Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. bobje

    bobje Guest

    mooie plaatjes vooral die laatste met wim de wijs in de boot en zijn peddel een meter verderop en mijn vliegtuig erboven. :D

    was hartstikke gezellig gaan zeker nog een keer maar dan als het langer licht is dan nemen we ook een bbq mee :cool:
     
  2. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Is dit gewoon een goede Funcub piloot of is deze getuned ofzo? Ik krijg die strakke rolls echt niet oor elkaar, waar kan dat aan liggen?
    Dat prophangen ga ik zsm ook eens proberen .

    [media=youtube]cW-elF9hgK0[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    En kan iemand misschien kort uitleggen hoe je het beste de flaps in combinatie met elevator kunt mixen? Ik krijg dit niet echt goed voor elkaar. Bij een grote flaps hoek duikt mijn neus naar beneden dus ik denk dat ik dus hoogte erbij moet mixen maar volgens mij maar heel weinig, hoe is jullie ervaring hiermee?

    Gr. Mickael
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    gewoon veelste grote uitslagen, wil ik ook!!!!!!!! maar strip ik nog meer servo's
    maar is het met de flaps niet zo dat hij te hard afremt en daardoor naar beneden duikt?
    anders een paar procent 3 tot 5 procent mee mixen, erg wijnig, maar is genoeg.
    ik heb er juist last van als mijn flaps bijna 90 graden staan dat hij juist stijgt, lijkt mij ook logischer. maar je vliegt niet op de kop of zo (schijnt bij mij nog wel eens een probleem te zijn :D)

    max
     
  5. easystarfan

    easystarfan

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Woerden
    Dat heb ik ook als mijn flaps 90 graden staan hij stijgt. Nu had ik elevator down meegemixt maar dat was teveel van het goede...gevolg: met de neus in de grond en prop gebroken.

    Nog maar eens proberen met een paar procent elevator.
     
  6. piwikiwi

    piwikiwi

    Lid geworden:
    17 jan 2012
    Berichten:
    12
    Hallo allemaal,

    Ik heb vroeger 27MHz/benzine gevlogen en wil binnenkort opnieuw beginnen.

    Ik dacht om misschien met een Fun Cub te beginnen, ik heb alleen wat vragen over zenders; is bijvoorbeeld een Spektrum DX6i geschikt voor ALLE funkties van een Fun Cub?

    Of moet het toch uitgebreider, met een 7 kanaals?

    Dat hele gedoe met ailerons/flaps en mixers was destijds wat anders, vandaar mijn verwarring.

    Heel graag had ik wat zender advies, ik wil over een paar maanden al weer een Fokker driedekker gaan bouwen en daar zal die set waarschijnlijk weer in komen (Great Planes Fokker Dr.1).

    Alvast bedankt!
    Paul.
     
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Als je zonder V-kabeltjes (Y) wilt werken en alle servo's een eigen kanaal wilt geven heb je 8 kanalen nodig
    1xmotor, 1xrichting, 1xhoogte, 2xrol, 2xflaps, 1xsleephaak.

    Als je een van de flap servo's omgedraaid inbouwd (een van de voorziene uitsparing spiegelen) zou je de beide flapservo's via een V-kabel op 1 kanaal kunnen aansluiten. (dan kom je op 7 kanalen)
     
  8. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ik heb de funcub eerst gevlogen op de DX6i en dat werkte perfect.
    is ook een goede zender.
     
  9. piwikiwi

    piwikiwi

    Lid geworden:
    17 jan 2012
    Berichten:
    12
    Moest je servos "andersom" inbouwen of Y-kabels toepassen?

    Is er eigenlijk een reden om geen Y-kabels te gebruiken? Tegengaan van haakeffect of iets dergelijks?

    Bedankt,

    Paul.
     
  10. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    y kabels op de rolroeren en de flaps stop je beide in apparte kanalen en die mix je in de zender weer dat ze met elkaar bewegen. deze hoef je dus niet andersom te bouwen tenzij je hier wel een y kabel voor wilt gebruiken.

    had ze zelf zonder y kabel
     
  11. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Verwarrend verhaal, Y kabels apart steken !!!!!! alleen de flaps en dan moet je de servo keren of omsolderen.
     
  12. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Je bedoelt met het tegengaan van haakeffect dat je differentiele ailerons wilt? Dan kun je dat inderdaad doen door geen Y-kabeltje te gebruiken en de ailerons afzonderlijk aan te sturen met de juiste hoeveelheid differentieel.

    Maar... je kunt het ook prima mechanisch doen. Gewoon door de servo-armen in neutraalstand naar voren te laten steken.

    Had het eerst gedaan via aparte aansturing, maar later terug naar mechanisch. Onder het motto: keep it simple...
     
  13. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik heb zelf de rolroeren apart zitten, 2 kanalen voor 2 servo's
    de flaps heb ik op een y-kabel op 1 kanaal. en dan inderdaad 1 servo andersom inbouwen
     
  14. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zo, ook mijn FunCub heeft woensdag haar eerste vluchtjes gemaakt.

    Het ging niet helemaal zonder problemen, maar uiteindelijk is het toch allemaal goed gekomen.

    Mijn FunCub is voorzien van de Multiplex aandrijving, met de 840Watt motor (3616) en voorzien van de bijgeleverde prop, 13x4. FunCub is gebouwd volgens beschrijving, niets van aanpassingen gedaan, die mede FunCub eigenaren hebben uitgevoerd. Het enige wat ik gedaan heb, is in de motorsteun, een spantje overdwars geplakt, in de (volgens mij daarvoor bestemde) uitsparingen.

    Ze wordt gevlogen met een 33oomah accu. Ze is bij ons op de Club ingevlogen door een ervaren piloot, om het zelf te doen, is mij het kistje me net te dierbaar.

    De eerste vlucht ging gewoon super, beetje up moeten trimmen, maar verder vloog ze echt geweldig. Voor de tweede vlucht, stelde mijn 'invlieger' voor, om de trim weg te halen, en dmv de sub trim erin te zetten, zodat ik weer alle trim mogelijkheden had. Klaar voor de start, los na 1,5 meter mbv flaps, en toen ging het mis. Ze dook zo de grond in, hij wist haar weer omhoog te trekken, en in de lucht te houden. Ik dacht alleen maar, daar gaat mijn motor, en mijn kistje. Rondje gevlogen, en geland. Bij aankomst bij de FunCub, bleek de prop afgebroken te zijn, één kant was de halve lengte weggeslagen. Oorzaak de subtrim niet opgeslagen.

    Ze maakte een heftig geluid, maar dat was dus duidelijk de onbalans in de prop. Bij nadere inspectie, bleek er verders niet aan de hand te zijn. Hij had nog een andere prop bij zich, een 11x4,7 welliswaar, maar dat zou het ook wel doen. Prop gemonteerd, starten, en na 3 meter vol gas, schoot de prop er, met propadapter en al.

    Nu bleek de prop niet genoeg te klemmen, waardoor hij net niet genoeg klemde op de as van de motor. Prop een beetje geruimd met een propruimer, en vliegen. Geen centje pijn, geen kromme as, helemaal niet aan de hand.

    Kortom, ik ben super tevreden of de FunCub. Hopen dat ik niet alle problemen ondervindt, die hier veelvuldig voorbij zijn gekomen.

    Een maar....................... Ik had meer van de Multiplex aandrijving verwacht. Ik heb dus dezelfde aandrijving waarmee ze hier in dit filmpje van Multiplex vliegen, maar wat ik gezien heb, met mijn eigen FunCub, heb ik zo mijn twijfels, of mijn FunCub tot alles in staat is, wat er in dit filmpje gedaan wordt, que prophangen, qua snelheid, etc. Ik had het idee, dat de mijne een stukje minder snelheid en kracht had, dan het filmpje doet vermoeden. MULTIPLEX FunCub - YouTube.

    Verders is het echt een super coole kist. Volgende stap, is een setje drijvers aanschaffen, voor een extra dimensie, de grootse vijand van mij: Het water.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2012
  15. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Oh ja, alleen het staartwieltje had wel van een steviger vorm mogen zijn. Dat is volgens mij van een iets te zwakke kwaliteit. Na een middagje vliegen, zonder hele gekke harde landingen, is het wieltje zo ver doorgezakt, dat het staartvlak op het wieltje komt, als ze op haar wieltjes staat.

