Multiplex Mentor onder 300 euro?

Als je nou eens op de hierboven voorgeschotelde link klikt en het lijstje doorkijkt.......

Moet de motor per se 3536 zijn of kan dit ook groter/kleiner?
En over die y kabels, is dat gewoon inpluggen en werkt dat dan?

Martijn

De aanbevolen motor voor de Mentor is de Himax C 3528-1000. Die is veel zwaarder (bijna 200 gram) en dus ook ongeveer een keer zo sterk als de motor die eerder genoemd werd. Een motor van rond de 130 tot 200 gram met een kV van 1000 is prima. Lichter dan de eerder genoemde motor zou ik zeker niet gaan.

Je vraag over de y-kabel snap ik niet helemaal. Het is gewoon een soort T-stukje waardoor twee servo's tegelijk gaan bewegen op hetzelfde kanaal.

PH_AJH Nou, als je de servo's inplugt in de ontvanger dan moeten de ailerons elk een andere kant op bewegen (bijvoorbeeld: links omhoog en rechts omlaag) hoe wordt dit gedaan?

Martijn

oh zo. Dat gebeurt doordat ze in spiegelbeeld in de vleugel zitten. Bijvoorbeeld: allebei met het heveltje aan de buitenkant of allebei aan de binnenkant. Dan gaan ze dus vanzelf elk een andere kant op.

Persoonlijk zou ik nooit voor een mentor gaan als eerste toestel. Het nadeel: Je gaat een faom vliegtuig vliegen dat met een flinke wind dus aardig wat 'fladdergedrag' laat zien. Daarnaast vlieg je met een flinke brushless ontzettend veilig, up is meteen up en je kunt doorstarten wanneer je wil. Om het goed te leren zou ik voor een rolroertrainer gaan met een bescheiden nitromotor. Het voordeel daarvan is dat je leert hoe te vliegen als het allemaal niet zo gemakkelijk gaat. Je kunt de motor niet uitzetten voor de landing, je moet eerst gas geven voordat je aan je hoogte gaat trekken. Je fladdert niet zo door de lucht want het is niet gemaakt van piepschuim... en je belangrijker nog, je kunt hem vaak gewoon repareren zonder dat je een verfrommeld stuk schuim overhoudt aan het eind.
Weer zo eentje die amper weet waar hij het over heeft maar overduidelijk niet van electro en schuim houdt. Je weet dat jullie bijna uitgestorven zijn? ;)

Maar even serieus, wat is dit nu voor advies. Denk je echt dat je bij electro geen gas hoeft te geven voor je aan hoogte trekt? Dat piepschuim "fladdert"? Dat je houtbouw makkelijker repareert (vooral als beginner!) dan elapor? En dan heb ik het nog helemaal niet over het gestink, gesmeer en gepruts voor je een nitromotor goed hebt lopen. Prima te doen als je al jaren vliegt maar dat raad je toch geen enkele beginner meer aan?

TS, lekker een brushless electro toestel aanschaffen (al zou ik zelf minder snel voor de mentor kiezen persoonlijk, een van de weinige MPX toestellen die me niet kan bekoren) voor 119 euro heb je bijvoorbeeld ook dit: Cessna Skyline 182 EPO 189 Giant KIT upgraded - Model Airplane Store - ThrottleStore.Com

Toch wel iets meer toestel in mijn ogen. (maar, dat is dus heel persoonlijk!)

Laat je geen nitro meer aanpraten, dat is echt niet meer van deze tijd. Leuk voor als je een hele middag de tijd hebt (alle zooi meeslepen voor het starten en tanken, motor afstellen, schoonmaken na het vliegen) maar om even een uurtje naar het veld te "hoppen" gaat er niets boven een simpel electrotoestelletje als de easystar :)

Overigens moet ik zeggen TS dat je je wel een beetje mag inlezen (bijvoorbeeld in het beginnersdeel van dit forum) voor je antwoorden wil op vragen die je zelf door lezen zou kunnen beantwoorden. En als je begint over het vastzetten van de ailerons vraag ik me af of je niet beter eerst kunt beginnen met een easystar. Kost op het moment maar iets van vier tientjes en heeft maar twee servo's nodig. En dan later doorgroeien naar een ander toestel, als je eraan toe bent...

Back