Nationaal Modelvliegkamp 2009

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door cirrus, 14 aug 2008.

1. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Die van raymon was echt verschrikkelijk stil, en leek voldoend power te hebben.

Ik snap alleen de oneindig van elektro niet, die kunnen ook richting de 110 DBa gaan...

2. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Daar zegt de wet niks over;-)

Ik ga woensdag mn heli meten, en als het haalbaar is schrijf ik me ook in!

3. Robinio

Robinio

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Hee nando, hou je mond is ;)

4. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    De wet zegt volgen mij zoiezo niks over geluidsproductie van modelvliegtuigen.
    Zolang je maar onder de 25Kg zit maat het volgens de wet niet uit.

Volgens mij staat in het basis veiligheid reglement van de knvvl 80Db voor alles, geen onderscheid tussen 4t 2t electro of zweef...

En niet gemeten vanuit de uitlaat richting maar vanaf 4 richtingen.

Laurens, gewoon komen!

5. paulix

paulix

Lid geworden:
    1 aug 2004
    Het Basisveiligheidsreglement gaat over veiligheid, niet over geluid. Dat is daarin dus ook niet opgenomen. Het is de plaatselijke milieuvergunning waar in staat wat de geluidsnorm is en in Eibergen is die dus voor verbrandingsmotoren 79 db.

Paul

6. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik dacht te herinneren dat de landelijk norm voor zo ongeveer alles met verbrandingsmotor 80db is, tot 22.00u, daarna moet het stil zijn.

7. paulix

paulix

Lid geworden:
    1 aug 2004
    Nee, de norm in Eibergen is 79 db. Wat mij betreft ook einde discussie over dit punt.

Paul

8. wingman

wingman

Lid geworden:
    21 jul 2005
    helemaal mee eens, Paul.

btw, ik moet nog ff zien hoe ik het ga doen met het brevet. ik ben op het moment nog niet in bezit van eentje, en op de club zijn we (met zijn allen, ik dus ook) geen voorstander van brevet en daarom moet ik ff kijken hoe ik op tijd aan een brevet kom.

ik weet dat ik hier waarschijnlijk niks aan kan veranderen, maar wil toch eventjes kwijt dat het brevet totaal geen nut heeft! het heet het veiligheidsbrevet, maar er zijn bij ons op de club drie mensen mét brevet, en die crashen evenveel, zoniet meer, dan anderen op de club zonder brevet.

just my 2 cents ;)

9. paulix

paulix

Lid geworden:
    1 aug 2004
    Net als de voorgaande jaren bieden we tijdens het modelvliegkamp de mogelijkheid om voor je brevet af te vliegen. Een brevet is, net als een rijbewijs, geen manier om aan te tonen dat je niet zult crashen of ongelukken maakt maar een bewijs dat je kunt aantonen op een verantwoorde wijze met je toestel te kunnen omgaan. De breveteisen zijn specifiek daar op afgestemd. Zonder hier een ellenlange discussie te willen starten over het nut van een brevet is het, net als de geluidseis, een vaststaand feit, mede omdat het een clubvereiste is.
    Bovendien moet het voor een ervaren vlieger als jij toch een peulenschilletje zijn om je brevet te halen :)

10. wingman

wingman

Lid geworden:
    21 jul 2005
    dat laatste kan ik je natuurlijk niet op tegenspreken:D

het is ook niet mijn bedoeling hier een ellenlange discussie te starten, maar ik wilde het toch even aangeven, bij het bestuur van het NMVK (jullie dus) dat het totaal nutteloos is, behalve dat je van tevoren kunt aantonen dat je een kaartje hebt, wat niet eens wil zeggen dat je capabel bent een fatsoenlijke vlucht uit te voeren. maar dat zal ik verder maar even buiten beschouwing laten.

maar ik zal hier verder ook niet op ingaan, en wil dan ook mensen vragen het draadje clean te houden en dus ook niet verder hierop reageren. zowel, dan graag via PB ;)

ik zal wel een manier vinden om aan een brevet te komen vóór het kamp ;)

ik kijk er in ieder geval naar uit.

ps
    waar kan ik geluidsmetingen laten doen? onze club HAD dacht ik wel de beschikking over een decibel meter, maar deze is dacht ik niet meer in ons bezit. iemand suggesties? ze zijn dacht ik redelijk duur (en kost me weer een aantal depron vliegertjes :D

11. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    neeh gewoon op kamp halen en dan s'avonds als je het gehaald hebt een rondje geven , hebben we er allemaal wat aan:D

12. paulix

paulix

Lid geworden:
    1 aug 2004
    Er zal een geluidsmeter aanwezig zijn op het kamp, maar het zou wellicht voor jezelf prettiger zijn wanneer je het van tevoren al voor elkaar hebt. Misschien dat iemand die meeleest op dit draadje een geluidsmeter heeft.

