Multiplex LS-1 Vintage zwever

zo . de romp is kaal

nu zitten er 2 verschillende remkleppen op ,wel de zelfde afmetingen maar wel verschillend.
nu weet ik niet welke orgineel is .(nu ik het zo bekijk,is de rechter niet orgineel ,)
hier het resultaat van het schuur werk en de kleppen .

full

full

full

ik denk dat ik de v stelling zo laat ,en er geen rolroeren in bouw .
maar er komt wel een motor in .

gr paulus

Laatst bewerkt door een moderator:
goeiedag, dat zal best omlaag willen met die remklep die helemaal om zijn lengte-as draait.

Oude epoxy weghalen ? geen idee maar ik weet wel dat je epoxy niet meer kunt oplossen oid wanneer het eenmaal uitgehard is.
Dus schuren zal je enige optie zijn denk ik.
Wat erg goed schijnt te werken voor schuurwerkzaamheden binnen in de romp is een elektrische vijl:
batavia-elektrische-vijl-elektrische.jpg

Eigenlijk een soort van verkapte bandschuurmachine maar dan kleiner en makkelijker om ergens "in" te kunnen komen.

Epoxy wordt zacht van hitte, met een oude soldeerbout wil het nog wel eens lukken om stukken epoxy te verwijderen.

ik ben al bezig geweest,en met een bremel kan je het ook goed weg krijgen .
door het zaagje van de dremel op een paar plekken te zetten .en er een beetje in snijden ,wordt de epoy ook warm en zacht van ,en dan kan je het er zo uit wippen.
ik heb gisteren een mal gemaakt van de oude canopy van gips(moet ik nog in de goede vorm schuren ) ,kan ik daar de petfles ook omheen trekken met de fohn? of wordt het gips dan te warm .

tot zo ver weer

nu staat de staart ook nog goed scheef .
ik heb de zwever nu waterpas op de bank vast gezet ,zodat ik met de fohn de staart goed recht kan krijgen ,maar ik durf dat niet zo goed .
ik ben bang dat ik de boel te veel verhit ,en dat zo de boel helemaal loskomt .
dus tot hoe ver moet ik de boel verhitten ???
en moet ik de staart dan iets meer de andere kant op spannen .

help !!!!

full

hier een foto van de staart .

gr paulus

Even een berichtje vanuit de USA! Lekker bezig hoor! Daar zit schot in! Als je de vleugelpinnen laat zitten, let je er dan wel even op dat de achterste los zat? Succes en fantastisch dat je het opknappen zo mooi bijhoudt in dit draadje!

En ohja, als het in vorm krijgen van de cockpitkapmal niet mooi lukt mag je gerust mijn originele kapje gebruiken om te mallen hoor!

En ohja, als het in vorm krijgen van de cockpitkapmal niet mooi lukt mag je gerust mijn originele kapje gebruiken om te mallen hoor!

bedankt maar ik denk dat het wel gaat lukken met de kap .

nu had ik de romp mooi waterpas op bokjes gezet ,en de vleugels er aan gedaan ,wat blijkt zit er 6 cm hoogt verschil met de vleugels ,dus heb ik de voorste vleugel pen er uitgehaald ,want daar zat het verschil in .
maar hoe krijg ik zo,n pen er weer mooi recht in ,en ook dat de afstand met de vleugel buisjes kloppen .

gr paulus

nu staat de staart ook nog goed scheef .
ik heb de zwever nu waterpas op de bank vast gezet ,zodat ik met de fohn de staart goed recht kan krijgen ,maar ik durf dat niet zo goed .
ik ben bang dat ik de boel te veel verhit ,en dat zo de boel helemaal loskomt .
dus tot hoe ver moet ik de boel verhitten ???
en moet ik de staart dan iets meer de andere kant op spannen .

help !!!!

full

hier een foto van de staart .

gr paulus

mij zelf ff quoten ha

het is gelukt ,met de fohn en opspannen is gelukt ,er is aan een kant wel een deukje ingekomen .
maar daar doe ik wel een matje over (erik)

gr paulus

Dit probleem heb ik ook met een cirrus romp gehad. Die heb ik op een radiator gelegd en flink verhit. Wees gerust, die romp kan aardige temperaturen verdragen. Wanneer de hele staartboom flink op temperatuur is kan je de romp makkelijk torderen. Je tordeert dan een stuk naar de goede kant, na het afkoelen zal het proces deels reversibel zijn.
Ik heb dit proces een drietal malen herhaald met een blijvend resultaat. Torderen en fixeren met de hand overigens. Je zal het dus mogelijk een paar keer moeten doen
Succes!

hier een foto van het resultaat

full

hij staat mooi recht .en hij was ook nog eens flink getordeerd ,het laatste stukje(15 cm ) van de romp stond ,(als je het van de achterkant bekijkt),een heel stuk naar links .
de rest van de romp was nog gewoon recht
dus moest ik de fohn op een heel klein stukje houden om het goed te krijgen .

full

met dit als gevolg .
het lijkt erger dan het is ,er komt nog een glasmatje overheen .

full

deze foto geeft een iets vertekend beeld .

full

en ik ben ook al met de remklep begonnen ,die wil ik net zo maken als de orginele .
ben er gisteren achter gekomen dat daar nog al wat werk in zit ,maar dat gaat wel goed komen .
de kleppen werden via 1 servo in de romp aan gestuurd .
maar er komen denk ik kleine servo,s in de vleugels .

tot zo ver weer

gr paulus

Ok Paulus mooi dat één en ander weer recht is.
Wellicht mag ik je nog een advies geven: leg de romp vandaag in de zon en kijk wat 'ie doet. Soms kan er dan weer wat torsie optreden. Het kan zijn dat je het proces nog één of tweemaal moet herhalen voor een echt blijvend resultaat. Als de romp een uur of twee in de zon heeft gelegen en er gebeurd niks dan zit je goed en zou ik het na een versteviging van die plek op de staartboom zo laten.
Succes verder!!

romp heeft vnamiddag in de zon gelegen ,maar is mooi recht gebleven .

remkleppen schieten ook al op

full

full

en zo ziet de andere vleugel er uit

full

full

hoe krijg ik het beste de verf resten er af die blijven plakken van de folie ?

gr paulus

vanavond weer verder

hoe krijg ik het beste de verf resten er af die blijven plakken van de folie ?

gr paulus

vanavond weer verder

Hallo Paulus,

Ik zou er liever niet met oplosmiddelen op komen, kan het hout en de lijm aantasten...
Toevallig had ik vorige week hetzelfde vervelende klusje met een vleugel en ik heb het met oude folie gedaan. Met een strijkijzer de oude folie op de lijm- en verflaag plakken, iets laten afkoelen, dan er gewoon aftrekken. Bij mij ging het meeste er na 1 of 2 keer proberen vanaf :-).
Als je de vleugel daarna weer met folie gaat bespannen let dan wel goed op dat alle lijm eraf is. Als er nog lijmresten zitten krijg je hele nare vouwtjes die je er bijna niet uit kunt krijgen.

Succes met deze mooie kist !

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de tip, maar al mijn folie is op gegaan de laatste keer .
en er is nog aardig wat achter gebleven op de vleugels ,dus daar gaat dan een hoop folie in zitten die ik dan kan weggooien .

gr paulus

Back