muncie

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door val, 16 aug 2010.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou geluidstechnisch een positieve ontwikkeling zijn.
    Voor mijn gevoel maakt de vertraagde aandrijving stukken minder herrie dan de direct aangedreven 4.7" propjes. Wat weer betekent dat er op meer velden met F5D modellen gevlogen kan worden.

    Groet,
    Gerben
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    Ook van mij de felicitaties aan alle vliegers, vooral onze zuiderburen, Huges, Willie, Luc, Nick, Sebastien en Daan. Plus de helpers daar.
    Een goed ingespeeld team is nodig ook als de basis van de vliegers goed is.

    Wat betreft de zaagtand prop zie ik er naast het lagere geluid wel voordelen in (zie mijn commentaar op RC Groups - View Single Post - First new development from Muncie EWC ). Het maakt het totaal echter wel weer complexer en daarmee minder aantrekkelijk zeker voor een beginner.

    Ik hoop natuurlijk weer van harte dat we weer met twee Nederlandse teams meekunnen doen. Een tweede teamplek voor F5D zoals in 1996 in Tsjechiƫ, zit er in 2012 waarschijnlijk nog niet in. Dan maar in 2014.

    Gr. Rick Ruijsink
     
  3. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Juist die eigenschap van de whale prop om hogere invalshoeken mogelijk te maken is voor ons in F3D niet wenselijk ivm de steilheid van de powercurve van onze motoren. We zouden dan een te hoge grondbelasting krijgen. Ik vraag me af wat de invloed van de zaag is op het rendement van het blad tijdens de andere 95 % van de vlucht waarbij het blad normaal aangestroomd wordt.

    Enne waarom niet in 2012 een F5D team ?? Deze winter beginnen nu jullie nog gemotiveerd zijn :cool:

    Een winter competitie Electric Formula One electric-formula-one opzetten en daaruit de F5D weer opslingeren. We kunnen tijdens het NK op de Peel of Hoofddorp wat gaan plannen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    Het is natuurlijk wel mijn hoop dat er in 2012 een F5D team naar de WK gaat, maar er zal nog wel wat geoefend moeten worden voor er een 2e plaats in zit. Met de Gillette zal het zeker niet meer lukken.
    Wat betreft de zaagprop ben ik ook benieuwd wat deze doet in cruise.
    Zou er graag een testen in de tunnel, samen met een conventionele.
    Rick
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Mijn gedachte gelezen?

    Die grote whale prop klinkt enorm cool en het is geen pokke herrie zoals die 5 inch props.

    Dus ik zou zeggen, ga ervoor!
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik zo lees dat de records voor F3D en F5D dicht bijelkaar liggen, vraag ik me af of die 2 klassen niet gecombineerd kunnen worden als een opstart voor de F5D?
    Hoef je niet eerst een groep enthousiastelingen te vinden die dan hopelijk groot genoeg is voor een leuk deelnemersveld, als er in het begin 1 of 2 mensen mee beginnen (doorgroei uit de E-quickie klasse bijvoorbeeld), is er meteen een competitie met competatief deelnemersveld. Door de 2 te combineren scheelt het ook een hoop organisatie. Groeit het deelnemers veld op een gegeven moment, kun je overwegen F5D als separate klasse te gaan vliegen.
    Het is maar een idee, voor diegenen die meer in de FxD klassen thuis zijn.

    Groet,
    Gerben
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    De vliegdagen kunnen vast wel gecombineerd worden. Alleen het starten is wat anders, werpen voor F5D en landingsgestel voor F3D. Dat is dan wel even een spannend moment denk ik. Doorgroei uit Equicky zijn denk ik maar 2 piloten.
     
  8. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Ok laten we dan maar de hamvraag gaan stellen.

    Wie wil F5D gaan vliegen ???

    Niet allemaal tegelijk :rolling:
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Robbert, het lijkt me op zich wel leuk maar ik denk dat je je op 1 ding moet concenteren, dus in mijn geval F5B.
    Maar wat zou een goede setup zijn voor mensen die met F5D willen beginnen?
    Viper, Demon, Excite?
    En welke motor? Is een HET nog wat om mee te beginnen?

    Dan heb je meteen het volgende probleem, waar kan je vliegen met die jankende modellen?

    Grts Gert-Jan
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Viper, Demon, Excite zijn allemaal erg bruikbaar, vooral de eerste 2 als je toch nieuw koopt. Voor de motor zou denk ik een mega f5d motor het betaalbaarste zijn. Vliegen wordt wel een probleem, maar samen met F3D op de Peel moet dat wel kunnen.
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    F5D volgend jaar ZEKER !

    Bijna niemand kent mij nog in NL, maar ik vlieg al 3 jaar F5D limited.
    Dit jaar in Belgie, zonder limiter, ca 450 Watt en 1x in duitsland met limiter.

    Volgend jaar ga ik zeker overstappen op F5D FAI ofwel "scharf" zoals ze in duitsland zeggen.

    Om toch op m'n thuisveldje van Ornithos te kunnen trainen had ik gedacht een buitenloper met 7x10 prop te gebruiken oid, maar de brotmesser met vertraging is zeker goed. Het is nu aangetoond dat hard en stil (< 78 dBa) mogelijk is. Nu er nog een zien te bemachtigen. Paul heeft al m'n MIT rekenmodel gevraagd, contact ligt.

    m'n Q500-E is bijna af, zie jullie welicht in october.
    Zal m'n F5D limited dan ook meenemen.


    Grappig genoeg heb ik in Julich (De) op de F5D wedstrijd met Biber (Kurbel) gesproken, mede ontwerper, over die (zaagtand) prop met 1:5 vertraging, maar niet over de zaagtand omdat die toen natuurlijk nog geheim was.

    Groeten Tjarko
     
  12. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Heeft iemand al wat info over regerlaars,motoren die de WK jongens vlogen.

    Gr Frank
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De duitsers Schulze / Plet
    De amerikanen Castle / Neu
    Luc en Willy kunnen wel vertellen wat de rest had.
    Oh.. de Castle regelaars zijn duurder geworden, hoe zou dat nu kunnen?

    GJ
     
  14. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ach GJ, je ziet t verkeerd.

    Dit noemen ze fieldresource ! En door de opgedane info zal CC goedkoper worden
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik geloof dat GJ het helemaal goed ziet.

    CC is niet een goed plan voor nieuwe piloten. Je moet precies weten wat je doet anders eindigd het in tranen. Blijkbaar weten ze op het WK nog niet eens wat wel en niet kan met die dingen gezien er 6 zijn opgerookt.

    Hoeveel Schulze's zijn er de fik in gegaan? Oh ja..... NUL.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2010
  16. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Zeker? David Leitch vliegt normaal met Schulze en heeft een regelaar naar de filistijnen geholpen....
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben er niet bij geweest in Muncie, het is allemaal van verhalen van internet maar als je dan hoort dat er meerdere Castles afbranden..
    En van de Schulzes en Markus hoor je niets.

    De CC's doen het prima tot een bepaald niveau.
    Als je tot zo'n 4500 watt gaat is het allemaal prima.
    Daarboven kan je problemen gaan krijgen.

    Feit blijft dat de reparatietijd van Schulze en Plettenberg zeer kort is, bij Neu en Castle is dat wat langer.
    Helaas zijn de Schulzes en Pletjes ook wat duurder, hoewel de CC180 in 1 maand tijd 25 euro inkoop duurder geworden is en de dollar zwak staat..

    GJ
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim, David Leitch is tevens laatste geworden op het WK en dat niet puur vanwege technische problemen maar omdat de man helaas niet goed kan vliegen. Toen ik een tijdje met hem ben opgetrokken in Kiev was mij wel duidelijk dat ook zijn bouw technieken niet helemaal top waren. Het zou mij niks verbazen als zijn brandje het resultaat was van een fout ergens anders dan wel een verkeerde setup. Het is een aardige vent maar ik zou van zijn problemen geen conclusies gaan trekken.

    GJ, zelfs 3KW is veel als je het verkeerd aanpakt. Er zijn behoorlijk veel dingen die je moet instellen op de CC regelaars waaronder zelfs de software versie. Het schijnt dat de vele brandjes met de ICE 200's als oorzaak hebben software v3,2 terwijl v3,0 wel goed werkte. Dat soort dingen is niet grappig en ik zie dat niet zo snel gebeuren bij Schulze. Mocht er wel een fout zijn bij Schulze heb ik het idee dat zij dat profesioneel oplossen en niet de fout en klant negeren zoals CC dat al jaren doet.

    Wat betreft Neu, idd duurt het soms schrikbarend lang. Heb zelf geen ervaring met Plettenberg maar wellicht dat dit nog komt. Ben de Amerikanen een beetje zat.

    Kontroniks blijven helaas ook kapot gaan met hoog vermogen. Bij wat minder vermogen lijken ze prima te werken.

    Tja, als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik denk ik wel een Schulze 18.200 kopen en een bijbehorende Pletty op 5S.
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    f5d hardware

    F5D spullen zijn niet zo duur en de regelaars blijven wel heel!

    Het duurste is wellicht de limiter.
    Die kun je gewoon bij lindinger bestellen overigens, unilog, unidisplay, stroomsensor, etc.
    Vanwege de limiter zijn lipo's oncritisch, mits ze 25 c aankunnen.
    50 A regelaar hoeft ook niet heel bijzonder te zijn, maar wat marge is wel slim, kun je vliegen met minder afkoel tijd, en meer rendement.
    Mega motoren zijn goed, Lehner wellicht nog beter en Neu kan ook.

    Ook met hobby city spullen kun je f5d vliegen, en als je de limiter dan op 1100 watt.min zet ben je even snel voor < 100 euro... afgezien van limiter en airframe.

    Grootste uitdaging in Nl is om < 80 dBA te blijven denk ik. Of een veld zoeken waar dat niet vereist is.

    Tjarko
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Tjarko,

    Wat dat betreft zijn de ontwikkelingen van de Russen in F5D dubbel interessant. Vlogen naar ik begrepen heb met buitenlopers, met relatief grote props.
    2 voordelen: stiller en geschikte buitenlopers zijn redelijk voordelig.

    Even zitten rekenen, grofweg:
    7x10 op 19.400rpm: 850W ingangsvermogen.
    Pitch speed 295km/h
    Tipspeed 650km/h, zou nog redelijk stil moeten zijn. Waarschijnlijk zou je prop nog iets af kunnen toppen en de tipspeed nog verder kunnen verlagen. Bij 6.5"heb je bij dit toerental slechts 603km/h tipspeed, dat is behoorlijk stil.

    Zou je uitkomen op een buitenloper van rond de 1350kv en 5S.

    Groet,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina