Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.291
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo te lezen ben je ondertussen in de afwerk fase geraakt , Het ziet er allemaal alvast netjes uit.
    succes met de laatste bouwwerkjes.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Giessenburg
    Een mooi scheepje nadert z'n voltooiing. Ik ben benieuwd of je toch nog aan een volgend project gaat beginnen.
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Keurig Klaas! Het is zeker een mooi scheepje aan het worden! Ben zeer benieuwd hoe het gaat varen.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Het begint een mooi schip te worden Klaas.
    Gaan we hem straks op de werkschependag zien?
    Ook leuk om eens een foto van je zeilschip gezien te hebben.
    Stoere bak, die kan / kon zo te zien wel een zeetje hebben.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    @ Jan Dit is echt het laatste nieuwbouw scheepje. Veel plezier aan het bouwen, maar merk wel dat het meer tijd vraagt dan vroeger. De reparatiewerf blijft bestaan.

    @ Jeremy Heeft al een paar keer water geproefd en vaart lekker, al zeg ik het zelf. Best tevree mee. Zal volgende keer een filmpje maken.

    @ Bert Bedankt voor het compliment. Heb nog niet aan de werkschependag gedacht. Eens kijken hoe dat valt.
    Die zeilboot hebben we 17 jaar met plezier mee gevaren. Gemoedelijk en stevig schip en zeilde best goed. Heette een motorzeiler, maar onderwaterschip was een pure zeiler. Met haar 8 meter waterlijnlengte liep ze bij voldoende wind dik 7 knopen. Boven windkracht 5 nam je het grootzeil (16m2) weg en dan kon je met 2 vingers sturen. Liep als op rails. Was voor wedstrijdzeilen een beetje zwaar, maar een goed zeeschip. Lag in het water en niet erop. Lekkere diepe kuip.
    Is eind 2009 naar Belgiƫ gegaan.
    Gr. Klaas.
     
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan heb ik op een merk gezeild kan ff niet meer op de naam komen. Maar een mooi schip heb je gehad.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Schepen die wel een beetje er op leken waren de Najad en de Halberg Rassy. Die komen uit Zweden van het eiland Orust. Die van mij kwam uit Seinijoki aan de Botnische Golf. Zijn maar 25 van gebouwd en toen ging de werf op de fles. Ze bouwden eerst spitsgatters o.a. de Marina 75. De 95 liep ik bij toeval tegenaan. Stond naast het schip (ook een M95 maar met 1 mast) waarvoor ik naar Finland reisde. De 2 master was 60 cm lager en kon bijna altijd onder de Haringvlietbrug door. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2016
    Dennist vindt dit leuk.
  9. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Mooi hoor Klaas!
    Misschien voor de wsd een keer proefvaart in een van de vijvers in Oostvoorne!?
    Wat staat er nog op je todo lijstje voor de afbouw?

    Groet Dennis
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Nog wel het een en ander te doen. De voorsteven nog versieren met wat strepen aan een omrande A. Railing en winches en bolders op het voordek. Trapjes met leuning van hoofddek naar voordek. Haspel voor de meertrossen. Winch met 2 trommels aan het voorschot voor bediening luiken. Hijsdraden in mast en laadboom. Tuien aan laadboom. Naam en domicilie op achtersteven. Railing, radar, kompas, radiorichtingzoeker en zoeklicht op stuurhuis. Achterdek, railing, reddingboten en davits schilderen. Bolders en stuurmachine op achterdek lijmen. Stuurhuis verder afwerken, ruiten plaatsen. Paar sprietantennes maken en bevestigen. Dekverlichting aan mast en stuurhuis. Vlag maken. Eens kijken of ik aan de binnenkant van het stuurhuis ook een paar houten deuren simuleer.
    Radar, zoeklicht en dekverlichting wordt niet werkend. Boordlichten gaan aan op de hoofdschakelaar. In het ruim een MP3 spelertje + versterker voor motorgeluid. Heb van een medeforumer wat geluidsbestanden van een Caterpillarmotor gehad. Die in de goede volgorde achter elkaar gemonteerd. Speelt op de PC zonder mankeren af, maar de MP3 speler last na ieder fragment een pauze in. Daar ligt ook nog een uitdaging. Zoals je ziet, het schip lijkt bijna klaar, maar is het nog niet. Maar er is geen haast. Eens kijken of ik iets kan vinden voor de sprietantennes. Het liefst zou ik daar de ontvangerantenne in integreren. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
  11. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Ooooh :banana::banana:gelukkig, nog genoeg te doen dus! Dan kunnen we voorlopig nog van je werk genieten!
    Doe maar rustig aan hoor ;)!

