"Na 17 jaar weer terug naar electro"

Discussie in 'F3A' gestart door Alexzzz, 1 jul 2009.

  1. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad, Electro is niet meer weg te denken uit onze hobby. En het is natuurlijk erg leuk om te lezen dat Dennis in onze sport de grondlegger hiervan is geweest!

    Ik kom gemiddeld op een club of 12 per jaar, en overal is electro zeeer aanwezig. Als het al niet meer is dan de helft van alle vliegtuigen.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tuurlijk, op steeds meer plaatsen is electro ingeburgerd. Maar daar staat ook nog tegenover dat mensen worden weggejaagd als ze met een electro "piepschuim" model aankomen om te lessen. Of men kraakt het op voorhand al af.
     
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij ons op de club wordt er al jaren (>12 jaar) electro gevlogen.
    90% van de vliegtuigen is electro en als er een brandstofmotor gestart wordt dan wordt er gehoest en gepuft..

    Electro is de toekomst voor modelvliegen.
    Dennis is veel te laat teruggekomen met electro, hij heeft nu de boot gemist.

    GJ
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Of Dennis de boot gemist heeft weet ik niet.
    De tijd zal het leren ik denk van niet.

    Verder ben ik het met Theo eens bij ons op het veld beginnen pas wat meer electro kisten te komen.
    Al zijn de electro motor kisten nog steeds op 1 hand te tellen.
    Wij mogen nog steeds de accu's niet laden op de 2 grote auto accu's die in het clubhuis staan.
    ik zou juist zorgen als club dat er een vette 12 volt voeding aanwezig was waar je zo aan kan koppelen dan stimuleer je het electro vliegen juist.

    Maar het overgrote merendeel wil dat niet.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Bij mijn oude club (Utrecht) hebben ze zo'n 400Ah aan accucapaciteit staan welke continu bijgeladen wordt. Ik laadde mijn 8s pakketten er dagelijks aan met 7A, zonder probleem.

    Wat betreft 'boot gemist', ik neem aan dat het dan over de winkel gaat, ik denk het niet. Dennis heeft op tijd de SebArt lijn op voorraad genomen en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ie ze niet aan kan slepen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2009
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    400A of 400 mAh?
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik denk 400 Ah
     
  8. hezik

    hezik Guest

    D'r staat toch Ah? ;)
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik bedoelde de winkel en de kennis van electro.
    Als je Dennis wat over electro vraagt weet ie niet veel.
    Sinds kort inderdaad Sebart, maar kan je hem advies vragen over setups?
    Tijdje geleden vroeg ik hem iets en toen keek ie of ie water zag branden.
    Nee, ik blijf erbij dat ie een paar jaartjes te laat is.
    En de Sebarts zijn niet aan te slepen omdat het gewoon erg goede kisten zijn voor het geld.

    Bertus, hebben jullie geen 220V op het veld?
    Dan kunnen de accu's toch gewoon continu op de lader?
    Hebben ze ook in Midden-Nederland.

    Wij hebben geen 220 volt maar we laden onze 900 Ah capaciteit uit zonnepanelen.
    Ja, 900 Ah.. en we zitten al aan een extra string van nog een paar honderd Ah te denken, en dan op 24 Volt, voor de lifepo's.


    GJ
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Hoeveel zonnepanelen gebruiken jullie om die 900Ah op peil te houden?

    Dat is het grootste probleem voor clubs zonder 240, gok ik. Je kunt wel honderden Ah's aan capaciteit neerzetten, maar als je laadinstallatie dat niet kan bijbenen, houdt het toch snel op..

    Dennis is idd geen expert op electrogebied, maar ik kan ook zo geen winkels in NL noemen die dat wel zijn. Wel winkels die van deelgebieden wat weten en op basis van hun assortiment een advies kunnen uitbrengen, maar een echte expert op dat vlak.. is er volgens mij gewoon niet in Nederland.
     
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We hebben 3 paneeltjes staan.
    Laadstroom op een normale zonnige dag is 10-12 Ampere.
    Ik heb geen idee hoeveel watt de paneeltjes officieel opbrengen.
    Dit staat er al een jaar of 10 volgens mij, misschien wel langer.
    Afgelopen jaar had ik via mijn werk een setje accu's over dus alle accu's zijn weer gloednieuw.
    Accu's gaan een jaar of 7 mee, panelen gaan langer mee.
    Dus het is in het begin een aardige investering maar ideaal in ons geval.
    We krijgen de stroom niet op, ook al staan we 2 setjes lifepo te laden met 25A per setje, en dan nog de normale laders die ook een ampere of 20 trekken, geen probleem.

    Gerben en ik zijn een jaar of 15 geleden begonnen met electrovliegen, klasse opgericht, wedstrijden georganiseerd.
    Dan zien mensen wat er mogelijk is en gaan steeds meer mensen aan de electro.
    Ik kan gerust zeggen dat bij ons op de club de meeste kennis van electro is, er is een klein groepje mensen dat experimenteert en daar proviteert de rest van.
    We kunnen dus kant en klare set-ups aanraden.
    Nu is er ook al een groep van een man of 8 die met A123 cellen vliegt, Ruud Kroes gebruikt ze zelfs in de F3A wedstrijden.

    Dan inderdaad het probleem in Nederland...
    Er is geen kennis maar dat is niet alleen zo op electrogebied.
    Ik ken nu echt geen winkel die ook maar in de buurt komt van een winkel in Duitsland, wat kennis betreft.
    De kleine winkels, waar de kennis zat, zijn om zeep geholpen door de muco's en de quartels en daar gaat het alleen maar om geld.
    Vroeger, bij Jan van Beek was het gezellig, zaten de "oude" modelbouwers aan de koffie en zo en als je dan een vraag had dan werd ie wel beantwoord door de oude modelbouwertjes.

    Nu is er het modelbouwforum maar daar staat ook een hoop onzin.
    Dus ik haal mijn kennis van de duitse fora.

    GJ
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wij hebben geen 220 tenminste wel een 5000 watt aggregaat maar daar eten ze frites enz. van.:p

    We hebben ook 1 zonnepanneel.
    Maar het gaat me meer om het idee.

    Verder nog even over Dennis nu hij met electro vliegt heeft hij die kennis zo weer opgepakt hoor.
    Ik vind juist van Dennis dat hij iets niet weet hij het eerlijk zegt.
    En ik zie bij hem ook mooie arf kisten staan tegenwoordig voor een aardige prijs.
    Maak je om Dennis maar geen zorgen hoor;)
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2009
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tjah, waar ik ook ga, mijn generatortje gaat mee, dan ben ik ook van niemand afhankelijk en kan ik altijd laden:) Enige minpuntje; is wel altijd 18kg extra.....

    En inderdaad; met Dennis komt het wel goed, ondanks dat hij (nog) niet alles weet op electro gebied, is hij een van de meest bekwame personen die ik ken op modelbouwgebied (en ik heb er geen belang bij om daarover te liegen)
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het is wel eigenlijk nu pas dat je ook leuk een kist vanaf de 1.80 kan motoriseren zonder blut te raken meteen.

    het word leuker en goedkoper, dus een succes.
     
  15. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    Inderdaad. En als je dan alles aan hebt geschaft (bij de DLC vliegt het merendeel nu met 3s1p 2200-3000 mAh pakketten) dan blijf je glimlachen als je merkt dat vliegen nagenoeg niets meer kost dan 30 tot 40 cent per vlucht aan afschrijving van je accu's.
    Ik ben nu de overstap naar grotere modellen aan het maken, en als ik zie wat ik dit jaar nog weer moet investeren (nieuwe voeding, nieuwe lader, nieuwe regelaar,nieuwe 6 cellen lipo's) moet ik wel even slikken. Sla ik dit alles weer om over het aantal probleemloze vluchten die ik er de komende 2 jaar weer mee verwacht te maken dan valt dat ook weer mee, gelukkig.

    Als ik zo om me heen kijk in de DLC dan koopt hier eigenlijk niemand nog brandstof kisten. Alles is electro geworden. Geen wonder trouwens, we hebben 230V op het veld en de geluidseisen zijn redelijk streng (75 DbA op 7 meter voor E-motoren en 2T en 80 DbA voor 4T).
    Wat de mensen bij ons ook aanspreekt is het zorgeloze aan electro: constant vermogen, geen hickups, wel moet je steeds opnieuw aan zweefvliegers die Nicads gewend waren uitleggen dat ze hun lipo's niet 100% leeg moeten trekken.
     

Deel Deze Pagina