Bedankt, ja het is summier, maar het is in ieder geval info. De aanwijzingen van Veritgo werken goed, alleen met GPS hold aan blijft hij soms even hangen en gaat dan opeens weer bewegen waar zou ik dat in moeten zoeken? Verder heb ik bij het landen, dat op het moment dat hij de grond raakt, ook wanneer ik alles uit zet hij wanneer hij zacht de grond raakt opeens de motoren vanzelf hard gaan draaien en hij weer een paar meter omhoog gaat, daarna land hij veel te ruw. Waar zou ik dat in moeten zoeken?
Michael, ik denk dat je probeert te landen in altitude hold mode. Dat gaat niet werken, daar is het niet voor bedoeld en dat is om problemen vragen. Als ik eerlijk mag zijn, vermoed ik ook dat je teveel verwacht van (en teveel nood hebt aan) de GPS en baro. Doe jezelf en iedereen in je directe omgeving een plezier door eerst te leren vliegen zonder afhankelijk te zijn van dergelijke hulpmiddelen, liefst zelfs in acro mode. Want de kans is bijna 100% dat jij vroeg of laat manueel zal moeten ingrijpen om (grote) fouten van de gps of baro te corrigeren, terwijl jij er nu misschien op rekent om je gebrek aan vliegervaring op te vangen. ALs je je hexa niet wil riskeren, koop dan een goedkoop mini of microquadje om mee te oefenen.
Hoi Vertigo, Ik had hem volgens mij helemaal in ACRO mode, GPS was uit en Baro ook, en toch springt hij op op het moment dat hij de grond raakt. Kan dat niet door de gyro of acceleratie meter komen in combinatie met verkeerde PID instellingen? Groeten, Michaël
ok, excuses voor de verkeerde assumptie. gebeurt dit met de gas dicht? Ik maak er gewoonte van om 'positief te landen', ie, gas helemaal dicht wanneer ik een paar centimeter van de grond ben, dan heb ik minder kans dat ie omslaat, of terug omhoog vliegt. Maar te hoge P zou ook een factor kunnen zijn.
Mijn multiwii pro +mtk gps is overigens (eindelijk) toegekomen. Ik vond dit document wel interessant, legt ook de GPS PIDs uit: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/644763451X766575X52.pdf Ik ben nog aan het wachten op mijn eerste satelliet lock. Dat blauw ledje knippert bij mij constant, ongeveer 3-4x per second, dat komt niet overeen met wat ik in dat document lees: * 3 short flash at startup * blinks once per second if GPS is sending data but no position lock yet * blinks twice fast, then off for a second if GPS 2D position is available * blinks 3 times fast, then off for a second if GPS 3D position is available * or goes on for a second, off for a second, (long pulse) if not getting any NEMA sentences for over 5 seconds Mijn compas knippert wel in de GUI en GPS staat in het groen. IK zit ook binnen (weliswaar aan een raam), dus ik zal het wat tijd geven, maar ik vraag me af of dat bij jouw bij het zoeken naar satellieten ook onafgebroken blauw knippert aan veel meer dan 1x per seconde? edit: nvm, 9 satellieten nu, dus dat zal wel ok zijn.
Pfew, multiwii ondersteuning voor GPS is nog zwakker dan ik gedacht had. Geen RTH als failsafe optie (!), laat staan autoland, toch niet in de standaard versie. In position hold kan je ook niet sturen. Je zou denken dat je dan met je sticks de gps hold positie verplaatst, maar kennelijk moet je hem uit PH halen, naar de nieuwe locatie sturen, en dan terug PH enablen. En ondertussen zwabbert hij alle kanten uit telkens je van mode wisselt (schijnt, nog niet geprobeerd). Dat vind ik best zwak. Lijkt erop dat ik megapirate ga moeten proberen, maar daar is zo mogelijk nog minder documentatie voor, en minstens zo erg, moet ik terug windows op mijn laptop zetten :S.
