Multiplex Mentor

Vraagje over de bouw

Hallo,

Ik heb als opvolger voor mijn Easy Star een Mentor gekocht. Gelijk lekker aan het bouwen, maar ik heb een paar vragen. :confused:

Bij het verlijmen van de twee romphelften, is het dan ook verstandig om een activator te gebruiken? Bij de Easy Star heb ik dat wel gedaan, maar de Mentor is wat ingewikkelder, er zijn veel delen die precies en diep in beide romphelften komen te liggen (de vleugelmontage en landingsgestel plaatjes).
Ik ben bang dat ik met activator te weinig tijd heb om te corrigeren zodat eea netjes en goed op elkaar aansluit. Iemand tips?

Ook twijfel ik over het toepassen van een losse ontvanger accu.
Opmerkingen zijn zeer welkom!
 
losse ontvanger accu zal ik doen als je een goedkope regelaar gebruikt
mijn magister is daardoor ook 2 keer de grond in gegaan en toen we een ontvanger accu gebruikten was het over.

activator dat zou ik niet weten maar trage secondelijm lijkt me wel beter omdat de kans dat een stuk kleiner is dat je hem scheef vast lijmt
fixeren kun je gewoon doen met schilders tape dat laat niets achter

ik zie hem vanzelf wel op het veld verschijnen goede keuze!
 
@Clierair. Gebruik geen activator want dat zit snel vast dus een foutje en je kunt het moeilijk herstellen.

Er vroeg nog iemand naar een Mentor. Heb ik nog. PB anders even.
 
Hallo,

Ik heb als opvolger voor mijn Easy Star een Mentor gekocht. Gelijk lekker aan het bouwen, maar ik heb een paar vragen. :confused:

Bij het verlijmen van de twee romphelften, is het dan ook verstandig om een activator te gebruiken? Bij de Easy Star heb ik dat wel gedaan, maar de Mentor is wat ingewikkelder, er zijn veel delen die precies en diep in beide romphelften komen te liggen (de vleugelmontage en landingsgestel plaatjes).

Opmerkingen zijn zeer welkom!

Hallo crielair, bij het verlijmen van de rompen zou ik ook al rekening houden met het verstevigen van het landingstel, deze lijkt stevig maar omdat de 2 kunstofplaatjes waar het onderstel op word gemonteerd kun je de 4 lange dunne boutjes aan blijven draaien , bij een eerste harde landing zal je daardoor de 4 boutjes weer aan moeten draaien om het landingstel weer recht en vaster te zetten, over de gehele lengte van de bodem van de tunnel waar je onderstel gemonteerd is en waar je je accupack gaat plaatsen heb ik van 3mm dik een plankje gemaakt en die verlijmd op de bodem van deze tunnel waarbij ik langere boutjes heb gebruikt om ook het landingstel mee vast te zetten, gaatjes van de kunstofplaatjes en beugel van landingstel iets uitboren zodat ik ook dikkere boutjes kan gebruiken.
Daardoor word de klap over de gehele lengte van de kist opgevangen en word je kist een hele stuk steviger, gewicht hoef je geen zorgen te maken, ik heb een fles cola onder mijn kist gehangen en ging gewoon de lucht in..........en ja, hij heeft ook kunnen landen zonder brokken.
Kortom, een zeer goede keus om een Mentor aan te schaffen, leuke kist die heel veel kan hebben.
Koop ook fast en slow secondenlijm, je kunt je kist zo op het veld direct repareren.
Als je later besluit om alsnog als sleper te willen gebruiken is ook dat zeer makkelijk om een extra servo en draad te monteren.

Veel bouw en vliegplezier.:yes:

mvg monza
 
Het probleem van het landingsgestel ken ik niet na vele vlieguren. Natuurlijk wel alle schroefjes met locktite vast zetten! Dat werkt echt het beste.
Ik ben zeer voorzichtig met activator, dus zeer spaarzaam gebruiken. Je hebt immers geen haast.

Succes

Olaf
 
Activator zorgt vaak dat de lijmnaad warm wordt. Zelf heb ik het idee dat de hechting daardoor mogelijk iets beter wordt, al kan ik dat niet "hard" maken. Je hebt echter heel weinig tijd om alles op zijn plek te drukken.

Gebruik je geen activator, moet je bij epp vaak lang wachten voordat het goed droog is, omdat het epp geen vocht opneemt. Het systeem dat ik vaak gebruik, is om na het controleren of de passing goed is, zonder activator met voldoende ca de delen op elkaar te drukken. Daarna spuit ik telkens in een deel van de lijmnaad wat activator en druk beide delen goed aan. De rand van de lijmnaad zit meteen goed vast, en binnenin heeft het tijd om uit te harden. Zo kan ik snel door.

Graag hoor ik van anderen of aan deze werkwijze ook nadelen zitten.

Groeten
Pierreke
 
Bedankt allemaal voor de opmerkingen!
Ik heb zelf ook gemerkt dat het zonder activator erg lang duurt voordat de "seconden" lijm is uitgehard. Eigenijk lijm ik alles met activator en bevalt dat prima. Alleen ik wil wel dat de romphelften netjes tegen elkaar komen en met activator gaat het wel heel erg snel...
@ Pierreke: Om activator in een lijmnaad te spuiten moet je hem eerst wat open trekken toch? Of heb je een andere manier? Ik vind het op zich wel een idee.

Ik lees ook veel dat men een accuplankje plaatst om op die manier de accu makkelijk uit het binnenste van het vliegtuig te halen. De accu zit dan op dit plankje vast en het plankje wordt dan in het vliegtuig vastgezet. Iemand hier ervaring mee? Dit lijkt mij ook wel nuttig, ik zit alleen te denken van wat voor materiaal ik dit plankje zou maken.
 
ik doe het zelf ook altijd zo met lijmen. gaat prima, er is altijd wel een beetje lijm ergens waar jehet tegen kan spuiten, en trekt ook wel beetje in de naad. je hoeft het niet van elkaar te trekken.
 
knipper de knip

Ik lees ook veel dat men een accuplankje plaatst om op die manier de accu makkelijk uit het binnenste van het vliegtuig te halen. De accu zit dan op dit plankje vast en het plankje wordt dan in het vliegtuig vastgezet. Iemand hier ervaring mee? Dit lijkt mij ook wel nuttig, ik zit alleen te denken van wat voor materiaal ik dit plankje zou maken.

Ja ik heb ook een plankje gemaakt van een plaatje plastic en twee rondhouten.
Ik heb een gaatje gemaakt in de bodem en twee in de "achterwand".

zie foto(deze is niet van mij)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Resonantie bij driekwart gas (Multiplex Mentor)

De laatste maanden af en toe weer even wat gedaan, en vandaag de setup getest. Wat een geweld zeg. De jaloezieën vlogen bijna van de ramen af en ik gebruikte nog maar 3S...
icon_eek.gif
(Ja ja het was binnen ja, was te lui om naar buiten te gaan met de boel)
Maar het ging niet helemaal naar tevredenheid.
icon_e_confused.gif
Bij zo'n 75% gas gaat de boel nogal resoneren. Er ontstaat dan een flink brom geluid welke bijna aan een verbrandingsmotor gaat denken.
Bij zo'n 80 à 85% is het weer over en klinkt het weer normaal.
De vraag is nu: is dat erg (ik denk het wel want de boel trilt dan ook flink) en wat is er aan te doen
icon_question.gif
Ik heb wel eens gelezen dat dit aan het motorschot kan liggen, en een aluminium variant beter zou zijn?

De setup:
Motor Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-840kv Brushless Outrunner
ESC Turnigy Super Brain 60A Brushless
Prop Master Airscrew 12x6
Accu: 3S lipo
 
eens een andere schroef opzetten, de kans dat de schroef niet mooi uitgebalanceerd is ...
of je bestaande schroef uitbalanceren,
maar nogthans zijn die airscrews op zich al heel goed uitgebalanceerd....

De laatste maanden af en toe weer even wat gedaan, en vandaag de setup getest. Wat een geweld zeg. De jaloezieën vlogen bijna van de ramen af en ik gebruikte nog maar 3S...
icon_eek.gif
(Ja ja het was binnen ja, was te lui om naar buiten te gaan met de boel)
Maar het ging niet helemaal naar tevredenheid.
icon_e_confused.gif
Bij zo'n 75% gas gaat de boel nogal resoneren. Er ontstaat dan een flink brom geluid welke bijna aan een verbrandingsmotor gaat denken.
Bij zo'n 80 à 85% is het weer over en klinkt het weer normaal.
De vraag is nu: is dat erg (ik denk het wel want de boel trilt dan ook flink) en wat is er aan te doen
icon_question.gif
Ik heb wel eens gelezen dat dit aan het motorschot kan liggen, en een aluminium variant beter zou zijn?

De setup:
Motor Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-840kv Brushless Outrunner
ESC Turnigy Super Brain 60A Brushless
Prop Master Airscrew 12x6
Accu: 3S lipo
 
Bij zo'n 75% gas gaat de boel nogal resoneren. Er ontstaat dan een flink brom geluid welke bijna aan een verbrandingsmotor gaat denken.
Bij zo'n 80 à 85% is het weer over en klinkt het weer normaal.
Lijkt op een Mentorkwaaltje. Een clubgenoot heeft precies hetzelfde. Ik zal eens vragen als ik hem zie.
 
Zwaartepunt

Hier zijn wat foto’s van mijn MPX Mentor. Na de maiden het zwaartepunt naar 80mm gebracht en nu vliegt ie als een zonnetje, heerlijk voorspelbaar, kan heeeel langzaam en relaxed vliegen, maar bij gas vol open scheurt ie heerlijk door de lucht!! Ongelimiteerd vertikaal geen probleem :cool:

Hallo Patriek,
Ik kijk met bewondering naar je prachtige Mentor, wat een plaatje zeg! Dat is altijd strakker dan verf natuurlijk, en nog uniek ook, mooi hoor.
Daarbij lees ik in je verhaaltje over het verleggen van het zwaartepunt naar achteren. Waarom moest je dat doen? En wat verbeterd er dan? Ik heb mijn Mentor afgesteld zoals de tekening aangeeft, maar als het beter kan dan hoor ik dat graag.
Ik ben heel benieuwd naar je reactie en bevindingen.
Groet,
Douwe
 
Ik heb onlangs nog even lekker op het water gevlogen met de Mentor. Blijft leuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top