Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T topic

Serieus Sander?

Heb hem toen in Appingedam toen heel strak geshimed, daar ligt het zeker niet aan, maar denk dat je hem toen ook open hebt gehad zeker?
Heb eigenlijk zelf nog nooit een diff stuk gehad op een mugen. Gewoon netjes shimmen is normaal voldoende.

De truggy heeft eigenlijk ook nog niet zo gek veel gereden, ik heb er 4 truggycups (appingedam erbij) en nog wat trainingsdagen mee gereden.

Voorrem te strak zou niet mogen uitmaken hoor... Misschien wordt het wel eens tijd voor 2 nieuwe diffhuizen zodat je terug netjes kunt shimmen.
 
Nope, heb hem verder niet opengehad.
Alles leek ook soepel te lopen.
Ik had er vandaag tijdens het rijden ook niks van gemerkt, zag het pas toen ik het diff eruit haalde.
Is niet erg als er wat kapot gaat, maar als je niet weet hoe het komt is het wel heel frustrerend

Nou ja, misschien zijn mugens niet opgewassen tegen de brute kracht van mijn alpha torretje ;)
 
Dat zou kunnen :p.

Aan het shimmen zou dat niet mogen liggen, shim mijn truggy's altijd heel strak (moet door de 10T bevelgear).

Zou voor de zekerheid je diffhuizen mee vervangen en dan shimmen zoals Paul het uitgelegd heeft, met extra shim achter de binnenste lager van de bevel.
 
Idd 1x een achterdiff stuk gehad (2tandjes weg) op 3 jaar tijd met OS Speed power lol
Maar de truggy moet idd goed geshimd worden, zeker de shim achter de bevel gear doet veel!! Plus dan zeker zorgen dat het diff niet kan bewegen.
Plus dan het diffhuis kan uitzetten als het warm wordt...
 
ik ben Hugo en rij nu ongeveer een jaar met modelbouwauto's. heb nu een mugen mbx6-T en een mugen mbx6-R, nu zag ik bij jullie tips van het diff uitshimmen dat de 2 O-ringen bij het diff allebei aan de kant van het kroontandwiel worden geplaatst, bij mij zit er aan elke kant 1. maakt dit dan verschil en wat is eigenlijk beter?
 
Hoi Hugo, iedere auto is anders dus een vast advies kunnen we je eigenlijk niet geven. Je moet proberen dat er zo min mogelijk speling van links naar rechts is als je diff in je gearbox zit. Daarnaast als je de pinion draait ook zo min mogelijk speling op de tandwielen zelf. Daarnaast moet het geheel soepeltjes draaien. Het kan zo zijn dat je diff op 1 punt stroever en op 1 punt soepeler. In dat geval shim ik hem altijd uit op het soepele punt.

Over het algemeen heb ik 1 of 2 shims aan de ring gear kant zitten, gaat hij stroef lopen dan 1 shim aan de andere kant erbij (om het stroeve op te heffen). Wordt het niet beter dan ga ik terug naar 1 shim aan de ringgear kant.

Let ook op dat de boel anders voelt wanneer je de gearbox dichtschroeft, voel dan nog een keer of de boel soepel draait.
 
Let ook op dat de boel anders voelt wanneer je de gearbox dichtschroeft, voel dan nog een keer of de boel soepel draait.

Dit speelt naar mijn gevoel veel harder met de truggy. Met de buggy heb ik altijd veel minder problemen en dat zit van de eerste keer juist.

Heb voor mijn MBX6T-R die ik nu ga beginnen bouwen (Als de eco volledig af is :p) ook shims van 0.1 en 0.15mm gekocht. Benieuwd of dat wat verbetering brengt. Die standaard van Mugen zijn 0.2mm
 
Mijn achterdiff liep vooraf de wedstrijd in Utrecht ook niet 100% soepel, gewoon laten zitten en gaan rijden. Door het rijden van de wedstrijd is mijn diff weer soepel geworden, laten we dat maar het inrijden van een diff noemen :)
 
heeft iemand de maten van de shims voor zowel bevel als op de outdrives paraat?
En hoe kom je aan verschillende diktes shims Ronny? Ik zoek me helemaal een ongeluk
 
Laatst bewerkt:
Wij shimmen het achterdif ook altijd zodat hij iets haperd/stroever loopt.. dit is na een paar tankjes weg en zie nog totaal geen slijtage aan me tandwielen na het seizoen + vele zondagen trainen :)
 
heeft iemand de maten van de shims voor zowel bevel als op de outdrives paraat?
En hoe kom je aan verschillende diktes shims Ronny? Ik zoek me helemaal een ongeluk

Shims op de bevel en voor de ringgear zijn dezelfde hoor, er past een mugen shim netjes in het diffhuis achter je lager. De maten staan in het boekje.
Standaard mugen shim: 13.5 x 15.9 x 0.2 mm

Dan heb ik nog andere shims gekocht, maar van andere merken. Mugen heeft geen verschillende diktes. Heb 0.1 en 0.15mm shims van Durango en Kyosho gekocht.

Durango TD709023: 13.0x16.0x0.1 mm
Kyosho 96772: 13x16x0.15 mm

Deze passen ook in de mugen.
 
Nope, heb hem verder niet opengehad.
Alles leek ook soepel te lopen.
Ik had er vandaag tijdens het rijden ook niks van gemerkt, zag het pas toen ik het diff eruit haalde.
Is niet erg als er wat kapot gaat, maar als je niet weet hoe het komt is het wel heel frustrerend

Nou ja, misschien zijn mugens niet opgewassen tegen de brute kracht van mijn alpha torretje ;)

Doe je vet aan jouw ringgears? Indien je dit niet doet en te strak shimt, dan warmt de boel op en gaat het diffhuis uitzetten, waardoor je dus terug speling krijgt.

In 2 jaar tijd heb ik nog nooit diffs moeten vervangen in m'n Mugens.
 
ehm ja, daar doe ik wel vet aan inderdaad.
Ik ben ook niet echt een beginner op dit gebied.
heb hiervoor twee jaar met losi gereden en daarmee maar 1 diff kapot gereden en dat lag aan kapotte lagers.
Ik weet niet hoe het komt maar ik kan het nog niet eens worden met de mugen diffs.

Ik heb nu in elk geval de diffhuizen, lagers, diffs en shims vervangen voor nieuwe. Dus als het nu nog stuk gaat gaat hij de kliko in.
 
Het kan zijn dat het gewoon puur pech hebben is. Ik heb namelijk ook 3 zenders moeten terugsturen omdat ze het niet goed deden. De 4e deed het pas goed. En we hadden alle elektronica doorgemeten etc. Maar het lag niet aan de auto. Misschien is dat met je diff gewoon pure pech.
 
ehm ja, daar doe ik wel vet aan inderdaad.
Ik ben ook niet echt een beginner op dit gebied.
heb hiervoor twee jaar met losi gereden en daarmee maar 1 diff kapot gereden en dat lag aan kapotte lagers.
Ik weet niet hoe het komt maar ik kan het nog niet eens worden met de mugen diffs.

Ik heb nu in elk geval de diffhuizen, lagers, diffs en shims vervangen voor nieuwe. Dus als het nu nog stuk gaat gaat hij de kliko in.

Mag ik dan de kliko zijn?
 
Back
Top