Naze32 icm Multiwii GUI

Ok, dat van dat calibreren buiten wist ik niet.
Verder heb ik bij hem de ESC's niet gecalibreerd maar de quad is 2e hand overgenomen van iemand anders op dit forum en ik ging er vanuit dat dit al was gedaan door hem. Ik was wel van plan om dit te doen maar het was al aan de late kant. De eerst volgende keer was ik idd van plan de ESC's te calibreren, de laatste versie op de naze te zetten en alles nog eens na te lopen. Maar het blijft een vreemd gedrag dat de ene keer dat je hem armed de ene motor langzaam draait en de andere keer 2 andere. Ze draaiden soms ook allemaal maar ja... als hij even daarvoor niet goed draaide dan heb ik er niet echt veel vertrouwen in.

Al met al valt het hele quad gebeuren mij toch best nog tegen. Ik zag allemaal fantastische filmpjes, vooral van jou ook en dacht cool dat wil ik ook en het ziet er nog simpel uit ook (even buiten het vliegen, wat een uitdaging op zich is). maar het gaat toch allemaal iets minder simpel dan ik mij had voorgesteld.

Dit hoef je toch maar 1 keer te doen? En waar maakt toch niet uit? De gyro's en accel. zijn toch niet temp gevoelig? Acclimatiseren ok.. Maar volgens mij hoef je ze ook maar 1x te callibreren, bij multiwii wel iig en zover ik weet draait de naze op multiwii.. Als je het elke keer buiten moet doen kun je hem ook bijna nooit recht waterpas krijgen.

Gedrag wat je beschrijft heb ik als mn quad niet recht staat tijdens het armen. (motoren die hoger staan draaien langzamer) Dit is geen probleem, aangezien je fc al aan het corrigeren is voor de onbalans.

Dat snap ik maar als je de quad niet verplaatst hem disarmed en opnieuw armed is het wel gek dat er vervolgens 2 andere motoren langzaam draaien.. weer een disarm/arm en ze draaien allemaal wel, nog een keer en weer een niet en ook niet consequent dezelde maar gewoon een andere??

Dit hoef je toch maar 1 keer te doen? En waar maakt toch niet uit? De gyro's en accel. zijn toch niet temp gevoelig? Acclimatiseren ok.. Maar volgens mij hoef je ze ook maar 1x te callibreren, bij multiwii wel iig en zover ik weet draait de naze op multiwii.. Als je het elke keer buiten moet doen kun je hem ook bijna nooit recht waterpas krijgen.

Gedrag wat je beschrijft heb ik als mn quad niet recht staat tijdens het armen. (motoren die hoger staan draaien langzamer) Dit is geen probleem, aangezien je fc al aan het corrigeren is voor de onbalans.
Gyros zijn zeer zeker temperatuur gevoelig. Je hoeft bij gyros je multi niet waterpas te houden. Het is enkel stick command uitvoeren bij je eerste vlucht en gaan. Natuurlijk dien je deze niet te bewegen tijdens de gyro calibratie.
ACC hoef je enkel een keer waterpas te doen.

Dat is inderdaad vreemd. Misschien toch even helemaal vanaf stap 1 alles nakijken..? Gebruik je wel dezelfde zender, ontvanger en instellingen?

Gyros zijn zeer zeker temperatuur gevoelig. Je hoeft bij gyros je multi niet waterpas te houden. Het is enkel stick command uitvoeren bij je eerste vlucht en gaan. Natuurlijk dien je deze niet te bewegen tijdens de gyro calibratie.
ACC hoef je enkel een keer waterpas te doen.

Ik bedoelde eigenlijk meer dat het toch niet uitmaakt bij welke temperatuur je kalibreert? vandaar de acclimatisatie.. idd niet van 20 graden binnen, naar 5 buiten en vliegen..

Waar kan ik lezen dat je voor elke vlucht moet kalibreren? (Je weet dat ik koppig ben he..) Als dit zo is, is het wel een drastisch verschil met de originele multiwii..

Wat je beschrijft met je motoren lijkt echt op een ESC calibratie probleem of de instelling van je minthrottle

Ik bedoelde eigenlijk meer dat het toch niet uitmaakt bij welke temperatuur je kalibreert? vandaar de acclimatisatie.. idd niet van 20 graden binnen, naar 5 buiten en vliegen..

