multiplex Easystar deel 2.

Discussie in 'Beginners' gestart door wiebe, 17 apr 2009.

1. rayplay

rayplay

Lid geworden:
    4 dec 2007
    heb zelf te weinig ervaring met vliegtuigen om met een klinkklare oplossing te komen. er zijn hier vast mensen die kunnen helpen. is het zwaartepunt wel goed ? en wat voor motor heb je dan? als je het zwaartepunt naar achter haald zweeft hij natuurlijk niet meer. als ik zo fotos en filmpjes bekijk zie je niet dat ze de motoren recht monteren. wil binnenkort ook een bruchless HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-30A 1700kv Brushless Outrunner (Eq AXi 2808) $18.20 buiten lopen monteren, en kan welicht wat leren van deze info. heb deze buiteloper al in me handen gehad en laten draaien en... wat een power. eigelijk te veel. is het wel eens bij iemand gebeurd dat de bevestiging van de motor af breekt. heb geen iedee wat hij kan hebben. moet wel de vleugels verstevigen denk ik. als ik nu al zie hoe veel die door buigen bij een looping :rolleyes:

2. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Easystar doet dit altijd, sommige mensen hebben het niet eens in de gaten. Motor zit flink boven het zwaartepunt en zal een moment op het toestel veroorzaken. Dit moet je gewoon compenseren met je hoogteroer. Hoe groter het vermogen van de motor, hoe groter dit probleem zal worden. Waarschijnlijk gevalletje veel vermogen en weinig vliegervaring. Je kunt het vermogen van je motor ook via de afstandsbediening begrenzen, wellicht een idee om zo eerst eens te leren vliegen.

Motor hoek veranderen heeft niet veel effect bij deze bouw. Door 2 zaken krijg je een moment, luchtweerstand, het frontaal oppervlak (alles wat je ziet als je toestel recht van voren bekijkt) veroorzaakt een groot deel van je luchtweerstand, om dit te overwinnen heb je je propeller, de afstand van het hart van het frontaal oppervlak tot aan je motor (verticale afstand) veroorzaakt het moment waar jij last van hebt.

Bij het accelereren heb je daarbij ook last van het moment wat je motor veroorzaakt t.o.v. het zwaartepunt van je vliegtuig (dat zal een vergelijkbare verticale afstand zijn). De laatste zal vooral bij accelereren vanuit het vliegene met lage snelheid, weinig luchtstroom langs staart en groot moment door acceleratie.

Mijn advies, vermogen terugregelen via zender, om effect te verminderen en vermogen weer opvoeren als je dit duiken zonder na te hoeven denken kunt corrigeren. Langzamer gas opendraaien kan dit effect natuurlijk ook verminderen.

Succes!

3. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Beter dan meneer Rob zou ik het niet kunnen verwoorden :)

Ik heb zelf 220W op mijn easystar (véél teveel maar prettig om "even snel" op hoogte te zetten), door langzaam het gas open te trekken kun je grotendeels dit effect verminderen en als je zender het toestaat kun je - net als mij - exponentioneel met het gas het hoogteroer meemixen. Bij volgas heb ik 8% elevator UP meegemixt, genoeg om met +/- 50km per uur kaarsrecht vooruit te vliegen.

Rayplay, je kunt de vleugels een heel stuk sterker maken door een langere carbon buis te monteren, bij voorkeur een dubbelwandige. Met een aluminium (ofzo) buis met een scherpgeslepen rand kun je de bestaande ruimtes daarvoor dieper maken (let wel op dat je niet door de knik in de vleugeltips heengaat!)

Overigens heb ik niet alleen mijn vleugels verstevigd door een langere en dikwandige buis te monteren maar ook door een paar stukken glasvezeltape over de hele onderkant van de vleugels te plakken. En bovendien heb ik met een paar buigzame glasvezel stangetjes het deel van de romp dat over de vleugels heengaat versterkt. Tenslotte is het vervelend om met je extra sterke vleugels uit een verticale duik te komen om vervolgens de vleugels uit de romp te scheuren :D

Wat mij overigens verbaasd is dat ik nog nergens foto's heb zien opduiken van een in balsa nagebouwde EZ*...

4. morgenstond

morgenstond Guest

Bedankt voor de reacties.

