Multiplex Funcub van een beginner

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tank532, 5 sep 2011.

  1. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Hartelijk bedankt heren, ik ga weer even aan het wegen!

    Wat is trouwens de beste hoek op de flaps voor landing en take off?

    En hoe veel expo kan je voor de eerste keer het beste instellen?

    Gr. Mickael
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Geen expo nodig en uitslagen volgens het boekje (ik vlieg alles op het max)
    En dan is dit perfect voor te leren vliegen.
     
  3. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Hoi Michiel,

    Ik ben nu van die 55mm uit gegaan, en is de FC idd. te balanceren, hoewel de lipo nog steeds heel ver voorin ligt. Moet de CG weegschaal eigenlijk horizontaal uitgelijnd worden of moet het vliegtuig in totaal (neus ten opzichte van elevator) horizontaal zijn?
    Ik heb een CG weegschaal van Multiplex maar kon nu niet echt duidelijk uit de handleiding opmaken wat de bedoeling is.

    Gr. Mickael
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Officieel is dacht ik de stabilo de referentie omdat die in neutrale vlucht evenwijdig is met de luchtstroom.

    Maar..... je zult merken dat dit millimeterwerk is. Want als ik gewoon met mijn vingers balanceer en ik zit er een cm vanaf, dan zakt het toestel gewoon van mijn vingers. Dus als hij uberhaupt al blijft hangen, zit je er al erg dicht bij, bedoel ik hiermee te zeggen. Dus of ie dan wat naar voren of achteren hangt, maakt niet meer uit. In ieder geval niet bij de funcub ;).
     
  5. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Ok duidelijk, dus eek kwestie van uitproberen ;-)

    Hier nog een paar detail fotos.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Mijn vlieggewicht zit trouwens op 1390gr ipv. de gespecificeerde 1100gr, maar neem aan dat dat niet zo schokkend is?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn FC zit op ongeveer op 1300 gram.
    Afhankelijk van de lipo, de een is zwaarder dan de ander, maar ik ben ervan overtuigd dat ook iets zwaarder geen probleem zal zijn.

    Grtz en succes,
    Jan
     
  8. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Zo, hoe komen jullie aan die enorme gewichten? Dat scheelt ongeveer 300 gram met die van mij! Dat is bijna 1/3e. Hij zal het met mijn lage vleugelbelasting wel kunnen hebben, al is het natuurlijk wel het leukst met een zo laag mogelijke vleugelbelastig.

    Die van mij zit inclusief 2200 mAh (3S) batterij op 1062 gram vlieggewicht.

    Gewoon helemaal gebouwd volgens instructie, motor is 105 gram met 13x4 propeller (geeft > 1:1 thrust:weight) en verder metal gear servo's voor zij- en hoogteroer en de rest HXT900. Verder ESC met geintegreerde 4A SBEC.
     
  9. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Ik denk dat het door een aantal aanpassingen komt:

    Zwaardere motor en ESC dan originele setup ( die ESC van Torcster van 40A is 2 keer zo groot als van de originele setup en de motor weegt ook iets zwaarder)
    Verstevigde achterwielophanging met dikker staal
    Een Turnigy servo reverser/delay voor de flaps
    Een extra BEC (wordt door Multiplex geadviseerd bij een complete setup)
    Metalen motor mount
    Ik heb er 2 kleine wingskids onder zitten tegen slijtage van het schuim, zag bij een andere beginner dat bij de, in het begin slordige landingen, die vleugel uiteindes er een beetje aan gaan.
    Om de kabels netjes bij elkaar te houden heb ik er zelfklevende kunsstof kabelklemmen in zitten
    En ik heb van kunstof plaat 2 afdekplaatjes voor de servos in de romp gemaakt.

    Anders zou ik niet weten waar het verschil verder nog in zou kunnen zitten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Alle kleine beetjes tikken stiekem toch aan.

    Maar goed, vliegen zal hij wel. Ik had er laatst de drijvers onder (200 gram met waterroer), en als je gewoon rustig vliegt merk je het niet eens. Alleen als je kunstjes gaat doen merk je het gewicht wel, en ook met volledige flaps wat extra gas nodig.
     
  11. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hier ook ongeveer hetzelfde gewicht, gebouwd volgens de instructie 1050 gram (zonder stickers). Ik heb er ook een 130 gram motortje 13x4 prop, een 2200 3S pakket en de aanbevolen maat servo's. Vliegt "out of the box" top!
     
  12. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Vlieg je ook met flaps?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Roel H

    Roel H

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Panningen
    Hi,

    Een mooie cub heb je.
    Het CG van mijn Funcub ligt op de eerste ligger. Dat bevalt mij het beste. Maar dat kan voor een ieder anders zijn.

    Maar wat heb je op je vleugeltip gemonteerd...??
    [​IMG]
     
  14. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    :wink:
     
  15. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Afgelopen weekend was ik van plan om mijn maiden te maken maar zondag middag was het dusdanig windig dat de FC continu omgeplazen werd dus heb alleen kunnen taxien, door de gevige wind en de eerde stuurpogingen op het asfalt bleken de skids zeker geen overbodige luxe! Helaas brak er 1 af en meteen daarna had ik de eerste schaafwond aan mijn wing tip. Dus weer netjes gerepareerd en extra stevig vast gezet. Bij een andere beginner heb ik al gezien dat er hevige schade kan optreden bij het landen en taxien dus ik ben er helemaal blij mee...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  16. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Ja ook flaps zitten erop, ik heb er geen sleep-haakservo inzitten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Zojuist mijn maiden gemaakt, nog nooit gevlogen, 4 keer geland, no damage!

    Dus ging perfect.

    Ondanks dat de FC met de lipo redelijk ver voorin recht uitbalanceerd moet ik hem wel maximaal naar achteren plaatsen om zo min mogelijk elevator te corrigeren.

    Maar dat ding vliegt op max 40% gas als de bliksem! 
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Leipe shit ouwe!! Knikkende knieën, trillende handjes maar goed gedaan kerel!
     
  19. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    :D Even weer met de voetjes op de grond: de funcub is een traag toestel en zal gezien zijn opbouw, vleugel etc nooit snelle kist zijn! ;)

    Ik ken wel het gevoel hoor. Ik kan me nog herinneren toen ik een wat sneller toestel voor het eerst ging vliegen. In de eerste instantie werd ik gevlogen ipv dat ik het vliegtuig vloog. Ik moest leren op vooruit te denken. Nu is het vliegen met dat toestel niets bijzonders meer. Kortom, alles went ;).

    Maar fijn dat de maiden zo goed is gegaan!
     
  20. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik eerst een minuut of 10 met een foam slowflyer heb gevlogen alvorens de FC te lanceren (dan is er al een aardig verschil...). Maar deze vliegt voor het gevoel idd al bij weinig gas best snel gezien het redelijk grote fomaat.
    Over een tijdje gaat hij waarsch. niet meer snel genoeg 

    Dat vooruit denken is de volgende stap...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina