Multicopter Nieuweling, MultiWii Quad Bouwverslag en Elektro Tests

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door MarkoeZ, 29 mrt 2012.

1. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ik ga waarschijnlijk nog wel goed op zoek naar adapters, maar goed om te weten dat ik in ieder geval kan gaan testen (zodra ik klaar ben met bouwen, nu even bouwpauze).

En het wordt als het goed is een hele lichte, dus weinig extra stress op de rubbers. Alleen de batterijen van de weegschaal zijn leeg, dus kan nog geen fatsoenlijke schatting maken

2. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Een bouwfilmpje.

Aparte materiaalkeuze, ik weet het, maar dit is wat ik had liggen, en er is wel over nagedacht.
    de eerste testversie van de arm is in de video zelfs nog ongelijmd, en houd sowieso al redelijk goed vast.

Zoals duidelijk te zien nog een prototype, en er valt nog behoorlijk wat gewicht te besparen, maar zou al licht genoeg moeten zijn voor de eerste tests komende week.

Ik heb lol, en na eerste stresstests genoeg vertrouwen dat het zou kunnen vliegen om te laten zien, dus bij deze de video:

UPDATE: net in het halfduister tijdens wat electronicatests op n breadboard een foutje gemaakt. Sensoren aangesloten op de testinstallatie, usb erop, en ik zie een kringeltje rook....
    Als n idioot die kabels eruit getrokken maar dan is het al te laat uiteraard.
    Resultaat: Nunchuck bordje gefrituurd. Waarschijnlijk 5v op ground of signaal gezet, kon het niet meer herleiden na alle kabels eruit getrokken te hebben in paniek.

Wonderbaarlijk genoeg heeft de motion plus het wel overleefd! En dat is toch de belangrijkste. Krijg nog alle data binnen op de multiwiiconf. Dus misschien geen auto level tijdens de eerste tests, maar maandag toch maar weer even lokaal op jacht naar n 2e hands nunchuck.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Nog een paar snelle bouwplaatjes:

4. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Aaarrggg, lijkt erop dat die rubbertjes inderdaad niet ideaal zijn.

Was bijna klaar om naar buiten te gaan voor de eerste vliegtest, nog even laatste test binnen. De props erop gezet om te kijken of alles werkte, leek erop van wel, vervolgens springt er zo'n rubbertje vanaf.

Op zich geen ramp, ware het niet dat mijn werkruimte een beetje een bende is, en ik dat #$%!@& rubbertje niet meer kan vinden... Half uur gezocht, maar tevergeefs.

Zijn die rubbertjes bij een RC winkel te halen of zal ik echt weer moeten wachten op een internetzending?

5. moos

moos

Lid geworden:
    27 jul 2003
    lastigtiekje proberen desnoods een paar keer dubbeloverslaan.

6. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Bedankt, werkt perfect!

UPDATE:

Net naar het park geweest en...... Hij vliegt!!! Een beetje...

Ik vermoed dat de instellingen nog niet helemaal goed zijn, want flipt al snel naar een kant. Maar dat had ik al verwacht, zeker met de missende Accelerometer.
    Zou graag op die propsavers vloeken, totaal 10 minuten met mn neus op t gras gezeten op zoek naar rubbertjes. Maar denk dat het me al wel 5 keer props bespaard heeft vandaag, dus misschien in het begin maar het beste.

Positief: Alles is nog heel, en heb hem toch al wel een keer 5 seconden in de lucht gehouden, voelde me al een hele piloot ;)

Dus vanavond finetunen, en als t morgen droog is statief en camera mee :)

Laatst bewerkt: 26 jun 2012
  7. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    De voorlopige copter. Nog veel tie wraps, komt vooral door de Arduino Uno. Wil uiteindelijk een lichter Arduino Mega bordje hebben.

En Update:

Belangrijkste probleem waarschijnlijk gevonden, de ESC throttle ranges waren niet goed. Vandaar waarschijnlijk de flip richting een bepaalde kant bij verhoogde throttle.

Laatst bewerkt: 26 jun 2012
  8. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Filmpje zal toch tot morgen moeten wachten.

Tijdens de waslijn tests (2 props eraf en touwtje eraan) een motor uit zn mount geschoten. Resultaat paar draadjes eruit, en weer n uurtje hobbyen. Had er al van gehoord, maar nog niet het juiste gereedschap. De inbusset gaat maar tot 1.5 mm en alles aan die motoren is kleiner dan regulier schijnbaar.
    Dus op de fiets naar de eerder genoemde gamma, geen succes. Met veel tegenzin naar de veel verder gelegen Praxis, gedeeltelijk succes. Niet de juiste inbus, maar er was een torkschoevendraaier die er perfect in aansloot. Zal op den duur wel hard slijten door verkeerd gebruik, maar voor 2 euro zit alles weer vast. (Tips voor een winkel die inbus kleiner dan 1.5 mm verkoopt? Regio Tilburg)

Tegen de tijd dat alles weer vast zat en getest, was het inmiddels te laat, park om de hoek sluit om 10 uur. En er zitten nog geen leds op, dus ook maar niet naar het verder gelegen park gegaan, al bijna donker.

Wordt vervolgt...

Update: Net de nieuwe multiwii 2.0.1 geinstalleerd, en moest toch nog mn zender calibreren na de laatste veranderingen. Dus besloot maar even een video op te nemen van de quad aan een draad:

9. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Daarstraks weer even naar het park geweest, en is al een stuk stabieler!

De vlucht duurde echter weer niet lang. De eerste keer dat ie goed los kwam kwam hij redelijk snel (wel stabiel) richting mij gevlogen. Als groentje dat ik ben, ga ik zwaar overcorrigeren dicht bij de grond. Resultaat: prop raakt de grond, propsaver doet zn werk, en rubbertje kwijt...
    Het zijn nuttige dingen hoor, maar die rubbertjes zouden ze feloranje of roze ofzo moeten maken. Lang gezocht, nooit meer gevonden.

Tegen de tijd dat ik nieuwe elastiekjes had gehaald (geen kleine meer in huis) was het vrij donker bewolkt en winderig, dus maar niet meer gegaan.

Morgen weer een nieuwe poging!

10. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Hij Vliegt!!!

Totaal een minuutje of 4 in de lucht geweest, waarvan een keer bijna een minuut. Vliegt nu goed stabiel. De paar "harde landingen" waren puur menselijke fouten. Een prop verbogen, maar dat mag de pret niet drukken. Hij vliegt! :)

Wel gemerkt dat hij nog een probleem heeft als hij redelijk hard naar beneden komt, lijkt of ie een beetje weinig vermogen heeft om weer terug omhoog te gaan, resulterend in vrij harde landingen.

Hij kwam trouwens hard naar beneden omdat ik bijna een boom raakte, dus misschien ook gewoon te zwaar gereageerd te laag bij de grond. Durf nog niet hoog tot de autolevel werkt

Maar al erg veel lol!

p.s. Heb besloten eerst een beetje te leren vliegen zonder autolevel, lijkt me nuttig. Dus maak er niet echt haast mee

Laatst bewerkt: 28 jun 2012
  11. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ok vraag: Ik ben vast op zoek naar nieuwe propellers (5030), ik houd er al rekening mee dat ik morgen de laatste CCW prop vernietig.

Hobbyking heeft de kleinste props op backorder, en Deze props komen uit Amerika, waarschijnlijk snel, maar kost meer om te verzenden dan 2 sets.

Iemand snellere/goedkopere suggesties in Europa, of anders langzame maar goedkope opties in china?

Groet,
    Mark

p.s. cameraman voor morgen is geregeld :)

Laatst bewerkt: 29 jun 2012
  12. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
  13. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Heb gekeken, kon op ebay alleen deze vinden in 5x3, en dat lijken me gewoon de hobbyking props, maar dan voor 5,5 dollar meer per set.

En nog een verkoper die volgens mij de oude hobbyking props verkoopt (nog steeds 7 dollar per set), echter heel veel slechte verhalen daarover gelezen.

Iemand anders nog tips? Anders maar gewoon bij HK in de backorder en proberen voorzichtig te vliegen

14. BasTijs

BasTijs

Lid geworden:
    30 apr 2012
  15. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Het verhaal van de rubbertjes gaat verder...
    Voelde me vandaag redelijk zeker, en iets hoger gaan vliegen. Had de quad op zo'n 3 meter hoogte, in een rustige drift richting mijn kant. Zonder aanwijsbare reden, springt zo'n rubbertje en de prop eraf.
    Hoef hier niet te vertellen wat er dan gebeurt...

Resultaat:

Had wel verwacht dat als er iets zou breken, het dat punt zou zijn, maar gehoopt dat de verstevigingen net genoeg doorliepen. Net niet dus :p
    Maar enige schade is die breuk, electronica werkt allemaal nog. Dus dit weekend maar een nieuw ontwerp voor dat armpje maken en bouwen.

En er gaan nu overal elastiekjes op, en zsm propadapters....

Ah bedankt! Duitsland is lekker dichtbij, en verzendingskosten zijn ook acceptabel.

En nog een snel vraagje:
    Ga deze nog wel verder ontwikkelen, gewoon te leuk. Maar zit toch te denken om even een simpel aluminium frame te bouwen.
    Had al ergens gelezen hier dat Hornbach 10x10 vierkante alu buizen verkoopt, zagen hun ze eventueel ook? Zou een stuk makkelijker zijn dan met de dremel, heb verder geen gereedschap daarvoor. Zou toch licht genoeg moeten zijn als ik korte armpjes gebruik?

* Nog maar een update (2 posts achter elkaar werd hier niet echt gewaardeerd toch?):
    Wilde morgen toch nog wel even kunnen vliegen, dus een oude netwerkkaart gestript en in de vorm van de basisarmen gezaagd, paar gaatjes voor de schroeven, beetje lijm, en we kunnen weer!
    Volgens mij heb ik het virus te pakken....

Laatst bewerkt: 29 jun 2012
  16. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    10X10 alu is heel makkelijk en snel te zagen met een ijzerzaagje.
    ijzerzaagje kost 2 - 3 euro en zagen bij de hornbach 1 euro per zaagsnede...

ikzelf heb 15X15 op mijn quad en hexa, vind ik net iets fijner, je hebt wat meer contact vlak voor de motoren. en het is makkelijker te vinden, nagenoeg iedere bouwmarkt heeft ze. ik heb ze bij een ijzerwaren handel gehaald, da's net een stukkie lichter dan uit de praxis.

hexa:

quad:

17. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    ok, maar dit is een micro, moet het nu nog zo licht mogelijk houden, heb maar 2000kv motortjes met turnigy plush 6a esc's. Wordt het dan niet snel te zwaar met 15x15? (werkelijk geen idee)

Goede tip van dat ijzerzaagje, meteen winst en meer gereedschap :) zat alweer veel te groot te denken.

En had je "Ragquad" al een paar keer langs zien komen, mooi ding :)

Zodra ik weer werk heb ga ik ook wel een grotere/krachtigere bouwen, maar moet nu even rustig aan doen, want weet maar nooit hoe lang het duurt op t moment... (geen drama hoor)

Update:

Het nieuwe armpje. Steviger bord, en heb ook de armverstevigingen nog dichter bij de motormount geplaatst:

Laatst bewerkt: 30 jun 2012
  18. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    mjah..
    daar heb je wel een punt van het gewicht.. afhankelijk van het gebruikte alu scheelt het 8 - 12 gram per meter.

ik vind het trouwens geweldig om die frankenstein quad te zien!
    alsof de oude TV gereïncarneerd is als een killer quad a-la steven King.

19. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Thanks!

En van dat gewicht, als het echt maar 12 gram per meter scheelt, de huidige armpjes zijn 12,5 cm, en zou zelfs nog iets korter kunnen. Zou dan maar maximaal 6 gram schelen, dat durf ik nog wel aan.

Eens goed over nadenken...

20. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ben ook niet zo van de dubbele berichten, maar eerste vliegfilmpje verdient een eigen berichtje :)

Was nieuwe elastiekjes tegen gekomen, en die vanavond getest. Eentje springt er nog vanaf zoals je ziet. Maar werkt inmiddels redelijk goed, en probleem van dat gesprongen stiekje is gevonden. Een motoras stak net iets minder uit dan de rest.

Dus... laag proberen te blijven voor de camera, nieuwe rubbertjes, en om lege-lipo-crashes te voorkomen, maar het eerste vliegfilmpje! En zoals vermeld, alleen gyro voorlopig, nog geen andere sensoren geinstalleert

Deel Deze Pagina