Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nou Klaas, ik weet niet hoe het er van dichtbij uitziet, maar op de foto te zien vindt ik het in elk geval heel netjes en straks dat logo op de schoorsteen heb ik ook al alle vertrouwen in :koud: .
    Groet. Bert

    Ps. Ik denk tocht dat hij straks mee naar Heemskerk hoort te gaan :D.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Bert! Heb er wel een hoop werk aan, maar het is geen werkschip naar mijn idee. Het is een klein vrachtscheepje en lijkt een beetje een kruising tussen een vissersschip en een coaster te zijn. Hadden ongeveer 280 ton laadvermogen. Ontwerp kwam van Conoship en ze werden voor Noorse rekening gebouwd. Een van de scheepjes nam op haar maidentrip 200 ton aardappelen mee naar Noorwegen. Gr. Klaas.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De schaal is volgens sommigen wel in orde:
    Als je er nu een sleephaak op plakt, mag het vast wel hoor.
    :D
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Tja ................:rolleyes: wanneer is het dan wel een werkschip?
    Of anders gezegd; Wat is de definitie voor werkschip?
    Ik heb het toch (ook voor mezelf) maar even via google opgezocht en vond ergens het volgende:

    Werkschepen
    Werkschepen zijn schepen die zijn gebouwd voor het verrichten van specifieke werkzaamheden. Voorbeelden zijn boeien-, pijpen- en kabelleggers, hef- en kraanschepen, sleepboten, patrouillevaartuigen, vissersschepen en baggerschepen. Ook de schepen die de offshore-platforms op zee voorzien van materialen en bemanning (`suppliers` ) worden tot de werkschepen gerekend. Deze zijn vaak tevens geschikt als sleepboot en voor het verleggen van de ankers van platforms en worden dan `anchor handling tugs` genoemd.


    Als ik dit lees heb je gelijk en kan ik mijn spits en eventueel mijn stoomscheepjes die ik daar mee naar toe wilde nemen ook maar beter thuis laten :(.
    Ik heb nog twee visserij scheepjes en een klein supplierertje staan. Misschien die dan maar meenemen :weetnie: ?

    Ik weet het nog niet maar zie het tegen die tijd wel :banana:.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Prikken we toch gezellig eens een dag(deel) in Maasdam? Zover zitten we ook weer niet uit elkaar. Houd het wel een beetje in de gaten en sluit als het uit komt lekker aan. gr. Klaas.
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Klaas, Ik denk dat dat het sowieso moet worden :koud:.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.293
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Vorig jaar stonden er anders veel schepen op de werkschependag die niet aan de beschrijving van Bert voldeden.
    Mij lijkt een letterlijke omschrijving als : werkschepen zijn schepen waarmee gewerkt word, beter op zijn plaats. kan je meteen vracht-en transportschepen, overzetboten en nog enkele andere meteen aan het lijstje toevoegen.

    vgr Marc
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.237
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... zelfs in de koopvaardij maakt men (weliswaar onofficieel) een vergelijkbaar onderscheid tussen koopvaardij (vrachtschepen) en "overig"....
    Want hoe je het ook wend of keert, met iedere boot die geen jacht is, wordt "gewerkt".....
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    chartervaart?
    is beroepsmatig: wordt er gewerkt.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo maken we heel wat roeiboten los Bert en komt er wat voorbij in zo'n bouwverslag. Zelfs tijdens je verlof blijf je varen! Eindje pijp gevonden en bewerkt. De Caterpillar uitlaat "kijkt" nu over de rand. En de stuurman kan voorop zien hoe diep het schip steekt. Gr. Klaas.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.237
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Cruiseschip ook.... vind ik geen koopvaardij, maar er word wel gewerkt....

    Vind het ook geen werkschip, overigens, maar dat moet je de Filipijnse obers en bedienden maar niet vertellen....
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63, MikeMohawk en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Netjes Klaas, ziet er goed uit maar ik had er eigenlijk wel 1 of 2 K's in, op of bij verwacht :D.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die staan al voor op de kop Bert en dat is mooi zat. Vroeger kwam bij ons op Europoort regelmatig een Zweeds zeebootje. Dat was er een uit de tijd dat een schip nog iets mocht uitstralen. In het scheepskantoor had men in de parketvloer een kompasroos ingelegd. Is min of meer de handtekening van de scheepstimmerman! Het was in Finland gebouwd en heeft de rederij 21 jaar gediend zonder een dag te verzaken. Had een gemotiveerde bemanning, die 6 weken aan boord zat. Voer van Donsö, een eiland voor de kust bij Göteborg. De sfeer daar deed me aan Urk denken. We lagen daar in 1994 een nacht met de zeilboot. Gr. Klaas.
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi Klaas , ik las in het verslag dat het scheepje voor je kleizoon was ik heb voor mijn zoontje ook een klein scheepje gebouwd .
    het is een heel mooi scheepje aan het worden .
    ik heb ook nog een tekening van een klein coastertje de Zypher die bewaar ik voor mijn oude dag als die grote lompe dingen niet meer kan versjouwen.
    ziet er prima uit .
    groet Erwin.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Erwin! De bedoeling was om hem samen met kleinzoon te bouwen. Maar hij heeft gekozen voor het snellere werk en een Wiesel gebouwd. Ook niet erg hoor. Ik kan hier nog wel een paar jaartjes mee spelen en dan zien we wel waar de vloot blijft. Met het ouder worden lijkt het wel of die dingen steeds looiiger worden. Maar dit is een handzaam dingetje van een kilo of 3. Is die Zephyr een ouderwets Groninger coastertje? Zijn wel scheepjes met karakter en eens weer heel iets anders. Ach, als we er maar plezier aan beleven, is het niet? En dat lukt gelukkig nog wel. Gr. Klaas.
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Mooi schip Klaas. Veel mensen zouden nu gezegd hebben, het is klaar. Maar jij bouw lekker door. Het wordt een mooi gedetailleerd schip zo. Een echt werkschip me dunkt.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 en Roelof_l vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.237
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die foto met die brandende deklamp op het stuurhuis ziet er geweldig realistisch uit, en ook de lamp in de voormast is heel overtuigend.
    Ankerkettingen en geleiders zien er nu precies uit zoals ik zou verwachten.

    Het lopend want moet nog zwart worden, neem ik aan?

    Het word echt een héél erg overtuigend scheepje, Klaas!
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lopend want ga ik nog iets aan doen om het draadkleurig te krijgen Bert. Eens kijken of dat wil. Het is met was behandeld bezetgaren. Een optie is bruin gevlochten dyneema vislijn. Eens kijken waar ik daar een paar meter van opduikel. Heb nog wel een stukje groenig. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina