Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gisteren een MPX Smart SX setje gescoord. Eigenlijk wel een vliegtuigzendertje, maar ook een handig ding om Arnafjord aan te sturen.
    Mooi weer vanochtend, dus nog maar eens naar de plas. De steiger was spekglad, maar toch een half uur lekker gevaren. Kreeg wel koude vingers.
    Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2016
    Herby63, kockmans, Polite en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    vaart mooi!
    is een mooi bootje :)
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Thijs, ben er erg content mee. Nu het achterschip verder afwerken. Achterdek geverfd en het stuurhutdak met een paar magneetjes gefixeerd. Er moet nog een reling, kompas, radar, richtingzoeker, schijnwerper en deklicht op het stuurhutdak. Het achterdek moet ook nog het een en ander op. Ben nog wel even zoet daarmee. Gr. Klaas.
     
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit Klaas. Een mooi schip en een mooi vaarbeeld. Ik kan niet wachten tot de volgende update. Nu hopen dat ik binnenkort ook weer een beetje tijd heb voor mijn zwarte zee. Ik hoop dat die dit jaar toch ook eens klaar komt of in iedergeval een keer vaart. Dat mag wel na ruim drie jaar :(

    Ach ja er zitten helaas maar 24 uur in een dag.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Qua beschikbare tijd mag ik als pensionado niet mopperen Dennis. Moet nu eerst eens kijken in welke volgorde ik het achterdek inricht. Eerst maar eens de trapjes naar het stuurhuis en de accukist die daar achter komt. Had die kist rood geschilderd, maar geel oogt beter denk ik. Daarna de davits met de sloepen. Gr. Klaas
     
  6. renzo

    renzo

    Lid geworden:
    5 jan 2016
    Berichten:
    35
    Locatie:
    hellevoetsluis
    ik vind het bootje er vrij stabiel varend uit zien op film. dat voor een klein coastertje ! trekt ook een mooie boeggolf, lekker realistisch zo

    hopende dat ik ook ooit nog is zo kan bouwen :hammer: zitten nog wel wat denk en oefen uurtjes in hihi
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je youtube vanaf 1 minuut op 0.5 snelheid zet ziet het er heel netjes uit.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klopt Harm, maar dat maakt de golven niet kleiner! Mooiste vaarbeeld met de zender op dual rate en uitsturing 50% . Minder hard en minder schichtig. In ieder geval heeft de oude Monoperm nog power genoeg. En je staat altijd versteld hoe weinig kracht er maar nodig is om een schip in beweging te houden. Wat je wel ziet, maar dat had ik ook verwacht, is dat bij flink achteruit slaan het scheepje gelijk gaat draaien. Maar dat hoort er allemaal bij en ik vind het wel leuk om dat met manoeuvreren uit te buiten. Gr. Klaas.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.226
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken ze eigenlijk alleen maar als witte polyester kisten met een aantal "gevaarslabels" er op (explosiegevaar, bijtende stoffen, etc).
    Volgens mij is de kleur niet voorgeschreven, maar rood word op zee vaak gebruikt voor brandblus-middelen, geel voor "reddings en hulpmiddelen" (opruim-kits voor oliespills, stretchers, takels om mensen uit laadruimen of afgesloten ruimtes te redden).
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2016
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.226
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, je hebt natuurlijk ook best in verhouding erg veel achteruit-vermogen, toch? Zal een heel stuk beter gaan als je heel rustig achteruit slaat, denk ik....
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt m.b.t. de kleur voor de accukist. Zal er een kwastje witte verf omheen trekken met een paar bliksemschichten erop. Weet niet of er eind 60-er jaren al met pictogrammen werd gewerkt. Is amper te zien want staat achter een trapje naar de stuurhut. Het echte scheepje heeft net als jouw schuit een verstelbare schroef met 300 PK Caterpillar er aan. Daar moet je rap mee kunnen manoeuvreren toch? Het Caterpillargeluid stond ook bij, maar te zacht om het op de wal te horen Gr. Klaas.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.226
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja,met 300 PK zal het redelijk vlot gaan, maar ook weer niet onbeperkt.... Mischien 20 sec van vol vooruit naar vol achteruit, domweg omdat de hydrauliek niet sneller is.
    Bij ons (1760 kW) Duurt van nul tot vol vooruit ongeveer 45 sec, en van vol vooruit naar vol achteruit zal mischien 80 ergens rond de 60 sec duren.
    Dat is bewust enigszins vertraagt.
    Er is nu eenmaal een limiet aan hoe snel die turbo optoert....
    Neem je hem over op noodbediening, dan kun je mischien in 20 sec van nul naar vol vooruit, en in 30~35 sec van vol vooruit naar vol achteruit.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Aha, vertraagd "vanwege het milieu" om enigszins de zwarte pluimen te onderdrukken.?
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Buiten een "zwarte vlag" op de pijp geeft het in de motor en turbo ook vervuiling, dus lijkt het me beter om de toeren wat rustiger op te voeren. De rookvorming zal deels ook worden veroorzaakt door de soort brandstof die je stookt. Met zwaardere olie ben je ook nog afhankelijk van de voorverwarmer. Wij hadden bij de Bolnes een stuk pijp om de koelwaterleiding waar de brandstof (gasolie) doorheen ging en zo op 60 graden werd gebracht. Gr. Klaas.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.226
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, niet alleen dat.... Je krijgt korte pieken van zéér hoge uitlaatgassentemperaturen.... Er wordt vaak gezegd dat die turbo er zit voor het vermogen, maar eigenlijk is dat niet zo: hij zit er omdat een grote motor domweg niet in staat is zijn eigen lucht aan te zuigen.
    Als voorbeeld onze eigen motor van 1760 kW bij 1000 toeren, die is zonder turbo tot niet meer in staat dan een lullige 2 à 300 PK bij mischien max 350 toeren. Anders branden zonder turbo de uitlaatkleppen weg.... Onbelast haal je de 1000 toeren niet eens zonder de temperaturen te overschrijden....

