Mustang P51D freeplan Juni RCM&E

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 23 mei 2013.

  1. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  2. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Laatst bewerkt: 12 okt 2020
  3. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  4. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  5. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Laatst bewerkt: 19 okt 2020
  6. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Moet zeggen dat ik er toch best wel blij mee ben dat ik mijn Mustang P51-D op de website van RBC kits zie staan.
    Bij deze hartelijk dank Rob Bulk.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  7. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Balanceren,


    Toch een belangrijk werkje dat mede zal bepalen hoe dit kistje zal gaan vliegen nog afgezien hoe hij gebouwd is.
    Tijdens de bouw heb ik een accu tray gemaakt die dan uiteindelijk een plaatsje moet vinden in de romp van de Mustang, en liefst wel de juiste plaats.
    Heb de Mustang op de kop op het balanceerapparaat gelegd en de lipo accu 3S 2200mah op de romp gelegd.


    Door de accu te schuiven over de romp de plaats bepaald waar de accu en de tray in de romp zou moeten komen. Met een kreptape de plaats aangegeven. De ontvanger en regelaar zitten al op hun plek, het is dus alleen de accu nog maar.


    Van de zijkant gezien zie dat de neus iets naar beneden wijst. We zullen zien hoe hij reageert als de accu en de tray in de romp zitten.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2020
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
  9. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Aan de domping heb ik niets gedaan, zoals je op een eerdere foto kunt zien hangt hij met zijn neus een beetje naar beneden op het balans apparaat. Wil zo eerst eens kijken hoe de Mustang reageert. In eerste instantie de gas handel maar rustig bewegen. Misschien als alles (maiden) goed gaat toch nog meer aan de fijn afstelling werken maar dat hoop ik dan wel te zien. :(
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Eén van de laatste werkzaamheden aan de romp is het plaatsen van de accutray in de romp. Zoals de voorgaande foto´s lieten zien was de plaats ongeveer bepaald waar de accutray met accu zou komen.


    Het spant moest een beetje aangepast worden zodat ik daar een drager voor de accutray kon plaatsen. Ik maakte het precies pas zodat het tussen de zijwanden van de romp klem kwam te zitten. Tevens werd de drager gedragen door het spant.
     
  11. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    De accutray heb ik aan de voorkant verstevigd door een verticaal opstaande rand zodat de accu niet naar voren verder de romp in kan glijden. Tevens aan de achterkant van de tray een blokje gelijmd zodat de accu er precies tussen past. Ook zie je hier de tweede drager, de accu en de bevestiging voor de accu aan de accutray.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  12. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    De tweede ligger zit ook tussen de zijwanden gelijmd en ligt op balsahouten randje. De zijkanten van de romp bestaan uit twee delen, bovenkant en de onderkant. Precies op de naad van deze twee delen werd dit balsahoutenrandje volgens tekening gelijmd.
    De accutray met accu en bevestiging zijn hier compleet en klaar om in de romp gelijmd te worden. Hij is met het handje uit gezaagd dus niet zo strak als bij het uitsnijden bestuurt door de computer.


    Alles zit hier in de romp gelijmd.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  13. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  14. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Ik had nog een Spektrum AR636A liggen waar ik tot nu toe nog niks mee heb kunnen doen omdat ik de bijbehorende programmeerkabel niet heb, ben ik dus nog opzoek naar. Om deze giro ontvanger goed werkend te krijgen word voor mij nog een hele toer. Heb hier elders in het forum over gelezen dat het niet makkelijk was en is.


    Maar dat weerhield mij er niet van om de Mustang nog een keer op zijn kop op het balanceerapparaat te leggen en te kijken hoe zijn balans was. Ietjes nose heavy, ik denk dat dat wel een goed begin is om mee te starten. Ik kan later altijd (hopelijk) kijken of dat bijgesteld moet worden.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  15. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Toen ik aan het einde van dit project gekomen was, was ik toch benieuwd wat uiteindelijk zijn vlieggewicht geworden was inclusief accu. Even met zijn neus op de keukenweegschaal gezet en bleek toch dat de Mustang een stukje lichter was geworden dan op de bouwdoos was vermeld. Dat is altijd mooi.


    Zijn vlieggewicht is 1060 gram geworden.


    Het etiket op de bouwdoos vermelde toen in die tijd dat hij uitgerust moet worden met een Speed 600 motor en een acht cellen 2000Mah pakket wat een totaal gewicht van 1350 gram moest opleveren.
    Door hem aan te passen aan deze tijd heb ik hem toch 290 gram lichter kunnen maken.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    290 gram is heel wat op zo'n klein toestel. Ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen.

    Mvg,

    Bart
     
    AER vindt dit leuk.
  17. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Heb de Mustang gebouwd volgens de tekening en heb zelfs bepaalde punten wat steviger gemaakt. Ik denk dat wat het meeste verschil in gewicht veroorzaakt komt door de toegepaste motor en accupack. Een speed 600 tegen een brushless motor en een nicad of nimh accu tegen een lipo. Ze gebruikten toen in die tijd misschien ook andere servo's.
    Misschien kan Ton van Munsteren vertellen wat het gewicht van zijn Mustang is. Ben benieuwd.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  18. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik bedoel dan wel het vlieggewicht inclusief accu. :)
     
  19. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    In dit draadje zie ik geen plaatjes. Iemand een idee?
     
  20. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb nog geen idee, heb er ook nog niemand over gehoord. Ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina