Multiplex Funcub van een beginner

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tank532, 5 sep 2011.

1. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Vandaag weer even wezen vliegen omdat het alweer te lang geleden was.
    Ondanks de harde wind ging het aardig, alleen het landen ging een aantal keer wat lastig.
    Tijdens de takeoff brand er een ijsfontijn. ;-)

[media=youtube]0oVyXWt8IlE[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. freekveegee

freekveegee

Lid geworden:
    29 nov 2010
    Zelf ben ik ook van plan om de Funcub aan te schaffen, maar ben er nog niet uit of ik de RR of bouwpakket neem. RR is een stuk goedkoper dan alles los, maar heb je dan net het zelfde of niet?
    Kan je in de RR een servo voor iets mee de lucht in te nemen en te lossen inbouwen, of gaat dat alleen bij het bouwpakket?
    Of moet ik beter gaan voor de set met tuning aandrijving?
    Tips?

3. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Wat bedoel je met RR?

4. freekveegee

freekveegee

Lid geworden:
    29 nov 2010
    RR is funcub met ingebouwde servo's en standaard aandrijfset, enkel nog lipo, ontvanger plaatsen en vliegen. Servo's in vleugels voor zowel rolls als flaps voorzien.

5. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Ik wist niet eens dat die bestond, maar ik zou ze zelf inbouwen, dan kan je ook kiezen wat je erin wilt hebben. De sleepfunctie kan je zelf inbouwen met een extra servo dus dat zal in beide gevallen gaan. De benodigde onderdelen worden mee geleverd.
    Maar als je het mij vraagt zou ik oor de tuning set gaan of dezelfde setup als ik heb (ook daar heb je een tuning set van met hogere prestaties). Die extra power ga je wel nodig hebben.

Gr. Mickael

6. freekveegee

freekveegee

Lid geworden:
    29 nov 2010
    @tank532 heb jij die hiervandaan toevallig? Volstaat dit aandrijfpakketje of moet er nog iets extra voor bevestiging voorzien worden? Heb enkel ervaring met de originele aandrijfsets van MPX
    Natterer Modellbau - Antriebsset FunCub 191794

7. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Ja die set heb ik en hier http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p7866_BK-FunCub.html staat ook een tuning versie. Volgens deze leverancier is deze setup ietsje lichter En iets krachtiger dan de originele. Ik heb iig goede ervaringen en heb ook de Torcster servos voor ailerons en flaps. Na een kleine 50 vluchten nog steeds tevreden en geen problemen. Het is wel verstandig om bij een complete setup een extra BEC te gebruiken. Je hebt verder niets extra nodig. Bij de tuning set krijg je als het goed is ook een alu motorschot, ik heb deze zelf los gekocht maar dat is minder voordelig.
    Oh ha een ander voordeel van die torcster set vind ik zelf de kleinere prop, dan heb je ook iets minder snel schade ben ik achter. Gr. Mickael

8. freekveegee

freekveegee

Lid geworden:
    29 nov 2010
    Heb de indruk dat het hier een motorschot van plastiek is, maar vermoed dat dit wel stevig genoeg is. Standaard is het ook plastiek denk ik. Wat is die BEC eigenlijk en waarom is dat nodig? Vliegen en iets in elkaar steken is allemaal geen probleem, alleen van die elektronica heb ik geen kaas gegeten....
    De sets zijn in ieder geval véél voordeliger dan die van MPX!

9. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Het standaard motorschot in de MPX kit van de Funcub is idd van plastic, maar er zijn diverse mensen die klagen over hinderlijke trillingen die ontstaan en die alu schotten zijn stabieler, ik heb de mijne ook pas later vervangen voor een alu versie.

Die BEC heb je nodig als je ESC of motor er in de lucht mee ophoud. Meestal zit er standaard een kleine BEC in je ESC maar die is niet voldoende om stroom te leveren voor een complete servo setup, hiervoor adviseerd me een extra externe BEC. MPX heeft er ook 1 die ze erbij adviseren.
    De sets zijn idd voordeliger en ik ben super tevreden met de kwaliteit. De ESC van Torcster is ook ee stuk groter en heeft daardoor onder meer een beter koeloppervlak. Kortom ik zou zelf, al was het maar om de prijs, nooit de mpx set hebben gekocht, hoewel deze kwalitatief uiteraard best goed zal zijn.

10. freekveegee

freekveegee

Lid geworden:
    29 nov 2010
    heb de bouwdoos van de funcub aangeschaft!!! Ontvangerke (AR600/spektrum) en spuitbuske ook OK, nu de aandrijfset en servo's bestellen bij Natterer en we zijn vertrokken. Staartwielsetje evenals twee lipo's en een servoregelaar betsellen bij HK.
    Yipee!!!!

11. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Toevallig afgelopen dagen ook mee aan het knutselen geweest. Zelf maar een alu mount gemaakt...

Uploaded with ImageShack.us

12. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Nog even en dan kan de fun dus beginnen . Succes alvast met de bouw! En let op wat je wel en niet moet lijmen bij de vleugels❕

13. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Zo! Lekker bezig, ziet er netjes uit!

14. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    zo,, ik heb ook een funcub besteld.
    bedoeling is om hem af en toe als trainer te gebruiken(low rates)
    maar natuurlijk ook om zelf mee te vliegen FUN vliegen dus, en ook clubhappening, clubwedstrijden,...

ik had gedacht aan deze motor:
    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G10 Brushless Outrunner 810kv (.10 Glow)

komt qua gewicht en kv ongeveer gelijk met de power setup dacht ik...
    dus veronderstel ik van power genoeg te hebben hiermee( mits neusje wat versterken)

15. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Als het mij vraagt... denk ik dat er gunstigere motors zijn.

Denk bijvoorbeeld aan 5 mm as i.p.v. 4 mm. Hij is redelijk zwaar ook. Dat is niet erg als je daarvoor heel veel power terug krijgt, maar ik vrees dat zo'n 13x4 prop niet het maximale eruit gaat halen met 3S batterijen. Misschien eens kijken voor iets van 1000 kV?

Ik ga zo een 120 grams motor met 13x4 prop en 1020kV proberen op het veld. Kijken hoe dat vliegt.

Google even op Moxie 1020kV, die heb ik. En heeft ook een 5 mm as. Vanavond zal ik een video posten van het resultaat ;).

16. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    niet doen, koop in ieder geval een motor met een 5 mm as,
    ik heb er een robbe roxy motor in, geen problemen met trillen of zo
    niet de goedkoopste motor maar wel heel goed. meerdere op ons veld hebben
    de robbe roxy motor en niemand heeft problemen, en
    wat loopt die mooi !!!

Robbe Roxxy type C35-48-05 bestel nummer 4967
    830 KV
    7 - 15 volt
    3 - 4 lipo cellen
    max 52 amp bij 14,8 volt
    afm. 35 x 48 mm
    gewicht 172 gram
    As diameter 5 mm
    trekkracht 2,5 kg
    max prop 13 x 6.5

ik heb gemeten met een 3 cellen lipo en een prop 13 x 4 trekt deze motor 37 amp
    en dan staat het vliegtuig vast, als hij vliegt zal de amperage iets lager zijn ik schat zo,n
    35 á 36 ampere.

17. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik snap iets niet helemaal.

Ik gebruik dus een 1020 kV op 3 cellen en ook de 13x4 prop. Maar aan dit soort stromen kom ik niet. De 40A regelaar blijft gewoon compleet koud zelfs ;)... Hij hovert ongeveer iets boven half gas. Maar eenmaal op het veld trekt ie hem niet overtuigend verticaal uit een ojee-moment :D.....

Enig idee hoe dat zo komt?

Die 2.5 kg trekkracht van die Roxxy zal wel bij 4 cellen zijn?

Heb ook wel eens een 850 kV erop gehad, maar met de 13x4 prop hield het niet over qua kracht.

Zit ik met de verkeerde kwaliteit motoren te knoeien dan?

18. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    Laatst bewerkt: 8 jan 2012
  19. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    met deze motor van robbe heb je meer dan genoeg power, hij is dan zelf overpowerd
    je kan natuurlijk alle motoren gebruiken en een robbe roxy kost snel 60 euro
    en deze van de voige post heeft ook een 5mm as, kan dus ook best wel goed zijn behalve de goudkleurige dan de as daarvan is niet sterk en gaat snel krom
    weet ik dus niet, ik weet alleen dat de robbe prima is

20. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Heb zelf onlangs ook een funcub aangeschaft.
    Als motorisatie heb ik ook een Torcster gold 3542 motor met een APC 11 x 5,5 prop.
    Bij de eerste motortest ondervond ik ook al problemen met vibraties vanaf driekwart gas. Het is duidelijk een resonantieverschijnsel, en daarvoor kan je twee dingen doen :
    - de bron van trillingen aanpakken : onbalans zo veel mogelijk wegwerken
    - zorgen dat de ophangings structuur een andere eigenfrequentie heeft, die buiten het spectrum van de ondervonden trilling ligt.

Bronnen van onbalans die ik bij mijn toestel heb aangepakt :
    - prop gebalanceerd
    - sticker verwijderd van behuizing van deze buitenloper motor

Daarna heb ik ook een alu motormount gekocht en gemonteerd.

Alle resonantie is nu verdwenen, motor kan langdurig op volgas draaien zonder problemen.

Deel Deze Pagina