Mustang P51D freeplan Juni RCM&E


Zijkant cockpit met de naam van de piloot die met deze Mustang vloog in de tweede wereldoorlog.
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat ik er toch best wel blij mee ben dat ik mijn Mustang P51-D op de website van RBC kits zie staan.
Bij deze hartelijk dank Rob Bulk.
 
Balanceren,


Toch een belangrijk werkje dat mede zal bepalen hoe dit kistje zal gaan vliegen nog afgezien hoe hij gebouwd is.
Tijdens de bouw heb ik een accu tray gemaakt die dan uiteindelijk een plaatsje moet vinden in de romp van de Mustang, en liefst wel de juiste plaats.
Heb de Mustang op de kop op het balanceerapparaat gelegd en de lipo accu 3S 2200mah op de romp gelegd.


Door de accu te schuiven over de romp de plaats bepaald waar de accu en de tray in de romp zou moeten komen. Met een kreptape de plaats aangegeven. De ontvanger en regelaar zitten al op hun plek, het is dus alleen de accu nog maar.


Van de zijkant gezien zie dat de neus iets naar beneden wijst. We zullen zien hoe hij reageert als de accu en de tray in de romp zitten.
 
Laatst bewerkt:

Als je van boven op de spinner kijkt zie je dat hij een beetje naar links wijst dus de zijwaarts stelling een beetje aanpassen naar rechts.


Dit gedaan door een paar ringetjes tussen motorschot en motorsteun te leggen.
 

Aan de domping heb ik niets gedaan, zoals je op een eerdere foto kunt zien hangt hij met zijn neus een beetje naar beneden op het balans apparaat. Wil zo eerst eens kijken hoe de Mustang reageert. In eerste instantie de gas handel maar rustig bewegen. Misschien als alles (maiden) goed gaat toch nog meer aan de fijn afstelling werken maar dat hoop ik dan wel te zien. :(
 
Laatst bewerkt:
Eén van de laatste werkzaamheden aan de romp is het plaatsen van de accutray in de romp. Zoals de voorgaande foto´s lieten zien was de plaats ongeveer bepaald waar de accutray met accu zou komen.


Het spant moest een beetje aangepast worden zodat ik daar een drager voor de accutray kon plaatsen. Ik maakte het precies pas zodat het tussen de zijwanden van de romp klem kwam te zitten. Tevens werd de drager gedragen door het spant.
 

De accutray heb ik aan de voorkant verstevigd door een verticaal opstaande rand zodat de accu niet naar voren verder de romp in kan glijden. Tevens aan de achterkant van de tray een blokje gelijmd zodat de accu er precies tussen past. Ook zie je hier de tweede drager, de accu en de bevestiging voor de accu aan de accutray.
 
Laatst bewerkt:

De tweede ligger zit ook tussen de zijwanden gelijmd en ligt op balsahouten randje. De zijkanten van de romp bestaan uit twee delen, bovenkant en de onderkant. Precies op de naad van deze twee delen werd dit balsahoutenrandje volgens tekening gelijmd.
De accutray met accu en bevestiging zijn hier compleet en klaar om in de romp gelijmd te worden. Hij is met het handje uit gezaagd dus niet zo strak als bij het uitsnijden bestuurt door de computer.


Alles zit hier in de romp gelijmd.
 
Laatst bewerkt:
Heb de Mustang op het balanceerapparaat gelegd en het bleek dat hij best nog wel tail heavy was dus moest de accutray weer loshalen en iets naar voren schuiven.


Zo is het uiteindelijk geworden.
 
Laatst bewerkt:

Ik had nog een Spektrum AR636A liggen waar ik tot nu toe nog niks mee heb kunnen doen omdat ik de bijbehorende programmeerkabel niet heb, ben ik dus nog opzoek naar. Om deze giro ontvanger goed werkend te krijgen word voor mij nog een hele toer. Heb hier elders in het forum over gelezen dat het niet makkelijk was en is.


Maar dat weerhield mij er niet van om de Mustang nog een keer op zijn kop op het balanceerapparaat te leggen en te kijken hoe zijn balans was. Ietjes nose heavy, ik denk dat dat wel een goed begin is om mee te starten. Ik kan later altijd (hopelijk) kijken of dat bijgesteld moet worden.
 
Laatst bewerkt:

Toen ik aan het einde van dit project gekomen was, was ik toch benieuwd wat uiteindelijk zijn vlieggewicht geworden was inclusief accu. Even met zijn neus op de keukenweegschaal gezet en bleek toch dat de Mustang een stukje lichter was geworden dan op de bouwdoos was vermeld. Dat is altijd mooi.


Zijn vlieggewicht is 1060 gram geworden.


Het etiket op de bouwdoos vermelde toen in die tijd dat hij uitgerust moet worden met een Speed 600 motor en een acht cellen 2000Mah pakket wat een totaal gewicht van 1350 gram moest opleveren.
Door hem aan te passen aan deze tijd heb ik hem toch 290 gram lichter kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
290 gram is heel wat op zo'n klein toestel. Ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen.

Mvg,

Bart
 
  • Like
Reactions: AER
290 gram is heel wat op zo'n klein toestel. Ben erg benieuwd naar de vliegeigenschappen.

Mvg,

Bart
Heb de Mustang gebouwd volgens de tekening en heb zelfs bepaalde punten wat steviger gemaakt. Ik denk dat wat het meeste verschil in gewicht veroorzaakt komt door de toegepaste motor en accupack. Een speed 600 tegen een brushless motor en een nicad of nimh accu tegen een lipo. Ze gebruikten toen in die tijd misschien ook andere servo's.
Misschien kan Ton van Munsteren vertellen wat het gewicht van zijn Mustang is. Ben benieuwd.
 
Back
Top