Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Of het dear Henry is die de foto-emmer aan het repareren is weet ik niet, maar alle foto's zijn (hopelijk tijdelijk) weg. Photobucket is wegens maintenance even uit de lucht staat op hun site. Hopelijk zijn ze op korte termijn weer zichtbaar. Ook op het Binnenvaartforum allemaal kruisjes bij mijn postings. gr, Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2016
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vandaag luikenkap geschilderd en voorzien van kettingen. Een paar dagen geleden de verschansing voorzien van een potdeksel. Op het achterdek schragen gemaakt voor de reddingboten. Achterdek moet nog een keer in de groene verf. Als de boten en davits staan dan nog wat relingwerk toevoegen. Bij gebrek aan detailtekeningen naar eigen inzicht en fantasie. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63, Bert V en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.214
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is heel mooi geworden, Klaas!
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt voor het compliment en ook Bas geniet ervan zie ik. Het is niet zo perfect als anderen kunnen bouwen, maar dat is ook de opzet niet. Als het maar een beetje echt lijkt. Heb al eens bij een van de medeforumers gesteld dat ik, vergeleken bij hem, bij wijze van spreken uit de knopendoos aan het bouwen ben. De drukknopen zitten er dus niet voor niets op. De luikenkap en luikhoofd zijn geschilderd met Revell aquacolor. Het dek gaat daar ook in. Voor de binnenkant van de verschansing en buitenom ga ik gewone enamel gebruiken. Voor de grotere oppervlakken vind ik dat net een beetje strakker opdrogen. moet nog even dubben wat ik op de verticale delen van de bak en achterschip zet. Moet wel glad zijn, maar superstrak hoeft van mij ook niet. Wordt een vaarboot en die mag er best een beetje uit zien als een werkpaard. Gr. Klaas.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Niet zo "negatief" hoor, het ziet er keurig uit.
    Hoe kleiner de schaal hoe moeilijker het is om dingen "weg te laten" zonder dat het een lege doos lijkt.
    Details zoals nu van de luiken zijn dan een puntje op de ie.
    Als je er zelf plezier in hebt, moet het je eigenlijk worst zijn wat een ander er van vindt.
    Als iedereen zou moeten bouwen volgens de "musea-kwaliteit" zouden velen er direct mee (moeten)stoppen.
    Lekker doorbouwen.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.351
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klaas, ik lees heerlijk mee! :yes:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.214
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind ik nu JUIST het gave: geen toevlucht tot 3Dprints of andere kant-en-klaar zaken, maar gewoon heerlijke hollandse vindingrijkheid die tot een absoluut leuk resultaat leid... En wat ik daarbovenop zo knap vind, is dat het er niet uitziet alsof het van drukknopen en speldeknoppen gemaakt is, maar gewoon heel overtuigend een luikhoofd met luiken representeert.

    Ik ga met Harm mee: je mag hier meer dan een beetje trots op zijn!
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moet ik gelijk maar bekennen dat ik de reddingboten niet zelf ga maken, maar deze heb gekocht. Geloof dat ik het al een keer had gemeld. Noem het een mix of een allegaartje, maar het moet wel een beetje kloppen. En dat doet het tot zover aardig. En dingen die je graag doet ontwikkelen je handvaardigheid en geduld. Er zit ook een soort nadeel aan. Je raakt door al die uren die je aan een modelletje hebt besteed eraan verknocht, waardoor je er moeilijk meer afstand van kan doen. Althans zo vergaat het mij. Maar er zijn ook voordelen natuurlijk. Het scheepje dat ik nu bouw hoef ik geen 50 jaar onder mijn vleugels te houden. Af en toe besef ik me dat wel, maar het bouwplezier lijdt er gelukkig niet onder. Je zou er bijna filosofisch van worden. Maar onder het drogen van de verf is er er af en toe even tijd om te mijmeren. Gr. Klaas.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.291
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Klaas , ik sluit me aan bij de heren hierboven.
    Je mag best trots zijn op wat jij hier laat zien.

    vgr Marc
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.214
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind je dat een nadeel? Ikke niet.... Heb dat ook met mijn heli's (die echt geen pronkstukken zijn, maar wel helemaal door mezelf gebouwd). Kan er geen afstand van doen, met als gevolg dat ik ze he-le-maal opvlieg, en dus niet een duur apparaat voor een habbekrats tweedehands ga verkopen.... Ik heb nog altijd mega-plezier van alle heli's die ik sinds 2000 gebouwd heb....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het 1:250 tankertje dat je af en toe op de achtergrond ziet is van een bouwdoos uit 1962. Kreeg het voor mijn 17e verjaardag. Wel lang over gebouwd, maar vaart sinds 1975 nog steeds. Zit wel "moderne" elektronica in, deels uit 1990, maar ook een motorregelaar uit 2014. En een nieuwe eigen fabrikaat messing schroef. Gr. Klaas.


    [​IMG]
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,

    Al geruime tijd volg ik je berichten over dit coastertje, ik mag blij zijn dat ik de van origine Mercantic zo krijg als jou scheepje. De mijne is qua romp niet zo strak als de meeste modellen hier er mag links en rechts best wel een plooi in de romp zitten, een strakke verflijn vind ik eveneens van onder geschikt belang net als het superstrak in de verf zetten. Het zijn werkschepenen geen luxe jachten!!
    FreetradeexDelfborg1961d.jpg
    (foto Derek Sands)
    Zoals bovenstaande foto laat zien mag het voor een (model)werkschip ook. Het moet zeker geen museumschip worden (kijk naar de romp,verf en roest) dit telt ook voor de sleepboten, maw. niet te strak.
    De Mercantic zoals ze gebouwd was, zo komt de mijne er niet uit te zien, ik zit nog even te dubben om er 1 groot ruim te maken ipv de 2 die er moeten zijn verder komen er wel laadbomen maar deze komen er zonder de ondersteunende kabels, deze masten zijn wat dikker dan die er in het echt op zaten. (Ze wordt zoals de opbouw en masten van de Gerda Smits-1966).
    Dus lekker door gaan Klaas het is jou schip en jou trots en net als ik werk ik ook op een buro en zelf heb ik evenmin een draaibank met toebehoren,
     
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Klaas, wat ben je toch een fijn bescheiden man! Het werk wat je maakt van materialen die voorhanden zijn is al een kunst apart.
    En wat ook wel eens een keer vermeld mag worden is de tijd die jij (en vele anderen) vrijmaakt om anderen tijdens de bouw van hun schip weer te supporten.
    Mijn complimenten hoor!

    Groet Dennis
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Bij jou moet ik helemaal oppassen, want jij houdt me van 2 kanten in de smiezen. Gelukkig bouw ik met veel plezier en ook aan dit soort communicatie met jullie geeft me een goed gevoel. Daarom blijf ik maar mijn best doen. Op mijn scheepje komt een A-frame mast met een steun naar voren. Verder geen verstaging. Scheer wel de hijsdraden in, maar verder blijft het statisch. Zonde dat op het plaatje hierboven de echte masten er af zijn. Geeft het schip een heel ander cachet. Jammer dat de kunststof bouwdoos van de Noordborg een waterlijnmodel was. Mooi gedetailleerd met huidplaten. Die hierboven is nog gejoggeld en geklonken. Er is heel wat versleept met dit soort schepen en hoeveel zouden er aan het Winschoterdiep zijn gebouwd? Als je in de 50-er jaren naar het veen voer zat je vanaf Groningen tot op het Kielsterdiep in de herrie van de klinkhamers. Niet het gezondste werk, maar voor mij had het wel wat. En nu wordt er nog steeds gebouwd (samengesteld) en in een hoog tempo. Wil toch proberen om mijn scheepje een strakke waterlijn te geven en een dun zwart randje onder het potdeksel. Embleempje met een paar strakke windveren op de kop en in het verlengde daarvan de naam. Een beetje uitdaging moet er wel zijn natuurlijk. Gr. Klaas.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, maak het niet te gek, anders word ik verlegen! Heb plezier in het bouwen en mijn liefde daarvoor en kennis te delen op het forum. Naar mijn gevoel steekt menig forumer er meer energie in dan ikzelf. Gelukkig zijn er meer die hun kennis willen delen en daar doe ik ook mijn voordeel mee. En als pensionado heb ik over beschikbare tijd niet te klagen. Maar voor vanavond kan het wel weer. Gr. Klaas.
     
  16. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kan niet anders dan me aansluiten bij alle voorgaande reacties. Het ziet er goed uit ik hoop dat als ik mijn zz ooit af krijg en ook een keer niet vanuit een bouwsels ga bouwen ik een beetje in de richting kom van jouw knopendoos kunsten. Maar dat zal nog wel even duren bij mij staat het bouwen weer even op een laag pitje. (Komt wel weer binnenkort hoop ik) ik bouw wel een beetje door maar niet echt iets noemenswaardigs op het moment.

    Verder zou ik zeggen ga zo door en als deze af is moet je misschien nog eens nadenken over je besluit om de werf te sluiten. ;)
     
  17. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    97
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,

    Het in de smiezen houden valt wel mee hoor ik mag graag zien hoe scheepsmodellen gebouwd worden en wat ik voor voordeel mee kan doen. Naast deze coaster heb ik sinds kort tekeningen van een binnenvaart spits een nieuwe uitdaging als de coaster klaar is.
    Een werf sluiten kan altijd en is definitief, gewoon lekker door gaan, soms gaat het op een werf wat rustiger net als op mijn werf.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.290
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had van Moeder een paar afgedankte breinaalden gekregen. Een krom en de dikke was een stuk af. Toch een portaalmast met steun van kunnen knutselen. Voor de giek had ik geen pasklare breinaald (te dun), dus die is uit een stokje die de bloemist gebruikt om Amaryllis overeind te houden. In de lummel is een stukje van een oude passer gebruikt als scharnier. Het andere been van de passer ligt achter in de steven als houvast voor de hak van het schroefraam. Bovenin de portaalmast zit met een M2-boutje de boel bij elkaar geklemd. De rest hangt eraan met 1 mm RVS paspennen. Moet weer uit elkaar voor een bordesje met het toplicht te monteren. Nu nog iets bedenken hoe ik met de stroom naar boven kom. Kunnen voor dat ene ledje dunne draadjes zijn. Maar die komen pas bij de eindmontage. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63, MikeMohawk en Roger Lab72 vinden dit leuk.
  19. Roger Lab72

    Roger Lab72

    Lid geworden:
    8 okt 2015
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Haalderen
    Ha slim met die breinaalden ga ik onthouden ;)
    volg zo nu en dan, word een leuk schip :thumbsup:
     
  20. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Ik hem in het echt gezien bij klaas thuis. Maar word een mooi schip zo klaas.
     

Deel Deze Pagina