Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

1. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Ik zou gewoon gat versnijden servo andersom plakken.

Je kunt vleugel met 6 kabels aansluiten op electronica in romp, inclusief sleepkoppeling, met andere woorden, complete vleugel op 1 MPX stekker. Zet je regelunit ertussen, moet je die dus in vleugel monteren als je alles op 1 stekker wilt zetten, kan, maar niet echt handig. Daarbij ook nog extra en electronica, weer iets wat kapot kan gaan of storen.

Servo omsolderen is goed alternatief, maar meer werk. Daarbij lastiger als je ooit servo moet vervangen of servo er ooit uit haalt en voor een andere kist wilt gebruiken.

Alle opties werken, maar ik zou het bij 1 minuutje snijden houden (zelf ook gedaan) :D

2. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    De nieuwe funcubs schijnen een groter richtingroer te hebben. Die van mijn heeft de grote variant (vrij nieuw).

3. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Hey mr, Rob,

Thx voor de goeie info...Ik zal is kijken wat voor mij het handigst is.
    Ik heb zowiezo die servo vertrager gekocht bij rc-addict. dus dat is al gaaf.
    Ik gebruik geen servo voor de sleepkoppeling. die heb ik buiten gelaten.
    Kga toch niks slepen.
    hebben jullie nadat je de servogat had gesneden de andere weer opgevult?

EN hoe gaat dat die speciale stekkers?? voor de vleugel??
    MPX stekker

Kan iemand een foto van zijn vleugel maken? kan ik ff kijken....

groetjes Raymond
    Ps: maar tjee wat een mooi vliegtuigje....

Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  4. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Ik heb misschien waarschijnlijk een nieuwere versie, maar waar aan kan ik dat zien?? op de doos?? bouwjaar??
    of kun je ergens iets vergelijken??

5. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Geen idee of je het op doos kunt zien, maar op RCGRoups is geconcludeerd dat die vanaf ik dacht begin dit jaar een groter roer hebben.

Kijk even in het fotootje in deze post:
    RC Groups - View Single Post - Multiplex Fun Cub

Dus de nieuwere heeft een verticaal richtingroer dat achter het hoogteroer uitsteekt nog.

6. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Jups, dit heb ik ook....

7. Acropilot

Acropilot Guest

zijn hier al mensen geweest met het vibratie probleem in de neus van de funcub? Ik heb er nu last van en ben de gehele neus aan het verstevigen met carbon en triplex, had nog niet zoveel vluchten en plots begon hij dit te doen... Dacht eerst dat ik een scheve as of ongebalanceerde prop had, maar na een bezoekje aan rcgroups bleek dat ik niet de enige was!

8. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Ik weet wel dat er alu motormounts zijn maar of dit het probleem nou oplost dat weet ik niet, Ik heb er nog niet mee gevlogen, die van mij is nog in aanbouw.

Maar hoe wil je dit probleem geen oplossen? Door bv 10cm koolstofstaafjes in de romp te steken?? of stukje triplex achter de motormount??
    Iemand ideeen dan??

gr ray

9. Acropilot

Acropilot Guest

Probleem is EINDELIJK opgelost! was hier nu al 4 dagen aan het sukkelen met de funcub!
    Probleem is, dat als je een zware motor neemt (zoals bij mij de himax 3516-1130 met een 11x5.5 prop) dat de funcub bij velen begint te verzwakken aan de neus met de standaard bevestiging (zoek maar eens funcub vibration op bij google) oplossing hiervoor is om de neus te verstevigen, maar er zijn veel mensen die dit doen, en toch geen resultaat boeken.

Het is nattuurlijk makkelijker als je funcub nog niet gelijmd is om te beginnen verstevigen van de 90 graden hoeken, maar ik moest dit dus doen nadat de romp al gelijmd was.

