welk materiaal gebruik ik best voor de scarnieren?
    Ik dacht aan duraluminium 2mm.
    Hoe plaats ik de servo's?
    Kortom alle ideeën daaromtrent welkom.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Helaas heb je geen zij aanzicht gegeven.Ik vraag me af of die remkleppen een soort 'U' vormen over die armpjes, of een 'L' (aan de bovenkant op z'n kop geplaatst, onder normaal).

    Igv. een L-vorm, kun je aan de achterkant, op het uitzet-armpje de kabel naar de servo bevestigen. Igv. een U-vorm wordt het lastiger. Dan zou ik gaan denken aan: één van de scharnier-asjes van die uitzet-armpjes moet vast met het armpje worden verbonden, en dat asje moet aan de servo worden gekoppeld.

    Servo zou ik liggend monteren. Je moet haast wel, gezien de dikte van de vleugel...

    Dirk.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik ga in de richting van een L of T vorm.
    Zondag had ik een gesprek met een kenner die van die remmen in zijn K6(5mm) gebouwd had.
    Hij had voor een U vorm geopteerd en
    de armpjes van messingbuizen gemaakt waar hij met zilversoldeer heveltjes aan gelast had.
    Op internet zie ik een L vorm oplossing.
    Het probleem is inderdaad die armpjes.
    Ik denk er een oplossing voor gevonden te hebben.
    Nu, eerst maak de remmen die ik op zijn geheel als een module in de vleugelstructuur aanbreng.
    Voor ik ze implementeer kan ik ze apart testen.
    We zien waar we uitkomen.
    Waar ik nog niet uit ben is de servo's.
    Hoe maak je dat deze een tegengestelde beweging maken.
    Ik bedoel, de aansluiting van de bedrading?

    Mvg,
    Aurectar
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Je bedoelt: 2 servo's via één zenderkanaal?!
    Mbv. een split-kabel (evt. zelf solderen).

    De ene servo op de linker kant leggen en de andere op de rechter kant. De draairichting blijft dezelfde, maar ze trekken (of duwen) elk de andere kant op.
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk

    Ja, dit is wat ik bedoel.
    Ondertussen tekening van vleugel gemaakt.
    Dit was maar mogelijk eens ik de remkleppen samengesteld had.
    Kwestie van te weten waar de sleuven en boringen in de ribben komen.
    Ik begin er al zelf een duidelijker beeld van krijgen.
    Voor de remkleppen heb ik ruimte genoeg om deze te laten aansturen door gewone standaard-servo's.
    De rolroeren zullen iets dunnere servo's van doen hebben.

    [​IMG]
    Wat betreft de remkleppen.
    Het was een beetje zoeken en doen.
    De onderdelen aanpassen en hier en daar een rondel meer of minder.
    Zodanig dat de articulatie feilloos verloopt.
    De hefboompjes zijn in dural 2mm en pivoteren op messingsbuisjes waarop een spanring gesoldeerd is.
    Dit laatste vergt wel een nauwkeurige aanpak teneinde de speling binnen de perken te houden.
    Kwestie van alles genoeg uit te testen zodat niks de schaarbeweging kan belemmeren.

    [​IMG]

    Ook zorg dragen dat aansturingsstang servo nergens tegen schuurt.
    Nu voorlopig ben ik daarover tevreden.
    Ze blijken klaar voor inbouw.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    hardste Balsa

    Voorbereiding bouw vleugel aan de gang.
    Remkleppen vergen nog heel wat paswerk.
    Zodanig dat deze mooi gelijklopen met profieldikte.
    Dit heb ik rustig afgerond en getest.

    Volgende oefening is het vervaardigen van de schuine kanten indekking vluchtboorden.
    Ergens op internet een trucje gevonden.
    Voor alles een eenvoudige oplossing.

    Je lijmt twee blokjes onder juiste hoek .
    Aan het bovenst blokje (onderkant) lijm je een reepje schuurpapier
    Het werkt prima.
    Je tekent je lijn af tot waar je kunt schuren en hupsakee.
    Wel maken dat het verticale blokje loodrecht blijft.
    Goed aandrukken aan boord werkplank.
    Voorzichtig schuren.
    Na wat oefening lukt het wel.:)
    Resultaat optimaal op voorwaarde dat je de hardste Balsa gebruikt.


    [​IMG]
    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.318
    Locatie:
    Den Haag
    Wat bedoel je met "schuine kanten indekking vluchtboorden"?
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk

    [​IMG]


    Da achterkant van de vleugel.
    Op het onderste profiel zie je de indekking van 2 mm.
    Waar de onderste en bovenste indekking elkaar raken (achterkant vleugel) moet er het zij langst één kant het zij langst beide zijden een schuine kant geschaaft of geschuurd worden.
    Niet altijd een eenvoudige klus.
    Ik opteer voor eerst wat schaven en nadien schuren met dit aangepast schuurblokje.
    Dus hier in dit geval teken je een lijn op 16mm.
    Je mag niet over die lijn gaan.
    Aan de buitenkant schuur je zodanig op dikte 7.5 mm.
    Zo krijg je een hellend vlak van 2mm naar 7.5mm.
    Wanneer je ze dan lijmt tegen de andere indekking kom je aan 1.5 mm.
    Zo krijg je een redelijk gave eindlijst.
    Het lijmen gebeurt volgens een bepaalde opstelling van de vleugelstructuur.

