Multiplex Xeno

Volgens mij moet je een verloop hebben van 4 naar 3 mm. Of andersom. Een kant op de motoras en de andere kant op de as naar de prop. De gegevens zul je ongetwijfeld op de site van MPX kunnen vinden.
De prop kun je dan rechtstreeks op de 'fernwelle' vastzetten.

Willem.

gistere ff een proefvlucht gemaakt met de xeno,

lekker gevlogen tot dat ik een duikvlucht maak en dat ding begint weer te flutteren en klapt weer dubbel in de lucht,

nu ben ik het zat en heb m aan elkaar geplakt eens kijken of ie nu nog fluttert .

Ik begrijp niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen. Ik duik volgas (standaard MPX aandrijving) aan en er gebeurt niks van flutter of wat dan ook. Dat dit bij jullie gebeurt kan dan alleen maar duiden op een te hoge snelheid door teveel vermogen in dit toestel. De Zagi's stonden erom bekend dat als ze te snel gevolgen werden ze dubbel klapten (zagiclap). Ook hierbij kwam dit door een te hoge snelheid in combinatie met het profiel en de pijlstelling.

De Xeno is niet gemaakt voor hoge snelheid en daarmee ook nog eens aanduiken waardoor de snelheid nog verder oploopt.

gisteren met windkracht 5 een testvlucht gemaakt met de vastgeplakte xeno,

nu vliegt ie goed zonder te vibreren op de vleugels.

Ik vlieg de Xeno met Multiplex tuning aandrijving, doet zo'n 100 km/h horizontaal. Geen enkel probleem tot nu toe met flutter.

Of de mijne 100 haalt weet ik niet maar nog nooit geen problemen met flutter.
Misschien de rolroeren aansturing aan de losse kant of kunnen de servo's het niet aan.
Het is wel een heerlijke vlieger snel en langzaam en een mooi silhouet.
Klein om mee te nemen en snel startklaar om even te vliegen.
Helaas een dure aandrijving.
Ton

net weer ff gevlogen,denk dat hij te hard gaat voor dit model,bij hoge snelheid begint ie te flutteren,het kapje waar de lipo onder zitten was er zelfs afgegaan onder het vliegen.

maar ik moet zeggen het model vliegt fijn,stuurt goed,stunt goed en zweeft goed,
maar dan met gematigde snelheid.

Laatst bewerkt:
Het kapje kan bijna niet los.
Dan heeft hij waarschijnlijk verkeerd (niet diep genoeg in de vergrendeling) vast gezeten.
Of er zit toch nog speling in de vleugel waardoor het kapje los wrikt.
Maar vliegen doet hij goed en daar gaat het om.
Ton

Dat het kapje loskomt heb ik ook nog nooit meegemaakt. EN ik heb 'm echt wel eens volgas gevlogen. Wel erop letten dat het goed inklikt aan beide kanten.
Flutteren doet ie meestal als je 'm uit een duikvlucht wilt halen. Heeft vermoedelijk te maken met de kracht die op de roeren komt te staan wanneer je 'm recht wilt trekken. Als je daar rekening mee houdt hoeft het geen probleem te zijn.
De aandrijving is niet goedkoop maar wel goed en betrouwbaar. De tuning set geeft 'm meer dan genoeg power.

Willem.

Hallo,

Ik zit te kijken voor een XENO setup. Op het moment heb ik een HC yak en daar zit deze motor in:

RCtechnics

Deze levert alleen de weinig trust voor de yak dus er moet een andere motor in komen. Nu vraag ik me af of deze motor wel op de xeno gebruikt kan worden.

Als deze motor niet gebruikt kan worden, wat raden jullie me dan aan als gemiddelde rag setup? (zweven is niet de bedoeling dus gewicht speelt niet perdirect een rol)

De xeno bevalt me opperbest!
hij vliegt strak, kan redelijk snel vliegen en ook heel erg langzaam.
ik vlieg hem met de 1750 kv motor uit mn vorige post met het ''sleurhutje'' motormount. Vliegtijden in een snelle vlucht 10min en rustig vliegen tot maximaal 20min.
Ik heb zelf het middenbalkje wegehaald voor een 3s 2200 mah het enigste wat gebeurd is dat het 1e kliksysteem voor de vleugel iets minder stevig zit maar dat maakt niet uit omdat je het toestel tog vaak neerlegd als er een accu ingedaan moet worden.

foto,s:

in tas.

IMG_20120512_091344.jpg

IMG_20120512_091422.jpg

IMG_20120512_091509.jpg

Mvg wilbert

Een vleugel is niet stabiel bij opwerpen, je moet wat corrigeren met rolroeren door torsiekrachten op propellor en bij een wat zwaarder model moet je een "dip" opvangen door de beperkte snelheid die je nog hebt bij het opgooien. Als je geen ervaring hebt met rolroeren, wordt het al een stuk moeilijker. En een vleugel is wat aggresiever op het hoogteroer door het ontbreken van een romp en staart. Gecontroleerd roeren met de sticks is dus wel een must. Voor beginners veelal juist het lastigste. ;)

Mocht je het toch willen leren met een vleugel, kies dan een MS Composite Swift II of Maxi Swift. Die is van EPP in plaats van harder schuim en kan meer hebben bij crashes. :teacher:

Bedankt voor je uitleg.
Was niet zozeer voor mij bedoeld, maar met name voor al diegenen die eventueel zouden willen beginnen met een Delta te vliegen.
Die Xeno ziet er gelikt uit.
Heb zelf alleen ervaring van vroeger met de Swift II.
Vloog ook erg leuk, maar ben niet zo'n fan van EPP.
De Xeno lijkt mij door het Elapor een stuk stijver en daardoor beter vliegend.
Ik ben in onderhandeling met Johan want die doet zijn Xeno van de hand.
Hoop dat het gaat lukken.
Vr Gr Erwin

Wat te doen met de 2 ontvanger antenne's

Misschien een domme vraag, maar ik ben (als 1 van de laatsten) nu toch ook overgestapt op 2,4 mhz (Multiplex M-link)

Nu vraag ik mij af waar ik de 2 ontvangerantenne's het beste kan laten.
Volgens de beschrijving moeten deze in ieder geval een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar maken.

Hoe hebben jullie dit in de praktijk in een Xeno gedaan (foto's??)

Bij voorbaat dank en groeten van Jan.

Goh, inmiddels mag ook ik mij tot de Xeno club rekenen. Na wat speurwerk heb ik de Xeno van Sleurhutje... (via MaartenX) ideaal voor de vakantie, helling, tussendoor enz. Morgen maar eens de eerste vluchten gaan maken.

Alleen de keur van de onderkant.... Dat gaat een ander kleurtje worden....

Hoi SRS,

Welkom bij de Xeno club.

Ik heb vorig jaar ook een Xeno gekocht en meegenomen naar Oostenrijk. Heeft slechts 1 minuut gevlogen vanwege de constant verkeerd staande wind (berg af i.p.v. berg op + er zat toen nog geen motor op)

Inmiddels een standaard electroset gekocht en gevlogen.
In de winderige kop van Noord-Holland houdt het vermogen (zeker t.o.v. mijn hotliner)s) ) niet over maar voldoet.
Ik ga deze zomer in de herkansing in Oostenrijk.

Blijft mijn vraag over waar de 2 ontvangerantenne's te laten.

Gr. Jan

Back