Wat ik gedaan heb: eerst de gehele binnenkant klein beetje geschuurd zodat alle vettigheid binnenin weg was, daarna alles ingewreven met 5 minuten epoxy, een balsa plankje op de onderkant gelijmt, alle 4 de hoeken verstevigd met carbon, en aan het uiteinde waar die 2 bevestigingsplaatjes zichbaar zijn (waar je kapje over gaat) een vurenhout balke tussen verlijmt. Ook heb ik de motorplaat verstevigd met een aluminium plaatje (geen magnezium, was verkeerd) en ook de bouten die je motorplaat op de 2 bevestigingsstukjes houden vervangen door dikkere en grotere draadtap bouten, want die zijn gisteren tijdens de vibratie gewoon losgeschoten! (de standaardboutjes)

Zometeen eindelijk terug airborne en mijn volgende funcub (want het blijft een super ding) zal een strakke glasmat krijgen binnenin!

cheers

10. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    kun je een foto maken van je oplossing van de neus??

gr ray

11. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Ik heb mijn motor vervangen door deze (3548 1100KV)
    brushless bluesilver motor C3548KV1100 skywing 60A ESC | eBay
    5mm as met de mee geleverde propmenemer en een 11x5,5 prop nog steeds die vibratie, een klap prop erop gezet van mijn MPX Cullaris (12x6)
    geen vibraties meer een meer power (en meer stroom waarschijnlijk ;) )

12. Acropilot

Acropilot Guest

Here you go

Wel niet van super kwaliteit, want ik krijg mijn fototoestel zeker niet in de romp en met mijn gsm past hij er net niet in..

zoals je ziet blinkt de zijkant wat, dit is omdat ik hem met epoxy heb ingewreven en je ziet duidelijk de carbon staafjes, wat ik wel niet op foto kreeg was het alu plaatje, maar dat snap je wel denk ik?

en het houten latje tussen de 2 bevestigingsplaatjes.

13. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    Kijk is aan...nu snap ik het pas...dan krijgt hij ook nog genoeg koeling. En ik denk idd zo minder trillingen.

goed gedaan man....goed idee

14. kim.erik

kim.erik Guest

Ik heb persoonlijk nu na 1 volledig uur vliegen geen problemen, dit is mijn 2de funcub, omdat door de trillingen de 1ste in de lucht finaal uiteen gebarsten is..... De 2de heb ik i.p.v. met 2 schroeven, met 4 schroeven de motor vastgezet (turnigy past niet lekker) en de motormount met alle 6 schroeven vastgezet. Hierdoor is de gehele constructie veel steviger met de originele materialen. (om je DOMPING goed te krijgen kun je met plaatjes echter de motormount werken).

Een heel goed alternatief is de ALU MOUNT van RC-ADDICT.NL ...... zeer betaalbaar en zorgt voor nog meer stabiliteit.

Maarrrr..... Dit is dat meer voor de iets gemakzuchtigere en minder creatieve mensen onder ons, want ik vind onderstaande oplossing zeer vernuftig bedacht en diep respect daarvoor!

Gr. Erik

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. Acropilot

Acropilot Guest

bedankt! :D ik merk nu ook dat hij veel stiller is dan hij eigenlijk ooit was, maar daar hield ik in het begin eigenlijk niet echt rekening mee (wist nog niet dat er vibratieproblemen waren).

16. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    motor past niet zo goed

Beste funcun eigenaren!!!

Als ik mijn motor monteer in de funcub dan kom ik tot ontdekking dat mijn motor : van rc-timer de 3542-6
    ietsjes groter is dan het funcun binnen kern vd romp.

Hebben jullie dit probleem ook? Want de motor draait natuurlijk hierin rond.
    Ik denk als hij dan tegen de wanden aan schuurt dat dit niet echt een succes is.
    Hoe lossen jullie dit op?

En is het ook bv mogelijk om de motor mount te verstevigen met een stukje alu van vd 1,5mm daarachter?? of werkt dit niet...

gr ray

17. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    een 6 zylinder past ook niet in een fiat panda . :D

Alles heeft zijn grens Ray.

Mvg Johan

18. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
  19. ReneDL

ReneDL

Lid geworden:
    8 feb 2004
    Volgens de gegevens heeft de motor een diameter van35mm.
    Model No.: A3542-6
    Rpm/V: 1000KV
    Weight: 130g
    Motor Dimensions: Ф35*42mm
    Shaft Size: Ф4.0x55mm
    Battery Opernating: 2-4 Lipo
    Idle current: 1.8A
    Power (Watt): 555
    ESC(A): 50A
    Prop/recom: 10x6/11x5

Groetjes ReneDL

20. rayrz

rayrz

Lid geworden:
    25 dec 2008
    ja, idd, dit motortje is ook 35mm.
    Maar anders schuur ik de boel wel een beetje aan de binnenkant.
    MAar het viel mij gewoon op..dat het wel een beetje strak zat..
    vandaar...

gr ray

Deel Deze Pagina