    Ook de zuigerveren hebben een schuwe hekel aan zulke vermogenswisselingen dus het olieverbruik gaat heftig oplopen, en zolang je maar lang genoeg zo ruig te keer gaat, scheuren na verloop van tijd de cylinderkoppen, en krijgen de zuigerkronen een olifantenhuid.

    Daarnaast, van vol vooruit naar vol achteruit ga je "door de nul heen", en turbo's houden ook niet van snelle vermogensdalingen: gaan ze van blaffen, en als je dat vaak genoeg doet, sloop je de turbo.

    En zonder turbo is het min of meer einde zeereis... (ik heb ooit één keer 12 uur zonder turbo moeten varen. Was niet leuk, en ik heb min of meer de hele tijd naast de noodstop gestaan)
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2016
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog een paar uurtjes zitten knutselen, hoofdzakelijk monteren. Diverse onderdelen waren al klaar, maar moesten wachten tot de schilder zijn werk af had. Morgen een betere foto maken, anders kan brutus de accukist niet zien staan. De schilder komt nog terug om ramen te zetten. Ook moet er nog iets worden gedaan aan de afdichting tussen romp (grijs) en accommodatie (wit). Ligt nu koud op elkaar. Binnen in de romp maar een opstaande lip maken tot aan de patrijspoorten. Misschien dat er iets is te fabrieken van een wisserblad. Nog wel even tijd om iets te bedenken. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 en Bert V vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.226
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er héél mooi uit, Klaas!

    Mischien zijn de uitlaatpijpen wat kort (komen meestal boven de coaming van de schoorsteen uit).

    Maar ik zou zó aan boord willen stappen voor een rondreisje Noorse Fjorden....
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor het compliment Bert! Door het weinige licht is de foto korrelig geworden. Voordeel is dat dan de rafelingen aan de verfranden niet zo opvallen. Moet er hier en daar nog even langs voor een touch up. Om het brandstofverbruik te beperken de schroef gepolijst. Zat net stoeien met een paar deklichten. Voorlopig ga ik er eens 2 maken en een zoeklicht. Misschien dat ik die op het stuurhutdak wel een ledje in doe. Daar is nog wel een draadje naar toe te trekken. Had ook een paar witte ringen gesneden voor een Plimsollmerk, maar kom met de cirkelsnijder niet kleiner dan 10 mm. 8 mm is groot zat. Er ligt beneden nog een gaatjestang bedenk ik opeens. Maar dat is voor morgen. Voor vandaag kan het wel weer. Gr. Klaas.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. Adheli4Q

    Adheli4Q

    Lid geworden:
    24 aug 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Stampersgat
    Het is een prachtig scheepje geworden Klaas en een heel mooi bouwverslag .
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.306
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vanmiddag de gaatjestang voor gaats en geprobeerd wat rondjes te maken voor het Plimsollmerk. Dat was geen succes. Grootste gat te klein en snijranden niet gaaf.
    Toen maar wat gaan stoeien met 5 mm Pickup lettertjes. Een doorgesneden O met een balkje erin lijkt min of meer rond. De strepen ernaast zijn niet precies op schaal en de letters naast de O zijn witte vlakjes. Zou ook decals kunnen laten maken, maar zo is het me mooi genoeg. Eens kijken voor een paar eindjes pijp om de uitlaten boven de schoorsteen uit te krijgen. Steeds met een emmertje sop naar boven lokt me ook niet. Eigenlijk zou er ook nog een logo op de schoorsteen moeten. Ga een praatje maken met de ontwerpafdeling voor iets simpels. Gr. Klaas.
    20160227_142129 Plimsollmerka.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2020
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina