Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.065
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    wat niet past, maak je passend ;)

    ik zou zeggen: spreek met mij en steven eens af, dan zullen we eens brainstormen met het materiaal voor ons :)

    Ik en steven zijn er van overtuigd dat we het gefixt krijge.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2010
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Nou ok dan. Maar gewoon omdat ik het model eigenlijk te mooi vind om zomaar weg te doen. :')
    Ik vind het eigenlijk het leukste model dat ik heb, maar van die motor krijg je gewoon een inzinking.
    Ik ben ook lekker moeilijk met die motor ook, ik heb zitten proberen om met het kruis montage stuk de motor erin te duwen zodat je hem van voren vast kan schroeven.
    Maar als ik dat ding er gewoon af laat en hem vanuit de accu ingang met 4 boutjes op een plaat draai is er geen hol aan de hand. :lol:
    Komt zelfs eigenlijk beter uit voor de draden ook nog.
    Ik zat even niet op te letten omdat ik een beetje teleurgesteld en boos was denk ik. ;)

    Maar ik denk wel dat we er zeer verstandig aan doen om die motor plaat echt ranzig stevig vast te zetten.
    Desnoods met een reepje glasmat langs de randjes zodat hij ook echt grip heeft op de zaak.
    Want de propeller is 48 gram, en als je even flink aan je staart roeren trekt krijg je daar extreem veel gyroscopische krachten op.
    Kan de lager van die motor dat eigenlijk wel aan?

    Naar mijns inziens is de neus ook een stuk mooier omdat die lelijke witte contact doos plaat er dan niet voor zit.
    Dat wordt dan een mooi zwart/chrome blok in een behuizing. ;)

    Goed, we gaan het een keer proberen Pieter!
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2010
  3. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb net even gewogen, mijn 13x4 prop is 22 gram!
    Omdat ik eerst geen goede prop had heb ik eerst een brandstof prop op de Turnigy gezet.
    Dat ging dus ook heel erg trillen (gat was ook net iets te ruim) en hierdoor ging zelfs de as krom.
    Echte e-prop gekocht en gat zeer precies geboord zodat het echt klemmend op de propmount gaat.
    Hoewel de as dus gericht is en niet 100% recht heb ik nu geen last van onbalans.

    En dat montagekruisje gewoon niet gebruiken.
    Motor monteren volgend de MPX manual en het gaat gewoon goed.
    Ook in mijn MPX Gemini zit de motor rechtstreeks op de plastic mount.
    En die Gemini heeft eenzelfde zware motor maar een prop met meer spoed, dus als het daar goed gaat moet dit ook sterk genoeg zijn voor de Funcub.

    Mijn ervaring met MPX kisten is gewoon goed, alleen klopt soms het zwaartepunt niet als je bouwt volgens de manual.
    Als de montage bij iedereen zonder problemen gaat moet je niet MPX de schuld geven maar kijken wat jij anders doet.
    MPX adviseerd een 300 watt motor, die echter maar tot 250 watt belast wordt door de lichte prop.
    En verder een 3S2000, die goed is voor 15 minuten normaal vliegen.
    Met deze setup kun je opstijgen met 1/2 gas en vliegen met 1/3 gas.
    Ik zie geen reden om er een veel zwaardere motor of accu in te monteren (zeker als een beginner), tenzij je gaat slepen.
    Doe je dit toch, dan moet je niet klagen als je problemen krijgt.
    Groetn Willem
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2010
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Bij mij heeft multiplex ook nog nooit een probleem geweest, en heb er inmiddels ook al 6 van gekocht.
    Maar de funcub was toch even wat anders.

    Ik heb ook een 12x6 prop van APC-E, die weegt maar 27 gram met een aluminium bus erin.
    Zuiverder dan die prop kan het gat eigenlijk niet, dus heb ik maar een andere geprobeerd, een behoorlijk dikke zwarte.
    Dat was dus ook geen succes, en de motor was ook nog gewoon helemaal nieuw dus daar lag het ook niet aan.
    Ook de meenemer heb ik al geprobeerd te vervangen maar dat had ook al geen resultaat.
    Dus dan is het misschien toch de romp die resoneerd als een ziekte.
    Dan maar gewoon vol kappen met epoxy en matjes en carbon en maar zien wat het wordt.
    Ik heb het iig nog nooit mee gemaakt dat een motor zichzelf naar de gallemiezen rammeld.
     
  5. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De Funcub heeft dus dezelfde romp als de Easycub, en is daar dus voor ontworpen.
    Die trekt ongeveer 150 watt stationair en denk ik 100 watt in de lucht.
    Aanbevolen prop voor de Funcub is 13x4.
    Die trekt stationair dus 250 watt en in de lucht 150 watt.
    Alles grove schattingen, maar je begrijpt wat ik bedoel.
    Vemogen wordt door 90% door de prop en toeren bepaald, en niet door accu of motor.
    Als je een afwijkende prop monteerd heeft dat dus meer invloed als een afwijkende motor.

    Mijn advies dus.
    MONTEER DE AANBEVOLEN PROP
    MPX is niet gek en hebben waarschijnlijk meer verstand van modelvliegtuigen als jij en ik samen.
    Monteer dus een 13x4 e-prop van 20 tot 25 gram, en volgens mij heb je geen problemen meer met trillingen in de romp.
    Ik had ook trillingen bij een 13x4 brandstof prop!

    Lijkt mij simpeler als de hele kist verzwaren.

    Groeten Willem
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Het is de aanbevolen prop.
    Het is een turnigy 35-42 SK 1000Kv. motor.
     
  7. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Precies wat ik dacht, een veel zwaardere motor en waarschijnlijk (gezien het gewicht) een veel zwaardere nitro prop.

    Aan bevolen motor is dus de Himax C 3516-0840
    Deze is in feite al aan de zware kant voor de funcub, kan 350 watt trekken met een 12x6 prop, maar MPX levert hem met een 13x4 prop zodat hij niet maximaal belast wordt.
    Multiplex beveelt dus in feite een 300 watt motor aan.

    Jouw motor is 605 watt volgens Hobbyking, heel wat wattjes meer.....
    Je begint al dat hij 1000 KV is i.p.v. 840 KV.
    Met dezelfde accu draait hij dus 19% meer toeren!
    Nu gaat de trekkracht van de prop (net als de lift van de vleugel) met het kwadraad van de snelheid (= toeren).
    Met dezelfde prop levert een 1000 KV motor dus 42% meer trekkracht als een 840KV motor.
    Tel hierbij op dat jouw zware Turnigy minder "afgeknepen" wordt als de lichtere Himax en dus dichter bij zijn theoretische toerental komt, en reken dan maar dat met dezelfde prop jouw motor 50% meer thrust levert als de Himax.

    En dan de prop nog, ik weet uit ervaring (meten is weten) dat niet iedere 13x4 prop gelijk is aan een ander merk of type 13x4 prop.
    Naast diameter en spoed is namelijk ook de bladvorm erg belangrijk.
    Zo heb je props voor lage toeren met een breed blad en props voor hoge toeren met een smal blad, de laatste leveren veel minder trusth bij de zelfde toeren als de eerste!
    MPX adviseerd:
    # 733114Luftschraube 13" x 4" / 33,0x10,2cm ThinElectric (APC)Propeller

    Zoals de naam al zegt, een dun en slak blad.
    Omdat jouw prop 48 gram weegt en een normale e-prop 20 a 25 gram zal jouw prop waarschijnlijk een Nitro prop zijn met zwaardere en bredere bladen.
    Die prop is echt niet geschikt voor jouw motor en belast hem veel te zwaar.
    Probeer eens een 13x4 APC thin electric prop en het zal echt beter gaan.
    (en dan heb je nog steeds 50% meer power als aanbevolen!)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ook een APC-E 12x6 werkte niet.
    Het ligt niet aan prop vorm/gewicht.
    Wat mpx adviseerd heb ik me nog nooit wat van aangetrokken.
    Het is immers een heel andere motor, waar ik de voor die motor aanbevolen prop voor heb gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  9. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Precies, volgens de website van Hobbycity is dit een 605 watt motor
    En dat is dus te zwaar voor een Funcub.
    Deze motor en een 12x6 prop is gewooon aan de zware kant.

    Je hebt dus 3 opties:
    1) romp verzwaren
    2) lichtere motor (en minder KV)
    3 kleinere prop (en een 12x6 is echt groter als een 13x4 hoor!)

    EDIT:
    Je moet ook opletten dat APC dus standaard bij de meeste props een 1/4" asgat heeft, dat is dus 6,2 mm.
    Veel propmounts voor 4 mm as hebben een 6 mm montage, hiet moet je dus eigenlijk een heel precies pasbusje voor gebruiken, anders zit de prop iets uit de midden en krijg je ook onbalans.

    Je moet zelf maar zien
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.344
    Locatie:
    REO
    Willem,

    Omdanks jouw heel gedegen uitleg lijkt Sven de essentie niet te willen oppakken. In zijn verhaal lijkt het primair te liggen de Funcub en dus aan MPX.
    Ik hou ook wel van wat extra power maar wacht even af als ik de jouwe zie vliegen voordat ik voor meer vermogen kies. Overigens heb ik nog geen FunCub. Maar aangestoken ben ik al wel.

    groet,
    Erik
     
  11. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    @willemvdm
    Ik geef je volkomen gelijk als je ziet wat die man kan doen met een originele Multiplex setup , die kan landen op een handdoek => [URL=" - MULTIPLEX EasyCub Alaska Version[/URL] waarom moet je dan met de "Fun Cub" nog zoeken naar iets anders het is een toestel voor de "Fun" en dat heb je er mee (en ja ik kan het weten, ik heb een originele setup en nog nooit last van trillingen gehad) en we weten dat, het is zeker geen "rase" machien.
    Wil je van een 2PK een raser maken moet je goed weten wat te doen en persoonlijk de gevolgen dragen en niet op de constructeur steken als er iets mis gaat.
    Het spijtige van de zaak is dat er mensen zijn, voor ze er mee hebben gevlogen al onmiddellijk veranderingen moeten aanbrengen. Als het meevalt is alle eer voor hen valt het tegen ....is iedereen behalve zij de schuldige.
    Groetjes ReneDL
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ik heb er dus deze motor inzitten:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-36 910Kv / 310w
    Die is dus 305 watt.
    Met een 13x4 prop
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : APC style propeller 13x4-E
    Statisch zit ik dan op 25 ampere, is ongeveer 280 watt.
    In de lucht (door de kleine spoed) zal ik onder de 10 ampere blijven.
    Ik heb er een 3S2200 40C in omdat ik die gebruik in andere kistjes.
    Meestal gaat er na een vlucht (8 tot 10 minuten) 900 tot 1100 mah in.

    Vliegen gaat prima met halfgas.
    Opstijgen van gras ook met halfgas.
    Zet je de flaps op 20 graden en geef je volgas dan ben je met windstil weer in 1 meter los, met een beetje wind als een helikopter omhoog!

    Mjn grote probleem is nu veel storingen (35Mhz).
    Waarschijnlijk door de 4 lange servosnoeren in de vleugel.
    Zitten al ferrietkernen omheen.
    Met een PPM ontvanger had ik erg last van het trillen van de servo's.
    Een PCM ontvanger dempte dit wel maar nu gaat af en toe de linker flap ineens naar 20 graden (merk je nauwelijks onder het vliegen).
    Je zou verwachten dat hij wil rollen met 1 flap uit, maar dat valt erg mee.
    Toch vlieg je dan niet op je gemak, zeker als ik wil gaan watervliegen.

    Ik denk dat ik nu 3 dingen ga wijzigen:
    1) Over op 2,4 Ghz (was ik eigenlijk voor volgend jaar van plan)
    2) Flaps naar maximaal 50 graden (nu 80 graden)
    3) heel klein beetje down meemixen met de flaps.

    De reden van minder flapuitslag is dat ik merk dat ik in feite maar tot 30 graden gebruik.
    Geef je meer als 30 graden in de start dan heef het weinig effect.
    Geef je meer als 30 graden in de landing dan moet je of veel gas (en down) geven of heel steil aanduiken (veel down) om te blijven vliegen.
    Met 20 tot 30 graden flaps kan ik hem boterzacht neerzetten waar ik wil.
    Met meer flaps is het lastiger landen en kom ik harder neer.

    Land je met flaps dan staat hij gelijk stil.
    Zonder flaps rolt hij nog een meter door.

    Is verder een heerlijk stabiele kist (ik heb hem gekocht vooral voor het leren watervliegen).
    (edit: maar gezien het filmpje ook geschik om rugvlucht mee te oefenen, ik kan het echt niet 20 cm boven het water!!
    Maar ik zie in het filpje ook dat een expert niet goed kan opstijgen met full flaps, dus dat ligt niet aan mijn (gebrek aan) vliegkunsten)
    Maar het is absoluut geen snel speedkistje.
    Ik vind het dan ook zinloos om er een zwaardere motor in te zetten.
    (ik heb geen ervaring met slepen, maar dan kan ik het nog begrijpen).
    In de standaard uitvoering zeker een goede kist voor beginnende vliegers, dus ik denk ook voor een beginnend watervlieger.
    En ook leuk om te leren omgaan met flaps.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  13. Rogier

    Rogier Guest

    Mijn Funcub is inmiddels verkocht! Pieter, veel plezier ermee! Of beter gezegd, je vriendin. Leuk! Begin september neem ik hem mee naar de meeting in Odoorn.
     
  14. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Hier nog enkele foto's van de Fun Cub op de Moesel met Jetprop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2010
  15. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Mooie foto's!! Goed bezig:thumbsup:
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Die "grote" motor van mij verbruikt helemaal geen 600 watt!
    Vol gas zou die 30A moeten verbruiken, dat staat ook gewoon zo in de reviews en dat heb ik zo overgenomen op de funcub.
    Dat de motor dus te sterk zou zijn is dus onzin, dat zou zon funcub makkelijk aan moeten kunnen.
    En ook mensen met lichtere motoren heb ik al over die zwakke neus horen klagen, dus het probleem ligt echt niet alleen bij mij.

    De eerste prop waarbij het met de andere 300w motor 2 keer misgegaan is had overigens ook een aluminium centerbus,
    erin gezet door iemand die daar een machine voor had.

    En op twee totaal verschillende setups precies hetzelfde gedonder hebben is wel heel toevallig..
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2010
  17. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Beste Sven

    Meten is weten!
    Jij zegt dat hij maar 30 ampere gebruikt, maar dat is wel met een elektro prop van zeg 25 gram.
    Jij gebruikt een (brandstof?)prop van 48 gram.
    Deze prop kan veel meer ampere trekken, heb je dat al eens gemeten?
    Als je geen ampere meter hebt moet je in feite altijd de aanbevolen motor en prop (ook type prop!) gebruiken.

    Mijn advies was een APC elektro prop 13x4 te proberen (advies MPX), heb je dat al gedaan?
    Die prop is echt veel slanker als een brandstofprop!

    Het is goed mogelijk dat 2 personen allebij een fout maken en klagen over een slappe neus.
    Mijn Funcub (en honderden anderen) heeft hier in het geheel geen last van.
    Zolang je niet meer als circa 300 watt erin propt vliegt de Funcub perfect zonder extra versterkingen!
    En 300 watt op 1100 gram is echt voldoende om heel spectaculair te kunnen vliegen!
    (normaal voor zo'n kistje is 200 gram/kg).
    Zeker meer als voldoende voor een beginner!

    Ik ben er net achter dat ik ook een fout gemaakt had.
    Ik had veel storingen op mijn funcub, ik gaf de 35 Mhz ontvanger de schuld omdat er zoveel elektronica (knipperende ledjes etc) in mijn Funcub zit.
    Maar uiteindelijk was de linker flapservo (een HTX900, waar ik er al heel veel van in gebruik heb) de stoorbron.
    Ik gaf dus onterecht de ontvanger de schuld.
    Net als jij nu onterecht de romp van de Funcub de schuld geeft van jouw problemen!

    Groeten Willem
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    De APC prop was er een van 27 gram en die trok slechts 30A voluit volgens mijn power analyser,
    uit wanhoop heb ik een andere propeller geprobeerd maar ook dat hielp niet.

    Wat MPX zegt is niet van toepassing, want dit is geen MPX motor.

    En tsja, jij zegt 300w moet kunnen, maar niet bij mij en nog een handje vol anderen dus.
    Bij mijn eerste 300w motor heb ik alles gebalanceerd, propeller, motor bel, zelfs de spinner nog enigzins nagekeken.
    Dus mijn conclusie, als het daar niet aan ligt blijft er maar 1 ding over en dat is een teveel resonerende neus.
    Het kan gewoon niet anders dan dat zijn.
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Volgens mij zijn er meer zonder het BBbbRrrrr propleem als met dat probleem.
    Op die van mij met 12x6 klap prop (50A uit een 3s3000mAh) geen problemen. (ben niet zo thuis in het electro maar 10v 50A is toch ongeveer 500W )

    normaal vlieg ik met 11x5,5 (ongeveer 40A) en dan trekt hij nog van uit torquen de funcup verticaal omhoog

    en nergens last van
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2010
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ja ik heb al 3 totaal verschillende motor/prop/spinner/ESC setups geprobeerd, allen onder de 350w.
    Daarom wordt ik er ook best een beetje moedeloos van dat die ellende steeds maar weer terug komt.
    Ik zou bijna geneigd zijn om er een +2000Kv motor in te hangen omdat ik daar nog nooit gedonder mee gehad heb.
     

Deel Deze Pagina