Multiplex Funcub van een beginner

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tank532, 5 sep 2011.

  1. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Nee, ik heb verschillende multiplex toestellen, en geen enkele zijn de vleugels verlijmd. Het profiel aan de onderkant van de vleugels zorgt dat deze prima recht op het toestel gefixeerd blijven. Ook voor het transport is dit veel makkelijker. De meeste multiplextoestellen kunnen grotendeels in de orginele doos vervoerd worden. Omdat ik een ander landingsgestel er onder gezet heb, lukt dit met de funcub niet meer. De vleugels stop ik in de doos, het toestel staat op de doos in een paar uitsparingen die ik in de doos heb gesneden voor het landingsgestel en het staartwiel.

    De servokabels heb ik per vleugelhelft op een groene multiplexsteker gesoldeerd. Dat maakt het aansluiten van deze kabels veel makkelijker en je voorkomt verwisseling van de verschillende kanalen naar de servos
     
  2. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    Snijden jullie de flaps rondom helemaal los en worden ze bevestig met de drie schanieren??
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja, deze manier van scharnieren creeert hele effectieve flaps. 50% uitslag, 1/4gas en stapvoets achtjes vliegen op 1 meter boven de grond......echt een heerlijke kist! (Afgelopen week ruim 2 uur touch and go's gevlogen op het strand......krijg er geen genoeg van!)
     
  4. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    Bedankt voor de info

    groet
     
  5. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    Hallo Justus,
    ik heb nog een vraagje, ik heb de fun cub helemaal klaar en loop op het volgende probleem.
    de rolroeren heb ik met een Y kabel op een kanaal staan en dat werkt goed.
    de flaps heb ik op 2 kanalen aangesloten maar deze wil ik mixen op de flap schakelaar van mijn DX6i, ik werk met een 6 kanaals ontvanger.
    is dit op deze manier mogelijk??
    hoe heb jij dit gedaan??

    graag een advies.
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb eem Multiplex Cockpit SX, 7 kanaals.
    Ik heb de rolroeren iedereen eigen kanaal gegeven zodat ik differentiëring in kan stellen. Ik heb de flaps op een y-kabel en 1 van die servo's omgedraaid in de vleugel gemonteerd.

    Hoe het mixen in een spektrum werkt zou ik niet weten.
     
  7. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    Is dat omdraaien van de servo noodzakelijk of is dit nog in de zender om te zetten??
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als je via een y kabel de flaps aanstuurt moet je hem omgekeerd monteren. Als je ieder een eigen kanaal geeft kan het in de zender. Daarom is zoals bij jou met de rolroeren niet nodig omdat ze tegemgesteld moeten werken.
    Ik had ook kanaal 7 kunnen gebruiken voor de flaps maar die hab ik weer nodg voor de sleepkoppeling
     
  9. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    Oke is duidelijk, ik ga vanavond het vliegtuig in programmeren en als het weer mee zit morgen een proefvlucht.

    bedankt, ik laat nog even weten of het allemaal goed is gegaan.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Succes!
     
  11. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Een medeclublid heeft de funcub een tijdje met de dx6i gevlogen. Om de rolroeren te differentiëren voor mooiere bochten, hebben we de flaps met een servoreverser aangesloten. Bij voorkeur op een 3 standenschakelaar gebruiken om de flaps in 2 verschillende stappen uit te laten slaan. Full flaps is een stand die je voornamelijk gebruikt om uiterst stijl omlaag te komen na bv een sleepvlucht. Voor landingen en langzame vluchten is een kleinere uitslag mooier.

    Gebruik wel een goede reverser. Hij had er een die vreselijk stoorde, en bij elke temperatuurverandering opnieuw gecalibreerd moest worden.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb de servo omgekeerd gemonteerd (klein stukje schuim wegsnijden en het stuurstangetje gebogen en klaar. Geen (onbetrouwbare) reverser nodig.

    Ik heb de flaps op een schuif staan en gebruik ze hetzelfde. 100% alleen bij verticaal omlaag zonder de vleugel aan bonken te trekken en 50% uitslag voor veel lift bij weinig snelheid.

    Overigens gaat de mijne wel een beetje met de neus omlaag met de flaps, ik heb nu 8% up meegemixed om niet de hele landing met een getrokken hoogteroer te vliegen (liever lui dan moe ;))

    Morgen f5j maar woensdag ga ik bij een maat vliegen en dan ook weer flink onderjagen met de FC!

    Hadden ze zo'n ding nou ook maar van hout!....schuimspul ziet er zo snel aftands uit...bah!
     

Deel Deze Pagina