    Groet Dennis
     
  12. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Heb je een 2,4 GHz zender Klaas? Want dan is het niet zo heel lastig om een antenne te freubelen namelijk die op schaal is met je coaster. Stelt eigenlijk kein flaus voor. Mocht je de radar wel werkend willen maken moet je maar een gil geven, ik heb hier een prachtig klein 1,5-3v motortje liggen eventueel.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Mike, Bijna al mijn zenders zijn uit de vorige eeuw en werken op 40 MHz. De proefvaart heb ik gemaakt met een Multiplex Proficar 301. Verder is er nog een MPX Cockpit MM met een 3-tal ontvangers. Ook nog een oudere Multiplex stoeptegel MC2010, maar prima werkend. De enige zender die een beetje nieuw is, is een F-14 met Navy-stick. Die gebruik ik voor mijn Smit Finland. Voor de ontvangerantenne maak ik wel iets in de brug. Het kleine ontvangertje bij de Proficar (Pico 3/4) zit maar een 40 cm antenne aan en die raak ik wel kwijt. Desnoods lijm ik hem zo hoog mogelijk in de romp van het achterschip. De radar wordt statisch. Technisch is het wel mogelijk die te laten draaien en ik zie ook wel kans om in het stuurhuis een groen oplichtend vierkant ledje te zetten als radarbeeld, maar dat is de opzet niet. Het stuurhuisdak wil ik afneembaar houden en dan moet er niet teveel spul aan hangen. En het gewicht komt dan ook op de verkeerde plek. Kan het vanaf een lagere verdieping ook wel met een flexibel asje aandrijven. Eerst maar eens zien dat ik het af maak zoals het nu in mijn hoofd zit. De opzet is een parmantig vaarscheepje en dat lijkt me aan de hand van de reacties te gaan lukken. Heb nog even gedacht om over te stappen op 2,4 Ghz, maar de paar jaren die ik nog met mijn vloot in de weer ben lukt denk ik nog wel met het oude spul. Gr. Klaas
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het was even stil in het nieuwbouw gedeelte van de werf. Een sleepbootkapitein was beloofd dat de schroefassen getrokken zouden worden en een Roel van Essen behandeling zouden krijgen. Aangezien de werf in de toekomst zijn verdiensten uit reparaties moet halen de man maar even voorrang verleend. Allemaal gelukt en vandaag op zoek naar wat stickermateriaal om een paar windveren op de kop van de coaster te maken. Even zitten oefenen en voorlopig zit er iets op. Misschien dat een tweede versie beter lukt, maar daar moet ik nog eens beter voor gaan zitten en een scherper mesje pakken. Wel een klusje, waar goed licht bij nodig is. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ziet er - als ik het zo zie - toch netjes uit Klaas :thumbsup:
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Bert! Maar zie nog wat onvolkomenheden. Als je zoiets gaat doen valt als eerste op dat de steven toch niet 100 % symmetrisch is. Lig er niet wakker van hoor, maar misschien dat ik nog een betere versie probeer te maken. Al doende leert men en krijg je het steeds beter in de vingers. En er is nog wel een stukje materiaal over.
    Gr. Klaas.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.219
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie het niet.... wel dat die windveren net niet perfect zijn (maar dat mag geen naam hebben) maar die boeg ziet er prima uit....
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klaag ook niet hoor Bert. Bovenop de bak zit een van de kluisgaten ook iets minder ver uit het midden. Valt op omdat het kunststof dek uit 2 platen is gemaakt en er een naadje in het midden loopt. Als het dek helemaal ingericht is zal het niet meer opvallen denk ik. Op een echt schip is ook niet alles even gelijk. ABC-tje nog een beetje vetvrij? Gr. Klaas.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.219
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een week geleden sloeg de carterontluchting dicht (om een of andere reden zit daar een soort filter in, vermoedelijk als olieafscheider) en begon hij afschuwelijk uit het krukas-labyrinth te spugen.... heeft na weghalen van dat filterdinges nog 3 dagen geduurd voordat het over was.
    Voor de rest valt het alles mee: een lekje op de bloksplijting wat ik een aantal weken terug dicht gekregen had is weer gaan lekken omdat de stilstandheating een keer uitgevallen is, krijg ik niet meer dicht, en bij de startluchtverdeler zit nog een lek, maar dat is nogal een klus om die uit te bouwen (niet het werk, maar het aantal uren "niet manouvreerbaar" is voor ons soms een struikelblok).
    Verder is hij nagenoeg dicht.

    Maar de achterbilge, bleef olie laten zien.... bleek hier, net als bij het zusterschip waar ik de afgelopen 2,5 jaar zat, geklooid te zijn met de peilstok, waardoor er ongeveer 15 cm teveel olie in stond. Dan staat de olie tot boven de as-afdichting, en dat is slechts een spatseal, geen vloeistofseal, dus daar lekt het dan zo uit.... Ben ik nu voorzichtig aan het verlagen, lekkage wordt zienderogen minder.

    Maar voor de rest schiet het goed op: ik kan al zeker anderhalve week zonder laarzen aan de bilge in, en ik kan overal de verf weer zien....
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.300
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt voor de info. En mag je als je het een beetje voor elkaar hebt weer naar een ander schip? Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina