Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

1. helerik

helerik Guest

Hoi,

Bedankt voor de tips. Ik ga het allemaal maar eens proberen op het grote meer in Frankrijk.
    Ik ben overigens nu druk bezig met drijvers voor mijn Big Lift maar dat wordt een ander verhaal. Hopelijk Summeren in september.

Groetjes, Erik.

2. Ron

Ron

Lid geworden:
    19 jun 2006
    landingsgestel

Elastiek lijkt mij beter te werken.............

3. Roel H

Roel H

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Een elastiek werkt niet goed (totaal niet eigenlijk), dat heb ik geprobeerd.
    Het elastiek heeft te veel rek.

4. Hakkie

Hakkie

Lid geworden:
    7 sep 2010
    Welke motor voor Funcub

Heel wat motoren zijn al op dit draadje voor de Funcub genoemd,
    maar wat denken julie van deze nieuwe Hyperion ZS-3014-14 motor.
    Zou zonder enige aanpassing moeten passen en zoals uit de omschrijving blijkt verbruikt deze motor 13 tot 18% minder stroom bij gelijk vermogen.
    - Gewicht maar 126.3 gr.
    - 972 rpm/V
    - Asdiameter van 5 mm
    - Met een 3s Lipo en een Prop van ACP 12 x 6 trekt hij 39,9A
    of iets veiliger ACP 11 x 7 wordt het 33,3A
    Hyperion shop

Iemand ervaring of ideeën

Laatst bewerkt: 20 jun 2011
  5. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    De Funcub is ontworpen om langzaam te vliegen
    Meet maar eens na, de instelhoek van de vleugel is 3 graden!
    Dat geeft veel lift maar ook veel weerstand.

Een 11x7 prop is meer voor een snelle kist
    Ik zou gewoon eerst de aanbevolen 13x4 proberen
    geeft zeker meer trekkracht bij een lager stroomverbruik

Groeten Willem

6. Hakkie

Hakkie

Lid geworden:
    7 sep 2010
    Hyperion ZS 3014-14 motor

Ja Willem je hebt gelijk, was ik even vergeten.
    Ik heb hier ook ergens gelezen dat een 13 x 4 ongeveer evenveel stroom trekt als een 12 x 6 prop.
    Zodra ik de Hyperion ZS 3014-14 binnen heb, wil ik eerst even testen en meten of dat ik onder de 40A blijf. Ik heb nog een Dymond Smart 40 esc liggen.
    Hopelijk gaat dat goed.

Groeten Hakkie

Laatst bewerkt: 21 jun 2011
  7. korhorn

korhorn

Lid geworden:
    18 nov 2007
    hoi

ben ook van plan om een funcub te kopen ,maar welke servo,s gebruiken jullie ?(kan towerpro ook?die blauwe)
    en hoe draai je de draairichting om van de servo die op de flap gaat ?
    ik heb nog een flinke setup liggen ,dus die heb ik al .(weet zo niet meer hoeveel en zo, want het plaatje is er af ,in iedergeval meer dan genoeg )
    ik moet hem nog wel bestellen .

gr paulus

8. Gerard VLC

Gerard VLC

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    zie 1 pagina terug.
    hiermee draai je de draairichting van de servo om.

9. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Lipo vastzetten in FunCub

Hallo allemaal,

Mijn FunCub is inmiddels nagenoeg gereed, het enige waar ik geen geen goede oplossing voor zie, is het veilig vastzetten van de lipo.

Deze zou volgens tekening onder de afneembare motorkap moeten komen te zitten, maar dan komt het CG veel te ver naar voren.

Het CG komt wel goed uit (8 cm vanaf voorkant vleugel) als de lipo in de ruimte onder de vleugel komt, plat op de bodem liggend, en deels boven dat gat wat onder in de romp zit.
    Maar ....... hoe zet je hem daar vast op een dusdanige manier dat hij veilig vast zit en toch snel te verwisselen is? :confused:

Je moet hem dan dus vanuit de motorkap opening door het gat in het "spant" naar achter kunnen schuiven en vastzetten.

