Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

1. Gerard VLC

Gerard VLC

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Weet je al welke motor Michel heeft?

2. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    nee weet ik niet, morgen neemt wiersema uit veendam diverse roxxy motoren mee
    misschien heeft hij er één bij, maar ik wil ook even 4 mm verenstaal meenemen voor mijn oude motor.
    Maar ik wil zeker een nieuwe in mijn funcub die graupner van een paar posts heirboven lijkt me ook wel wat maar dan zit ik weer aan een 4mm asje vast en ik weet niet of deze asjes van graupner wel sterk genoeg zijn of dat het weer van pisbakkenstaal is gemaakt.
    Ze lijken zo op het oog heel erg op elkaar.

3. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
  4. Gerard VLC

Gerard VLC

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    hopelijk zit er een goeie bij, het wordt a.s. zaterdag uitstekend vliegweer en je moet nog even flink oefenen, straks heeft Thomas het brevet nog sneller dan jij op zak :D

5. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    ik weet het maar ja zaterdag moet ik weer werken, zucht !!!!!

6. vogelman

vogelman

Lid geworden:
    15 jul 2009
    is het mogelijk met deze servo speed regulator om 2 standen met je flaps te doen ,eerste stand flaps half naar beneden 2 de stand flaps voluit naar beneden.?
    groet john.

7. Olap

Olap

Lid geworden:
    7 dec 2008
    Nee, dat moet je op je zender instellen. De SPEED regulator regelt de snelheid (en richting) waarmee die servo's bewegen.

8. Roel H

Roel H

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Hier wat beelden van mijn Funcub (derde vlucht)

Onboard

Vanaf de grond

Ik vraag me af hoe je de flaps moet gebruiken.
    Ik heb het zelf geprobeerd om deze bij een landing te gebruiken maar geen succes.
    Op 6:18 zet ik de landing in en op 6:29 schakel ik de flaps in. De cub schiet gelijk 2 meter omhoog en valt bijna stil. (gelukkig heeft hij voldoende power:p) Moet ik de flaps eerder omlaag doen? Of ze een minder uitslag geven.
    Heeft iemand tips?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Ron

Ron

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Het is een normaal verschijnsel dat het vliegtuig omhoog gaat.
    Het is mooier de flaps met een draaiknop of meer standen schakelaar aan te zetten.
    Je had de flaps al bij 6:15 uit kunnen gooien.
    Ik gebruik de flaps in 2 standen ; half-uit / helemaal-uit
    Als ik langzaam wil rond vliegen, staan ze constant half-uit
    Bij mij zitten de flaps op een 3-standen schakelaar.
    Ik heb nog even 2 filmpjes gemaakt ; zie hieronder.

Succes, Ron

http://imageshack.us/clip/my-videos/809/gh7.mp4/

http://imageshack.us/clip/my-videos/26/q39.mp4/

Laatst bewerkt: 22 mei 2011
  10. Roel H

Roel H

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Tanx voor de filmpjes, ik heb de flaps nu ongeveer 1/2 uitslag gegeven. Kijken of het scheelt.
    3 standen: ik heb een spektrum dx6. Zover ik uit de handleiding begreep zijn drie standen voor de flap's niet in te stellen.

11. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Je bedoelt de dx6i?

Dat kan via een trucje... Je maakt dan in MIX1 een FLAPS-->FLAPS aan. Dus flaps mixen met flaps ;). En als activerende switch gebruik je dan elevator dualrate knop (die uit mijn hooft naast de flaps zit).

Het effect is dat als je de flaps op 1 zet, dat ze half uit gaan. Als je de knop ELEV D/R ook op 1 zit, heb je full flaps. Je moet even spelen met de uitslagen om een goede balans te krijgen, maar bij mij is het nu ongeveer 30 graden voor stand 1 en 60 graden voor stand 2.

Probeer je flaps inderdaad al eerder te activeren, en pas als je snelheid lager ligt. Ideaal is bijvoorbeeld als je uit de laatste bocht richting je "final" komt en het gas helemaal dicht en niet te snel dalen. Dan flaps via stand 1 naar 2 (ik heb dan ook nog de vertrager erop, dat helpt...). En vervolgens (heel belangrijk) gas bijgeven en met je gas de daalsnelheid regelen!

Dus oppassen dat je niet denkt van: gas dicht en een mooie vloeiende landing maken. Dat gaat niet, want dan valt plots de neus op 1 meter hoogte naar beneden...

Maar wat je zou kunnen doen is wat oefenen op een zekere hoogte. Dus proberen om met volledige flaps met het gas de daalsnelheid te regelen zonder in een stall te komen. Als je dat wat onder de knie hebt, dan wordt de landing wat minder een gok :).

Hier trouwens mijn vliegsessie van zaterdag.

Op 2:40 zie je een landing met flaps, en duidelijk is te horen hoe met de motor de daling wordt geregeld. Extra handicap waren die boompjes en dat hekje ;).

Aan het eind zie je dus een mindere landing, waarbij in kleine mate gebeurt wat ik net uitlegde (te weinig vermogen, waardoor de neus oncontroleerbaar naar beneden gaat).

12. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Je schakelt je flaps op de laatste landing te vroeg in.

Ons veld is denkik 90 meter. Ik sta op 15 meter van het begin van het veld. Van het moment da de FC over de omheining vh veld is zet ik de flaps op (60°) dan land ik hem voor mijn voeten :yes:

Zal eens een filmpje maken, dan begrijp je wat ik bedoel :yes:

13. vogelman

vogelman

Lid geworden:
    15 jul 2009
    flaps

ik heb een futaba zender 7fc 2,4 mgh zit daar de flaps bediening [2standen] ook in ?
    john.

14. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Laat maar eens zien ;)! Die eerste landing was wel goed, die tweede was gewoon met te laag vermogen aangevlogen (of niet stijl genoeg gedaald). Inderdaad was dat ook precies een landing waar ik de flaps eerder dan normaal had geactiveerd. Al kun je natuurlijk met full flaps gewoon vliegen als je een lagere snelheid wilt aanhouden dan wat mogelijk is zonder flaps. Alleen je moet je motorvermogen erop aanpassen. Dus die landing was gewoon een foutje (ruim een uur gevlogen, dan gaat de concentratie wel eens wat minder worden bij mij). Al bogen de wielen niet zo heel ver door, dus viel het ook wel weer mee...

Geen idee. Misschien dat anderen dat kunnen beantwoorden.

15. Gerard VLC

Gerard VLC

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    op een futaba t7c zit de flapbediening op kanaal 6, dit kanaal is traploos regelbaar met het draaiknopje rechtsbovenin de zender, je hebt dan dus niet maar 2 standen maar oneindig veel tussen niks en volle uitslag.
    ik weet niet of dat ook geldt voor een 7fc

16. Roel H

Roel H

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik heb met de Mix1 de flaps ingesteld. Nu heb ik op de flap button 1/2 flap en met dualrate volledig flap.
    Het werkt prima, nu nog eens testen met de landing.

Ik ben wel benieuwd naar het filmpje van Lindert. Eens kijken hoe hij zijn flaps gebruikt.

17. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Als het weer hier in BE het eens toestaat (morgen misschien !!!) zal ik metteen een filmpje maken van een F3A maiden en dan die FC ;)

18. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Ah, wat je toch allemaal kan met een DX6i ;) *gaat nu snel programeren* :lol:
    Mooi trukje, kan nog voor andere dingen van pas komen

19. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Niet zelf bedacht, maar ik las het ooit eens ergens toen ik er met Google naar op zoek was hoe ik met de dx6i meerdere flap-posities kon maken.

20. vogelman

vogelman

Lid geworden:
    15 jul 2009
    Hartelijk dank ,ik heb een t7c ,dus voledige traploos regelbaar.
    Gr, john.

Deel Deze Pagina