Hoi Vertigo, Ik heb het gas zover dicht dat hij langzaam zakt. Ik ga proberen om de P waarde te verlagen, dat zou wanneer ik het goed begrijp de reactie kracht moeten verkleinen. Heb je het dan alleen over de Roll en Pitch P waarde verlagen van I en verhogen van D kunnen die ook een positief effect hebben? Ik lees dat je met GPS hold ook nog niet helemaal blij bent, bij mij blijft hij wel stuurbaar, maar blijft hij juist niet op de zelfde plaats, heeft dat misschien ook met bepaalde PID instellingen te maken, of juist met de Ardino code, wanneer je daarover meer weet hoor ik het graag. Ben komende week een weekje weg, maar lees wel het forum wel. Bedankt, Michael
Ik heb een oude FC18 zender en heb kanaal 8 op AUX gezet en dan dat kanaal als failsafe in je zender zetten. Ik vlieg PCM (oud he) daar kun je instellen welke positie elk kanaal in moet nemen bij " failsafe". Dat kunnen die nieuwe zenders ook wel denk ik. als je geen Windows op je Linux wil moet je misschien Vmware proberen, kun je virtueel Windows draaien.
Helaas, geen (werkende) failsafe op mijn budget turnigy 9x. Dan moet ik er een frsky module in pluggen.. Beetje zinloos als de failsafe detectie van multiwii verder perfect werkt. Mja, ik heb hier Virtualbox, maar dat is niet altijd evident als je USB apparaten rechtstreeks wil gebruiken. Ik heb nog een harde schijfje liggen met een windows installatie erop voor gevallen zoals dit. Wat een gedoe zeg. Drivers nodig voor de FTDI, dan zitten er andere drivers bij de mission planner en zitten elkaar dan in de weg, dan mission planner dat .NET 4 vraagt. .Net4 gedownload en geinstalleerd (duurt uren, moet je nog rebooten ook), probeer ik opnieuw, klaagt ie nog steeds dat ie de juiste .net niet heeft. Moet blijknaar 4.5 hebben. Gedownload, weer uren wachten.. Jongens wat is een linux pakket manager en dependencies een luxe. En traag dat dat allemaal onder windows is.. toegegeven, die laptop is niet van de nieuwste (core 2 duo) maar zelfs een arduino sketch compileren duurt minstens 5x zo lang? Soit, na veel vloeken heb ik Megapirate zo ongeveer draaien. GPS werkt nog niet, maar dat krijg ik nog wel aan de praat denk ik.
GPS werkt nu ook. Maar wat blijkt? Megapirate/ardupilot ondersteunt ook geen RTH bij signaal verlies, tenzij je een failsafe kan definieren op een van de kanalen van je ontvanger . Erger nog, ik kan nu zelfs geen enkele failsafe functie defnieren, dus niet eens gecontroleerd crash/landen. zucht. Ik snap niet waarom ze het zo moeilijk moeten maken, de signaal verlies detectie van multiwii werkt perfect. Ik zal dan toch maar een FrSky module bestellen en een failsafe kanaal definieren :/
Met een Normale Arducopter APM2.5 opstelling is er wel een FailSafe optie. Dit kan geactiveerd worden door je Throttle kanaal en/of een Low Battery melding. Die laatste gebruik ik zelf nooit, daar ik dit via telemetrie liever zelf in de gaten hou. Zie hier voor alle info: Failsafe | ArduCopter Ik weet niet wat er meegenomen is in de MegaPirate en kan dus zeker afwijken ten opzichte van het origineel ! Is er bij een 9X ook niet de Throttle kanaal als FailSafe te programmeren ? Meestal is dit bij alle zender het enige kanaal wat te programmeren is. Bij luxere zenders/ontvangers zijn alle kanalen te programmeren. Heeft jouw 9x de meest recente firmware ? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/1025944141X614892X54.pdf Als ik het zo lees in de manual, dan zijn er wel opties voor FailSafe. (zie blz 17 in de PDF)
ja, ik heb de ER9x firmware erop., maar de 9x failsafe werkt enkel in PCM, dus niet met de 2.4GHz module (PPM) of ontvanger, daar ben je dus niets mee. Voor Multiwii hoeft dat niet, die detecteert als de ontvanger geen pulsen meer uitstuurt en gaat dan in failsafe (net zoals mijn "lost and found" beeper trouwens), maar APM/MP kan dat zo ver ik kan zien niet, die moet een failsafe signaal krijgen door een of ander kanaal op een bepaalde waarde te laten zetten. Maar als ik mijn zender uitschakel leest MP enkel de laatste stand en schijnt niet door te hebben dat mijn ontvanger niks meer ontvangt/verstuurt. Dus mja.. Voorlopig maar effe terug naar multiwii, het laatste dat ik nodig heb is dat mijn quad vol gas verder weg vliegt als ik buiten bereik ben (mijn FPV set kan wellicht verder dan mijn 9x, dus denkbeeldig is dat niet).