PS. Wartexx: dan moet je wel inschrijven he? ;-)

13. cirrus

cirrus

Lid geworden:
    30 jan 2003
    Ondanks dat Paul geroepen heeft: "einde discussie", waar ik me eigenlijk wel bij wil aansluiten, toch nog even iets over de WET MILIEUBEHEER. In deze wet is MODELVLIEGEN wel degelijk met naam en toenaam genoemd. In die wet wordt zelfs GEEN ONDERSCHEID gemaakt tussen welke motoren dan ook !!!!! In de wet staat letterlijk: "gemotoriseerde modelvliegtuigen". Dat de geest van de wet hier eigenlijk modelvliegtuigen, uitgerust met verbrandingsmotoren bedoeld is voor iedereen, ook de overheid, wel duidelijk. Zo wordt de wet in de praktijk ook toegepast, dus met uitzondering van E-motoren en dat is maar goed ook.

In de Wet Milieubeheer zijn geen vaste waarden bronnivo opgenomen of voorgeschreven. Het bronnivo wordt altijd vastgesteld door de Gemeente, die de milieuvergunning verstrekt en meestal vastgelegd in de APV. Doorgaans is dat op heel veel plaatsen op een modelvliegveld 80 dB. In Eibergen heeft de Gemeente om evidente redenen 79 dB aangehouden. Hierdoor kan de club langer en met meer modellen tegelijk vliegen.

De wijze van geluid meten is heel erg eenduidig vastgesteld. Hierop is de rekenmethode en mede de wet gebaseerd. Voor de juiste meetmethode verwijs ik kortheidshalve naar de website van de Afd. Modelvliegsport van de KNVvL. Na enig zoeken is daar het nodige over te vinden.

Ik hoop dat dit kleine verhaaltje er mede heeft toe bijgedragen dat indianen verhalen verder achterwege blijven.

John Gardeneers

Laatst bewerkt: 13 feb 2009
  14. RC-mike

RC-mike

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Ik ga er bij mij niet van uit dat het geluid problemen op gaat leveren, omdat ik er overna zit te denken om alleen electro kisten mee te nemen :D

Er is wel een klein puntje, en dat is dat ook ik nogsteeds geen brevet heb :morning:

Mike

15. cirrus

cirrus

Lid geworden:
    30 jan 2003
    Hoi Mike

De brandstof kisten die ik verleden jaar van jou gezien en gehoord heb zullen volgens mij in Eibergen qua geluid geen enkel probleem opleveren.
    En wat je brevet betreft: Als het verleden jaar met het weer wat beter mee gezeten had, had je je motor-brevet al lang gehad. Dit jaar, de 1e of 2e dag op kamp je brevet-examen doen en je hebt het in de pocket.
    Een beetje vertrouwen in je zelf mag gerust..............yes, i can !!!!!

John Gardeneers

16. RC-mike

RC-mike

Lid geworden:
    8 jan 2006
    yes, I can..
    yes I can!
    Yes I can!
    Yes I can!
    Yes I can!
    Yes I can!
    Yes I can!
    Ja, ik ga m halen :D:sleepy:

17. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    tja paul, opleiding eerst:rolleyes: ligt er dus een beetje aan hoe het zit met wat ik hierna ga doen, mogelijk zelfs naar engeland of zweden, dus weet niet waar ik zit. Tot ik weet wat ik ga doen houd ik mijn inschrijving nog even achterwegen.

18. calmatosport

calmatosport

Lid geworden:
    16 okt 2007
    op het kamp kan je toch op voor een officieel KNVvL brevet?

19. paulix

paulix

Lid geworden:
    1 aug 2004
    Ja. Je krijgt tijdens het kamp, wanneer je met goed gevolg afvliegt, een kampbrevet. Omdat we brevetten afnemen volgens de de KNVvL eisen kan, wanneer je KNVvL lid bent, dit kostenloos worden omgezet naar een KNVvL brevet.

Paul

20. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Nog 174 dagen, Heb er zin in :D

Deel Deze Pagina