    Heeft iemand anders dit ook zo ervaren, en zo ja, heeft er iemand anders een passende oplossing hiervoor bedacht?

    Ik dacht zelf een soort van 'vast' wiel te maken, aan het rudder op zich, zodat het gewoon wel mee beweegt op de rudder input. Anders had ik een soort zwenkwieltje in gedachte, dat gewoon slepend onder het toestel hangt, maar dus niet echt een sturende werking heeft. Ik heb geen idee, of dit gaat werken, en of dit te verkrijgen is.

    Ben benieuwd naar jullie input.

    Groeten Ron
     
  16. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Hoi Ron,

    Dat het achterwiel zwak was zag ik al voordat ik hem in elkaar had gezet dus meteen aangepast. Ik heb nu een meesturend staartwiel met een iets te sterke wielophanging
    Ik heb een HK set gebruikt en nu is het zo sterk als een huis!

    Zie mijn topic: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=144316

    Gr. Mickael
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Gefeliciteerd met succesvolle (nou ja, op die schijnbeweging na dan) maiden :thumbsup: Prestaties ligt aan meerdere dingen, mijn mening:
    • Snelheid moet je vergeten, Funcub is juist (is ook de bedoeling) een niet snel vliegende kist.
    • Prop nog eens mee experimenteren, wat MPX standaard op die set heeft zitten is groter, zou wel eens beter kunnen presteren.
    • Dan is het niveau van de piloot een punt, ik heb jou nog nooit zien vliegen, maar als je een kist als een Funcub liever door iemand anders laat invliegen denk ik dat je je niveau (wat je met die kist kunt) niet moet vergelijken met een MPX demonstratie piloot, dat is appels en peren met elkaar vergelijken (waarschijnlijk het geval voor 90+% van de piloten hier).
    • Tot slot, de accu, neem een lichtere accu, 2/3 van huidige capaciteit, ga je zeker merken met fratsen als prophangen.

    Staartwiel heb ik na heeeeel veel vluchten nog steeds geen enkel probleem mee.


    @ The-Max, helemaal met vliegman eens, verhaal raakt kant nog wal, als een beginner info vraagt, geef dan juiste info :rolleyes:

    @ Piwikiwi, 6 kanaals kan prima, je kunt de flaps op 1 kanaal zetten met een zgn. Y-kabel, 1 stekker in ontvanger, draadje splits zich en je kunt er dan 2 servo's in prikken. 1 servo zal dan verkeerde kant op draaien, eenvoudigste is om die andersom te monteren, zijn hier wel ergens plaatjes van te vinden. Dit kan ook bij de rolroeren mocht het nodig zijn.

    Minimaal nodig om goed met Funcub te kunnen vliegen, 4 kanalen:
    1) Gas
    2) Hoogte
    3) Richting
    4) Rolroeren op Y kabel
    Geen flaps, 4 kanalen dus minimaal nodig voor Funcub

    Aan te bevelen, rolroeren eigen kanaal en flaps ook aangesloten:
    1) Gas
    2) Hoogte
    3) Richting
    4) Rolroer
    5) Rolroer
    6) Flaps op Y kabel
    Geen sleepkoppeling, mocht je daar gebruik van willen maken zou je rolroeren alsnog op Y-kabel kunnen zetten, hou je 1 kanaal over om je sleepkoppeling op te zetten.
     
  18. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb ook de originele aandrijving van multiplex en als ik echt zin heb om te raggen met het kistje gooi ik er een 4 cellen lipo in. scheelt flink in vermogen.
    gewoon een keer proberen als je er 1 hebt liggen ...
     
  19. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Da's idd ook nog een mogelijkheid. Kan die aandrijving (motor en ESC) dat aan dan?

    Eerst maar eens kijken wat er uit te halen is, met de standaard aandrijving.
     
  20. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    Moet je even het label checken op de regelaar.
     

Deel Deze Pagina