Waar kan ik lezen dat je voor elke vlucht moet kalibreren? (Je weet dat ik koppig ben he..) Als dit zo is, is het wel een drastisch verschil met de originele multiwii..
Niet voor elke vlucht....ik bedoelde ook acclimatiseren. Ik doe het altijd bij mijn eerste vlucht meestal. Je hoeft het niet level te houden. Gewoon niet bewegen.

Een openpilot FC doet het standaard uit zichzelf bij het aansluiten van lipo, daarom mag je die even een paar seconden niet bewegen ;)

Dat is inderdaad het plan, maar eens alles checken, incl. soldeer verbindingen. ESC's calibreren, laatste firmware flashen en dan nog eens proberen.

Zender/ontvanger en instellingen inderdaad hetzelfde. echt arm.. en 4 seconden later weer disarm en opnieuw arm en hij doet iest compleet anders.

En je endpoints in je zender moeten ook natuurlijk goed staan, zoals je midrc bijvoorbeeld ingesteld staat.

Gyro hoef je niet iedere keer via de sticks te calibreren, dit gebeurt automatisch als je je lipo aansluit. Dit is bij MultiWii en ik neem aan ook bij de Naze.
De Gyro is inderdaad zeer temperatuur gevoelig.

@ Marcc: Ik verwacht dat de minthrottle te laag staat en de ESC's moeite hebben met opstarten.

Nee dat is bij naze en multiwii beide voor zover ik weet niet zo. Je doet dit middels stick command. Wellicht dat er firmware/software versies zijn waar dit automatisch is of misschien nog de opties.

Simpel voorbeeld. Als ik in mijn warme (in de zomer zeer hete) schuur aan het knutselen ben met mijn multi en ik wil deze buiten even snel testen op het veldje. Als de gyro niet calibreer dan kan ik amper opstijgen. Dan heb ik drift op alle assen en kan ik niet vliegen. Even calibreren en het is gepiept. Duurt nog geen 2 seconden.

Zal eens wat gaan testen op naze32 alhoewel ik het een aantal keer zelf heb ervaren dat ik dit moest doen, want anders vloog het niet.

Was vanavond toch van plan om een maiden te doen van mijn warthox quad, aangezien ik deze laatst helemaal uit elkaar had gehaald voor onderdelen van mijn qx-9.

Zal eens wat gaan testen op naze32 alhoewel ik het een aantal keer zelf heb ervaren dat ik dit moest doen, want anders vloog het niet.

Was vanavond toch van plan om een maiden te doen van mijn warthox quad, aangezien ik deze laatst helemaal uit elkaar had gehaald voor onderdelen van mijn qx-9.

De Gyro wordt elke keer automatisch gecallibreerd echter de Accellerator niet.
Volgens Multiwii handleiding hoeft deze maar 1 keer gecallibreerd te worden, echter ik heb gemerkt dat hij dan toch aan het driften slaat. Dus mijn methode is elke keer de copter op een recht stukje zetten en de accelerator te callibreren voor ik start.
Waarschijnlijk doe jij dat ook echter vergiste je je met de gyro...:bye:

Hans
P.S. Sorry, dat handje vind ik een leuke smily.:bye:

als ik het dus goed begrijp kan ik dus sowieso niet vanuit mijn warme huiskamer naar buiten lopen en aansluiten en gaan vliegen? want het bordje zit in een doosje en eer dat geacclimatiseerd is ben je een aantal minuten verder.

De Gyro wordt elke keer automatisch gecallibreerd echter de Accellerator niet.
Volgens Multiwii handleiding hoeft deze maar 1 keer gecallibreerd te worden, echter ik heb gemerkt dat hij dan toch aan het driften slaat. Dus mijn methode is elke keer de copter op een recht stukje zetten en de accelerator te callibreren voor ik start.
Waarschijnlijk doe jij dat ook echter vergiste je je met de gyro...:bye:

Hans
P.S. Sorry, dat handje vind ik een leuke smily.:bye:
Ik heb me niet vergist, want ik vlieg in gyro only mode :). Misschien heb ik hem bewogen tijdens de calibratie?

volgens mij ben ik erachter wat het probleem is, vibraties. Maar hoe heb jij je bordje vastgezet garbungel? oftewel wat is een goeie manier in hem vast te zetten?

6scj.png

Zie boven niets bijzonders.

Vibraties? Balanceer gewoon alles. Weet niet wat jullie met de quads doen maar heb zelf nooit last van vibraties gehad.

Back