Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

1. 5p1k3

5p1k3 Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jan 2008
    And she has been airborne!
    Wel even spannend hoor.. Zaterdag gedaan, veeeeeeel wind en heeeeeeeel veel water (jaja, geen drijvers....) :).
    Affijn, erg leuk toestelletje weer, waar ik veel plezier aan ga beleven.

Misschien wel een zwaardere (meer vermogen) motor en een andere prop. Maar voorlopig vliegt ie prima :yes:

2. Flying_Dutchmen

Flying_Dutchmen

Lid geworden:
    26 dec 2012
    dit gaat mijn eerste vliegtuig worden,heb zowat het hele topic doorgelezen sinds ik me buurjongen ermee zag vliegen
    wat een apparaat zeg maar eerst ga ik van de week me dx6i zender met phoenix simulator ophalen en een paar weken/maanden oefenen op de computer
    dat kost niks behalve eventuele frustratie maar das gratis

3. Knadrapa

Knadrapa

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Goedemorgen,

Na een tijd lezen over de Funcub besloten dat dit mijn 2de vliegtuig gaat worden. Mijn keus is hier op de FC gevallen door het gevarieerde gebruik dat mogelijk is. Overal en nergens vliegen is een pre.

Nu zit ik met het volgende. Graag zou ik het vliegtuig ook gebruiken met floats. Nu lees ik verschillende dingen m.b.t. het aansluiten van een richtingsroer op de floats. Is het in jullie ogen noodzakelijk om bij de bouw al de floats aanwezig te hebben of is dit naderhand prima toe te voegen aan!?

Ben benieuwd naar de ideeen. Als dit duidelijk is kan ik eindelijk gaan bestellen :D

Een goede zaterdag.

4. Tarkan

Tarkan

Lid geworden:
    10 jul 2012
    Hoi,
    er zit een roer bij de kit die je ipv het achterwiel kan plaatsen, dit kan ook achteraf (na de bouw van je FC) gebeuren!!! Komt erop neer dat je de stang van het achterwiel afknipt (niet te dicht op de romp), daar een (meegeleverd bij float set) adaptertje plaatst, om vervolgens of het wiel of het roer kan aan monteren. Op zich snel gedaan en werkt goed. Persoonlijk vindt ik de achterwiel constructie het zwakste punt maar tot zover nog geen echte problemen mee gehad. Wel heb ik een krimpkous om het deel gedaan dat in het bevestigingsstuk komt want anders hangt het wiel / roer wel erg los. Tevens weet ik dat er anderen zijn die helemaal geen roer gebruiken maar ik heb graag iets meer controle als er wind staat.
    zeker bestellen maakt het juist meer "fun"
    gr en succes
    Tarkan

Laatst bewerkt: 30 dec 2012
  5. Knadrapa

Knadrapa

Lid geworden:
    19 mei 2012
    @Tarkan
    Bedankt voor de input. Ik zal hier goed op letten als het toestel komt :D

Ik weet niet of het de bedoeling is hier in het watervlieggebeuren maar een ander degelijke tread vind ik niet.

Vandaag dan echt de kogel door de kerk. Een Funcub staat in bestelling met levering komende week. Deze besteld bij een Nederlandse shop die zowaar het goedkoopst bleek te zijn.De setup is besteld bij het nieuwe warehouse wederom in Nederland. Daar heb ik de volgende onderdelen besteld:

NTM Prop Drive Series 35-36A 910Kv / 350W
    Hobby King 60A ESC 4A UBEC
    Turnigy nano-tech 2200mah 3S 35~70C Lipo
    Turnigy Servo Signal Reverser

Nu ben ik aan het zoeken naar 3 dingen. Props, 13x4 en 12x6. Er zijn zoveel shops maar ik vind ze nergens. Ook ben ik op zoek naar een mooie kleurstelling die Retro is voor een bushplane en ook duidelijk te zien is in de lucht. En dan nog op zoek naar floats want die lijken nergens op voorraad te zijn.

Ik kijk ontzettend uit naar de dag dat de spulletjes binnen komen. Ik kijk nog meer uit naar het moment dat ik kan beleven dat het vliegtuig idd zo goed en FUN is zoals overal geschreven word.

Voor nu een fijne avond :D

6. Flying_Dutchmen

Flying_Dutchmen

Lid geworden:
    26 dec 2012
    gefeliciteerd
    anders kijk ff op de site van een zaakje bij mij uit het dorp
    weet alleen niet of ze verzenden
    Rc-Flyfun
    succes en veel plezier

7. Knadrapa

Knadrapa

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Ik voel me best snugger:rolleyes:

Hier heb ik de FC ook besteld. Heb er maar even een mailtje achteraan gestuurd, dat gaat vast goedkomen.

Toch minder drinken op zaterdag :D

8. Flying_Dutchmen

Flying_Dutchmen

Lid geworden:
    26 dec 2012
    whahaha ach ja joh zo hebben we allemaal wel eens wat
    blij dat ik van dienst kon zijn

9. Tarkan

Tarkan

Lid geworden:
    10 jul 2012

10. Knadrapa

Knadrapa

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Beste vlieguren!!