Alvast bedankt voor reacties,
    Jan

Laatst bewerkt: 24 jun 2011
  10. mr. mark

mr. mark

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Ik heb het opgelost door zelfklevend klittenband op de lipo en in het vliegtuig te bevestigen. wel goed vastmaken, met extra secondenlijm. ik heb een reep van ongeveer 1 cm breed en 8 lang gebruikt.
    dit is op zich stevig genoeg, maar voor de zekerheid heb ik in het midden, naast de lipo 2 kleine gaatjes gemaakt. daar doe ik een vuilniszak- sluitclipje doorheen, over de lipo heen. De uiteinden onder aan het vliegtuig draai ik in elkaar. De lipo zit dan als een huis

11. Roel H

Roel H

Lid geworden:
    16 sep 2004
  12. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Klittenband (en een triplex plaatje) lijkt me een prima oplossing, maar is het dan nog redelijk los te krijgen gezien de plaats waar het zit, in het stuk onder de vleugel, waar je nauwelijks bij kunt ?

Grtz,
    Jan

13. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Ik gebruik in al mijn vliegers klitterband. Ook in de funcub. En het zwaartepunt ligt op de voorste ligger 5.5cm 8cm is hij staartlastig.

Met klitterband alleen zijn mijn batterijen nog nooit weggegaan :yes:

14. Roel H

Roel H

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Even een foto ter verduidelijking.

De triplex plaatje (bewerkt met epoxi) hoeft er ook van mij niet meer uit.
    Deze zit vastgelijmd op de bodem van het vliegtuig. Het plaatje houd bij mij de battery strap vast. De accu zit met klitteband vast op het plaatje en als extra de strap. Ik schuif gewoon de accu erin en trek de strap aan.

Ik heb dit gemaakt omdat bij mij na een (erg) harde landing klitteband alleen de accu niet op zijn plaats hield.

15. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Erg duidelijk en eenvoudig.
    Ik heb het CG nu ook op 5,5 cm gezet ipv 8, en dan komt de plaats van de lipo ook veel beter uit, dan kun je er ook goed bij.
    Plaatje op bodem inmiddeld gemonteerd en het komt helemaal goed.

Bedankt allemaal,
    Jan

Laatst bewerkt: 25 jun 2011
  16. kim.erik

kim.erik Guest

Hallo allemaal,

Beetje pech gehad... computer defect, funcub in puin door een motor die in 2en spat... schijnbaar is de kwaliteit van de lagerborging toch echt minder in het verre oosten.
    vfuncub in de boom, avondje stoeien maar hij is er uit. Motor en regelaar zoek, maar de rest teruggevonden. Er zat niets anders op dan een nieuw exemplaar t bestellen. Rc-addict had ze op voorraad incl de juiste onderdelen.

Dus nu hebben we er 2.

Ik wil nog proberen om er weer een neus voor te maken, soort stuntkistje er van maken.

Oorzaak crash, althans naar mijn mening: vibraties ??

Ik ga nu de motorsteun met alle 6 schroeven vast zetten en met ringen de prop uitrichten.
    Ik ben benieuwd...

17. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Op RC groups had iemand de neus eraf gedaan, triplex opgezet en een motorkap van een hobbyzone supercub.

Geen vibraties meer.

Ik vlieg zelf al heel lang (150 vluchten) met mijn funcub en heb geen last van vibraties.

18. ickarus

ickarus

Lid geworden:
    7 sep 2010
    Gisteren verkeerde landing met de neus (enkel de motor) in het water.... Alles goed laten drogen en twas weer vertrokken!!:yes: Super die Funcub

19. mr. mark

mr. mark

Lid geworden:
    31 okt 2006
    net een poging gedaan om te vliegen, maar ik had wat probleempjes

als ik in de lucht rustig vloog, ongeveer een kwart gas, en ik gaf half gas, hoorde ik sterke vibraties. het leek op het geluid van grashappen.
    nou dacht ik, het kunnen 2 dingen zijn. ofwel het landingsgestel, die trilt wel eens een beetje, maar niet zo erg. Of het is de prop.
    nou heb ik de prop gecheckt maar die lijkt ok, draait mooi in 1 vlak, geen stukken eruit.
    ook leek ik wel wat minder power te hebben, maar dat kan ook komen omdat ik niet echt spontaan kon gassen

iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
    ik zal voor de zekerheid een nieuwe prop bestellen (iemand die een goedkoop adresje weet toevallig?)

20. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    Motoras krom ?? motor los ?? motorplaat niet goed vast ??

Deel Deze Pagina