    De vleugel wordt dan met de bovenkant schuin op de werktafel gepositioneerd.
    Hij wordt met een ligger in een bepaalde hoek gebracht zodanig dat bovenkant eindlijst (indekking) volgens het profiel komt te liggen.
    Nu, in dit draadje zal ik mijn werkwijze uitvoerig illustreren met fotomateriaal.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    "Een beetje geduld kan soms raad brengen..."
    Heb geen idee of dit met de styropor canopy gaat in een magnetron, met een houten mal en je geduld moet dat zeker lukken. Gebruik wel een gladde fles.
    Kabinenhaube selber bauen
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.215
    Locatie:
    Gouda
    Leuk zo'n 2-talig forum.
    Hier een paar woorden in de twee talen:

    Aanvalsboord = Voorlijst
    Vluchtboord = Achterlijst
    Rekkertje = Elastiekje
    Pivoteren = Scharnieren
    Vijs = Schroef

    Rick
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    vleugelpennen

    Voor de finale opbouw van de vleugel aan te vatten nog even de boringen van de vleugelpennen controleren.
    Ook de hoekstelling nog even nazien.

    Controleren = na-checken. :fadein:


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dit ziet er in ieder geval goed uit!
     
  15. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Mooi vakwerk Aurectar, ik hoop u volgend jaar met het model vliegklaar in Pottes aan te treffen. Groeten, Maarten
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.215
    Locatie:
    Gouda
    Petje af = Da's goe :p

    Rick
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    geen voetjes

    Eindelijk begonnen aan de opbouw van mijn vlerkjes.
    Alle ribben nog even onder de loep genomen.
    Hoekstelling wortelrib uitgetekend (Mallen).
    De opbouw gebeurt onderste boven.
    Ik gebruik een ligger van 5 op 5 voor steun (dus, geen voetjes aan de ribben).

    [​IMG]


    Mijn hoofdliggers bestaan uit een ligger in sparhout van 5 op 10 versterkt met een spruce van 3 op 10.
    Dit laatste tot een beetje over de helft van de vleugel vanaf de wortel.
    De webbing in die versterkte zone waar de buigkrachten maximaal zijn bestaat uit kophout (hard balsa) van dikte 10mm.
    Buiten die zone waar buigkracht afneemt webbing van 3mm.
    Rijkelijk witte houtlijm aanwenden is hier de boodschap.
    De webbing zit hier gesandwicht tussen de liggers.
    Het aanbrengen van die 10mm webbing moet zeer zorgvuldig geschieden, dit spreekt voor zich.
    Om de webbing goed te laten aansluiten heb ik een speciaal schuurklokje gemaakt.
    Mooi te zien op foto.
    Je ziet aan mijn schuurblokje voor en achter schuurpapier-stripje 2 karton-stripjes van zelfde dikte van schuurpapier.
    Het is een werkwijze die al zijn sterkte bewezen heeft.
    Later nog een hardbalsa 2mm indekking wat moet resulteren in een oerendharde constructie.
    Ik ben de mening toegedaan dat die werkwijze veel sterfgevallen van mooie zwevers hadden kunnen vermeden.
    En dan denk ik o.a. aan de Elefant van Fotor.

    Dus,altijd beseffen dat op 1/3 vanaf de wortel de buigkrachten maximaal zijn.

    [​IMG]

    Nu vlug nog wat verder de webbing van 3mm aanbrengen.

    Mvg,
    Aurectar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Bedoel je hier 1/3 in spanwijdterichting? Dat zou niet correct zijn. In spanwijdterichting is het buigmoment in een vleugel altijd maximaal bij de vleugelwortel. Google maar eens op 'bending moment wing', dan zie je diverse grafieken voorbij komen die het buigmoment uitzetten tegen de spanwijdte.
    Als je puur naar de belasting op de vleugelligger gaat kijken dan treedt de maximale belasting op daar waar de vleugelverbinder eindigt. Tussen die positie en de vleugelwortel wordt de buigbelasting heel rap overgenomen door de verbinder.

    Uitzondering: vleugels met struts, daar is het buigmoment maximaal ter plaatse van de strut. Tenzij de struts gecombineerd worden met een starre vleugelverbinder, dan hangt het er van af hoeveel kracht er op de struts komt te staan.
    Ik ben dus niet de enige die nog met enige regelmaat terugdenkt aan mijn prachtige Elefant.
    En nu op naar de garage voor werk aan Elefant II ;).
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    buigkracht

    Ja dit toestel heeft indruk op mij gemaakt.
    Prachtig vliegbeeld.
    Ik vond het dan ook spijtig dat een crasch zijn bekomst was.

    In het licht van het hedendaags sleepgeweld moeten we dubbel aandacht besteden aan de sterkte van onze vleugels.
    Bepaalde profielen verdragen geen oversizing (motor sleper).
    Soms gaat het iets te snel.
    Ik heb het een paar weken geleden ervaren met mijn MU 13.
    Gelukkig zonder erg.

    De maximale buigkracht situeerd zich ongeveer (vanaf de wortel) tussen einde vleugelpenbuizen en aanvang airbrakes.
    Dit voor wat mijn vleugel betreft.
    Daarom stevige webbing op die zone.
    Hardbalsa indekking is nog een meerwaarde wat dit betreft.

    Veer succes met de hergeboorte van de Elefant 2.

    Mvg,
    Aurectar
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.977
    Locatie:
    groningen

Deel Deze Pagina