@Tarkan: De esc is idd overkill. Het is mijn 2de vliegtuig, ik leer snel en raak gauw overmoedig ;). Met in het achterhoofd houden dat ik nog een 1400kv motor heb liggen dus de 60amp regelaar laten komen :D

Je vliegt met een redelijk kleine prop dan toch? Ik zag hier in het topic diverse keren de 13x4 prop voorbij komen op deze specificatie motoren. Deze heb ik dan ook mee laten komen. Ik hoop dat het vandaag binnen komt en zal dan de setup eens laten meten. Daarna is het toch gewoon proberen.

11. Tarkan

Tarkan

Lid geworden:
    10 jul 2012
    dank je,
    11x7x3 heb ik vanwege de grondvrijheid ivm de ski's (had eerst zelfs een 10x7x3 echter deed die ongeveer hetzelfde als de 11x5.5(waar ik mee begonnen was op aanraden van zaltbommel) qua prestaties en die vindt ik net te weinig). De 11x5.5 is voldoende voor normale acrobatics maar je houdt niets over (kan wel merkbar langer vliegen). De 12x6 daarnetegen is een grote stap vooruit en je hebt iets meer snelheid. Bij een verse batterij kan je prophangen. De 11x7x3 geeft weer ietsjes (nauwelijks merkbaar) minder trekkracht maar gaat wel sneller en is naar mijn smaak ook stiller (wel veel moeilijker te balanceren!). Een 13x4 kan inderdaad maar dan zou ik het landingsgestel wel iets wat verstevigen (tenzij jij gladde landingen maakt op enkel asfalt). Ik vindt juist het feit dat dit toestel overal op kan landen de grote pré, daarvoor heb je wel het doorbuigend effect nodig van het landingsgestel en dat houdt weer in dat de kans dat je de grond raakt met de 13x4 groter is dan met de 12x6. Ik denk ook dat de 13x4 een stuk langzamer vliegt ookal gaat het mij geheel niet om de snelheid!
    Enfin, ik heb alle props gemeten met wattmeter tijdens vlucht en kom toch uit op de 12x6 met wielen, 11x7x3 met ski's/ floats. (let wel de 11x7x3 zit aan de max dus bij extreem warm weer wel af en toe motor en ESC (jij niet) temperatuur checken).
    gr Tarkan

12. Koriel

Koriel

Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Pfft..

Ik heb mijn Funcub nog niet vliegklaar. Bij mijn custom build FC zat een 13x8 prop. Even statisch gedraaid en dat trok toch heel erg hard.. 2:1 power ratio eerste inschatting van de instructeur. Dat zal wat worden als ik hem ga vliegen.. ;-)
    Eingebaute Komponenten:
    1 x Brushless-Motor Torcster Gold A3548/5-900 156g
    1 x Brushless-Regler Torcster Pro SBEC 40A
    1 x Luftschraube Graupner E-Prop 13,0“ x 8,0“ ​

13. Knadrapa

Knadrapa

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Lekker vliegen dit weekend.
    Bijna alles is klaar op wat sticker werk na,
    en wil nog even kijken hoe ik de motordraden wat veiliger weg werk.

Eens zien hoe ik hem in de lucht houd dit weekend :banana:

14. Knadrapa

Knadrapa

Lid geworden:
    19 mei 2012
    Beste mensen,

de komende dagen lijkt het weer echt winter te worden ipv herfst. Graag wil ik nu toch gelijk de drijvers bestellen voor de FC. Iemand een tip waar deze op voorraad zijn? Voorkeur is in de EU!

Tank joe

15. Olap

Olap

Lid geworden:
    7 dec 2008
    Ik ben een paar dagen geleden even met ski's aan het vliegen geweest in de sneeuw, maar toen is het landingsgestel uit het witte houdertje gebroken, waardoor ze beide kapot zijn. Het houdertje is helemaal kapot en het landingsgestel is nogal krom. Kan iemand me vertellen waar ik deze onderdelen (goedkoop) kan krijgen? Een nieuwe canopy zou ook niet verkeerd zijn.

16. johan k

johan k

Lid geworden:
    20 nov 2005
  17. Valentino

Valentino

Lid geworden:
    30 dec 2008
    Beste mensen,

de komende dagen lijkt het weer echt winter te worden ipv herfst. Graag wil ik nu toch gelijk de drijvers bestellen voor de FC. Iemand een tip waar deze op voorraad zijn? Voorkeur is in de EU!

Tank joe
    UNQUOTE

heb drijvers uit voorraad meegenomen bij Ww Modellbau in Waldfeucht (€ 28,-). Zij sturen ook op.

18. aproi001

aproi001

Lid geworden:
    1 apr 2010
    Ik heb hem nu besteld bij Conrad in de RR versie helemaal compleet voor 265 euro lijkt me een goede prijs.alleen ontvanger erin en vliegen maar!!
    Heb nog een orange ontvanger liggen voor Futaba die had ik ook in de U can fly werkt prima!
    Grz,
    Ronald.

19. aproi001

aproi001

Lid geworden:
    1 apr 2010
    En hoe vliegt hij? tevreden er over??
    Grz,
    Ronald.

20. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
    Door het gewicht van het fpv vliegen ging het onderstel te veel doorbuigen.

Zie hier een geslaagde oplossing:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina