Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Ik heb de mijne (met een groot roer) gekocht in November 2010. Dan zal daar wel ergens de grens liggen tussen de oude en nieuwe modellen vermoed ik.
     
  2. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ik zet hem altijd even op de auto pilot... :)

    Nee, inderdaad even iemand anders laten filmen of foto's maken. Tegelijk vliegen en foto's maken is link.
     
  3. kim.erik

    kim.erik Guest

    Ok, ik vond het al link, dus vandaar de vraag.... haha lol

    thxs
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    vandaag de funcub maar eens onder handen genomen nadat ik zware vibraties had.
    Wat bleek nou? de bovenkant van de neus was gewoon compleet uit elkaar getrild

    de bovenkant heb ik wat plat geschuurd, en daar een stukje triplex op gelijmd. Ook in het gat onder de motor wat triplex gelijmd.

    Hopelijk blijft alles nu goed zitten...
     
  5. korhorn

    korhorn

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zutphen
    heeft er al iemand ervaring met het slepen met de funcub ?
    ben hem nu aan het ombouwen naar een sleper ,maar de koppeling(die er bonenuitsteekt ) vind ik niet erg sterk.
    ik heb wel eens een koppeling gezien hier op het forum ,die had een plaatje boven op de vleugel gelijmt om de koppeling te ondersteunen ,en meer stevigheid te geven ,idee???

    gr paulus
     
  6. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    ik heb diverse malen gesleept Simprop Ventura tot nu toe de grootste easy glider is een mooie maat vindt ik persoonlijk.
    ik heb die van mij niet verstevigd maar is ook al een paar keer los gebroken. (nooit eruit getrokken) verstevigen is idd een goed idee (maar ik wil mijn vleugel wel deelbaar houden maar dat is wel te doen denk ik.

    @ rayrz hij is idd leuk geworden (je hebt een jaar de tijd om te oefenen voor op het Gardameer ;) )

    @ kim erik
    key cams zijn er hier en daar goedkoop te vinden

    ik heb diverse vlieg fotos van de funcub zelf gemaakt (toestel sturen met richting en hoogte en met een oog door de zoeker van het fototoestel kijken en foto's knippen ). fototoestel wel rond je nek hangen als het fout gaat dat je die gewoon los kunt laten en de zender/knuppel kunt pakken
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2011
  7. kim.erik

    kim.erik Guest

    Thxs jetpropdlx

    Ik ga eens wat speurwerk verrichten.....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Clubgenoot van me legt nu laatste hand aan z'n zwever, met sleepkoppeling. Houtbouw zwever van volgens mij 2 meter. De bedoeling die komende week een lift omhoog te geven. zal exacte specs (span, gewicht) later nog eens droppen. :p
     
  9. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    wat ook goed werkt bij kleiner zwevers (incl easy glider) is een stukje klitteband onder de neus van de zwever en de ander klitteband aan het sleeptouwtje. Wanneer de zwever op hoogte is flink "UP" trekken om los te trekken in het begin is het even experimenteren hoe groot/klein het stukje klitteband moet zijn ik geloof dat we uit eindelijk rond de 4 cm zaten (dit was met een electro easy glider incl motor en accu)
    Succes

    ps nog een fototje gevonden van de kleine krachtpatser met zijn tot nu toe zwaarste last (2,6M span en ongeveer 2,6 kg incl 6cellen NiCad balast en sleephaak)
    [​IMG]
     
  10. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Hoe hebben jullie de flaps geprogrammeerd in de zender?

    Volgens de beschrijving moet je, met de flaps helemaal in, de servo-armen in een hoek van 70 graden naar achteren monteren, terwijl de servo's in 'neutraal' staan. Ik neem aan dat ze hiermee de middenstand van de servo's bedoelen, dus uitsturing van 0% op de zender. Dit betekent dus dat maar een halve slag van de servo's gebruikt wordt, vanaf de middenstand naar voren (0% naar 100% in de zender). Bij sturing tussen -100% en 0% probeert de servo de flap de vleugel in te duwen, kan door het scharnier namelijk niet omhoog zoals de ailerons.

    Maar bij aansluiten van de spanning op mijn ontvangers (zowel Graupner als Corona), maken de servo's altijd even een 'flikflak', alsof de eindpunten van de servo's opgezocht worden. Lijkt me niet echt goed voor de servo's van de flaps, dat die dan de ene kant op geblokkeerd worden.

    Is het daarom niet beter om de flaps te sturen tussen -100% en 100%, waarop bij -100% de flaps in zijn en bij 100% helemaal uit? Dus middenstand servo is dan flaps half uit en de servo kan nog beide kanten op bewegen.
     
  11. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Dat zou ik doen ja. Heb ik ook gedaan. Dus montere als de servo op de flaps-gedeactiveerd stand staan. Overigens met die 70 graden haal je niet precies 90 graden flaps. Sommigen monteren ze verder naar voren (de hoek van de armpjes). Maar voor mij is het standaard voldoende.
     
