Als ik je verhaal goed begrijp heeft Multiplex dus tov de vaste prop gekozen voor een korter klap blaadje (en dus grotere spoed) omdat anders de diameter door de grote spinner buiten proporties valt.
Nee, dat het een klapprop is heeft geen enkele invloed op de maat van de prop. "Men" wilde blijkbaar sneller vliegen en koos dus voor een prop met een grotere spoed. Om dan de belasting van de motor ongeveer gelijk te houden is de diameter een maatje kleiner gekozen. Als de spoed domweg groter was gemaakt zou de motor zwaarder belast worden en dus te veel stroom gaan trekken. Wat er dan kan gebeuren is wel duidelijk lijkt me. Een tweede, niet minder belangrijk, punt is dat door die grotere belasting de motor ook langzamer zal draaien. De winst door de grotere spoed zal dus voor een groot deel verloren gaan door het langzamer draaien van de motor. Zo heb je dus weinig aan het vergroten van de spoed.
Een voorbeeld:
Prop 9x6.
Motor toerental 12.000 omw/min.
Theoretisch mogelijke snelheid is ongeveer 110km/uur.
Prop 9x7.
Motor toerental 12.000 omw/min.
Theoretisch mogelijke snelheid is ongeveer 128km/uur.
Maar het toerental zal echter geen 12.000 omw/min blijven door de grotere belasting. Stel het wordt 1000 omw/min lager. Het zou best verder kunnen zakken, dat hangt helemaal van de motor karakteristieken af.
Prop 9x7.
Motor toerental 11.000 omw/min.
Theoretisch mogelijke snelheid is ongeveer 117km/uur.
De winst is dus voor het overgrote deel verloren gegaan. Het model zal hoogstwaarschijnlijk ook niet merkbaar sneller vliegen. Het risico van een doorgebrande motor is echter flink veel groter geworden.
Simple vraag, waarom zou je dat dan nog doen? Alleen voor de lol? Wel, als je er lol aan beleeft een motor te overbelasten en te vernielen, ga je gang...............
'Tis een hobby zeggen ze...........

