Namaak T-rex 450 voor 35 dollar??

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Rogier, 1 jan 2009.

1. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    rc technics, aangezien je sponsor bent, adverteer hem eens speciaal in de rubriek voor sponsors tegen een MBF staffel price zou ik voorstellen ;)

2. jelmer

jelmer Guest

1. Gaat deze setup gaat werken?

Ik ben een beginnend CP piloot, maar ik heb wel bouwervaring ;) Main goal is om het lekker goedkoop maar goed vliegbaar te houden!

2. Het enige wat ik niet echt snap is dat icm de motor die aanbevolen wordt, ook op HK, is dat 20A SC's vaak blijken door te fikken? Ik heb nu een 40A uitgekozen, maar de batterij kan max een 30A burst leveren?
    Dat vind ik allemaal een klein beetje verwarrend.... Wat de motor max trekt weet ik dus niet, staat niet vermeld bij de specs.

1 x HK-450 - HK-450 CCPM 3D Electric Helicopter Kit
    1 x GR302-AD - Telebee Head Lock & Standard Gyro (Digital/Analog)
    1 x E500-06 - Turnigy E500 6T 4000Kv 200W Heli Motor
    1 x SUP40A - SuperSimple 40A ESC
    3 x HXT900 - HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
    1 x HXT500 - HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo (Staart servo)

ZIPPY22003S20C - ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C
    3. (Verdorie 400 in backorder, iemand alternatieven?)

4. Iemand ook nog suggesties voor te bestellen spare parts tbv ongeplande crashes?

Ps. TX/RX heb ik al! Alleen moet ik er nog even een lader bijhalen.

Laatst bewerkt door een moderator: 9 apr 2009
  3. Christian

Christian

Lid geworden:
    8 dec 2007
    Zippy Flightmax zat ik ook al op te wachten :D

4. btc-rc.nl

btc-rc.nl

Lid geworden:
    4 nov 2003
    lijkt me een prima setje zo.. anders bestellen zonder lipo, die zijn in NL ook goedkoop te vinden.

5. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Die 40A is niet wat de regelaar gaat trekken, maar wat hij constant aan kan. Het is altijd veiliger om een iets overgedimensioneere regelaar te hebben.

6. jelmer

jelmer Guest

Oke, die setup is dus goed :D

Maar wanneer fikt nou wat door?
    Als de motor 40A trekt en de SC 40A aan kan, fikt de batterij dan door?

Verder iemand nog goede ideeen voor te bestellen spare parts?

7. plantjes

plantjes

Lid geworden:
    12 aug 2003
    Ok een beetje theorie..
    Daar waar het rookt loopt de meeste stroom.

En nu serieus.
    Je heli heeft een vlieg gewicht (totaal gewicht inclusief accu) van rond de 700 gram en een max lift gewicht van ongeveer 1800 gram. Dit zijn ruwe schattingen maar gaan voor de meeste 450size heli's op.
    Om die 700 gram op te tillen is een motor vermogen nodig van ong 130 tot 150 Watt. Om max te liften is zo rond de 250 tot 350 watt nodig.
    Je motor zou dus dat maximaal aan moeten kunnen om optimaal te werken.
    Je motor is dus 4000Kv en 200Watt. Ik weet niet wat voor een tandwiel je gaat gebruiken maar je gaat een hele hoge headspeed krijgen als je meer dan 13 Tanden gebruikt wat een vrij normaal tandwiel is voor deze heli.
    Een hoge headspeed is wel lekker voor heftige 3D maar niet voor rustig hooveren wat een beginner vaak de eerste 6 maanden doet.
    Bedenk dat elke stuurbeweging met een veel grotere snelheid uitgevoerd wordt, maar een throttle curve kan je misschien nog wel wat hierbij helpen.
    Verder is je motor 200W wat dus ruim voldoende is voor rustig hooveren maar niet voor heftige 3D. Als je toch meer vermogen gaat trekken zal je motor vroegtijdig overlijden (weer die rook wolk) maar ik denk dat je zeker in de eerste 6 maand geen problemen hoeft te verwachten.
    Die 200 Watt trekt hij dus uit de accu via de ESC. de Accu is 3S en dus 12Volt. Nu is de simpele vermogens wet P=UxI en dus I=P/U is 200/12=16,7Ampere en dus geen 40 ampere die je ESC kan verdragen.
    Verder is je accu 20C en dus kan die max 20x2200ma is 44Ampere leveren. Over die 30C burst hoeven we het dan helemaal niet meer te hebben.

Natuurlijk maak ik hier af en toe wat afkortingen en vermeld rendament en verlies factoren maar effe niet maar de grove conclusie is dat je accu en ESC sterk genoeg zijn en dat je motor het probleem zou kunnen gaan worden.
    edit:
    Na wat review gelezen te hebben lijkt het er sterk op dat die 200W meer richting de 400 Watt gaat. Dat betekend dat de motor sterk genoeg is voor heftige 3D. Ook zie ik dat de gebruikers op een HK450 over 10 of 11Tanden praten omdat die hoge headspeed gevaarlijk wordt voor de plastik kop. Omdat de heli zelfs in max lift nooit meer dan 400Watt zal trekken zullen ESC en Accu geen problemen mogen krijgen.
    einde edit:

Ik heb op mijn HK450 een 3500KV motor en 11T pinion gezet en kan het max stick op 100% zetten zonder dat het de pan uit rijst.
    Met de 13 Tanden ging het ook wel goed maar ik wou een rustige vlucht.

Benno

Laatst bewerkt: 9 apr 2009
  8. jelmer

jelmer Guest

Hartelijk dank voor de uitleg Benno, ik zat op de juiste richting denk ik... je moet er gewoon altijd voor zorgen dat de 'eindgebruiker', de motor dus in deze.. krijgt wat hij wil, en er voor zorgen dat er geen zwakke schakels tussen zitten.. right? ;)
    Je zegt, daar waar het rookt loopt de meeste stroom, maar eigenlijk is dat dan, waar het rookt.. loopt te veel stroom, in het geval van een 30A motor en een 10A ESC.

Wat betreft die motor en de beschrijving van 200W dat dat niet klopt, dat had ik inderdaad al gelezen.. maar ik ben gerust gesteld dat mijn setup goed zou moeten werken voor wat betreft mijn pakket van eisen uiteraard.

Ik kan alleen geen 11T tandwiel voor die motor met 3.175mm shaft vinden, dat is vrij frustrerend, verder schijn je ook nog een linkage ball set nodig te hebben voor de servo's, en kwaliteit schroeven voor de rotorhouder (ik weet al die namen nog niet precies) als je tenminste geen ongelukken met wegvliegende bladen wil krijgen.. Iemand een idee wat voor maten daarbij horen?
    M.a.w. je kunt dus nog niets 'afbouwen' met alleen de parts in mijn eerdere post....

9. plantjes

plantjes

Lid geworden:
    12 aug 2003
    Ik gebruik gewoon de bijgeleverde schroeven en ballinks..
    Maar zoals eerder te lezen moet je gewoon alle onderdelen krities bekijken.
    De schroeven door de bladen zijn gewoon M3 dus dat mag helemaal geen probleem op leveren. Wat het tandwiel betrefd.
    De tandwielen voor de KDS en CopterX motoren zijn hetzelfde.
    Dus heb ik deze besteld.
    www.copterx.eu

Verder help het idd als je een redelijke modelhobby werkplaats hebt opgebouwd door de jaren heen.

Benno

10. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Hobbycity(king) heeft ondertussen nieuwe lipo's binnen. OEM lipo's zonder label (witte producten) van 2200mAh 3S 25C voor minder dan $20. Prima geschikt voor de hk450.

11. jelmer

jelmer Guest

Ah, wist niet dat dat erbij geleverd werd, m3 moet idd geen probleem zijn...

Die copterX is dus ook een kloon, populair toestelletje die 450 :eek:

Benno, nogmaals dank voor je hulp.

12. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Vandaag een aantal accu's leeggevlogen met de HK450.
    Ik moet zeggen dat deze heli lekkerder vliegt dan de SJM400 ondanks dat bij HK alles kunststof is.
    Na de tweede accu merkte ik (na de landing) dat de aansturing naar de heckblaadjes erg zwaar ging. Er zat in het midden een zwaar punt zeg maar.
    Na een beetje olie liep alles weer soepel. Aandachtspuntje dus.

Zijn er meer die hier problemen mee hebben gehad???

Voor de rest vliegt het erg goed vind ik.
    Nu nog een goede gyro.

13. mr. nice

mr. nice

Lid geworden:
    18 mei 2008
    Volgens mij heeft de HK-450 de volgende aandachtspunten:
    - bijgeleverde schroeven zijn niet van top kwaliteit.
    - Onderste tandwiel van de taildrivegear wil nog wel eens los komen van de as.
    - Tail rotor shaft kan iets ruw worden en daardoor stroef. Goed smeren!

Meer is mij niet bekend.

Groeten, Wilbert

14. Hezz

Hezz Guest

Zoals jullie wellicht weten ben ik nieuw op het forum en beginnend RC-Heli freak.. Ik kon het, net als anderen, niet laten om deze kit te bestellen.

35$ is niks, en wellicht leer ik nog wat van de build! Even kijken hoe lang het duurt voor ik hem binnen heb, maare, ik maak me er niet zo druk om.

:]

15. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
  16. plantjes

plantjes

Lid geworden:
    12 aug 2003
    Ik heb deze set via ebay voor 30 euro gevonden en geplaatst..
    Ik ben er heel tevreden over.
    Op zich zou de kunstof kop prima moeten werken maar de alu upgrade is nagenoeg aan mijn GL450Ct en daarmee. Duurzaamheid is nog niet duidelijk maar de plaatsing was simpel en daarna vloog de heli heel strak..
    De orginele linkjes zijn erg dun en daarmee slecht afstelbaar voor bladspoor. De linkjes bij mijn kit waren stukken beter.. Ik heb ondertussen wel al weer het eerste los getrilde schroefje gehad dus voorbehandelen met locktide is een must.

Benno

17. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Is alles volledig uitwisselbaar met origineel T-rex??

18. mr. nice

mr. nice

Lid geworden:
    18 mei 2008
    Ik ben nog niets tegen gekomen wat niet gelijk zou zijn.
    Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat dit een 450S namaakt is.
    Onderdelen die specifiek voor de V2 zijn zullen niet passen.

19. trampo

trampo

Lid geworden:
    2 nov 2006
    ik had hem pas geledenook gekocht, gister ingevlogen, dit was de 1e keer dat ik niet met een
    gecrashte heli thuiskom:p vorige keer was ik met de Belt CP overmoedig, nu doe ik mooi rustig aan.

zal volgende keer is filmpje plaatsen oid

groeten ike

20. Mitchelll

Mitchelll Guest

hmmm maarja wat betaal je nou aan verzendkosten ? en is er al iemand geweest die echt alles daarbesteld heeft dus ook de lipos servo's en motor+esc

Deel Deze Pagina