Multiplex Funcub van een beginner

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tank532, 5 sep 2011.

1. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    En heb je hem al gevlogen? Zelf heb ik geen enkele last gehad van vibraties. Heb je die alu motor mount?
    Vandaag weer heerlijk 5 vluchten gemaakt in Almere, het weer was perfect!

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. piwikiwi

piwikiwi

Lid geworden:
    17 jan 2012
    Hallo,
    ik sta ook op het punt om een Fun Cub te kopen.

Ik heb allemaal oude zenders en servos (27MHz!), en moet ook een geschikte zender kopen.
    Ik dacht aan een 6 kanaals Spektrum DX6i, is dit voldoende kwa bediening van flaps en dergelijke (misschien ook glider-towing)?

Ik heb totaal geen verstand van 2,4GHz, en "mixers" en "telemetry" waren voor mij ook een verrassing.

Bedankt,
    Paul.

3. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    als je het toestel bouwt zoals door multiplex aangegeven, dan heb je 7 kanalen nodig - dit nog zonder voorziening voor te slepen.

Want je flaps en rolroeren worden individueel aangestuurd.

Echter je kan denk ik daar wel iets aan doen door de servo's anders in te bouwen, maar dan zal je wel in de vleugel zelf moeten gaan snijden.

Wat ik niet gedaan heb...

Patrick

4. piwikiwi

piwikiwi

Lid geworden:
    17 jan 2012
    Hè?

Wow, dus het is niet zo dat;

Gas
    Hoogte
    Rol
    Richting
    Flaps

VIJF kanalen zijn?

Hmmm, ik begrijp er minder van dan ik dacht (vroeger was alles beter ;-) ), dus ik heb MINSTENS een DX7 (of iets dergelijks) nodig? Dat wordt een klap duurder....
    Heeft iemand een (eventueel voordelig) advies om alle mogelijkheden van zo'n kistje te benutten?

Bij voorbaat dank,

Paul.

5. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    dat zijn 5 FUNCTIES. Echter de flaps en rolroeren zijn eigenlijk in totaal 4 servo's en die worden elk indivueel aangestuurd.

Dat is niet absoluut noodzakelijk, want als je de servo's anders gaat inbouwen kan je wellicht met een Y kabel telkens 2 servo's per kanaal zetten.

Echter... dat moet je wel de servo's anders gaan insnijden in de vleugel dan voorzien.

Kijk maar eens in de handleiding online.

hier is een foto van mijn vleugel waar je de 4 servo's ziet

daar ik nog een ontvanger met 7 kanalen had liggen, en mijn zender het aan kan, heb ik het gewoon gehouden zoals in de handleiding voorzien.
    Patrick

6. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    nota, ik heb nog niet eens gaan vliegen met het model ;)

7. piwikiwi

piwikiwi

Lid geworden:
    17 jan 2012
    De DX6i heeft een 7 kanaals ontvanger, dus 7 servos, is dit dan toch voldoende?

Paul.

8. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    ik ken niets van Spectrum zenders en ontvangers. Dus iemand anders zal dit beter even moeten nakijken.

Patrick

9. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    ik ken niets van Spectrum zenders en ontvangers. Dus iemand anders zal dit beter even moeten nakijken.

Patrick

10. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik heb hem (haar?) nog niet kunnen vliegen, neen.
    De alu motor mount is gemonteerd en getest, nu rest er alleen nog enkele details aan het vliegtuig af te werken, zoals threadlock op alle links en boutjes, en de finale positionering en vergrendeling van de LiPo batterij, plus nog een paar zenderinstellingen, en we zijn "ready for departure" :cool:

11. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Hoi Paul,

In theorie kan je met een DX6 uit de voeten, al heb ik zelf geen spectrum. Omdat de flaps ed. eigenlijk individueel aangestuurd moeten worden (dus inverteren in je zender enzo), heb je dus eigenlijk meer kanalen nodig. Als je het met minder wilt doen kan je ook een Y splitter gebruiken in combinatie met een servo reverser voor een paar euro of dus je servo's anders monteren maar dan moet je zelf gaan "modden". Ik stuur mijn flaps via 1 kanaal aan dmv. Een servo reverser/delay van turnigy. Zo heb je een realistiche en langzame servo beweging en kan je 2 servos aansluiten welke worden geinverteerd, dit werkt echt super!

Zelf vlieg ik met een Turnigy 9x zender, als je deze zonder problemen ontvangt, is het super waar voor je geld en heb je 9 kanalen met alle nodige mix functies.

Gr. Mickael

12. piwikiwi

piwikiwi

Lid geworden:
    17 jan 2012
    Bedankt voor de respons!

Als ik het goed begrijp zou ik met een Y-kabel 2 servos op één aansluiting van de ontvanger kunnen zetten, waarbij er een losse reverser in serie wordt geplaatst met een van de servos om zijn draairichting om te keren.

Anders moet ik een servo "op de kop" monteren, en dus hakken in de vleugel.

Kun je op deze wijze toch nog verschillende flapstanden realiseren? Dus niet alleen "helemaal omhoog" of "helemaal omlaag"?

Ik heb niks tegen meer kanalen, alleen kost een 7 zo'n 100€ meer dan een 6 (bij Spektrum).

Alvast bedankt, ik ga meteen effe naar de hobbyzaak om door te vragen.

13. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Klopt als een bus! Als je in je zender verschillende standen onder een knop kunt programmeren en/of de flaps op een draaiknop zetten dan kan je verschillende standen realiseren en traploos bij tunen, zo heb ik dat ook en werkt uitstekend!
    Je kunt dus kiezen voor een servo reverser of een reverser met ingebouwde delay. De delay en de draairichting van de uitgangen kan je afregelen met potmeters (mooi systeempje voor weinig...).

Ik weet niet welke programmeerfuncties de DX6 heeft dus hoe je dat in de praktijk onder de knoppen moet zetten moet je aan een Spektrum kenner vragen.

14. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
  15. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
  16. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
  17. tank532

tank532

Lid geworden:
    1 nov 2010
    De windkracht van die dag was volgens windfinder 4-5 (ik had toen nog geen anemometer dus weet het niet precies) en het was idd winderig met vlagen, het is wel zo dat het veld is ingesloten tssen tijen en een woonwijk en waar wij dus vliegen merk je vaak dat de windkracht aan de grond meestal een stuk lager is als in de lucht.
    Maar goed als het het niet winderig was had ik dat ook niet vermeld lijkt me...
    En als jij aan een paar grassprieten kunt zien hoeveel bft wind er staat in de lucht, dan petje af!

HD

18. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    vraagje

Ik ben begonnen met het bouwen van een funclub, maar snap niet waar de vijfde servo voor moet dienen, midden in de vleugel??

19. pierreke

pierreke

Lid geworden:
    26 okt 2010
    Die servo dient als sleepkoppeling. Hier maak je een lijn aan vast om een banner of een zweeftoestel op te slepen. Voordat je landt, of als het slepen mis dreigt te gaan, ontkoppel je de lijn om erger te voorkomen.
    Voor normaal vliegen is deze servo dus niet nodig

20. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Bedankt Pierreke, het is mij duidelijk.

nog een vraagje verlijmen jullie de vleugels tot een geheel, zodat je de gehele vleugel op het toestel kan schroeven.

Deel Deze Pagina