Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

1. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Gister de stoute schoenen aan getrokken en een EZ2 meer naar huis gebracht, ik heb lekker een avondje zitten knutselen. Ik zit nu alleen nog met een klein probleem. Zoals hiervoor ook al is beschreven is krijg je de kabels van de ESC naar de motor er niet goed in. De stekkers komen precies bij dat stokje uit waar de draden achter moeten zitten. Aangezien de boel op dit punt nogal stijf is kan je het ook niet fatsoenlijk in model krijgen. Ik overweeg nu om de ESC maar in het compartiment onder de vleugel te stoppen en de motordraden te verlengen. (koeling in het ESC compartiment lijk me ookniet ideaal met al die draden in de weg) Ik heb een Plush 30A en een AL-2830 motor (die volgens de manual maar met 2 schroeven vast hoeft... beejte weinig als je het mij vraagt)
    Hoe hebben jullie dit opgelost?

2. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Wat ik gedaan heb.
    Inderdaad de motor draden verlengen en de regelaar onder de vleugel.
    Motor wel met 4 schroeven vast gezet.
    Succes
    Ton

3. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Hoe moeilijk kun je het maken? :p
    Ik heb de motordraden verlengd en gewoon eraan gesoldeerd. Nergens stekkers, want de bedoeling is dat er niet elke week een nieuwe motor of ESC in gaat (wel de soldeerplaatsen en lengte van de draden natuurlijk zo gekozen dat ik het nog zonder breekwerk los kan solderen als het nodig is). ESC heb ik tegen het "plafond" vlak achter de batterijklep (canopy) geplakt. Daar zit een vlak stukje waar precies een ESC in past, en het zit ook nog in de luchtstroom... Op die manier heb je op de bodem over de hele lengte een vlakke laadvloer om je batterij en ontvanger te positioneren. ;)

4. Stefaan.

Stefaan.

Lid geworden:
    31 jul 2011
    Hoi iedereen,

vandaag gevlogen met mijn easystar II alles ging goed en rustig kunnen vliegen, maar toen ik wou landen ging het grondig mis :( Het toestel rolde plots snel naar rechts en dook naar beneden. Het gevolg een lelijke crash, de neus is er volledig af en de romp is zo krom als een banaan... De vleugels hebben wonderbaarlijk geen krasje dus denk wel dat ik volop nose in gecrashed ben. Weet soms iemand of de romp afzonderlijk te kopen is? Want om dit nog te herstellen gaat mijn petje te boven. Ik weet dat de voor de vorige easystar een romp beschikbaar was maar kan vor de versie II niets vinden.

Mvg,
    Stefaan.

5. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Er moet nogal veel kapot zijn wil het niet meer te repareren zijn.:)
    Secondenlijm en of epoxy doet wonderen.

Weet je ook wát er niet goed ging en waarom?

6. Thierry77

Thierry77

Lid geworden:
    17 jan 2010
    Dat is kl*te :(
    Breng hem anders volgende vliegsessie mee dan kunnen we eens kijken wat er nog van te maken valt. De volledige romp verkopen ze volgens mij niet apart, enkel de vleugels.

Er stond toch wat wind vandaag... misschien een plotse windvlaag net toen je aan het landen was ?

7. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Er stond inderdaad veel wind vandaag, ik zou vandaag zelfs niet eens gaan vliegen met de Easy....

Ik denk ook aan een plotse windvlaag. Als je niet 100% recht in de wind landt, dan wordt het een linke business met zo'n Easy-achtig toestel. In dat geval werkt de stabiliteit van de Easy juist de verkeerde kant op: je gaat stabiel de mist in zeg maar....

Jammer, hopelijk snel weer up and flying!

8. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Zoek even op elapor soup op google of youtube. Zolang je alle stukken nog hebt is het altijd te repareren. Wel geduld voor nodig in extreme gevallen. Misschien handig om je woonplaats even te vermelden in je sig, wie weet woont er iemand in je buurt die kan helpen... Succes!

9. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Dit klinkt anders niet als een windvlaag :) Heb je vlak voor het landen niet gewoon te langzaam gevlogen?

10. Thierry77

Thierry77

Lid geworden:
    17 jan 2010
    bij een wing tip stall had ie zijn neus niet compleet gebroken en de romp helemaal scheefgetrokken.. tenzij het echt van hoog was natuurlijk.

my 2 cents

11. alfred.los

alfred.los

Lid geworden:
    13 feb 2011

zoiets

brabant sept :: easystar001.mp4 video by willeme1 - Photobucket

kromme romp kun je recht krijgen door hem te spannen en te overgieten met kokend water
    rest lijmen

zelfs deze is nog gerepareerd
    http://s255.photobucket.com/albums/hh138/willeme1/brabant sept/?action=view&current=100_7498.mp4

succes

12. Stefaan.

Stefaan.

Lid geworden:
    31 jul 2011
    Hey iedereen, vandaag de schade nog eens goed bekeken en besloten om de easystar toch te proberen herstellen. Vanmiddag de neus in warm water gestopt en die kreeg beetje bij beetje zijn oorsronkelijke vorm terug. Ook een flesje Zacki Elapor seconden lijm besteld dus volgend weekend kan ik aan het plakken gaan. Indien nodig kan ik ook nog rekenen op mensen uit de club waar ik lid van ben Fly N Joy vliegvereniging. Voor de mensen onder jullie die de easystar nog harder crashen dan ik heb ik ondertussen ook de 2 rompdelen van de easystar II gevonden welke je dus appart kan kopen (multiplex part 224239 voor ongeveer 20€ excl verz.)

Wat de crash nog betreft was het eigenlijk niet heel slim van mij om de easystar met die wind de lucht in te gooien, waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk dat de crash een samenloop was van een flinke windstoot en een te trage reactie van mij om nog te proberen corrigeren. Al ga ik er wel van uit dat een meer ervaren piloot de easystar nog kunnen redden had.

Les geleerd, bij flinke wind blijft de easystar voortaan aan de grond ;)

Grts
    Stefaan.

13. Stefaan.

Stefaan.

Lid geworden:
    31 jul 2011
    Hoi iedereen, vandaag heb ik mijn easystar herstelt. Eerst al vervormde stukken in gloeiend heet water gestoken en dan zag het er zo uit
    Daarna tandenstokers en stukken van een wegwerp kleerhanger ingelijmd voor de stevigheid en alles mooi in lijn geplaatst om samen te schuiven.

Nadat de lijm droog was zag het resultaat er betrekkelijk goed uit :)

Hoop dat ik met deze post beginnende brokkenpiloten kan helpen ;)

Grts,
    Stefaan.

14. Thierry77

Thierry77

Lid geworden:
    17 jan 2010
    kijk es aan :)

dat is betrekkelijk goed hersteld hoor. Als ik mijn Radian nog eens in 5 stukken vlieg dan geef ik hem mee met jou :murder:

15. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ziet er weer keurig uit, kan nog jaren mee! :)
    Mijn easystar heeft ooit in tientallen stukjes gelegen en daarna nog jaren gevlogen :)

16. humptydumpty

humptydumpty

Lid geworden:
    16 jan 2012
    Ik heb mijn ES II van de week binnen gekregen. Ik mis nog de verleng kabels voor 2 servo's. Dus nog ff wachten met bouwen.:(

Heb nog een paar vraagjes die nu al op komen.
    De onderkant van de vleugel heeft van die kleine ronde stipjes kan ik de wegschuren en zoja wat gebruiken jullie?

Helitony?
    Die 1500kv van HK zet je die in de gondel vast en zoja, met 4 schroeven (dan moet ik de plastic gondelkap aanpassen voor 2 extra schroeven) of vast gezet met 2 schroeven?

ESC kabels verlengen of toch de motor kabels en waar plaats ik de ESC het beste? Heb gekozen voor een losse bec.

17. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Gewoon met 4 schroefjes vast gezet.
    Er zitten toch 2 sleuven in een kruis vorm dus kunnen er ook 4 schroefjes in.
    2 schroefjes hebben dan geen verzonken gaatje maar dat kun je zelf maken.

Ik heb de motorkabels verlengd en de esc achterin onder de vleugel.
    Succes
    Ton

18. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Net even de maiden gedaan, wat opvalt is dat ze iets scheef wegtrekt bij het opstijgen maar daar hang ik wel een mix aan.

Ik heb aan de plush langere motorkabels gesoldeerd, deze zit net als bij tony in het achterste compartiment onder de vleugel.

Motor met 4 schroefjes vast, doe er wel wat threadlocker op!

Ik ben zeer tevreden.

19. Logos1

Logos1

Lid geworden:
    29 okt 2007
    Dat heb je zeker: dank voor de moeite en de tips! Die de cocktailprikkers betreffend, is absoluut geniaal! Die van mij was aan het eind van de cockpit finaal doormidden en de kop er af: die prikkers deden het bij lijmen!

Laatst bewerkt: 1 mei 2012
  20. Maarten112

Maarten112

Lid geworden:
    22 feb 2011
    Hoi iedereen,

Na een aantal jaar heli te vliegen en een eigen tricopter gebouwd te hebben is het weer eens tijd voor iets nieuws. Ik heb nog nooit vliegtuig gevlogen (behalve op de realflight simulator) en wil dat toch ook wel eens gaan proberen.

Het idee is om eerst normaal te leren vliegen, en later uit te breiden naar FPV vliegen. In eerste instantie heb ik gekeken naar de Bixler, maar omdat hier geen losse onderdelen voor te krijgen zijn, de stock in het DE warehouse niet wordt aangevuld én het prijsverschil tussen de easy* 2 en de bixler niet echt groot is, ga ik toch voor een in mijn ogen hoogwaardiger vliegtuig zoals de easy* 2.

Ik zou graag van jullie kennis gebruik willen maken om mijn onderstaande setup te beoordelen:

-Vliegtuig: Multiplex Easystar 2 (http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-addictnl/vliegtuigen/arf--rtf-electro/78-multiplex/1316-multiplex-easystar-ii-arf-214260.html)
    -Motor: NTM Series 28-26 1340kv/310W (http://rc-addict.nl/webshop/rc-addi...350kv--310w-borstelloze-motor-easystar-2.html)
    -Esc: Turnigy Plush 30a (ik heb goede ervaringen met deze regelaar op mijn tricopter) (Turnigy 30A ESC/Regelaar met UBEC - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland)
    - Servo's: 4x HXT900 (HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland)
    - receiver: OrangeRX R610 + sattelite (heb ik beide al liggen van een oud projectje)
    - Lipo's: Turnigy 2200mah 3S (zitten ook op mijn trex, heb ik dus al)

Zijn er verder nog spullen die ik niet moet vergeten te bestellen? Ik zou graag even van jullie horen wat jullie van bovenstaande setup denken voor een beginner, en ook of het mogelijk is om hiermee later FPV te vliegen. Overigens kan ik in realflight zonder problemen rondjes vliegen, opstijgen en netjes landen. Ik ben me er van bewust dat het in realiteit altijd lastiger is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Deel Deze Pagina