multiplex Easystar deel 2.

Ik heb een lader (turnigy accucel 6) die precies aangeeft hoeveel mA hij bij laad.
Toen ik voor het eerst ging vliegen met de accu heb ik 10 minuten gevlogen en toen ben ik gaan laden. Aan de hand van hoeveel mA er uit de accu is gegaan kun je een ruwe schatting maken van hoe lang er met de accu gevlogen kan worden. Na een paar keer vliegen en laden kom je op een juiste tijd, die natuurlijk als ''ongeveer'' moet worden gebruikt.

mvg Rick

Je weet hoeveel A je motor gebruikt bij volgas. Dan kun je uitrekenen hoelang je kunt vliegen voor je accu op 75% zit. Die tijd houd je dan in het vervolg aan voor motorloop, ook als je veel op halfgas gevlogen hebt. Mooie veiligheidsmarge.

Met NiMh kon leegvliegen geen kwaad.

Eenvoudig sommetje: Je motor neemt 22A volgas. Met een 2200mAh lipo (2,2AmpereUur dus) kun je een uur / 10 = 6 minuten volgas vliegen. Als je rekent op een minuut of tien met throttle management zit je denk ik aardig goed. In ieder geval vlieg ik altijd 10 minuten en laad meestal tussen de 1400 en 1800 mAh bij.

Weet je niet precies hoveel A je motor gebruikt doe dan idd zoals Rick zegt. Accu vol, twee of drie minuten volgas vliegen, dan laden en kijken wat erin gaat. Dan kun je weer uitrekenen. Of vijf minuten vliegen zoals je normaal doet (dus volgas, halfgas, zweven gemengd) dan hetzelfde ;)

Als mijn accu van mijn vliegtuig bijna leeg is merk ik het aan het motorvermogen. als de motor niet zo veel kracht meer heeft ga ik landen.

Als mijn accu van mijn vliegtuig bijna leeg is merk ik het aan het motorvermogen. als de motor niet zo veel kracht meer heeft ga ik landen.
Met wat voor soort accu's vlieg je dan? Als een lipo zo leeg is dat de motor er langzamer door gaat draaien ben je namelijk al behoorlijk aan de late kant..

Als je de tijd niet bij wil of kunt houden, zet je een eierwekkertje. Of als je zender een timer heeft, zet deze op een schakelaar. Iedere keer bij gas open schakelaar op 'aan' en weer uit samen met het gas.

Ik gebruik een NiMH power-peak accu. ik zit er wel over na te denken om een lipo te nemen. de ene is 1200 mA en de ander is 1400 MA ik vlieg er met veel zweven ongeveer een kwartier a 20 minuten mee.

Op mijn zender (MX-16S) zit een timer functie die al je het gas open zet, automatisch de timer laat lopen. Voordat ik deze luxe had zette ik altijd een km teller van een fiets met een wasknijper op mijn antenne, onder in beeld stond een klokje zodat ik precies kon zien hoelang ik al aan het vliegen was.

mvg Rick

Ik wil de lipo monitor eigenlijk gebruiken als extra zekerheid. regelmatig laag over vliegen en dan zijn de leds duidelijk zichtbaar .Men vraag is eigenlijk dat als de rode led gaat branden en er 3.3v per cel overblijft. Is het voldoende als ik op dat moment land of is 3.3v per cel te weinig ?

@Sadkingbilly

Het idee van de eierwekker is wel slim gezien en kan ik wel gebruiken. Ik denk niet dat ik een timer functie op men zender heb (MX-12)

greetz
Bert

is het ook mogelijk om deukjes uit je vleugel tehalen door heet water.?
of is dit alleen maar mogelijk met de romp...?

Ik wil de lipo monitor eigenlijk gebruiken als extra zekerheid. regelmatig laag over vliegen en dan zijn de leds duidelijk zichtbaar .Men vraag is eigenlijk dat als de rode led gaat branden en er 3.3v per cel overblijft. Is het voldoende als ik op dat moment land of is 3.3v per cel te weinig ?

@Sadkingbilly

Het idee van de eierwekker is wel slim gezien en kan ik wel gebruiken. Ik denk niet dat ik een timer functie op men zender heb (MX-12)

greetz
Bert

3.3V is te weinig. Tegen mij hebben ze gezegd dat je je lipo best niet lager laat komen dan 3.7V per cel. In principe mag je lipo tot 3.0V gaan, maar dan gaje er niet lang mee doen. Lipo's laadt je dus op als ze 3.7V staan of hoger.

Laatst bewerkt:
Deel 1

Dag mensen,
in 2 dagen tijd deel 2 doorgewerkt,erg leerzaam!
Maar ik zou ook graag deel 1 lezen!
Ik vind hem niet..
Wie kan me daar een link van geven?

Back