  12. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat met "neutraal" bedoeld wordt, geen uitslag tov de vleugel, dus flap omhoog = servo vol naar een kant.
    Ik heb ze zo staan: schakelaar helemaal naar achteren, servo vol uit naar kant 1 = flap vlak, middenstand schakelaar = ong 25 graden uitslag, dit kun je afstellen met centerpoint servo verplaatsen, schakelaar helemaal naar voren = volle servo/flap uitslag.

    Om dit niet met van die harde "klappen"te laten gebeuren heb ik er een Tournigy servo speed regulator tussen gezet, de servo`s bewegen nu mooi langzaam. (snelheid voor beide kanten is instelbaar, ook draairichting is tov elkaar te wijzigen)

    Succes,
    Jan
     
  13. Barthez

    Barthez

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    072


    Dank je
    Ik zal dit draadje nog eens van voor tot achter doorlezen ;)
    Staat veel bruikbare info in! :thumbsup:

    Wie van de Funcuppers heeft de
    Turnigy servo speed regulator ingebouwd en op welke plaats in de vleugel/romp heb je ervoor gekozen?

    Ik denk dat ik het liefst van te voren de bedrading netjes omsoldeer naar MPX multiconnectors ipv allemaal losse servokabels.
    En dan ook de ruimte in de vleugel er voor zal aanpassen ivm de dikte van de draden. ;)

    Zou iemand een fotootje willen plaatsen van hoe de bekabeling er bij jou uitziet? :D
     
  14. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Die Tournigy servo speed regulator is zo klein (ca.18x20x5 mm) dat het plaatsen geen enkel probleem kan geven, ik heb hem dan ook niet vastgezet.
    Ik heb hem gewoon los tussen de kabels in de romp onder de vleugel zitten.
    De kabels houden hem wel vast, ook het gewicht is te verwaarlozen.
    De stekkers zijn haast groter dan het apparaatje.

    Let er wel op dat je een snoertje nodig hebt/maakt met aan beide kanten "mannetjes" stekkers.
    Op de aansluiting van ontvanger naar speed reg. moet dus hetzelfde stekkertje als aan de servo zit.

    Hij heeft als bijkomend voordeel dat de 2 servo`s nu met 1 kanaal bediend kunnen worden zonder dat er een de verkeerde kant op draait.
    Je kunt een servo "reversen" met dit apparaatje.

    Grtz,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2011
  15. Barthez

    Barthez

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    072
    @Algysy:

    Bedankt Jan,voor je reactie.

    Wat ik me vooral interesseert is,hoe je, de boel enigszins waterdicht maakt.;) (als de drijvers onder de Funcub komen)
    De servo-speedcontroller is ± net zo groot/klein als een 2 euro muntstuk.
    Dus dat is inderdaad het probleem niet met inbouwen.:D

    Om de mogelijkheid op vocht te reduceren,dacht ik er goed aan te doen om zoveel mogelijk kabels op een multiplex connector te solderen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Een tip.
    Zet de punttang (elastiek om het handvat) aan de niet soldeer zijde van het te solderen contact zodat hij in het huis niet te heet wordt en los gaat zitten.
    Ton
     
  17. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat probleem heb ik niet, hij landt (als het goed is) op het gras, en niet in de sloot ernaast :p.
    Maar of het nou zinvol is er andere stekkers aan te zetten als je hem op drijvers gaat gebruiken betwijfel ik, ik zie niet echt het voordeel.
    Als het dan echt fout gaat zijn de stekkers wel het minst belangrijk lijkt mij.

    Grtz en succes,

    Jan
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Zeer mooie beelden in een geweldige omgeving. Ik moet weer denken aan mijn watervliegen in Noorwegen, vorig jaar. Dat was echt heel gaaf, ik moet er soms nog vaker aan terugdenken dan wat we voor de rest hebben gezien :D :D...
     
  20. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Hallo Allemaal.
    Een vraagje. Bij ons in de buurt ligt een mooi veldje waar ik met een 'normaal' landingsgestel niet uit de voeten kan. Vandaar dat ik denk aan aanschaf van een funcub met die gekke grote wielen.
    Ik denk erover om een leeg model te kopen en zelf de electronica te doen.

    Toevallig heb ik deze motor (binnenkort) in huis:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 35-36A 1400Kv / 550W
    en ik vraag mij af of deze geschikt is voor de funcub.

    Verder heb ik een stel HK929mg (2,2 kg) en corono 939mg (2.5kg) servo's waarvan ik vermoed dat ze zouden passen, maar weet dat niet zeker. Heeft een van jullie een idee?

    Ik begrijp ook dat er 1 (of twee) 17gr servo's in de funcub zitten. Klopt dat? Is dat voor elevator? Kennen jullie daarvoor een geschikt HK alternatief misschien?

    Alvast bedankt!

    groeten Dave
     

Deel Deze Pagina