Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bas, Dat is wel een hele lange zoekslag voor een klein Fjordje met een wit kerkje. Het is niet de Hardangerfjord of een van haar zijtakken. Wel een mooi kerkje, maar niet dat wij zagen.
    Zoals gewoonlijk stond de deur los, maar we waren er gauw uitgekeken. Binnen stond een witte doodskist en buiten was er nog iemand aan het spitten. Hoort ook bij het leven moeten we maar denken, al is het dan einde rit. Alweer 10 jaar geleden bedenk ik nu. Was net gestopt met werken. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  2. MikeMohawk

MikeMohawk

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Volgens mij zijn er meer fjorden in Noorwegen dan aardappels in Groningen, naja bijna dan.
    Maar ik geloof dat ik hem heb:

Als je goed kijkt zie je nog net die grafdelver het hoekje om gaan...
    Dus je mooie coaster gaat "Austnes" heten :D

Stoppen met werken is ook mooi Klaas, alleen de dag erna dat je er weer heen moet is altijd wat minder.

3. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heb nog even gezocht bij de digitale foto's en vakantieverslagen en kwam tot de ontdekking dat ik dank zij een gat in mijn geheugen jullie vals heb voorgelicht. Het was al in 1999. Dus na de vakantie kon ik weer aan het werk. Bas zat met zijn kerkje te Zuidelijk, Mike te ver naar het Noorden. De naam begint wel met een A en ik zal het maar verklappen; Arnafjord. Als ik het goed heb een zijtak(je) van de Sognefjord. Mooi land en we zijn er 3 keer geweest, steeds met een interval van 6 jaar.
    Kwam vanmiddag tot de ontdekking dat de 2 C lijm waarmee ik het geraamte in het schip had gelijmd niet was uitgehard. Werd weer krabben op een plek zonder jeuk.
    Ligt nu met 90 graden slagzij te wachten op betere tijden. Morgen weten we meer. Gr. Klaas.

Herby63 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  4. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Het lijkt wel alsof ik dit steeds vaker zie op forums en op ander media. Mensen geven een excuus waarom ze geen printer gebruiken. Of de vraag wordt gesteld "Waarom laat je dan niet printen?". Nu denk ik dat jij het deels als grapje bedoelt maar toch vind ik het een nare ontwikkeling. Waarom doen we aan modelbouw? Wij doen dat toch vanwege het plezier dat we hebben in het bouwen? En dan zou jij je bouwplezier van een anker uit 17 onderdelen laten wegnemen door een chinese printer? Ik zeg niet dat ik nooit wat zou laten printen want het is een interessante techniek. Zeker als je van een onderdeel vele kopieen nodig hebt. Maar als er wat leuks te bouwen valt dan laat ik dat niet van me afpakken.

Mooi verslag en ik ben benieuwd naar de verder afwerking van je model.

Groeten, Kees

5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Weet waar je aan begint met printen.;);)

Maar, het is wel een uitkomst voor iemand die geen fantasie heeft (hoe je een werkstuk zelf zou kunnen samenstellen/opbouwen) of geen handvaardigheid heeft om het zelf te maken.
    Ik begreep dat er meer dan voldoende keus is op het www, voor wat betreft kant en klare programma's.
    Downloaden en naar je printer sturen: en je krijgt je product.

Aan de andere kant, als je erg bedreven bent in 3D tekenen; is de verleiding groot om gewoon je eigen bouwpakket te maken van een tekening. En dan ben je toch lekker bezig, alleen op een andere manier dan de modelbouwers gewend zijn.

MikeMohawk en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Gelukkig beleeft een ieder zijn hobby op zijn eigen manier. De een is onder de indruk van wat er uit een 3D printer komt, de ander fröbelt met hout, metaal of kunststof.
    Hoofdzaak is dat we er plezier aan beleven en onszelf stimuleren om iets moois te maken. Dat mag een ander dan weer foeilelijk vinden, maar dat is een kwestie van smaak. Het mooie van het Forum is dat we kennis met elkaar kunnen delen en zo ideeën opdoen. Daardoor worden de valkuilen wat minder diep, of je wordt er weer uitgetrokken. Als ik zie wat anderen bouwen dan voel ik me ondanks mijn leeftijd af en toe een beginneling. Desondanks heb ik nog steeds plezier in het knutselen en om mijn ervaringen te delen. En gelukkig beschik ik meestal over een emmertje met geduld. Zit niet altijd evenveel in, maar dan wachten we maar even tot het weer op niveau is. Moet wel oppassen dat ik mijn en jullie verwachtingen niet te hoog opschroef. Anders valt het straks tegen. Maar ben blij met jullie commentaar. Het stimuleert en je steekt er altijd iets van op. De 2C lijm van gisteren is nog hard. Niet te hard pochen dus. Zal een paar dagen duren eer er iets m.b.t. vorderingen aan het scheepje valt te melden. Eerst even ruimte maken voor Sinterklaas en wat andere sociale verplichtingen. Gr. Klaas.

Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Kees... dat heet de vooruitgang. Is iets 'cultureels' in de mens. (er zijn gebieden in de wereld waar men liever in overtreffend trap barbaars met elkaar omgaat... decivilisatie zo maar te zeggen)
    De reden waarom we niet meer met vrachtclippers varen, maar met lellen van containerschepen... er niet meer met lood gezet wordt, maar totaal anders, vernieuwingen al weer verouderd zijn.
    Wil niet zeggen dat die vormen van werken niet schitterend zijn om te behouden als vorm van 'cultureel erfgoed'...

8. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Oei zo stellig wil ik niet zijn maar soms helaas wel de waarheid.

Beetje een vreemde reactie die geen enkele verbinding heeft met wat ik schreef. gezien ik het puur over het plezier van het bouwen heb gehad. Denk je dat ik in de technologisch vooruitstrevende toekomst minder plezier zal hebben in het bouwen dan nu?
    Hoe snel de vooruitgang ook is gegaan, er komt de laatste tijd steeds meer vraag naar 'het oude handwerk'. Veel dingen zou je makkelijk met een machine kunnen doen maar (rijke) mensen willen dat niet, die willen ouderwets handwerk, vakmanschap en ik ben blij dat deze dingen naast elkaar (techniek en handwerk) kunnen bestaan. Daarin zijn we het dan wel eens met elkaar.

Laatst bewerkt: 5 dec 2015
  9. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Mwah, ik moet eerlijk zeggen dat ik die 3D-printers wel een uitkomst vind hoor... maar meer om - zoals Harm doet - dingen te maken die hetzij erg lastig in model te maken zijn, hetzij erg repeterend zijn. Onderdeeltjes dus. Ik zal zo - als ik de foto's geupload krijg - eens een updatetje posten in mijn eigen bouwverslagje, dan zie je wel wat ik bedoel.

10. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Ik vind dat jij het goed verwoordt. Zelf zie ik er ook wel toepassingen voor in de toekomst.

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heb maar teruggegrepen op de oude technieken en een stuk zeekaart verwerkt tot logo en windveren. Komt qua kleurstelling niet tot zijn recht, maar is desondanks aardig gelukt. Gr. Klaas.

12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Het kerkje van Eidfjord is klein en wit ...

13. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Oeps, ik kan beter het verslag tot het einde lezen voor ik een domme bedenking plaats. excuses

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geeft niet hoor Herby, gaan we over op grijs. Niet voor de kerkjes, maar voor de romp. Er zijn bij de gebouwde exemplaren niet zoveel kleurcombinaties bekend. Na het opbrengen van de halfronden (1 mm RVS rond) een deel van de romp in de grijze verf gezet. Er stond nog een half potje en dat dient gelijk maar als grondverf. Kon ik gelijk zien of de romp een beetje egaal geworden is. Kwam tot de ontdekking dat ik beter eerst de kimkielen erop had kunnen zetten. Dan had ik in een keer door kunnen gaan. Maar inmiddels zitten die dingen erop en met een beetje geluk morgen het onderwaterschip schuren en de rest van de grijze verf erop smeren. Resultaat valt niet tegen. Rompje is mooi glad. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63, Thijs Slotman en Marc w vinden dit leuk.
  15. Polite

Polite

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Deze kleurstelling had ik dan ook in gedachten Klaas. Kimkielen had je inderdaad beter eerst kunnen monteren, maar dat probleem heb je inmiddels opgelost begrijp ik. Mooi om te lezen, dat alles zo voortvarend gaat!!

Gr. Polite.

16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Schuren en schilderen is niets meer van gekomen vandaag. Opbouw met verhoogd achterdek pas gemaakt en met magneetjes gefixeerd. Ruimte tussen (hulp)hoofddek en achterdek dicht gemaakt. Ook aan de voorkant een plaat tussen hoofddek en (hulp)bakdek. Nu kunststof voor en achterdek met dekronding maken. Daar moet de stuurhut weer op aansluiten, waarna de brugverschansing compleet kan worden gemaakt. Op dezelfde manier het hoofddek aanpakken en dan de uitwateringssleuf in de verschansing zagen. Misschien is het beter om eerst de stutten achter de verschansing te lijmen. Nu zit er nog verband in en staat de boel nog recht. Als ik eerst de sleuf zaag of slijp is er kans dat de boel gaat bochelen en dan krijg je het moeilijk weer in het gelid. Aan de bovenkant heb ik aan de binnenkant van de verschansing 2,5 mm RVS rond gelijmd. Dat wil ik later laten "verdwijnen" onder het potdeksel. Is wel niet geheel op schaal, maar wel lekker stevig. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 19 mrt 2016
    Herby63 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  17. Jan Walpot

Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Wordt een mooi scheepje Klaas.
    Maar hoezo carrière afronden ?

Groeten, Jan.

18. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bedankt voor het compliment Jan. Carrière had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten, want ik ben maar een eenvoudig knutselaar. Veel verder dan bouwdozen en iets uit de vrije hand ben ik niet gekomen. Als ik zie wat jij ervan "bakt", bekruipt me soms het gevoel dat ik het nooit echt in de vingers krijg. Desondanks beleef ik veel plezier aan het bouwen en varen. En als een modelletje een beetje "smoel" heeft en het lekker vaart ben ik tevreden. Dit is het eerste scheepje dat ik vanaf tekening bouw en meer dan een algemeen en spantenplan heb ik niet. Dat houdt in dat ik details vanaf foto's haal en min of meer op gevoel een plekje geef. En over dat afronden gesproken; Dit coastertje is bouwnummer 9 en ik heb al 3 varende modellen staan. Straks zijn dat er dus 4 en we zijn maar klein behuisd. Dat ik stop met nieuwbouw is meer uit ruimtegebrek. De reparatiewerf blijft wel bestaan, althans zolang de vloot in de vaart blijft. Vind dit kleine knutselwerk veel te leuk en het varen ook. Intussen staat de tijd niet stil en merk ik wel dat het in het water zetten en vooral er weer uithalen van de zwaardere modellen wat meer moeite kost. Vorig jaar van PVC pijp en een paar sjorbanden een tuigje geknutseld en dat werkt goed. Maar als 70+er besef ik ook dat het allemaal niet door kan blijven gaan en het eens ophoudt. Intussen bouwen we vrolijk door aan bouwnummer 9. Gisteravond het bakdek bekleed met kunststof plaat en kwam daarbij tot de ontdekking dat ik de ankerkluizen te kort had gehouden. Daar vanochtend een stukje op gezet. Bij het bekleden van het dekhuis zag ik dat het (hulp)hoofddek er een paar mm scheef in zit. Allemaal wel weg te werken, maar het geeft toch een beetje ergernis. Niet goed opgelet bij het inmeten en passen. Weet het, geduld en dat in het kwadraat. Onderstaand een plaatje van de huidige status.

Laatst bewerkt: 9 mei 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Wie dat niet heeft, bouwt waarschijnlijk ondergronds en maakt wel foto's tijdens de bouw, maar filtert er uit wat verkeerd gaat en "houdt een foutloos verslag bij", terwijl de boot al lang en breed in de vaart is.

Fouten maken en dat durven te tonen siert de echte bouwer.
    Anderen kunnen daar van leren.
    (haha tweeledig, 1.door fouten maken toe te geven en 2.de kijker door niet te doen zoals de bouwer deed)

20. Polite

Polite

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Hallo Klaas,

Als ik je vorderingen mag aanschouwen, noem ik dit geen eenvoudige knutselaar!! Je maakt er echt iets moois van!!

Heb mezelf hier ook al eens bestempeld als een "prutser" waar de nodige commentaar op kwam. :D Ze hebben ook wel gelijk, iedereen beleefd zijn hobby op zijn eigen manier en doet wat hij kan.

Tja, wat de leeftijd betreft en de "zware" boten te water laten, er zullen altijd wel mensen zijn die je hierbij mee willen helpen.

Polite.

Deel Deze Pagina