Veel vermogen weinig ervaring is juist ingeschat. Zwaartepunt ligt goed. Zoals in de manual. Heb dit na reparaties steeds gechecked en ligt nog steeds als in manual. Zal proberen wat subtieler met gas om te gaan. Laat begrenzen en mixen nu nog maar even voor wat het is. Het is overigens geen dramatisch probleem er is prima mee te vliegen en vind het eerlijk gezegd makkelijker en leuker om met zo min mogelijk power te vliegen.

Maar in theorie... Mijnheer Rob ik snap het argument van het moment, maar zou het dan in theorie ook niet mogelijk moeten zijn de stuwkracht vector van de motor onder het zwaartepunt door te laten wijzen, zodat de extra stuwkracht de kist doet klimmen.

Hoe zou je het preciese zwaartepunt moeten vinden. Balanceren op de vingers is leuk maar dan weet ik nog niet hoe hoog het zwaartepunt zit?

Zag trouwens nadat ik mijn post had geplaatst dat er enkele pagina's terug juist wordt gesproken van EZ*'s die juist klimmen bij meer vermogen?! Had dat zelf voordat ik ging vliegen ook verwacht.

5. rayplay

rayplay

Lid geworden:
    4 dec 2007
    ga vanavond me ez vleugels verstevigen met carbon. en er in steken is een nette oplossing. wil ook carbon strip over me bovenkant monteren vanaf de cokpit tot op me motor. om er voor te zorgen dat me motor niet los breekt.zit alleen nog even te denken hoe ik me motor vast zet in de EZ. wil niet dat ik met vlink gas geven de motor om ze as gaat.. hoe doen jullie dat? ( kan wel me regelaar in stellen op softstart )
    wil hem het liefste demontabel maken. zodat ik altijd de stand motor weer kan monteren.

nu rest mij nog een vraag. ik las deze FOQ : <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
    verslechter ik niet me ontvangst met al dat carbon? ik heb een redelijke goedkope art-tech zender met corona onvanger. en heb gemeten hoe veel stappen ik kan maken met ingeschove zender antenne. zal z'n 35mtr zijn. als je z'n 35mtr meet hoe veel meter onvangst heb je dan met uitgeschoven antenne en motor op half gas?
    weet dat er te veel factoren zijn die kunnen storen. en ik zou het gewoon eens moeten proberen door iemand hem goed vast te laten houden en dan gewoon een paar 100mtr te gaan lopen..?

als ik verder ga met vliegen zal ik toch een betere zender moeten kopen :D

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  6. rayplay

rayplay

Lid geworden:
    4 dec 2007
    nu heb ik de bruchles outrunner gemonteerd en denk een hele goedkoope en dekelijke oplossing gevonden te hebben. als je een outrunner wil monteren heb je toch iets ronds nodig om in de EZ te stoppen. je moet een soort adapter maken waarna je de bruchless motor kan monteren. nu heb ik die adapter gemaakt van PVC :p
    je heb 3 maten nodig om dit voor elkaar te krijgen. 32mm-40mm-50mm PVC. van de maten 40 en 50mm maak je 2 ringen die je op een stuk buis lijmt van ongeveer 10 a 15 cm. als de lijm goed is uitgehard kan je 3vlakken uit zagen van de buis 32mm in de vorm van de 3vlakken van het gat in de motor ruimte van de EZ. ( als je in het gat van de de motor van EZ kijkt zie je deze 3 vlakken ) als je deze op de juiste manier heb uitgezaagt past de adapter er gewoon perfect in. :D

de fotos zullen meer zeggen als 1000 worden. je heb nu geen draaibank nodig die niet iedereen tot zijn beschikking heeft. en ik denk dat je 2 euro aan materiaal kwijt bent.

heb er gister al zo meer gevlogen en alles blijft goed op ze plaats zitten. heb in de vleugels van de EZ carbonne staven bevestigt om het dubbelklappen van de vleugels tegen te gaan. en zoals je op de fotos ziet een carbonne strip boven de vleugels gelijmt.

Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  7. rayplay

rayplay

Lid geworden:
    4 dec 2007
    hier de aanpassingen van het vliegtuig
    sorry voor de kwaliteit van de fotos. maar duidelijk genoeg om te laten zien wat ik bedoel ;)

8. M@arten

M@arten

Lid geworden:
    24 mei 2009
    mooi gemaakt zo die motorsteun:thumbsup:

9. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Voor een paar euro houd ik me aanbevolen voor zo'n adapter voor mijn nieuwe EZ :) Kan ik makkelijk motoren wisselen (of er helemaal uit halen voor helling- of thermiekvliegen!)

10. rayplay

rayplay

Lid geworden:
    4 dec 2007
    je bedoeld dat ik het moet maken :-D heb nog niet me uurloon vermeld he;)
    ik heb niets vast gelijmt. het werkt echt prefect en het past perfect. je schuift hem er zo in en uit.

11. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ik wil wedden dat als je dit voor een acceptabele prijs kunt aanbieden ik niet de enige geinteresseerde ben :)

12. RoJo

RoJo

Lid geworden:
    23 sep 2008
    Even iets anders als dat mag.

Ik heb op mijn EZ een 2700KV motor en een 3s lipo, welke prop is hierbij verstandig voor een beginner. de standaard prop niet heb ik begrepen van Jaap, maar wat is een mooi vervanger een APC 5x5 of een 5x4.5 of nog iets anders.

Alvast bedankt

GrtZ Roland

13. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ik vlieg met de eerder genoemde S380 motor met een graupner 5.5x5.5 propje, zorgt er bij mij voor dat 'ie netjes onder de max blijft (nu een kleine 230W WOT bij 18-20A)

Overigens ligt het er ook aan wat je wil van je EZ; voor mij is het belangrijk om snel op hoogte te kunnen komen (en daar in de thermiek rond te hangen) of op minder dan kwartgas op beperkte ruimte wat rond te vliegen.

14. RoJo

RoJo

Lid geworden:
    23 sep 2008
    Hoi Sadkingbilly,

Bedankt ik zal eens gaan speuren.
    Wat ik ermee wil, leren vliegen met mijn zoon samen.
    Dus oefenen en leren, misschien tzt wat meer maar goed eerst de basis

15. rayplay

rayplay

Lid geworden:
    4 dec 2007
    [QUOTE = Sadkingbilly; 1525058] Ik wil wedden DAT-als je dit voor een Acceptabele prijs aanbieden Kunt ik niet De enige geinteresseerde ben :)[/ QUOTE]

zal er over na denken. moet eerst me buik bescherm kap af maken voor de EZ

16. RoJo

RoJo

Lid geworden:
    23 sep 2008
    hoi rayplay, wat is dit voor een bescherming dan voor je EZ.
    een soort glasvezel mat of iets anders. ben benieuwd

17. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    zie post 709 (start) en verder

18. RoJo

RoJo

Lid geworden:
    23 sep 2008
    Ok dankje gaan we even zoeken.

EDIT: gezien en gelezen, ziet er goed blijf ik even volgen hier.

Laatst bewerkt: 13 jan 2010
  19. RoJo

RoJo

Lid geworden:
    23 sep 2008
    Ik heb in mijn EZ een 2700KV motor en vlieg (wil gaan vliegen) met een 3s 4000mAh lipo. Nu kan de standaard prop dat niet hebben, en wil ik een APC(E) kopen,
    nu zag ik bij Hangar in Kampen en Quartel in Zwolle wel een APC prop maar ik weet dus niet welke ik moet kiezen. Ik zag de volgende keus: CAM SPEED PROP 4.7x4.7 / CAM SPEED PROP 5.2x5.2. van Graupner
    of een APC Prop 5.5x4.5 E van Robbe (ik dacht dat APC het merk was?!?).
    Graag advies van de experts hier welke te kopen, of die iets totaal anders aanraden.

Alvast bedankt voor jullie info.

20. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    RoJo

Ben geen expert maar ik heb ook een 2700 motor op 3S en heb er deze prop van Hangar Kampen op zitten.
    1361.14.14
    Merk: Graupner
    Omschrijving: Cam speed prop 14X14cm 5.5X5.5
    Past goed en gaat als een speer.
    Kijk ook even wat de motorfabrikant adviseerd qua maat.
    Ton

Deel Deze Pagina