Naar E ombouw van de Oxalys

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 14 aug 2010.

1. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Vanmiddag de E Oxalys uitgebreid getest en gevlogen.
    Alles bleef heel en de componenten handwarm.
    Genoeg vermogen en wel even wennen aan de kortere vliegtijd van een E MODEL.
    8 minuten programma vliegen en nog 30 % accucapaciteit over.
    Als extra figuur nog een 8 punter vanaf de basislijn tot de bovenlijn.
    Natuurlijk eerst het model gekeurd en gemeten.
    3 punt meting 7 meter 1 meter hoogte 80 DBA.
    Een aanmerkelijk andere waarde dan het brandstof model.( 75 DBA)
    Maar in de lucht is het E model stiller.
    De meetmethode is uit de oertijd en de ontwikkeling van de modellen gaat maar door.
    Al met al een goede eerste ervaring ,vanavond de gascurve wat meer op smaak brengen.

2. Richardvw

Richardvw

Lid geworden:
    23 okt 2007
    Hoi Ed,

proficiat met de eerste E vlucht, verrassend (maar verwacht) dat als je gaat meten de dBA waarde toch boven brandstof uitkomt. Sommige kisten gaan zeker boven de max waarde uitkomen denk ik. In de lucht klinkt hij superstil (althans de Turnigy)

gr

3. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Een zwart rookspoor uit het model

Voor mij ook een uitgebrande regelaar,na een paar vluchten met harde wind te hebben gevlogen.Veel vol gas ,met windkracht 6.
    De set up bleef mooi koel, handwarm voor alle componenten.

Na 6 minuten vliegen tijdens de 3e vlucht ,bijna door het programma heen stop de motor en komt er rook uit alle koelopeningen.Geen mooie witte YS rook maar zwarte rook.

Kist geland en de boel open gemaakt.
    De regelaar geheel zwart en de plus draad er afgebrand.
    Ook een van de ontvanger accu s door de warmte uitgebrand.
    Het dubbele systeem heeft zijn werk gedaan.

Het was voor de eerste keer dat ik met dit pakket vloog.
    Nu geeft 1 cel nog 1.33 volt en de overige cellen 3.87 volt.

Is de motor vastgelopen? Is de oorzaak het kapotgaan van een cel?
    Regelaar overbelast of een combinatie van dit alles.

Ik ga de boel maar demonteren mijn kamer stinkt en ik krijg klachten

4. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

1.33 volt; die cel zou ik niet meer vertrouwen en daarmee het pack dus ook niet.

Op zichzelf zou een regelaar daar niet van kapot mogen gaan, dan krijgt ie een lager voltage, soit, dan draait ie niet zo hard.

Echter.. vaak hebben dat soort kapotte cellen ook een hoge inwendige weerstand, en dat is iets waar een regelaar niet goed tegen kan.

Als ik zou moeten gokken (want het blijft een gok, dit soort dingen, tot je een 100% aanwijzing vind) zou ik zeggen dat het pack het begeven heeft, daarna de condensatoren op je regelaar en daarna de rest.

Zo zie je maar dat óók electro kapot kan.. het is geen wondermiddel. Het is wel al pakken betrouwbaarder dan de gemiddelde YS of brandstofmotor, maar perfect.. helaas niet.

De kans op dit soort zaken kun je wel ernstig verkleinen door alleen gerenomeerde spullen te gebruiken. Ik was altijd enorm fan van Zippies, maar begin daarvan terug te komen. Het lijkt erop dat de kwaliteitscontrole bij Zippie achteruit loopt, of de machine wordt oud ofzo, maar ik zie steeds vaker packs waarvan één of meerdere cellen niet goed zijn.

Met Hyperion heb ik tot nu toe alleen goede ervaringen, zowel voor grotere packs als voor kleintjes.

Motor vastgelopen lijkt mij sterk, met een electromotor gaan grofweg maar 2 dingen echt mis die tot doorbrandende spullen leiden, dat is loskomende magneten door overbelasting of slechte verlijmingen, of doorgebrande fases door overbelasting of slechte wikkelingen.

Overigens; als een E-aandrijving (op een 2M F3A kist) meer lawaai (dB(A)) maakt dan een brandstof, en zeker een YS, dan is er iets mis. Dan heb je een te slappe prop, een niet uitgebalanceerde prop, resonerende zaken in de romp, enzovoort.

Overigens2: vol gas is voor een regelaar minder belastend dan bv. 80% gas. Dat heeft met de zogeheten 'duty cycle' van de PWM aansturing te maken.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2011
  5. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    De zippy pakketten doen het goed.Nog de oude ?
    Dit was een SLS (Stefans Lipo shop) pakket.
    Eerste keer in gebruik,misschien is het niet de lipo maar gewoon de regelaar.