Als de ontvanger geen pulsen meer geeft, dan zou de MegaPirate/ArduCopter dat ook moeten erkennen. Gezien je waarde van je Throttle kanaal dan normale wijs beneden de 975 komt. (die 975 is via MissionPlanner te veranderen) Heb je dit al getest via de MissionPlanner ? (uiteraard zonder de props ) Tenzij de ontvanger bij zenderuitval het laatste signaal blijft uitsturen, dan zal er geen enkel systeem goed werken. Daar er dan bij elk kanaal een puls blijft, die acceptabel is voor elk platvorm. Dit geld dus voor alle platvormen... Naza/Wookong/ArduCopter/Multiwii enz...
Yep, al geprobeerd. Als ik de zender uit zet, blijven de laatste waarden staan in mission planner. En dat doet mijn ontvanger niet (enkel op kanalen 7 en 8 die ik niet gebruik), want in multiwii, en met mijn "lost and found" bieper werkt dit prima.
Bij de Frsky's die ik heb (een D8RII+ en een XP, beiden geflashed met 27ms XP FW) kan je gewoon een stick stand in programmeren door de sticks in de gewenste FS stand te zetten en 1x op de FS knop op de Rx te drukken) Ik heb er 1 in een DJI Phantom zitten en de andere gaat in een knutselproject met HK MW Pro (met MP NG), maar ik zit nog te wachten op frame en ESC's. Even off topic: ik zag net dat het NL warehouse verdwenen is bij HK......paar dagen terug nog een bestelling ontvangen uit het NL warehouse en nu issie niet meer te vinden. (niet helemaal off topic: mijn HK MW Pro komt er vandaan...)
Mijn MW Pro + gps vliegt Nog maar effe kort getest, want het was al donker. PIDs staan nog compleet standaard, en ik heb er voorlopig MW op staan ipv MPNG, tot wanneer ik een andere RX/TX heb. Ik heb tevens 3S batterij door een 4S vervangen, mijn ESCs vervangen door HobbyKing Afro's, en van 10x36 ABS naar 9x47 carbon/ABS props, dus ik kan moeilijk zeggen wat nu het verschil maakr met vroeger, alleen dat ie veel en veel beter vliegt, zelfs met stock PIDs Kort videootje, in het bijna donker: 3iub7RoUgHc[/media] - YouTube GPS hold en RTH lijken ook prima te werken, al waren de omstandigheden wel ideaal, geen tik wind. Die Afro ESCs zijn overigens een dikke aanrader. Soldeerwerk is top kwaliteit, ze zijn licht, goedkoop, en ondanks het feit dat er niet eens een alu hitte spreider op zit (wat me ongerust maakte), worden ze totaal niet warm. Niks. Mijn qbrain 4x20A daar kon ik een ei op bakken na een paar minuten vliegen. Om een of andere reden lopen mijn motoren ook veel minder warm nu, maar misschien heeft dat eerder iets met 4S batterij te maken? Hoe dan ook, ikke happy. Morgen eens kijken wat het geeft bij daglicht en ergens waar ik wat meer plek heb
Iemand deze multiwii branche al geprobeerd? MultiWii ? View topic - Altitude Hold/Advanced Failsafe solutions by NHA Daarmee kan je wel RTL doen als failsafe, en hij gebruikt de baro om te dalen (je kan zelfs 2 snelheden instellen voor grote en lage hoogte) ipv enkel een vaste throttle stand met de standaard firmware. Dat zijn zaken die sowieso in multiwii zouden moeten zitten! Laat ons hopen dat ze het in 2.3 implementeren. Ik ga later deze custom firmware eens proberen, maar ben benieuwd of iemand hier er al ervaring mee heeft?
Lijkt te werken Nog niet gevlogen (veel te veel wind), maar gewoon aan mijn PC gehangen. Als ik de zender uitschakel gaat hij netjes naar "GPS home" mode en hij lijkt te willen doen wat ie zou moeten doen, draaien richting home en dan klimmen naar de hoogte die ik heb ingesteld. Als door de GPS drift de afstand tot home zo ongeveer nul is zie je hem ook "landen" en dan de motors disarmen. Fantastisch Ik ga dus nog maar even op Multiwii blijven en met mijn gewone 9x radio module. Het gespaarde geld is al weer uitgegeven aan oa een OSD, dan heb ik die telemetrie van een frsky ook niet meer zo nodig.