Ik ga de regelaar opsturen naar Hk.De 120 A HV opto is toch niet goedkoopste regelaar van HK.

De CC 85HV bewaar ik nog even.Voor het Neumotors project.

Een Jeti spin 99 Opto komt er aan.
    Heb ik gelijk het hele arsenaal aan regelaars te pakken voor F3A.

Deze combinatie is beproefd en zal het waarschijnlijk wel doen.

De volgende stap is een Hacker Q 80 er in monteren, heb ik gelijk de goede regelaar er voor.
    Of een Hacker Q 80 en een CC85 HV een goede combinatie is ga ik nog wel proberen.

Maar ja nu een 11 of 13 S Q 80

Laatst bewerkt: 18 jul 2011
  6. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het kan, het is altijd lastig te achterhalen wat de volgorde was waarin zaken kapot gegaan zijn, al is het nagenoeg onmogelijk dat een regelaar één cel uit een pack kapot maakt, terwijl één cel uit een pack wel een regelaar kan slopen.. ik zou mijn geld dus nog op het pack als veroorzaker zetten.

Het hele arsenaal heb je nog niet, je tenminste, geloof ik, de Schulze heb je nog niet toch? Terwijl dat ws wel de beste is.

Ook de aankomende hacker combo met ene Spin met sensor is érg interessant.

Van de Q80 heb ik alleen de 'normale' versie gezien in het echt, en die deed het prima. Bert Delaere is redelijk lyirsch over de Q80, letterlijk zei hij dat hij niet begreep waarom mensen nog een C50 kopen.

7. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Alles is weer schoongemaakt,een jeti spin 99 gemonteerd.
    Nieuwe lipo s voor de servo s en getest.
    Timing op 24 gr gezet.
    Motor loopt goed ,gascurve aangepast aan de regelaar. Half gas is nu ook half gas.
    Vandaag weer vliegen.
    Ik laat de motor heel zachtjes lopen bij idle.
    Moet nog even de instelling vinden dat bij het wisselen van de lipo s de regelaar de eindpunten onthoudt.
    Nu moet dit telkens weer opnieuw worden ingesteld.
    De regelaar staat nu op auto

8. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Niet doen, dan remt er niets. De motor moet uit staan bij idle, en voor de spin zelfs iets meer nog dan dat, hij moet een heel klein stukje van je stick ook echt uit blijven, wil de rem functioneren.

Die instelling is met de jetibox te vinden, zit wel tussen de instellingen daar, als je er even doorheenloopt, kom je hem wel tegen.

9. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Nu 3 vluchten gemaakt met 3 pakketten.
    Alles lijkt stabiel en wordt niet warm.
    9-10 minuten vliegen met 4400 Ma en dan nog 40% capaciteit in de lipo is een goed uitgangspunt.
    Met een voor E vliegen lichte 19X12 W APC propeller.
    Morgen de 20X12 W APC testen en dan veel trainen.
    Ik weet nog niet of ik blij ben met de remfunctie, bij idle staat de propeller stil.
    Een vreemd gezicht na al die tijd een draaiende motor te hebben gezien.

10. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Als de prop stil komt te staan, heb je ws. teveel rem ingesteld staan. Het is niet de bedoeling dat de prop stil komt te staan, immers, dan remt ie niet meer.

11. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Klopt, de prop moet niet helemaal stil staan, dan staat de rem te hard. In dat geval moet je de reminstellingen iets verlagen. Dat kan alleen met de jeti-box.

12. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    De afstellingen zijn aangepast.
    Diverse propellers getest.
    APC 20X10
    APC 19X12 W
    APC 20X12 W
    APC 21X13

Landingsgestel aangepast aan de grote maten propellers

Nieuwe accubevestigingsplaat gemaakt voor het testen van een lichtere motorconfiguratie.
    Bij deze plaat kunnen de diverse accupakketten op verschillende plaatsen worden vastgezet om bij verschillend gewicht het zwaartepunt op de gelijke plaats te houden.

De Hacker C 50 11 XL 8 cellenmotor in combinatie met Graupner HV servo s en 5000Ma Thunderpower lipo s geven een totaalgewicht van 4678 gram.
    Volgens de specs kan deze motor met 8 cellen een 21X14 propeller aan, ik ben benieuwd.

13. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

HV servo's.. hmm.. van Graupner ken ik ze niet, wat ik wel weet is dat de vd. Vechten HV servo's hadden die continu doorfikten.. hoop maar voor je dat dat niet de Graupners waren..

21x14 lijkt mij aan de zware kant, maar weet niet exact de RPM/V van die motor. Ter vergelijk; op 8s trek ik met een 20x10 Mejzlik maximaal 100A. Maar dat is met een 308RPM/v motor.

//edit
    ik zie het al, Hacker geeft dan 5750 toeren op. Dus veel lagere kV (de Axi draait 8100 toeren).

Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2011
  14. 1crash2often

1crash2often

Lid geworden:
    20 nov 2005
    Ed, een kilo accus is nogal wat. Zorg ervoor dat het allemaal goed vast zit. Zo op de foto ziet het er wat ielig uit!!

Zelf heb ik ook een plaatje balsa als core maar aan twee zijden carbon gelamineerd.

Volkert

15. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Ik gebruik nu ook dezelfde constructie voor 1200 Gram lipo s.
    Voldoet prima, vlieg het ook F3A X programma er mee met 9 snaprollen in het programma.

Het is triplex met koolstof gelamineerd ,een frame wat compleet wordt ondersteund door de constructie van de romp.
    Deze constructie is zelfs nog sterker dan de huidige.

De lipo s worden hierop weer vastgeschroefd met een onder constructie van triplex.
    Als het geheel gereed is zal ik de complete constructie posten.
    Ik heb dit gemaakt om diverse lipo pakketten te positioneren.

4500 Ma en 5000 Ma van SLS en de Thunder power pakketten.
    Er is een onderling verschil tussen de diverse pakketten van 130-150 gram.

Het laagst mogelijke gewicht wat ik kan bereiken is 4569 gram voor het hele model.
    Het brandstof model weegt zonder brandstof 4610 gram.

Laatst bewerkt: 9 aug 2011
  16. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Vandaag de jeti spin goed afgeregeld en de aanpassingen aan de aerodynamica gemaakt om wat couplings er uit te halen. De T canalyser 1graad meer positieve instelhoek gemaakt is nu 0.5 graad positief Het was bladstil in Wieringen.
    Dit komt maar een paar keer per jaar voor.

De rem iets verminderd ,ik begin het nu te begrijpen.
    Met nog 40 % gas loopt de rem nu op naar 76%.
    De propeller blijft nu draaien in de downlijn.
    Door de aansturing van de wind valt de prop nu niet meer stil maar blijft nog net draaien.
    Het is wel wennen met de stall turn, als je bovenin het gas dichtdoet en de kist staat mooi recht valt de motor wel stil en heb je gaan aangeblazen richtingsroer meer.

De stalls nu met een klein beetje gas vliegen net als bij het brandstof model.

De jeti box begin ik nu ook een beetje te begrijpen.
    Je kan zelfs een heleboel parameters uitlezen.

Max toerental 7725 met een 19X12 W E APC Dit is het afgestelde toerental.
    De motor kan veel harder lopen maar dan wordt het een Pylonracer.
    Motor loop tijd 9.25minuut. 1x F3A 6 figuren F3AB programma
    Verbruik 2945 Ma
    Max Ampere 48.26
    De 2x 450 Ma lipo s voor de servo s zijn na 7 vluchten nog gevuld met 70% van de capaciteit.

Morgen nog wat andere propellers uitproberen
    20x10 APC zal wel wat minder voorwaartse snelheid geven
    21X13 APC zal wel meer ampères op het display brengen.

17. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Nog een paar weken en dan ga ik over op de 8 cellen motor.
    Nu doet zich de vraag voor 2x4 cellen lipo pakketten of de bestaande pakketten van 5 cellen aanvullen met 3 cellen pakketten zodat ook 8 cellen pakketten ontstaan.
    Ik heb wel eens iets gelezen dat het mogelijk is een 5 en 3 cellenpakket te koppelen.
    Maar ja hoe gaat dit als je gebalanceerd wilt laden!
    Het pakket loskoppelen en elke set lipo s apart laden of kan je gewoon het 5 cellen pakket in de 5 en het 3 cellen pakket in de 3 van het verdeelblokje van de lader stoppen en het pakket als 8 pakket laden?

18. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Dat kan, ik gebruik 6s+4s Rhino's om aan 10s te komen.

Zo doe ik dat inderdaad. Ik heb zo'n Hyperion DUO lader en kan daarmee tegelijk de twee delen laden.

Dat zal afhangen de mogelijkheden van de lader en blokje.

19. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Ed,

Welke lader heb je?

Gerben

20. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007

Mijn lader is een I charger 1010B+ 300 watt.
    Een zogenaamde Junsi lader.
    Deze lader kan 10 cellen tegelijk laden.

Van mijn dochter geleerd hoe je de laatste software versie er op kan zetten.
    Tijdens het laden kan je nu ook zien hoeveel ampère er uit de voeding wordt gehaald.
    Het input voltage was al te zien.

Deel Deze Pagina